Toon posts:

Vergeelde documenten inscannen

Pagina: 1
Acties:
  • 841 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hopelijk zit ik hier in het goede forum.

Al een tijd ben ik aan het proberen om vergeelde pagina's uit een manual in te scannen en deze dan zo te bewerken dat het goed printbaar is.

Hier zijn een aantal voorbeelden.

Plaatje 1 is prima leesbaar en printbaar, echter krijg je dan zo'n gekleurde waas op de pagina.
Het liefste zou ik gewoon zwart wit hebben maar dan wel nog scherpe letters.

plaatje 2 is grijs, bijna het zelfde als plaatje 1, een stuk kleiner bestandje, maar nog steeds prima leesbaar, wel weer die waas over de pagina.

Plaatje 2b ben ik aan het proberen geweest met the GIMP de "ruis" weg te werken, maar dit is niet echt te doen.
Tussen de letters kom je niet goed.

Plaatje 3 is zwart wit, ok bij het afdrukken.
alleen is de foto niet meer duidelijk en de letters zijn erg vaag.
Ook al ik met drempelwaarde stoei blijft niet niet zo echt mooi leesbaar.
Wel een klein bestandsformaat.

plaatje 1

plaatje 2

plaatje 2b

plaatje 3

Heeft iemand een tip hoe ik dit wel kan doen ?
dus en nog duidelijk leesbaar en geen "ruis" meer op de pagina.

alvast bedankt

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Psssstt....2b doet het niet :X

Welke software gebruik je voor het scannen?
Het plaatje moet je 'descreenen' om de rastering weg te krijgen. Ik gebruik Vuescan, en die kan dat goed (maar Gimp zal ongetwijfeld ook een filter daarvoor hebben).
Kleuren: dat is een keuze: Ik zou zwart/wit scannen, en vervolgens de curves zo aanpassen dat de grijszweem verdwijnt. (midtones richting "donker" drukken).

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een snelle reactie :)

Voor het scannen gebruik ik Xsane, zit standaard bij Gnome er bij dacht ik.
Best prettig in gebruik en redelijk eenvoudig.
Dat er rastering in de foto zit vind ik niet echt erg.
De tekst moet wel scherp blijven, dat lukt nu niet zo fraai.

Misschien dat er met de instellingen nog wat te optimaliseren is.
Ik ga eens zoeken met de tips die je gegeven hebt.

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 13:53
Hey Nick,

Het is afhankelijk van welke software je gebruikt.
Met adobe photoshop heb je volgende mogelijkheden:

Fotozweem: gebruik de filter "noise - despeckle"

Gele zweem: "Image - Adjustments - Curves". Hier heb je vanaf versie 7.0 of later (CS, CS2, ...) "set white point", een tool waarmee je zelf kan aanduiden wat er wit zou moeten zijn in de foto. Selecteer dit, klik op de achtergrond van de foto (wat wit zou moeten zijn, maar geel is. Photoshop zal de foto nu corrigeren.).
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bobke/magweg3.GIF

Het reultaat van uw foto:
http://users.pandora.be/bobke/magweg4.gif

Adobe photoshop is wel een gigantisch duur programma (De elements reeks bied soelaas) en is mogelijk veel te omslachtig wanneer je een 100-tal pagina's moet inscannen. Het beste zou zijn om je scaninstellingen zo te krijgen, dat het onmiddelijk gecorrigeerd ingescanned word.

Verwijderd

Topicstarter
b-bob.

Je geeft al meteen 2 problemen aan.
Het zijn 74 pagina's en photo shop valt buiten mijn budget.
Mijn scanner is een agfa 1236s, scsi.
Behoorlijk oud beestje, maar werkt nog prima.

alleen sinds in alleen nog ubuntu linux draai heb ik moeten zoeken naar alternatieven.
Vroeger zat het agfa snapscan bij.
Hier kon je al best veel mee, bestaat alleen geen linux port van.
Windows XP is al niet meer ondersteund eigenlijk.

Als het nu een pagina was zou ik het nog met de hand doen, gewoon stipje voor stipje bij / weg gwerken.
Maar de hoeveelheid is te veel voor deze aanpak.

Maar het heeft geen haast, tis en blijft hobby :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gewoon zwart/wit inscannen? En desnoods je contrast omlaag gooien, zwart blijft toch wel zwart. Dan ben je iig van je gele kleur af.

Het komt er in feite op neer dat alles wat niet zwart is, geforceerd moet worden naar wit.

Verwijderd

Topicstarter
Exact dit heb ik gedaan. zie plaatje 3.
Hierbij is het probleem dat de letters vaag worden bij het printen.
Ook is de foto niet meer bruikbaar, al is dit wel op te lossen door deze opnieuw er in te zetten.

Ik wil zeg maar een verliesloze kopie maken die makkelijk te printen is.

