Wie heeft wel eens eigen boxen gebouwd?

Pagina: 1
Acties:
  • 650 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wie heeft dat wel eens gedaan? En waarom? Ik zie wel eens mensen die zelf hun boxen bouwen, maar is dit zuinigheid omdat ze zo kosten uitbesparen, of is dat ultrahoge kwaliteitseisen die ze stellen aan het geluid, of hun eigen smaak, omdat ze bijvoorbeeld van stevige bassen houden, dus een grote woofer erin zetten en wat minder tweeters?

En vraag 2: is dit ook te doen als je minder technisch aangelegd bent, zoals ik. Ik zou het meer voor de fun doen, misschien ook een optie voor vraag 1?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 23:08 schreef Grrrrrene het volgende:
Wie heeft dat wel eens gedaan? En waaromEn vraag 2: is dit ook te doen als je minder technisch aangelegd bent, zoals ik. Ik zou het meer voor de fun doen, misschien ook een optie voor vraag 1?
Ik ben niet al te technisch, maar heb mij een keer laten verleiden. Ik heb me goed laten vpoorlichten bij een speciaalzaak in Rotterdam (Speakerland). Na op weg te zijn geholpen met zeer kundig advies (bleek later) heb ik de stoute schoenen aangedaan.
Na de koop van een bouwpakket met instrukties ben ik eerst aan het zagen, boren en verven gegaan. Na montage van de speakers, bedrading, scheidingfilter enz enz
was ik klaar. Het resultaat: Speakers zoals ik ze wilde hebben: juiste formaat smal, hoog, maar diep, juiste kleur, en een voor mijn kamer perfect geluid. Ik heb op hun aanraden het scheidingsfilter iets aangepast vanwege het gebrek aan zachte materialen in mijn kamer (gordijnen, vloerbedekking enz). Een kwestie van een weerstand vervangen.

Je bent niet goedkoper uit, maar je hebt wel iets "unieks" in huis. Ik zou het zo weer doen, als ik wat tijd had.

SUC6

Ronald

Verwijderd

Ik bouw altijd zelf. Omdat het gewoon leuk is, het uitdenken, ontwerpen en bouwen. Ook heb je voor minder geld dezelfde kwaliteit als in de winkel (of meer kwaliteit voor hetzelfde geld, hoe je wil).

Als je niet zo technisch bent aangelegd, kun je denken aan een zelfbouwpakket met voorgezaagde panelen en compleet geassembleerd frequentiefilter. Vind je het echt leuk om te experimenteren, begin dan helemaal vanaf de grond (zelf kast ontwerpen, filter, e.d.).

• Grrrrrene
  • Niet online
En hoe lang ben je daar nou mee bezig? In uren wel te verstaan...

Ik heb er een studie naast, dus ben gewoon wat aan het kijken, iets wat leuk voor "erbij" is...

Ik zal eens online zoeken naar wat info enzo, als je nog tips hebt...

Oh ja, hoe weet je wat perfect voor je kamer is? Ik heb een kamer van +/- 4 bij 6 meter (iets kleiner geloof ik), met een muur (ramen) afgedekt met gordijnen, 1 muur volledig hout (afgetimmerd om van een woonkamer 2 studentenkamers te maken, ik heb de grootste 8-), maar betaal ook het meest :()

Verwijderd

Ook ik heb het een keer zelf gedaan. Ik had het voordeel dat ik een audiofiel als vriend had die me holp.

Eerst de 2 woofurs besteld, met twee keer de tweeters. Twee keer Focal Kevlar Coated 12", en kevlar tweeters. Vervolgens uitrekenen qua MDF ed, planken laten zagen, demping kopen, filter afstellen, boel solderen, lijmen, bas reflex beluisteren en afmeten. dichtmaken, schilderen...

Oftewel je bent wel ff bezig ja ;)

Maar dan heb je ook vette speakers! Focal Kevlar Coated Ruleerd!

Tijd eraan besteed toch zeker wel een 4 dagen full time... excl bestellen en dingen kopen...

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 20:43
En vaak heb je voor hetzelfde geld betere componenten dan fabrieksmodellen.
Met zelfbouw kan je het net zo gek maken als je zelf wilt.

• Grrrrrene
  • Niet online
En hoeveel was jij kwijt? Als het errug duur wordt koop ik liever (voor de zekerheid :)) kant en klare...

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 23:29 schreef Grrrrrene het volgende:
En hoeveel was jij kwijt? Als het errug duur wordt koop ik liever (voor de zekerheid :)) kant en klare...
PFFF das lang gelee inmiddels... FOCAL kevlar 2 x 300 = 600.- tweeters, 2 x 110 = 220.- MDF=120,- verf=5,- demping=50.- filter =40,- weerstandjes = 10.- Tulp gaten in de achterkant: 2x 10= 20,- spikes 6 x 20 = 120.-

dat dus ;) 1145,-

OW ja en een PVC buis stuk van een 25.- ;)

1170,- dus......

