• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Goedeavond,

Vorig jaar heb ik een Canon Powershot A530 gekocht. Is een leuke digicam, 5 megapixels en maakt naar mijn mening best aardige foto's.

Nu ga ik volgend jaar een tocht maken in Nepal (rond het Annapurna gebergte lopen) en nu vraag ik mij af of ik met deze camera goed af ben? Je snapt dat je zo een vakantie niet zo vaak maakt in je leven, dus wil je dat goed vastleggen. Is 5 megapixels voldoende voor foto's die ik daar zou kunnen maken in de bergen? Ik weet dat het aantal pixels niet alles zegt en dat je ook naar de lens moet kijken, maar voldoet de lens dan die erin zit?

En als hij niet meer voldoet wat voor camera kan ik dan het beste aanschaffen? Een dlsr is denk ik niet erg handig, want je kan niet bij een dergelijke tocht zoiets om je nek hebben hangen en je wilt vaak snel foto's maken.

En ook vraag ik mij af hoe het zit met fototoestellen en kou. Het zal tijdens mijn toch aardig koud worden (-10 tot -20 's nachts). Moet ik hier nog rekening mee houden of maken dit soort temperaturen weinig uit voor een camera?

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-01 22:14

Erw

Ik denk dat je camera wel goed is voor je tocht, ik zou iig bij een buitensport winkel zoals Bever www.bever.nl ook wat informatie vragen over dit onderwerp.

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
Officieel "kan" je hem niet onder 0 gebruiken:

Volgens specs:
Operating Temperature 0 - 40 degrees C (32 - 104 degrees F)
Verder is het niet de camera die de foto maakt maar de fotograaf. Een beetje fotograaf kan met een digicompact ook prachtige foto's maken...

Bijv. een Olympus 770 SW is waterdicht, schokbestendig én kan bij -10 gebruik worden (volgens de ruime specs) Maar heeft (in mijn ogen) weer mindere optiek...

[ Voor 21% gewijzigd door 0fbe op 29-09-2007 22:12 ]

• Attilla
timcooijmans schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:09:
Officieel "kan" je hem niet onder 0 gebruiken:

Volgens specs:

[...]
Overdag is het over het algemeen wel boven 0. Het gaat me vooral om het bewaren 's nachts. Ik heb ook begrepen dat batterijen niet zo goed tegen kou kunnen.
Verder is het niet de camera die de foto maakt maar de fotograaf. Een beetje fotograaf kan met een digicompact ook prachtige foto's maken...
Ja dat snap ik. Ik kan met een ding van 1000 euro ook geen mooiere foto's maken. Maar als ik foto's daarna zou inlijsten, is 5 megapixel dan wel voldoende?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
wanneer die 5 megapixels je belangrijkste zorg zijn, dan hoef je je geen zorgen te maken, dat is voldoende, ook voor een redelijk flinke vergroting. of andere eigenschappen daar ook voldoende voor zijn, is de vraag...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Belangrijkste probleem met batterijen en dergelijke temperaturen is volgens mij dat ze minder goed gaan presteren? Batterijen leveren energie op basis van een chemische reactie en chemische reacties gaan minder snel bij lagere temperatuur. Dus ze leveren minder vermogen en hierdoor kan dus je camera mogelijk ook niet meer functioneren. Maar als het overdag (dus tijdens gebruik) wel warm genoeg is dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Volgens mij gaan ze niet direct stuk van vrieskou, dus als je ze op temperatuur brengt voor ze gebruikt moeten worden dan zullen ze het wel doen. Er zijn zelfs mensen die batterijen in de vriezer bewaren, omdat ze dan minder snel leeglopen dan in de kast bij kamertemperatuur.

Mgoed, ervaring heb ik er niet mee, dus pin me er niet op vast :)

Bij een outdoor winkel navragen is inderdaad nog niet zo'n gek idee :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
Orion84 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 23:07:
Belangrijkste probleem met batterijen en dergelijke temperaturen is volgens mij dat ze minder goed gaan presteren? Batterijen leveren energie op basis van een chemische reactie en chemische reacties gaan minder snel bij lagere temperatuur. Dus ze leveren minder vermogen en hierdoor kan dus je camera mogelijk ook niet meer functioneren. Maar als het overdag (dus tijdens gebruik) wel warm genoeg is dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Volgens mij gaan ze niet direct stuk van vrieskou, dus als je ze op temperatuur brengt voor ze gebruikt moeten worden dan zullen ze het wel doen. Er zijn zelfs mensen die batterijen in de vriezer bewaren, omdat ze dan minder snel leeglopen dan in de kast bij kamertemperatuur.

