Nieuw systeem [Midrange]

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Na een heel lange upgradecycle (mijn pc is nog een AMD Thunderbird 1.33GHz) dacht ik het eens tijd te worden voor een nieuw PC. Ik heb de volgende pc 'samengesteld' oa met behulp van de best buy guide, maar ben benieuwd of ik het nog wat kan tweaken, of voor wat kleine extra euros er beter uit kom.Volgens de pricewatch komt het uit op 500 euro.

Ik hoef geen HD's, DVD-brander of toetsenbord, beeldscherm, die heb ik nog allemaal (17" TFT en SATA schijven), dus dat scheelt. Mijn huidige Enermax voeding is nog wel goed, heb ik zo'n 1-2 jaar geleden gekocht. Mijn vragen zijn het volgende:

Ik had graag de GA-P35-DS3C uit de best buy guide willen kiezen, alleen deze heeft geen FireWire on-board wat ik wel erg jammer vind. Maar misschien kan ik beter een extra kaart kopen en dan aansluiten? De DS4 is toch wel zo'n 40 euro duurder (waarom eigenlijk?) dan de DS3C.
Mijn andere vraag is over het geheugen. Deze is weer uit de BBG PC5300. Heeft het zin om PC6400 of PC8xxx te kopen, de snellere dus, of is deze goed genoeg?

Zoals jullie zien heb ik zo veel mogelijk passief willen gaan omdat ik graag een stille PC heb. Voor een top-gfx card heb ik toch geen geld, deze leek me goed (heeft ook tv-out; belangrijk!). Hebben jullie nog tips om deze configuratie te tweaken?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als je wilt overclocken is het misschien raadzaam om voor pc6400 te kiezen, anders niet. Tenzij jij voor een betere prijs ook beter/sneller geheugen kunt vinden, is het nooit mis. Zo heb ik zelf voor 70 Euro een kitje G.E.I.L pc6400 2048mb kunnen vinden, met 4-4-4-12 timings :)

De DS4 is duurder en heeft Firewire, maar voor 15 Euro heb je al een Firewire kaart. Wat verder de verschillen zijn weet ik ook niet, maar ik vermoed dat het ook weer met overclocken en koelelementen te maken heeft, gezien ze beide wel dezelfde chipset hebben.

Verder raad ik je dringend aan om eens naar de Ati X1950XT of PRO te kijken in plaats van de 8600GT. De X1950 kaart veegt de 8600GT totaal van de kaart in DX9 games en de 8600GT is toch te traag om DX10 games redelijk te draaien. Het enige voordeel van de 8600Gt is de hardwarematige decoding van HD, wat je CPU weer ontlast.

Welke HD heb je? Ook HD's beinvloeden je snelheid..

Btw: in Vista ging er echt een wereld voor me open toen ik het zag op een 22'' breedbeeld LCD.
Wat is je uiterste budget?

[ Voor 6% gewijzigd door Barry|IA op 30-09-2007 02:01 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Barry|IA schreef op zondag 30 september 2007 @ 01:59:
Als je wilt overclocken is het misschien raadzaam om voor pc6400 te kiezen, anders niet. Tenzij jij voor een betere prijs ook beter/sneller geheugen kunt vinden, is het nooit mis. Zo heb ik zelf voor 70 Euro een kitje G.E.I.L pc6400 2048mb kunnen vinden, met 4-4-4-12 timings :)

De DS4 is duurder en heeft Firewire, maar voor 15 Euro heb je al een Firewire kaart. Wat verder de verschillen zijn weet ik ook niet, maar ik vermoed dat het ook weer met overclocken en koelelementen te maken heeft, gezien ze beide wel dezelfde chipset hebben.
Wil ik overclocken? ;) Ik denk in het begin zeker niet aangezien dit systeem al veel en veel sneller zal aanvoelen als mijn huidige. Maar ja, misschien is die 20-30 euro meer voor PC6400 het wel waard. Is het te zien aan de prestaties in default mode of maakt het niet zoveel uit?
De DS3C, zoals ik het heb gezien, heeft heatpipes en ook support voor DDR3. Heeft het zin om in de toekomst DDR3 geheugen in dat mobo te stoppen met nieuwe Intel processoren?
Verder raad ik je dringend aan om eens naar de Ati X1950XT of PRO te kijken in plaats van de 8600GT. De X1950 kaart veegt de 8600GT totaal van de kaart in DX9 games en de 8600GT is toch te traag om DX10 games redelijk te draaien. Het enige voordeel van de 8600Gt is de hardwarematige decoding van HD, wat je CPU weer ontlast.
Ik heb in beginsel voor NVidia gekozen omdat ik Linux gebruik en de AMD/ATi kaarten gewoon heel slechte drivers hebben. AMD heeft wel gezegd dat ze de specs opensourcen, maar of ik daar nou op af kan gaan... ik zal nog wel eens kijken of een ATi X1950XT voor een redelijke prijs als passief te vinden is, en dan de grote beslissing nemen.
Welke HD heb je? Ook HD's beinvloeden je snelheid..
Ik heb twee Hitachi SATA HD's, van respectievelijk 120 en 160GB, beiden Deskstar 7K250.
Btw: in Vista ging er echt een wereld voor me open toen ik het zag op een 22'' breedbeeld LCD.
Wat is je uiterste budget?
Mijn budget zit ergens tussen de 500-600 euro, meer nu in ieder geval niet. Wel waarschijnlijk een half jaar later een nieuw beeldscherm, maar niet momenteel.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00

Thandor

SilverStreak

Dit topic is in strijd met het CSL Beleid en gaat derhalve op slot :o. Voor meer informatie zie Wat is er nu anders in CSL? :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.