Verwijderd

had tot een jaar geleden een lekkere installatie in de auto (infinity).
heb nu een lease, dus het kon niet overgezet worden.dusss, alle optimale volumes opgevraagd, en zelf aan de knutsel gegaan.

kenwood dolby pro-logic erop..ik durf nu toch met enige zekerheid te zeggen dat je in de winkel weinig betere speakers koopt.zelfs de 15" subs klinken perfect,maar daar heb ik een band-pass kist voor gemaakt.(en daar een tafelblad op gelegd)

Verwijderd

Ik heb in 1985 bij een zaak in Voorburg Remo
http://www.remo.nl/
een bouwpakket gekocht.
Daar kan je je laten adviseren als leek
maar ook als audiofiel kan je daar je hart
ophalen !
Je kan daar ook kant en klare kopen ,los of
bouwpaketten !
Ik heb ze nu nog steeds !
En ik ben nu nog zeer tevreden op mijn
zelfbouw speakertjes !

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
ik heb zelf al mijn boxen gemaakt (wel PA, heb een drive-inn discotheek):

2x box:
--------------------------------
2x 300 watt 15" woofer
2x 150 watt 5" mid-toner
1x 400 watt 23 cm piëzo tweeter
4x 300 watt 5 cm piëzo tweeter
2x 10 cm baspoort
high definition 2500 watt filter

2x box:
1x 300 watt 15" woofer
1x 150 watt 5" mid-toner
1x 400 watt 23 cm piëzo tweeter
2x 6 cm baspoort
high definition 1000 watt filter
(alle componenten US blaster)

dit alles wordt aangestuurd door:

---------------------------------
Skytronic 2x1000watt PA POWERamp
Skytronic 2x600watt PA POWERamp
Skytronic HIGHdefinition PREamp 2->4
P3/600 - 256MB PC133 - 2x80Gb RAID-0 - SoundBlaster Live! Platinum - Voodoo 4 32MB
BPM Studio Professional 3.4 met afstandsbediening
---------------------------------

>:) Wreed he >:)
Was alleen wel ongeveer 10000 gulden kwijt :(
Maar ach, dat heb ik er in een - zeg maar - 10 tot 20 feestjes weer uit :)

Oh ja, belichting staat er niet bij

• Grrrrrene
  • Niet online
Huh? Setje ineens 2,5 keer zo goedkoop geworden? Voor de edit was het nog 25000 piek...

Verwijderd

Waarom?
Omdat ik wil bepalen of er bezuinigt wordt.
Ik wil bepalen welke onderdelen er in het filter zitten.
En ik geen zin heb om voor een merkje op de kast geld uit te geven.
En omdat ik zwaar gestoord ben,de onderdelen die ik nu gebruik zitten over het algemeen in U.S.A. extremo's v.a. fl.20.000,-:?

bouwen is niet erg moeilijk.
laat het eventueel zagen.
afwerken is wat lastiger.
bouw eventueel je kasten af,en ga ermee naar een autospuiter.
vaak kan je er te gekke deals sluiten(als er een auto word gespoten spuiten ze je kasten voor weinig mee).

Verwijderd

Op maandag 12 februari 2001 00:22 schreef Grrrrrene het volgende:
Huh? Setje ineens 2,5 keer zo goedkoop geworden? Voor de edit was het nog 25000 piek...
LOL, altijd leuk dit soort dingen....:)

Verwijderd

Heb ook mijn boxen zelf gemaakt. Visaton ontwerp, je kan de bouwtekeningen van www.visaton.de halen. De speakers kan je bij de beter elektronicazaak wel kopen.Je kan ook een visatonblad kopen daar staan de tekeningen ook in. Alles is al uitgerekend, hoeft het alleen te bouwen. Je kan ook complete bouwpaketten kopen.
Voordeel is dat die ontwerpen door pro's zijn gemaakt en dat er van elk ontwerp info over de prestaties staan dmv. diagrammen. En sommige zijn door toonaangevende vakbladen getest. En komen er qua prijs-prestatie goed uit.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Visaton is inderdaad prima spul. Houdt er we lrekening meedat het duits is en dus ook een wat "duitse" klank. (teveel bas, als ik me niet vergis)

Verwijderd

ik heb alle speakers voor mn 5.1 systeem zelf gebouwd omdat het echt goedkoop moest
allemaal gesloten kasten=makkelijk bouwen minder rekenwerk lekkere impulsbas allemaal 2weg filter=goedkoop minder rekenwerk allemaal softdome hoog 30,00 pstuk en woofer met zachte ophanging 45,00 pstuk middenspeaker heeft als enige 2 woofers. Kasten van MDF alles gelijmd veel lijm=luchtdicht gewoon glaswol dr in en even bij woofer spec kijken hoe groot je kast moet worden heb alles van Monacor ben er dik tevreden mee. ik heb de filters zelf gebouwd maar kantklaar voldoet ook best goed.

• Grrrrrene
  • Niet online
Visaton ziet er idd betaalbaar uit, en als het dus ook een redelijk merk is, zo audiofiel ben ik nou ook weer niet, vind 256kbps mp3 prima klinken :)

Voordeel is dat er makkelijk aan te komen is: Conrad heeft er een uitgebreid assortiment voor... Maar ik denk toch dat ik eerst wat documentatie ga regelen. Zijn er kant en klare kasten te koop? Of is het zelf maken ook goed te doen? Gereedschap heb ik wel wat, zaag, schroevendraaiers, decoupeerzaag, dremel, figuurzaag, soldeerbout, tangen, noem maar op...

