Videokaart(ati) of het moederbord probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:46
Ik post het hier omdat het toch uiteindelijk om grafische problemen gaat met de videokaart.
Maar ik ben een vreemd probleem tegen gekomen , en kan niet zo direct achterhalen waar het aan ligt.

Ik heb een pc staan met de volgende specs:
E6600 2,4 Ghz
Scythe Ninja Rev b. koeler
Asus P5b Plus
Ati 1950 Pro
2 Gb Corsair 667 Ddr2 ram.
2x 250 gb.
Windows xp SP2.

Systeem liep maanden stabiel op 2.7ghz , Daarna heb ik hem geclocked op 3.0 ghz werkte goed stress test op de cpu gedaan van 4 uur werd niet warmer dan 59-60 graden.

Bij de eerste Ati Radeon 1950 Pro is het probleem begonnen ik starte daarna een spel op na ongeveer 10-15 min crashde het systeem, reboote zichzelf, nog een poging gedaan . same thing happens.
Ik heb even weer de cpu getest bleef stabiel , daarna met ati tool omdat het toch bij grafische dingen gebeurde , en ja na 7 min crashde het systeem.

Terug geklokt op stockwaardes, het werkte 1 middagdag goed . ik start de volgende ochtend pc op zelfde probleem komt weer terug maar nu kreeg ik lijnen en te zien in een game. paar keer getest en geprobeert.

Ik dacht aan artifacts en heb er een andere Ati Radeon 1950 Pro ingezet verwachte dat het probleem verholpen was , ik draai ati tool met de cubus werkt 20 min lang ik denk het probleem is verholpen.
ik start een game op en na 45 min reboot die het systeem weer. Nu met ati tool reboot die het systeem na weer ongeveer 10-15 min draaiende.

Ik test de eerste Ati 1950 in een ander systeem , die wordt niet eens herkent in apparaat beheer als een beeldscherm adapter hij staat bij other pci devices , en de drivers installs zeggen ook dat die er niet in zit.( die lijkt me dus redelijk stuk)

Test de tweede Ati 1950 in het andere systeem , instaleer de drivers werkt goed 2 uur ati tool aan laten staan en testen 3d mark gedraait doet het allemaal goed.

Ik verdacht toen mijn moederbord, want de 2de kaart doet het dus nog gewoon goed. maar niet in het orginele systeem. ik stop er een Ati radeon 1650 Pro in het orginele systeem, en die draait 4 uur ati tool zonder problemen en games doen het ook , maar de 2de ati radeon 1950 pro doet het niet in dat systeem.

Nou heb ik dus niet echt een idee meer waar het aan ligt.
Ik dacht eerst aan de videoKaart want het gebeurde bij grafische dingen.Klopt ook want de eerste is stuk.
Toen aan het Moederbord want de 2de videokaart deed het daar ook niet in. En dat ik pech had met de eerste videokaart die hoe mogelijk tegelijke tijd stuk is gegaan.
Maar nu lijkt het moederbord het weer te doen als er een Ati radeon 1650 pro in zit.
Nou denk ik of het ligt aan de PCI-E bus die naar dat slot loopt en dat het afhangt hoeveel stroom de videokaart trekt of het systeem reboot of niet.

Klopt dat van de PCI-e Bus of weet iemand toevallig waar het aan ligt , komt het bekend voor ,weet je nog een oplossing post het , want ben er al 3 dagen zoet mee .

Alvast bedank Rafarion

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 14:21

buggienuk

lekker buggie

Heb je al andere drivers op je eerste pc geprobeerd?

Ook bekend op XBL als buggienuk

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Wat voor voeding heb je in dat systeem zitten?
Als ik het allemaal goed begrijp, heeft het systeem met de 1650 en een OC van de CPU naar 3.0Ghz goed gedraaid.
Daarna heb je de 1950 erin gedaan en begonnen de problemen.....toch???
De 1950 heeft een hoger verbruik en misschien kon je voeding die 1650 nog maar net aan en die 1950 net niet.

• Rafarion
Kheb een niet zo'n bekend merk voeding Hyperexion( als ik het me goed herriner) , maar de peak watt is 750 maar als je kijkt naar het normaal wat die aan kan staat er op de voeding zelf 600 watt en dat lijkt me wel genoeg.
Maar ik heb ook nog ergens een antec 550 watt voeding liggen kan ik misschien proberen.

En ik heb toen de 2de ati 1950 erin had gedaan de nieuwste catalyst drivers gedownload en geinstaleerd, maar het probleem was er dus nog , maar geef dat ook nog wel een poging.

[ Voor 8% gewijzigd door Rafarion op 30-09-2007 09:31 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47
Ik zou toch die Antec es proberen. Merkloze voedingen willen nog wel eens met de cijfertjes goochelen...

• Rafarion
Voeding ga ik zo doen maar ik weet nu wel dat beide videokaarten in het systeem rond de 58-59 graden het signaal naar de monitoren uitzetten zeg maar.

Dus dat kan betekenen dat het een hitte probleem is dat op een vreemde manier er bij is gekomen.
Ik dacht dat 58-59 graden redelijk normaal was voor een videokaart.
het betekent ook dat meer hitte meer stroom dus de voeding is straks het eerste wat ik ga checken.

En de eerste video kaart wordt nu wel weer herkent in het 2de systeem na een dag rust en lijkt het weer gewoon te doen.

Het vreemde is dus eigenlijk het probleem is gekomen bij de clock instellingen is daarna niet wegegaan heb ook nog de bios geflashed voor de zekerheid, maar het blijft zich voor doen .

Pagina: 1