Toon posts:

[XS4all] Bridge mode op de Thomson ST780 WL mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.872 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb na mijn verhuizing van xs4all een nieuw modem (en abo) gekregen.
Ik heb nu het thomson ST780 WL mode/router waar ik eerst (via demon) een zyxel modem had.

Ik draai een linux firewall/mailserver etc wil weer dat deze gaat werken met dit moden echter geen suc6 (heb al zeker een uur met de speedtouch piepels aan de tel gezeten a 0,70 cpm).

Het staat heel simpel aangesloten namelijk modem-->eth0 kaart op de linux bak deze is weer via een eth1 kaart verbonden met het interne netwerk en de linux bak staat in gateway mode.
Deze opstelling werkt al een jaar of 5 zo .

Nu ben ik er achter dat het nieuwe modem niet in Bridge mode staat en daar wil ik hem wel in hebben. Je kan ook je extern ip adres laten toewijzen aan een device in je netwerk (in mijn geval dus eth0 in mijn linux bak) en dat gaat prima echter krijg ik dan nog steeds geen verkeer over mijn interne netwerk het internet op....

Iemand een idee hoe ik dit met aanpakken ???

Bedankt alvast

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:56
dan gebruik je toch gewoon je oude modem?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Kan je doen via/met de configuratie wizard applicatie (windows tool) die je op speedtouch.nl kunt vinden of via de webinterface. Via de laatste kan je hem wel als bridge instellen, maar weer niet als router terug zetten met de instellingen die je nodig hebt voor zo'n XS4all-Only verbinding met RFC1483Bridge protocol.

Let wel op dat als je nu met een ander mac-adres je IP adres hebt opgevraagd via DHCP je even de leasetijd moet afwachten voordat je server weer het IP krijgt via DHCP.

[ Voor 41% gewijzigd door bjck op 30-09-2007 02:52 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info..

Helaas in de nieuwe modems kan je dat niet meer instellen via de web interface en het is geen adsl only maar een "gewoon" xs4all abo...

Het oude modem werkt helaas niet meer.....

Ik heb dat prgje even opgehaald en gedraaid ik heb dat de volgende mogelijkheden...

Providers met een PPPoA verbinding (dit is volgens mij mijn verbinding )
Providers met een RFC1483 verbinding...

Bij de laatste staat als optie Bridge zonder telefonie moet ik die soms gebruiken ?

Bedankt alweer

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 10:03 ]

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ja, je hebt een PPPoA verbinding. En als ik me goed herrinner toen ik nog XS4ALL had moet je inderdaad Bridge zonder Telefonie gebruiken.
Je zou natuurlijk ook gewoon alle poorten kunnen forwarden naar je Linux Firewall bak. Doe ik zelf ook. TCP/UDP port 1 tot en met 65535

[ Voor 33% gewijzigd door Jamaicaman op 30-09-2007 10:32 ]

• bjck
Als je 'een gewoon XS4all abbo' hebt bij XS4all aangevraagd (dus niet omgezet van Demon naar XS4all-Only) heb je een PPPoA verbinding.

Die bridgen kan niet zomaar, dan moet je opzoek naar wat eerst SIP_SPOOF heette volgens mij. En of dat kan met een 780 heb ik niet echt op gelet meer. Werd veel over geschreven in de nieuwsgroepen van XS4all, xs4all.adsl & xs4all.general een tijdje terug.

Zo'n PPPoA verbinding bridgen is niet zo gemakkelijk als een RFC1483Bridge verbinding bridgen (naam zegt het al bij de laatste eigenlijk) die je bij Demon had.

Verwijderd

Topicstarter
@ Jamaicaman : Dat is natuurlijk een leuke optie maar als ik mijn netwerk achter de firewall op de linuxbak wil hangen gaat dit niet werken omdat het modem dit niet accepteerd zonder in de bridge mode te staan...

@bjck: Hmm dit is mooi naadje als het niet kant dan kan ik elke pc in mijn netwerk weer afzonderlijk met een firewall gaan lopen uitrusten....