Verwijderd

hallo

ik bouw altijd mijn eigen boxen. bouw de boxen altijd om de speakers oftewel ik heb 120 watt speakers ( gebruik altijd auto luidsprekers aangezien die heel erg goedkoop zijn) en neem een kast van ongeveer 20 liter. Ik kijk ook naar de vorm van de speaker meestal is hij rond (duh) maar bij ovale neem ik een iets smallere kast.
Tot nu toen vind ik het geluid best mooit vergeleken bij wat je er in de winkel voor moet betalen ongeveer f600,-
Ik ben aan mijn voor boxen ongeveer mdf:50,-
speakers:36,- verf:nix :)
dus f 86 ,- :) vet goed koop
heb nu een hele dolby pro logic set gebouwt voor mijn marantz versterker :)
Een vader van een vriend van mijn kwam eens james bond "Tommorow never dies" kijken en vond mijn set erg goed.
Hij zelf heeft een gekochte set en hij vond mijne net iets slechter dan die van hem dus zo zie je maar dat zelf bouwen wel voor delig kan zijn. Mints je alles laat zagen bij de doe het winkel ( hoef nix te betalen)
Ik heb zelfs boxen lucht dicht weten te maken dus als je de speaker indrukt dat hij er heel langzaam uit komt :)
Ik hoop dat je het lukt met bouwen
mzzls

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ook, al eens kijken hoe ik die gaten erin kan krijgen, want een gatenzaag van 200mm doorsnee heb ik nog niet gezien :)

De overige diameters lijken me goed te doen met de gatenzagen die ik al heb, maar 200 is me wat te extreem. Levert waarschijnlijk ook teveel torsie op om zelf uit de losse hand te boren.

Verwijderd

Gaten zaag je gewoon als volgt.

Zet een boor met een redelijke (>6 mm) diameter op een plek binnen de cirkel en ram door de plaat heen. Beul net zolang in het gat totdat je decoupeerzaag erdoorheen kan, vervolgens begin je in steeds grotere cirkels naar buiten te zagen. Simpel toch?

Doe ik zelfs bij het gat voor de baspijp (50 mm) en werkt perfect...

En oja, Visaton roelt inderdaad. Ik heb zelf units van hun meerdere malen gebruikt voor eigen kasten (m'n subwoofer is gebouwd met de TIW 360DS)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is gewoon net als met PC's: Als je weet hoe de techniek in elkaar zit dan kun je met hetzelfde geld iets veel en veel beters bereiken dan wanneer je iets kant-en-klaars koopt. M'n pa is een fanatieke versterker en boxen zelfbouwer, en we hebben hier een paar zelfbouws topsystemen staan. Zullen niet snel overtroffen worden door high-end uit de winkel :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Grrrrrene
  • Niet online
Op dinsdag 13 februari 2001 21:23 schreef nare man het volgende:
Gaten zaag je gewoon als volgt.

Zet een boor met een redelijke (>6 mm) diameter op een plek binnen de cirkel en ram door de plaat heen. Beul net zolang in het gat totdat je decoupeerzaag erdoorheen kan, vervolgens begin je in steeds grotere cirkels naar buiten te zagen. Simpel toch?

Doe ik zelfs bij het gat voor de baspijp (50 mm) en werkt perfect...

En oja, Visaton roelt inderdaad. Ik heb zelf units van hun meerdere malen gebruikt voor eigen kasten (m'n subwoofer is gebouwd met de TIW 360DS)
Hmm, ik denk dat dat wel gaat lukken, ik zaag wel tot 195mm diameter en vijl de rest uit (is nauwkeuriger), maar dat alles komt later wel. Ik zal eerst eens wat componenten uitzoeken, is er iemand die me kan helpen met filters enzo? Daar heb ik al helemaal geen kaas van gegeten, of is er een nuttig blad te bestellen (helaas zag ik hier niets van bij conrad)

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-07 11:49
Ik heb wel eens nieuwe luidsprekers gebouwd..
Ik heb er een half jaar over gedaan.. eerst een aantal proef tekeningen gemaakt in autocad daarna form uitgezocht. ( diamant vorm )

Deze eerst in spaanplaat gemaakt om te laten testen en iets aangepast.

Luidsprekers opgehaald ( duitsland / sphinx )

Luidsprekerboxen laten freesen in kunstof ( helder ) en daarna lijmen.

Luidsprekers monteren en presto... klaar..

Ongeveer een 200 uur totaal aan gesleuteld... het resultaad mag ik graag horen..

Verwijderd

We wanna C pics!
:)
iemand nog een tip waar ik goede en niet al te dure speakers vandaan kan halen?
Ik heb al een tijdje het id om zelf een setje boxen te bouwen..
Moet ongeveer 150-200 Watt opleveren
En zo een hoge eisen heb ik niet dusse..;)

• Raymond

of is er een nuttig blad te bestellen
Filters: ooh baby, don't get me started 8-)

Een goede plek om te beginnen is de bieb: Daar Kan je het boek luidspreker kasten ontwerpen lenen. Dit is een vertaling van de 5de editie van het boek van vance dickason (die net zelf de 6de editie uit heeft, die heb ik zelf ook, staat niet echt veel extra boeiende dingen in, dus met editie 5 ben je net zo goed af).

