Samsung spinpoint T166 niet herkend P4P800e deluxe

Pagina: 1
Acties:

• timfin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-01 18:10
Van de week heb ik een Samsung spinpoint T166 500 Gb gekocht om aan te sluiten in mijn PC, maar deze wordt niet herkend in mijn BIOS (en dus ook niet in windows XP) :'(

Mijn configuratie:
Moederbord : Asus P4P800e de luxe (met laatste BIOS update AMI 1009.003)
Andere HDD's: Maxtor diamondmax plus 80Gb SATA 6Y080M0 (SATA)
Maxtor N256 30Gb
De andere harde schijven ziet 'ie wel, de diamondmax is via SATA kabeltje op het moederbord aangesloten.
De nieuwe schijf heb ik via een SATA kabel naar de 2e SATA connector op het mobo aangesloten, en de voeding heb ik via een verloopstekkertje aangesloten (omdat de samsung alleen SATA voeding heeft).

Heb al van alles geprobeerd, oa. de samsung als master of als slave, alleen de samsung aangesloten, etc. maar in de BIOS wordt is niet gedetecteerd :(

Wie zou mij kunnen helpen ?

Verwijderd

Serial ATA kent geen master of slave, dus hoe je kun je dat nou uitgeprobeerd hebben?

Heb je de schijf al eens op 1.5Gbps interface snelheid gejumpered?

• timfin
Ahum inderdaad..., ik zat bij de PATA installatie te kijken...

1.5 Gb/s heb ik nog niet geprobeerd, in de installation guide staat:

"In some rare cases SATA 1,5 Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0 Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case you should switch your drive to SATA 1.5 Gb/s speed with a software which we are providing via www.samsunghdd.com"

maar kan dit ook via een jumpersetting ? Dat heb ik nog niet gevonden.
(overigens lijkt het me wel logisch, hoe zou je anders via software de schijf kunnen benaderen ?)

• timfin
Ik heb de jumpersetting al gevonden, op de site van samsing staat een (blijkbaar) nieuwere installatie instructie, ik ga het uitproberen...

• timfin
De jumpersetting 1,5gbs hielp ook niet. Ik krijg zo ondertussen het idee dat de disk helemaal kaduuk is. 8)7 Heb alleen de disk aan de voeding gehangen en ik hoor helemaal niets... Kan er iets zijn doorgebrand? Ik ben nog wel netjes met mijn vingers van de printplaat afgebleven...

Verwijderd

Dus als je zonder datakabel maar wel met stroom aansluit, hoor je niets? Je gebruikt een Molex->SATA powerconverter, misschien dat je die niet goed hebt aangesloten?

Probeer het eens in een ander systeem, met een voeding die directe Serial ATA plugs heeft. Voor het zelfde geldt krijgt de schijf gewoon geen stroom door een mechanisch stekker-probleem.

• timfin
Ja dat klopt, deze heb ik ook net nieuw erbij gekocht en al een paar keer opnieuw aangesloten, kan toch bijna niet misgaan zou je zeggen
Afbeeldingslocatie: http://www.vobis.nl/GeneratedImages/429477.jpg

Maar even proberen op een ander systeem is inderdaad nog de moeite voordat ik 'm terugstuur. Helaas heb ik zelf geen systeem met directe SATA aansluiting, dus dat wordt nog even zoeken...

Verwijderd

Die convertertjes zijn best wel brak hoor, ik heb voor mijn NAS-systemen er 2 moeten vervangen omdat ze (kennelijk?) niet werkten, of slechts af en toe stroom doorlieten. Gewoon mechanisch niet helemaal gelukt ofzo. Kabelbreuk is ook een mogelijkheid.

• timfin
Ik heb de schijf bij een PC winkel in de buurt laten uitproberen, daar deed 'ie ook niets
Dus ik heb 'm maar teruggestuurd naar de webshop...

• timfin
Vandaag een nieuwe schijf toegestuurd gekregen door de leverancier en deze werkt (tot nu toe) perfect... :*) :*) :*)
Ben 'm maar meteen aan het onderwerpen aan wat stresstests.
Dus de schijf vorige schijf was gewoon kapot.

Topic kan worden gesloten (wat mij betreft)
Enlightenment, bedankt voor je tips.
Pagina: 1