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:56:
@ Jamaicaman : Dat is natuurlijk een leuke optie maar als ik mijn netwerk achter de firewall op de linuxbak wil hangen gaat dit niet werken omdat het modem dit niet accepteerd zonder in de bridge mode te staan...

@bjck: Hmm dit is mooi naadje als het niet kant dan kan ik elke pc in mijn netwerk weer afzonderlijk met een firewall gaan lopen uitrusten....
Waarom?

Je Speedtouch draait al NAT en een firewall. Om dan nog een firewall op de PC te installeren lijkt mij gortig overdreven. De situatie is niet heel anders nu dan wanneer je je linux machine als NAT+FW liet draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verrek je hebt helemaal gelijk 8)

Mijn snappertje is nog bezig met de verhuizing denk ik :*)

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bjck schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:02:
[...]

Waarom?

Je Speedtouch draait al NAT en een firewall. Om dan nog een firewall op de PC te installeren lijkt mij gortig overdreven. De situatie is niet heel anders nu dan wanneer je je linux machine als NAT+FW liet draaien.
Mja je hebt gedeeltelijk wel gelijk maar met de meeste linux firewalls heb je wel meer opties qua QoS en timebased portforwarding enzo.

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
Jamaicaman schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:26:
[...]

Mja je hebt gedeeltelijk wel gelijk maar met de meeste linux firewalls heb je wel meer opties qua QoS en timebased portforwarding enzo.
Als spoofing niet wil kan TS nog altijd 2 andere opties gebruiken:

- De 780 in PPtP gedoe zetten (weetikveelhoedatheet). Dan kan je linux-doos net als de oude speedtouch-home modems een PPtP verbinding opbouwen en krijgt dan ook netjes z'n WAN-IP op die interface
- De 780 als router laten in een niet-gebruikte IP range, firewall, telefonie en de hele bende uit, en de linux-server hierachter in een DMZ plaatsen.

Heb je overigens de configtool van http://www.speedtouch.nl/drivers.html#780 al gebruikt? Ik meen dat daar ook iets van Spoofing genoemd werd

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 30-09-2007 12:39 ]

Verwijderd

Met het wizard programma van Thomson kun je de router op Brdige mode configureren. Dit werk ook bij een gemigreerd Demon/BBNed account naar XS4All. Gebruik wel de oude BBNed instellingen VCI 0.35 en geef ook aan dat je provider BBNed is.
Heb het zelf getest. Laat even weten of je hier voldoende aan hebt anders kan ik je wel verder helpen.

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:18:
Met het wizard programma van Thomson kun je de router op Brdige mode configureren. Dit werk ook bij een gemigreerd Demon/BBNed account naar XS4All. Gebruik wel de oude BBNed instellingen VCI 0.35 en geef ook aan dat je provider BBNed is.
Heb het zelf getest. Laat even weten of je hier voldoende aan hebt anders kan ik je wel verder helpen.
1. Dat is hierboven al meermalen gezegd.
2. Ik mag hopen dat TS het na 4mnd wel eens gefixed heeft ;)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 19:36
DJSmiley schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:35:
[...]
Als spoofing niet wil kan TS nog altijd 2 andere opties gebruiken:

- De 780 in PPtP gedoe zetten (weetikveelhoedatheet). Dan kan je linux-doos net als de oude speedtouch-home modems een PPtP verbinding opbouwen en krijgt dan ook netjes z'n WAN-IP op die interface
Ik heb zojuist ook een 780 modem aangesloten. Voorheen had ik een 716 waarvan ik de config aangepast had, om zo met m'n linux bak direct een pptp verbinding kon opbouwen.

Vol goede moed heb ik exact dezelfde instructies als voor m'n 716 modem gebruikt, maar dit werkt dus niet.

Weet iemand toevallig hoe dit dan voor elkaar te krijgen bij de 780 ( Heeft TS ook wat aan )

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Pagina: 1