Daarin staat echt geweldig uitgelegd hoe je filters kan ontwerpen. Er zijn ook proggies voor. (ik heb er 1tje, netcalc). Maar die fabrieken alleen maar standaard filtertjes. Het mooiste is als je je er wat in verdiept (heb ik nog niet gedaan btw) en dan zelf het een en ander verzint. De wiskunde erachter is vrij simpel (optellen/aftrekken/delen/vermeningvuldigen/worteltrekken, lagere school zo'n beetje). Alleen het creatief zijn is het lastige. Precies weten hoe je die rare bult in je response wegfilterd ed. Da's het stoere. En zo'n proggie kan je dan laten zien wat het resultaat zal worden. Daar zijn ze dan we lweer goed voor. Als het een beetje meezit krijg ik binnenkort een werkende versie van lspcad: Daar zit echt een prima filteranalyse deel in. Eens zien wat daar mee te spelen valt :P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Plaatje van m'n eigen boxen:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/box.jpg

De boxen van m'n vader zijn actieve systemen met 3 klasse-A blokken per box, en volgend jaar zijn die van mij >:)

Maar deze afbeelding is dus van m'n eigen boxen die iets kleiner zijn (25cm doorsnede en 1.25m hoogte). De afbeelding is met een brakke videocamera en de coax-input van m'n videokaart gecaptured, maar goed.

Het zijn dikke PVC pijpen met Peerless speakers erin. Het is een DA-Line systeem met MDF schotten in de binnenkant. Lastig te bouwen, maar een top geluidje dat je niet snel zal vinden in de winkel voor onder de 2000 piek per stuk :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, dus effe om te concluderen:

TIP: Laat de planken zagen bij de doe-het-zelf-zaak
TIP: Lees er een boek over of bouw een bestaand ontwerp na
TIP: Download rekenprogjes om aan je filter te rekenen (moet je toch eerst nog meten?)

Visaton is dus WEL een goed merk? Ik zie namelijk niet spectaculair dure speakers van hen, gelukkig, want het is maar een hobbietje he! De Speakers mogen niet al te duur worden, max prijs bepaal ik binnenkort wel.

Nog een vraagje: hoe bepaal je welke speakers je nodig hebt? Ik bedoel... aan de hand van freq. bereik en impedantie? Dus de frequentiebereiken moeten elkaar overlappen van +/- 30 Hz tot 25kHz (of hoger, visaton heeft een tweeter voor 40kHz, leuke gadget voor 22,95 bij conrad :9)

Is dat frequentiebereik trouwens een beetje evenredig verdeeld qua geluidsniveau dat door de speaker wordt geproduceerd? Of moet je er rekening mee houden dat er rond de minimale/maximale frequentie toch niet echt veel geluid meer wordt geproduceerd?

Nou ja, ik haal er wel een boek over, ik denk trouwens dat ik dat beter kan kopen, aangezien een boek lenen steeds maar 3 weken mag en ik er vast wel een paar maanden mee bezig ben :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 13 februari 2001 23:59 schreef Grrrrrene het volgende:
Visaton is dus WEL een goed merk? Ik zie namelijk niet spectaculair dure speakers van hen, gelukkig, want het is maar een hobbietje he! De Speakers mogen niet al te duur worden, max prijs bepaal ik binnenkort wel.
Visaton maakt veel populaire speakers voor zelfbouw. Het is geen topspul, maar zeker niet slecht. Dus als je het betaalbaar wilt houden dan is Visaton geen verkeerde keuze. Focal, Peerless, KEF, Magnat, noem maar op. Verkopen allemaal losse speakers voor zelfbouw.

• Raymond
Hallo,

De vragen die je stelt zijn erg zinnig. Enne: Wanneer je ze zelf ook kan beantwoorden weet je ook genoeg van luidsprekers om je eigen ontwerpje te kunnen maken >:)

Visaton op zich is ene prima merk en ze hebben veel modellen. uiteenlopend van een paar tientjes tot een paar duizend gulden. Maar pin je niet vast op visaton:
www.speakerland.nl
www.speaker-en-co.nl
www.remo.nl
Er is in nederland ook genoeg te doen op speakerzelfbouwgebied. En ik ken ondertussen speakerland en speaker-en-co haarlem: Prima mensen, die je bereid zijn te helpen met je projectjes. Zowel qua uitleg als tijd om hun modellen eens uitgebreid te beluisteren. Zeker de moeite waard als je niet zelf gaat ontwerpen. (Heb niet zomaar de illusie dat het eerste ontwerpje wat je maakt en op een zondagmiddag hebt uitgerekend beter zal gaan klinken dan wat zij in de aanbieding hebben!! )

Ik ben nu ook al een tijdje aan het kijken naar wat ik wil gaan bouwen en mijn voorkeur begint een beetje uit te gaan naarhet volgende modelleke:

Afbeeldingslocatie: http://www.speaker-en-co.nl/images/Response.jpg

(Het zou ook mogelijk moeten zijn om dat plaatje hier te laten zien, maar Jag heeft me nog niet uitgelegd hoe :+ )
Mod break: die users kunnen ook helemaal niets zelf :P;).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Freq bereik en het geluidsniveau zijn volledig verbonden. Een frequentiebereik zonder de tolerantie qua geluidsniveau, is loos. Als jij een speaker zou kunnen ontwerpen die lineair weergeeft van 30-40KHz, dan zou dat heel behoorlijk zijn, dwz 30-40KHz +/- 3dB.

