Toon posts:

[discussie] Vista toch niet trager voor Gaming met G.I.?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een discussie op tafel, een nieuwe inkijkhoek van het volgende probleem.

"Ik heb heel lang geroepen dat Vista heel beroerd presteerd in games en dat Windows X64 beter is in gamen"

In zekere zin denk ik nog steeds gelijk te hebben en waar praten we dan over?

AMD64 3800+ Venice
4x512 MB DDR1 @2-3-3-5 2T
ATi klasse EAX1950pro GPU
Gewoon 2 IDE schijven, niets bijzonders (5,3 in WEI)

Nu heb ik samen met iemand een discussie gehad over alle 3D aspecten die je kunt veranderen aan je videokaart. opties die de Catalyst Control Center bood vertraagde het systeem aanzienlijk en .NET is daar de schuld van. Of het zo is laat ik in het midden, maar het komt hier op neer.

We kwamen aan op Geometry Instancing. Zou dat dan zoveel helpen? Alleen ATi tray Tools (welke prima werkt onder Vista 32-bit, ik denk ook op Vista 64 want onder XP 64-bit deed ATT het ook prima) kan deze optie aanen ik teste het uit.

Nu is de gameperformance nagenoeg gelijk als onder XP. Het is er op vooruit gegaan en ik merk een boost van laat ik schatten; een kleine 40%

Nu de discussie en vraag van "Hoe kan dit?". hoe kan eem setting zoveel schelen?
Ligt dat aan de driverstructuur of aan mijn systeem? dat wisten we beiden niet en we zijn geen leken.

Ik zou graag serieus jullie invalshoek willen weten van het tweaken van 3D settings. Ook Bioschock loopt nu erg lekker op Highest _/-\o_

Zonder gekheid, wat is het?

Verwijderd

Interessante observatie waar ik ook wel wat meer input over wil lezen, alleen uw topic titel denkt wel niet echt de lading van de stelling uit de TS, beetje jammer

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
http://en.wikipedia.org/wiki/Geometry_instancing
Het scheelt, bij veel 'dezelfde' objecten, dus een boel werk voor je videokaart :)

Inderdaad een erg vreemde titel vergeleken met de inhoud.. :D

[ Voor 22% gewijzigd door geez op 29-09-2007 16:24 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb 'm dan ook maar een beetje aangepast ;)
Het lijkt me alleen wel even handig om er dan ook wat benchmarks tegenaan te gooien.

Ik twijfel nog een beetje of dit topic niet beter op z'n plaats zou zijn in Videoplanken & Beeldkanonnen dus overtuig ons zou ik zeggen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 30 september 2007 @ 14:06:
Ik heb 'm dan ook maar een beetje aangepast ;)
Het lijkt me alleen wel even handig om er dan ook wat benchmarks tegenaan te gooien.

Ik twijfel nog een beetje of dit topic niet beter op z'n plaats zou zijn in Videoplanken & Beeldkanonnen dus overtuig ons zou ik zeggen :)
Nee, het gaat om gaming en niet over mijn monitor. Het gaat toch over hoe Vista omgaat met het verwerken van 3D. Met G.I. merk ik een zo'n duidelijk verschil als dit:

Zonder G.I. haperen de games behoorlijk. Ik mag blij zijn als ik 4 fps haal in drukke momenten. Ofwel gaming is bijna niet meer mogelij of G.I. inschakelen en zien dat je in drukke momenten op de 25 fps blijft steken en dat is een heel verschil.

Ik denk dat mijn CPU (een AMD3800+) al inmiddels zo oud is dat gamen niet meer te doen is met deze CPU in Vista mits je geen maatregelen neemt zoals 3D tweaking zoals G.I.
het is maar een eenvoudig single core CPU'tje van 2 tientjes of nog minder. Ik denk dat ik er niks meer voor kan krijgen want de 6000+ en Core 2 Duo CPU's vegen mijn CPU meer dan dubbel aan.

Heel voorlopig is er ook geen geld voor een nieuw systeem en daarom ben ik minder actief in het computergedeelte. Ik ben ook mijn baan kwijt als systeembeheerder, dus waarom zou ik bijblijven?

Morgen lekker uitslapen en dan spelen met G.I.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:35
Aangezien ik in Source games ook een erg lage FPS haal vind ik dit wel een interessante setting.
Ik vraag me alleen af: Waar kan ik het terugvinden in het nVidia Control Panel? Heb even gegoogled, maar kan er niet echt opkomen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn Source games?

Ik weet je wel te vertellen dat Windows alle 3D instellingen opslaat in het register. Zijn er geen Nvidia tools die G.I. ondersteunen want hun videokaarten volgend mij wel.

Sorry, ik heb in regedit van alles voor je opgezocht, maar ik kan de setting niet gevonden krijgen.

Ik weet wel dat het heel veel verschil uitmaakt in performance in élk spel dat ik heb en niet zo'n klein beetje ook. Ik heb zelden zo'n goede tweak gezien die ook daadwerkelijk helpt.