Mgoed, ervaring heb ik er niet mee, dus pin me er niet op vast :)

Bij een outdoor winkel navragen is inderdaad nog niet zo'n gek idee :)
Ze bewaren batterijen in de vriezer omdat de reactie (het leeglopen) niet (snel) gebeurd. Het probleem is echter bij het gebruiken van batterijen dat je dat (in een zekere zin) wél wil. Maar zolang je je batterijen enigzins warm kan houden kan het geen kwaad. (Een beetje degelijk ontworpen Lithium batterij kan -40 C met gemak aan)

Het probleem bij echt lage temperaturen is dat mechanica minder gaat werken (smeer middel bevriest enz.)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Dat megapixel gedoe ook altijd.

Check 's wat forums waar recreative klimmers komen en kijk of die met een compactje succes hebben?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Over je 5MP: dat is genoeg voor een mooie A3 print.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Compacts zijn prima zolang je geen pixelne*ker ben :+. En zeker voor landschap foto's zal je niet veel verschil merken (tenzij je doelt op een camera met meer groothoek).

Batterijen (Alkaline's, NiCad's en NiMH's in ieder geval, lithium's waarschijnlijk ook) geven een lager voltage als ze koud zijn, waardoor je kans heb dat je na 30 foto's al met een lege camera zal staan. Als je ze even in je handen houdt om ze op te warmen 'krijgen' ze er weer wat voltjes bij en kan je weer fototjes maken.

(remember die batterijen met zo'n "volheids-strip" waarbij je met je vingers op twee rondjes moest drukken (duracel geloof ik), als je ze even op de verwarming legde waren ze opeens weer ""vol"" _/-\o_ )

Over de mechanica zou ik me persoonlijk niet druk maken, maar een setje reserve batterijtjes is wel een goed idee. (en een warm tasje kan ook geen kwaad)

[ Voor 15% gewijzigd door SirNobax op 30-09-2007 11:20 ]

Pentaxiaan

• Attilla
Volgens mij heb ik aangegeven dat ik weet dat het niet draait om de megapixels. Maar aangezien hier mensen meer verstand hebben van fotografie dan vroeg ik me dus af of dat voldoet voor mooie vakantie foto's. Dit is dus blijkbaar het geval.

Bedankt voor de tips allemaal. Dan weet ik dat mijn huidige camera gewoon goed voldoet. Ik zal alleen even goed moeten kijken naar de batterijen, maar ik zal eens navragen bij een buitensportwinkel. Hier had ik nog niet aan gedacht.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Overigens vind ik je voorbeeld foto nogal scherpte missen...?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Attilla
Mja, ik zal het inderdaad toen ik hem aan het uploaden was. Misschien heb ik een beetje bewogen, dat zou ik even moeten kijken.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24
Airwolf schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:54:
Mja, ik zal het inderdaad toen ik hem aan het uploaden was. Misschien heb ik een beetje bewogen, dat zou ik even moeten kijken.
De foto is met een sluitertijd van 1/400 genomen dus ik denk dat het niet door jou komt. Wat je hier ziet qua onscherpte kan twee oorzaken hebben: of de kwaliteit stond op laag ingesteld waardoor de foto door de JPG compressie onscherp lijkt. De andere optie (meest waarschijnlijke) is dat dit gewoon de beste scherpte is die deze camera in deze omstandigheden kan halen. Je praat over een landschapsfoto waarbij wellicht wat heiigheid in de lucht aanwezig was maar ook over een camera met een relatief kleine sensor en lens. Mijn A80 presteert ook ongeveer op dit niveau maar voor een print maakt dit niets uit.

Om dit te testen: maak een foto van een landschap (vanaf hoog punt) op een heldere dag (succes in dit hollandse weer!) waarbij de camera op de laagste ISO stand staat, beste kwaliteitsinstelling en in de 'landschap' mode. Dat geeft een beeld van het resultaat wat je kan verwachten.