Jag

• Grrrrrene
  • Niet online
Op woensdag 14 februari 2001 00:08 schreef Jag het volgende:
Freq bereik en het geluidsniveau zijn volledig verbonden. Een frequentiebereik zonder de tolerantie qua geluidsniveau, is loos. Als jij een speaker zou kunnen ontwerpen die lineair weergeeft van 30-40KHz, dan zou dat heel behoorlijk zijn, dwz 30-40KHz +/- 3dB.

Jag
Euhm, ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt met "gebonden", maar ik neem aan dat mijn vermoeden dat het geluidsniveau (dB) aan zijn grenzen minder wordt klopte? Ik zal dus eigenlijk grafiekjes moeten vergelijken... Ik wil het graag goed voorbereiden, maar was alvast (stiekem :)) aan het zoeken geslagen in de conrad gids... Offline zoeken is makkelijker en overzichtelijker.

En Lampje... Ik staar me nergens blind op, maar in de conrad gids is dit het best vertegenwoordigde merk, speakers van 20 tot 40.000 Hz, dus makkelijk om eens voor de gein iets uit te zoeken en een prijs uit te rekenen.

Oh ja, als ik beukenkleur kasten wil moet ik zeker ook meer uitgeven aan de kast? Ben er nog niet helemaal uit welke kleur ik wil.

• Raymond
Ik weet niet of het al een keer genoemd is, maarre: www.visaton.de

waarbij deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/gross/atlasdsmgf200.jpg

http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_550.htm

een rechtsreekse ripoff is van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.dynaudio.com/BdWInternet/conseque.jpg

http://www.dynaudio.com/BdWInternet/conseque.htm

Maar dan wel 20x minder duur!!

en dan als laatste: Hoe verleidelijk ook: De conrad gids is een slechte plek om te beginnen met kijken naar info over zelfbouwspeakers!!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 02:12 schreef Lampje het volgende:
en dan als laatste: Hoe verleidelijk ook: De conrad gids is een slechte plek om te beginnen met kijken naar info over zelfbouwspeakers!!
Niet alleen voor speakers! Conrad is vaak veel te duur betaalde meuk :r Electronica componenten zijn er vaak ook bloedduur.

• Grrrrrene
  • Niet online
Op woensdag 14 februari 2001 09:59 schreef Exirion het volgende:

[..]

Niet alleen voor speakers! Conrad is vaak veel te duur betaalde meuk :r Electronica componenten zijn er vaak ook bloedduur.
Tja, dat is waar... Ik zal eens verder kijken, o.a. via de door jullie gegeven links. Effe bookmarken :)

Verwijderd

Man,Enschede.
Hop ff de grens over,in ieder duits dorp zit onderhand een zelf bouw boer.
koop anders een keer klank und ton.

Verwijderd

Bij mij op het gymnasium vroeger, heb ik de natuurkunde leraar een keer zelf een speaker in elkaar zien beunen, met eengroot stuk papier en een lange koperdraad, die, na het papier tot een conusvorm gevouwd te hebben, als spoel fungeerde door de koperdraad om het smalle einde van de conus te wikkelen.

Daarna gewoon inpluggen in je stereo, en je hebt geluid. Was nog behoorlijk acceptabel, voor de produktiekosten van 5 piek of zo.

8-)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb ook eens mijn eigen speakertjes gebouwd. Dit omdat de boxen die me wel goed in de oren klonken ongeveer 1300 piek waren. Ik heb een simpel 2weg ontwerpje van monacor gemaakt. Kostte nog geen 600 piek, en klonk zeker zo goed als het duurdere setje dat ik mooi vond.

Siditamentis astuentis pactum.

• Grrrrrene
  • Niet online
Euhm, ik zie hier en daar gekoelde tweeters... Is dat echt nodig?

(jaja, ik haal binnenkort een boek :))

Allemaal wel errug cool zeg, ik denk dat ik +/- 250,- per box uit wil geven, gaat dat ook nog in delen? Ik bedoel dat je steeds een onderdeel koopt en daarmee aan de gang gaat? Of heb je alle onderdelen tegelijk nodig?