Ik speel mijn games onder Vista met mijn 2 jaar oude machine nog nagenoeg vloeiend en zelfs Bioshock kan op hoogst. Dat ging eerst niet.

Ik durf te zeggen dat elk performanceverlies in games in Vista vergeleken met XP volledig vereffend worden met G.I.

Ik ben er duidelijk bijzonder enthousiast over :D

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 19:51 ]

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08-2025
Als ik me niet vergis zorgt geometry instancing ervoor dat je processor identieke objecten maar 1 x hoeft te berekenen i.p.v. dat ieder object apart moeten worden berekend. Dit zou inhouden dat deze functie bedoeld is om je processor te ontlasten; je videokaart gaat er echter niet meer fps door produceren. Ik vermoed daarom (zoals je zelf ook al aangeeft) dat in jouw pc bij gaming vooral de processor de bottleneck is, en dat je nu een manier hebt gevonden om hem beter te laten presteren in games. Dat je spellen onder Vista nu beter draaien zou hier weinig mee te maken moeten hebben, aangezien de slechtere performance onder Vista hoofdzakelijk door de 'jonge' videokaartdrivers komt.

Betreffende Bioshock, ik heb gelezen dat bij deze titel het verschil in performance tussen XP en Vista een heel stuk kleiner is dan bij eerder verschenen spellen. Misschien dat deze titel wel voor Vista geöptimaliseerd is...

Sypheron bedoelt met "Scource games" denk ik spellen die gebruik maken van de Half-Life 2 engine. :)

[ Voor 14% gewijzigd door TommyCP op 01-10-2007 20:13 ]

>>>insert witty remark here<<<

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat je G.I. aanzet door in het ATT-menu naar Tweaks > Standard Tweaks te gaan en G.I. aan te vinken? :) Bij mij staat die namelijk standaard al aan (2900 XT, Vista 32-bit).

Verwijderd

Topicstarter
Tsunami schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:20:
Ik neem aan dat je G.I. aanzet door in het ATT-menu naar Tweaks > Standard Tweaks te gaan en G.I. aan te vinken? :) Bij mij staat die namelijk standaard al aan (2900 XT, Vista 32-bit).
In zowel het tweakblad als in het 3D profiel zelf. Je moet hem 2x aanvinken want hij staat er 2x in!
Vink je hem aan in het tweakblad dan is hij ook aangevinkt in je 3D profiel, maar NIET andersom.

@TommyCP: Ik denk dat jij wel eens heel erg gelijk kan hebben.

Doordat mijn CPU al wat oud aan het worden is én Vista daar ook nog een slok van lust dat er net te weinig kracht overblijft om een game goed te kunnen renderen. Mijn videokaart heeft nergens moeite mee, maar door G.I. in te schakelen komen er loops in het 3D berekenen en dat betreft vooral "Foliage" zoals gras, units, lichten en dergelijke die repeterend voorkomen en apart gerenderd moeten worden. Door mijn CPU dit te ontlasten blijft er kracht over voor andere dingen want de settings van mijn games kunnen allemaal naar highest. Dat was eerst echt ondenkkbaar.

Vooral LOTR BFME II is er heel erg blij mee. Geen irritant gehaper meer tijdens zware veldslagen met honderden units in het beeld. Natuurlijk blijft het een zwaar iets, maar dit is heel goed te doen. In zo'n geval haal ik altijd nog 27 fps en dan bedoel ik in een scherm met honderden units.

Ik speel op 1680x1050@4xAA en 4xAF. Het spelen zonder AA haalt niets uit in positieve zin. Mijn kaart is snel genoeg om elk spel goed te spelen op deze resolutie.

Is het zo dat de Catalyst A.I. setting de performance laat toenemen?

Is mijn CPU zo traag dan? :/

Screenshot van 4xAA + 4xAF + Cat AI op high + settings op highest in LOTR BFME II

http://xs120.xs.to/xs120/07401/E4E27-9-200723-55-04.jpg

Mijn heldin, O+

De customhero in LOTR BFME II die je kunt voorzien van de door jou gewenste powers.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update van mij:

Inmiddels ben ik definitief overgestapt naar Windows X64 en ik heb een benchmark gedraait tussen de games onder Vista met G.I en onder X64 met G.I.

Ik dacht dat Vista alles had opgelost door G.I. in te schakelen, alleen haal ik onder Windows X64 een performancewinst van 112% over een heel uur genomen, dus niet een bepaalde scene, maar een heel gevecht laten repeaten door een opgenomen demo en het verschil was schokkend.

Dus

Windows Vista 32-bit zonder G.I. haalt een average van 21 FPS
Windows Vista 32-bit met G.I. haalt een average van 38 FPS
Windows XP 64-bit met G.I. en tweaks gaat voor de 81 FPS!

Zelfde kaart, zelfde hardware, zelfde level. En als puntje op de taart lopen andere games ook zoveel beter. Vista zuigt <op mijn systeem>. Ik wacht wel op SP1 en op mijn nieuwe systeem eer ik zo'n moorddadig OS erop zet.
Pagina: 1