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 15:05
Om die megapixels zou ik me niet druk maken, 5mp is ruim voldoende. Je kunt je beter afvragen wat voor soort foto's verwacht je daar te maken. De lens biedt niet echt groothoek, heb je dit nodig? Er zit 'slechts' 4* optische zoom op, is dit voldoende?

Als je geen groothoek of meer zoom nodig hebt is dit toestel ruim voldoende denk ik. Als je wel meer groothoek of zoom nodig denkt te hebben, zoek eens naar een nieuw toestel.
(Ken de bergen in Nepal niet, maar juist een flinke groothoek lens lijkt me daar wel mooi)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• Attilla
Archer_VC10 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:32:
Om dit te testen: maak een foto van een landschap (vanaf hoog punt) op een heldere dag (succes in dit hollandse weer!) waarbij de camera op de laagste ISO stand staat, beste kwaliteitsinstelling en in de 'landschap' mode. Dat geeft een beeld van het resultaat wat je kan verwachten.
Dankje, ik moet sowieso een beetje gaan spelen met die instellingen voordat ik ga. Want eigenlijk heb ik tot nu toe foto's gemaakt met gewoon de "standaard" instellingen. Dus er zal nog wel wat mooiers uit te halen zijn.
Xanion schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:10:
Om die megapixels zou ik me niet druk maken, 5mp is ruim voldoende. Je kunt je beter afvragen wat voor soort foto's verwacht je daar te maken. De lens biedt niet echt groothoek, heb je dit nodig? Er zit 'slechts' 4* optische zoom op, is dit voldoende?

Als je geen groothoek of meer zoom nodig hebt is dit toestel ruim voldoende denk ik. Als je wel meer groothoek of zoom nodig denkt te hebben, zoek eens naar een nieuw toestel.
(Ken de bergen in Nepal niet, maar juist een flinke groothoek lens lijkt me daar wel mooi)
Ik zou op dit moment niet weten waarom ik perse veel moet zoomen, want voor details loop ik midden op die bergen en bij uitzichten wil je toch niet zoomen lijkt mij. Ik heb even gekeken wat een groothoek is (wist ik niet) en volgens wikipedia wordt een groothoek lens gebruikt om meer op een foto te krijgen. Maar ik snap niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen.

Dit is een bergje in Nepal overigens ;)
http://upload.wikimedia.o...rest_kalapatthar_crop.jpg

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Airwolf schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:55:
Ik heb even gekeken wat een groothoek is (wist ik niet) en volgens wikipedia wordt een groothoek lens gebruikt om meer op een foto te krijgen. Maar ik snap niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen.
In feite niets meer en niets minder dan verder uitzoomen. De lens die op de camera zit bepaalt hoever je kunt uitzoomen.

Verwijderd

Was het trouwens ook niet zo dat je op grote hoogtes blauwere foto's krijgt (UV licht). Ik weet niet precies wanneer dit merkbaar / zichtbaar wordt maar misschien ook iets om rekening mee te houden. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om al zijn vakantie foto's na te bewerken...

---- edit ----
typo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 11:04 ]

• Attilla
cowgirl schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:02:
[...]

In feite niets meer en niets minder dan verder uitzoomen. De lens die op de camera zit bepaalt hoever je kunt uitzoomen.
Ok, dat hoeft toch niet echt. Ik zal hoe dan ook niet alles wat ik wil op een foto krijgen, want daar is het sowieso te groot voor. :P

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 15:05
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 14:52:
Was het trouwens ook niet zo dat je op grootte hoogtes blauwere foto's krijgt (UV licht). Ik weet niet precies wanneer dit merkbaar / zichtbaar wordt maar misschien ook iets om rekening mee te houden. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om al zijn vakantie foto's na te bewerken...
Yup, minder atmosfeer = meer UV. FotoToestel met UV-Filtertje is misschien ook niet verkeerd idd. :)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Volgens mij gaan die batterijen echt een probleem worden.
Snap nu ook wel waarom het een jaar terug in Praag af en toe ook fout ging bij mij, en toen was het nog niet eens 0 graden.
Pagina: 1