• Raymond
Op woensdag 14 februari 2001 17:19 schreef Grrrrrene het volgende:
Euhm, ik zie hier en daar gekoelde tweeters... Is dat echt nodig?[/b]
Een tweeter heeft een efficïentie van ongeveer 1 procent. Wanneer je er 30 watt naartoe stuurt (VEEL!!!) zit je hem dus met 27 watt op te stoken. Qua hitte kan zo'n ding daar prima mee leven. Maar Ik heb net een speaker builder artikel zitten lezen: wanneer een driver warmer wordt, veranderen zijn eigenschappen heel flink. Wanneer je een gekoelde (En daarmee wordt geen fannetje ofsow bedoeld, maar ferrofluid in de magneet, 80% van de tweeters heeft dat) tweeter hebt, blijven zijn eigenschappen veel constanter. Ferrofluid heeft ook nadelen: Maakt de speaker wat "trager"
Het is maar wat je lekkerder vindt. De goedkoopste tweeters hebben geen ferrofluid. De meeste wel. En de allerduurste weer niet: Die hebben ander methoden om het effect van ferrofluid te krijgen.
(jaja, ik haal binnenkort een boek :))
Goed zo, dan hoef ik niet zoveel meer te typen >:)
Allemaal wel errug cool zeg, ik denk dat ik +/- 250,- per box uit wil geven, gaat dat ook nog in delen? Ik bedoel dat je steeds een onderdeel koopt en daarmee aan de gang gaat? Of heb je alle onderdelen tegelijk nodig?
Je begint met het hout. (met 50-100 piek totaal ben je wel klaar)
En wanneer je dat gedaan hebt is het een kwestie van componenten kopen.
Dus het kan in delen, maar de grootste klap komt met het kopen van het filter en de drivers zelf. En die zul je toch in 1 keer willen kopen.

• Grrrrrene
  • Niet online
Thanx voor de info, ik neem aan dat er in dat soort boeken geen info staat over welke speaker merken goed zijn en welke niet goed, dus als iemand nog wat merken wil noemen die een beetje in mijn prijscategorie vallen? Ik geef eventueel iets meer uit, dus 300+ per stuk, maar meer geld heb ik er dus niet voor over. Wel lachen, ik heb namelijk ook een schakelaar op mijn versterker om tussen boxenset A/boxenset B/Boxenset A + B te schakelen... Kan ik ook mijn huidige speakers aansluiten om te vergelijken.

• Raymond
ZO, dit heb ik ff gecopypaste uit een andere thread hier op GoT. Aangezien ik het zelf heb getiept, mag ik dat 8-)
Voor f225,- koop je niet zo heel veel. Maar het kan op zich wel, koop dan niet een 3 weg config, maar 2weg. Dan kan je per component iets mee uitgeven en wanneer je maar 225 piek wil besteden krijg je een betere box.
Voor wanneer je per sé voor een 3weg wilt gaan:
http://www.speakerland.nl/Gradient-U.htm

Voor 2 weg:
http://www.speakerland.nl/Vifa-u.htm
http://www.speakerland.nl/peer-u.htm
(De wa 10 tweetert is een leuke)

Wanneer je een toch een 3weg wilt van merkcomponenten:
alles vifa:
17-wp200
mp-130
HT 275/2
Je komt dan op f335,- Een dikke 100 piek meer dan dat je wilde, maar eigenlijk kan je in 3weg niet goedkoper gaan zitten!
(evt, als je iets maar bas wilt: geen 17-wp200, maar een 21-wp250. Kam je wel 35 piek duurder uit)
Als je Vifa of peerless 2weg neemt, kom je met f225,- wel uit en krijg je een beter geluid dan gradient 3weg!

Vergeet het filter niet, per box kom je ook zo op een paar tientjes uit aan componenten (waarbij 2weg een beduidend goedkoper filter nodig heeft dan een 3weg)
Edit: tiepfout en smiley's :)

• Raymond
Hé, ik bedenk me net: voor 300-350 piek per stuk excl. hout kan je al een paar hele leuke kitjes bij speakerland/speaker-en-co kopen. Ga maar eens kijken

Edit: Ga voor de monitor-uitvoeringen. (vifa impuls bijv.) Dan kan je er later een sub aan beide kanten toeveoegen (die ja dan meteen als speakerstand laat dienen, ziet er supercool uit). Op die manier kan je in het begin redelijk besparen en een goeie geluidskwaliteit krijgen. Later, als je weer wat geld hebt kan je mooi de bas aanvullen en heb je echt een topsysteempje. Is volgens mij ook precies wat je wilde met je gespreide uitgaven.

• Grrrrrene
  • Niet online
Jouw "kom je wel dik 100,- boven jouw prijs uit" komt in mijn prijsklasse :)

Heel mooi, ik zal dit bewaren...

• Grrrrrene
  • Niet online
Op woensdag 14 februari 2001 23:38 schreef Lampje het volgende:
Hé, ik bedenk me net: voor 300-350 piek per stuk excl. hout kan je al een paar hele leuke kitjes bij speakerland/speaker-en-co kopen. Ga maar eens kijken
Ja, ligt het aan mij of is dat een en hetzelfde bedrijf???

• Raymond
hehe, chatten via het forum >:)

Ze doen veel samen, maar het zijn wel gescheiden winkels. Speakerland in oss heeft een iets betere naam. Maar dat hangt ook weer heel sterk af van aan wie je het vraagt.
Ik heb nu ervaring met haarlem en oss: Beide topzaken waar je prima geholpen wordt

• Grrrrrene
  • Niet online
Tja, allebei niet echt in de buurt van Enschede he? Nou ja, hier hebben ze vast iets vergelijkbaars, toch? :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Op woensdag 14 februari 2001 23:38 schreef Lampje het volgende:
Edit: Ga voor de monitor-uitvoeringen. (vifa impuls bijv.) Dan kan je er later een sub aan beide kanten toeveoegen (die ja dan meteen als speakerstand laat dienen, ziet er supercool uit). Op die manier kan je in het begin redelijk besparen en een goeie geluidskwaliteit krijgen. Later, als je weer wat geld hebt kan je mooi de bas aanvullen en heb je echt een topsysteempje. Is volgens mij ook precies wat je wilde met je gespreide uitgaven.
Klopt, dat was ik inderdaad van plan, ik ben ook weer niet zo'n bas liefhebber, maar van die zuiltjes van +/- een meter had ik wel in gedachten... Het oog wil natuurlijk ook wat, vandaar dat ik (waarschijnlijk) beukenkleur wil... Niet zwart, maar blank dus...

• Raymond
Ik ben bang dat je hier in enschede (daar woon ik ook trouwens, waar zit jij te tiepen?) niet echt wat van je gading zult vinden, op boxzelfbouw gebied. Dan kom je toch al snel in Oss uit.

• Grrrrrene
  • Niet online
Sjesus, ik zit in Stadsveld... Doet er ook niet heel erg toe, maar leuk dat jij dus al weet dat hier niets te vinden is... Jammer, was wel makkelijk geweest... Kan ik alleen nog bij mijn ouders in de buurt zoeken (Doetinchem/Arnhem en omgeving)

Nou ja, Oss is ook wel te doen, als het moet, maar ik kan natuurlijk net zo goed online bestellen (spaart heel wat gereis uit, zeker met OV is dat lastig vervoeren)

• Raymond
maar van die zuiltjes van +/- een meter had ik wel in gedachten
Ik heb ze 2 weken geleden allemaal in haarlem beluisterd. Niet doen, mooi voor een monitor als de impuls gaan. Die klinkt beter en is minder lelijk. (De impuls is zelfs wel mooi, die zuiltjes niet)

En met zo'n zuiltje probeer je al wat bas te halen en dat lukt je niet voor 300 piek.

Lekker een monitor nemen en over een jaartje een bas eraan toevoegen. Door wat te spelen met het ontwerp van de sub krijg je heel mooi resultaat. En een veel beter geluid dan uit die goedkopere zuiltjes.

• Raymond
Stadsveld
Laares (begoniastraat) :)

Oss is vanuit arnhem echt prima te doen. Als je daar bent gewoon ff met de ov naar oss. Paar keer luisteren en dan beslissen. En dan bij je ouders bouwen, of auto lenen en in 1 keer de spullen naar e'de brengen

• Grrrrrene
  • Niet online
Jij prees toch die 550 van visaton aan? Nou kan ik me vergissen, maar jij vond zuiltjes over het algemeen niets, of weet ik (blijkbaar) niet wat een zuil is? :?

Maakt ook niet uit, ik wil een goede bas, maar niet zo'n popiejopie mega-ultra bas, snappie? Alleen bij DivX vind ik dat wel mooi (voor het bioscoop effect zeg maar). En als ik net een tentamen heb verneukt :(, maar goed, da's meer om agressie kwijt te raken :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
Op maandag 12 februari 2001 00:22 schreef Grrrrrene het volgende:
ik had me'n scanners meegerekend (nee, niet flatbed :))

• Raymond
Jij prees toch die 550 van visaton aan
Nou, dat bedoelde ik er niet mee. Iemand beweerde dat visaton alleen goedkope spullen maakt. Da's niet waar, ze hebben ook dure. (die op dat plaatje is rond 4000 mark en is een rip-off van de voormalige topper van dynaudio, die (afhankelijk wanneer) tussen de 30 en de 80 mille moest kosten. De opvolger van die van dynaudio kost meer dan anderhalve ton)

Ik zou niet voor een visaton van 300 piek gaan. Dan zou ik toch mooi even in oss/haarlem gaan kijken

Edit: Bedtijd :D

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, ik zal daar wel eens kijken... Maar eerst een boek, moet ik vrijdag maar effe regelen ofzo...

Verwijderd

In Nijmegen bij Technica in de van welderenstraat of bij Muziekboetiek in de molenpoort verkopen ze Visaton, Rto, Monacor etc..
Dat werkt ook prima.
Misschien als je een keer in Arnhem bent..

• Grrrrrene
  • Niet online
Thanx, dat zal ik effe onthouden... Heb deze topic toch al gebookmarkt...

Verwijderd

Hoezo niet van die zuiltjes, als je de versterking d.m.v. een klankkast regelt krijg je meer bas voor minder geld. Het is moeilijk om kleine boxen (weinig mensen willen zulke grote boxen) te voorzien van een krachtige bas, dus heb je wel een extra sub nodig. Maar ik denk dat een goede box die voorziet in zijn eigen bas (bedoel zonder extra sub) een transperanter geluid heeft. Maar over smaak valt niet te twisten :)

Verwijderd

je zult versteld staan wat een mooie bas er uit kleine speakers kan komen als je er een goede versterker voor hangt...

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat weet ik al, maar ik vind een zuil gewoon veel mooier en het is leuker om te bouwen (vind ik)... Nou ja, als het maar mooi klinkt vind ik het prima. Ik zie trouwens zuiltjes met en zonder bas-reflex (zo'n gat of 2 gaten onderin)... De een heeft er een onderin, de ander weer net onder de woofer... Tja, er is nogal veel verschil.

• Grrrrrene
  • Niet online
Oh ja, en het voordeel van zuilen is dat je meteen een standaard eronder hebt. Zo'n metalen poot eronder vind ik maar lelijk. Ik zit nog te denken of ik er spikes onder ga zetten, maar dat kan later ook nog wel. Eerst een boek halen :) Zucht.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

je zult versteld staan wat een mooie bas er uit kleine speakers kan komen als je er een goede versterker voor hangt...
De frequentie response van een speaker wordt niet of nauwlijks beinvloed door een versterker. Het kan natuurlijk wel anders klinken met een andere versterker.

Jag

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat leek mij ook al sterk, maar wat hij bedoelt is waarschijnlijk dat je met een beetje klankkast meer bas teweeg kunt brengen... Dat was ik ook al wel van plan, maar meer om de bas MOOIER dan HARDER te laten klinken.

• Raymond
De frequentie response van een speaker wordt niet of nauwlijks beinvloed door een versterker. Het kan natuurlijk wel anders klinken met een andere versterker
De frequentieresponse van een speaker is inderdaad inherent aan de speaker zelf. Maar dat is maar een meetgegeven, een grafiekje. Er is nog een grafiekje: Die van de impedantiecurve. Als je een niet zo'n beste of hele lichte versterker hebt. En je hebt speakers die in het laag een ongelukkige impedantie hebben, kan de versterker ze niet goed aansturen->slechte bas.
Met ongelukkig bedoel ik zowel een hele lage (<2ohm) impedantie als een hele hoge (>32 ohm) bij een bepaalde frequentie. Als je versterker daar niet mee om kan gaan kan hij dat frequentie gebied niet goed aansturen en krijg je dus dat dat minder klinkt.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, dat wilde ik nog effe weten, achterop mijn versterker staat het volgende:

Speaker impedance:

A,B: 4 - 16 ohm / speaker
A+B: 8 - 16 ohm / speaker

Ik kan dus 4, 8 en 16 ohm speakers aansluiten? Ik dacht dat dat altijd een waarde was, niet meerdere...

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op donderdag 15 februari 2001 13:01 schreef Taco het volgende:
Het is moeilijk om kleine boxen (weinig mensen willen zulke grote boxen) te voorzien van een krachtige bas, dus heb je wel een extra sub nodig.
ik heb anders kleine boxen (infinity reference 1i met peerless speakers) staan die even krachtige bas als me subwoofer kunnen maken. en me subwoofer komt ook bonkeriger over

Verwijderd

Over die impedantie:

Je kunt op de meeste versterkers (inclusief de jouwe) 2 paar speakers aansluiten. Als je één paar wil gebruiken, mag dat een paar zijn van 4, 8 of 16 ohm. Als je beide paren tegelijk wil gebruiken (dus 4 speakers) dan moeten beide paren minstens 8 ohm zijn, anders loop je het risico je versterker te oververhitten.

Over de kasten:

om een echt diepe bas te krijgen, zul je gewoon een grote kast nodig hebben. Zo zijn nu eenmaal de natuurwetten. Ik heb wel luidsprekertjes gehoord die uit een 9-liter kastje een verbazend diepe basweergave weten te persen...maar ten koste van geluidsdruk, die dingen presteren niks in een gewone huiskamer en zijn alleen leuk voor kleine ruimten. Een subwoofer is dan de oplossing, hou er echter rekening mee dat je hem er niet zomaar "bij" kunt zetten, de subwoofer moet de speakers wel aanvullen, en niet overlappen. Dus als jouw frontspeakers er bij 60 Hz bijna mee opgehouden zijn (wat geen gekke waarde is voor <20 liter kasten) dan moet je een sub hebben die hooguit tot 80Hz gaat.

PS Visaton roeleert! Vooral die Atlas DSM MKIII waar hier ergens een plaatje van is gepost, dat ding schopt echt reet.

• Grrrrrene
  • Niet online
En juist om die reden ga ik voor zuiltjes, dan heb je een mooie klankkast onderin en heb je je speakers een eindje van de grond af (ik heb gelezen dat dat beter is...) Ik zit effe te kijken waar ik een boek ga bestellen/halen over dit onderwerp, maar dat komt nog wel. Lenen lijkt mij minder omdat je bij de bieb maximaal 3 weken kunt lenen (en dan maximaal 1x 3 weken kunt verlengen)... Ik heb liever een boek voor mezelf. De theorie achter het bouwen verandert toch niet zo snel.

Oh ja, het meten aan de boxen... Is dat iets wat je aan de professional moet overlaten?

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op donderdag 15 februari 2001 21:44 schreef nare man het volgende:
Over die impedantie:
Dus als jouw frontspeakers er bij 60 Hz bijna mee opgehouden zijn (wat geen gekke waarde is voor <20 liter kasten
die van mij gaan tot 40 hz, en presteren in onze huiskamer verbazingwekkend goed (11x6 meter) en bij m'n oom helemaal, maar die heeft echt mooi spul
Pagina: 1