Een heel andere optie is OCR er op loslaten.
Dan moet ik de foto's gewoon scannen en de text erbij plakken als echte text.

Verwijderd

Misschien een idee om een filterfolie te gebruiken welke in mijn tijd verkrijgbaar was in een boel formaten, maar dat is 30 jaar geleden en ik had een voordeel dat ik in een bedrijfdoka werkte.

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ook even wat geprobeerd (in Photoshop weliswaar, maar daar kun je wel een alternatief voor vinden):

- PNG geopend in Photoshop
- "Background": Create Layer from Background => "Layer 0"
- "Layer 0": Duplicate Layer => "Layer 0 copy"
- "Layer 0 copy": Filter: Gaussian Blur (1.8pix)
- "Layer 0 copy": Select: Color Range (RGB{240,238,219},Fuzziness{80})
- "Layer 0": Layer: Layer Mask: Hide Selection
- "Layer 0 copy": Hide
- Create Layer (onder "Layer 0"): Fill(White)

Resultaat (270KB)

Dit met als doel alleen datgene wat wit zou moeten zijn, maar geel is geworden weg te filteren (en niet ook nog het zwart, dat geel is geworden, weg te filteren). De blur is om ruis van individuele pixels weg te filteren.
Je kunt spelen met de :
- Gaussian Blur (aantal gesamplede pixels, dus scherpte resultaat)
- Color Range (zowel aantal gesamplede kleuren als Fuzziness, dus wat wit wordt)

Je zou hierna weer een Sharpen Filter kunnen toepassen (met name één die Gaussian Blur ongedaan maakt).

Wanneer je - consistent gele - scanresultaten krijgt (dus consistent qua kleur geel en intensiteit), kun je hier i.i.g. in Photoshop een action van maken en dus een hele stapel ("batch") scans in een keer processen.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:08:
Je geeft al meteen 2 problemen aan.
Het zijn 74 pagina's en photo shop valt buiten mijn budget.
Mijn scanner is een agfa 1236s, scsi.

alleen sinds in alleen nog ubuntu linux draai heb ik moeten zoeken naar alternatieven.
Vroeger zat het agfa snapscan bij.
Hier kon je al best veel mee, bestaat alleen geen linux port van.
Windows XP is al niet meer ondersteund eigenlijk.
Ik zou geen 74 pagina's met het handje scannen, maar goed.

Ipv Photoshop kun je ook pakketten als Paint.NET of the Gimp gebruiken.

In Photoshop zou je actions kunnen maken en die los kunnen laten op de 74 images. Als je daar hulp bij nodig hebt, horen we het wel ;-)

Ik zou in elk geval dat gelige instellen als witpunt en vervolgens het contrast verhogen. Als grayscale scannen is ook een erg goed startpunt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb wel eens muziekpartituren ingescand die op geel papier waren gekopieerd. Uiteindelijk een heel goed resultaat gekregen.

Mijn strategie bij dat soort dingen:
• scannen in grijstinten (niet zwart/wit want dat zijn maar twee kleuren)
• grote witvlakken wit maken
• witbalans aanpassen. Weet niet precies hoe het heet, maar iig dat lichte tinten lichter worden en donkere tinten donkerder
• een lichte grijstint uitkiezen en met de color replacer alles van die tint en lichter wit maken
• een donkere grijstint uitkiezen en met de color replacer alles van die tint en donkerder zwart maken
• converteren naar 4-bit grijswaarden (16 kleuren)
• nog eens kijken of er lichte of donkere tinten aangepast kunnen/moeten worden

Het resultaat is dan altijd een kopie waarvan je absoluut niet ziet dat hij ooit op geel papier stond.
4-bits grijs is voor tekst meer dan voldoende. Het plaatje wil je waarschijnlijk afzonderlijk bewerken. Iig beter scannen zodat je geen moiré hebt en zo min mogelijk aanpassen.

Overigens heb je hier veel tekst. Je zou dit lettertype op kunnen zoeken en de tekst opnieuw zetten.
Het lettertype is wat ouderwets (volgens mij geen standaard Times New Roman), maar ik heb een vraagbaak uit 1964 met precies hetzelfde lettertype, dus het moet wel beschikbaar zijn.

offtopic:
Bel-Air! Heeft mijn opa nog gehad. Ver voor mijn tijd natuurlijk, toen waren ze nieuw en gingen ze na 5 jaar naar de sloop. Mijn pa heeft het er nog over.

Signatures zijn voor boomers.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:41:
Het lettertype is wat ouderwets (volgens mij geen standaard Times New Roman), maar ik heb een vraagbaak uit 1964 met precies hetzelfde lettertype, dus het moet wel beschikbaar zijn.
De graficus in mij wordt helemaal weemoedig van die letters alleen al O+ :P

De koptekst zou je kunnen zetten met een Futura, maar dat is 'm niet helemaal. Er komen namen in me op als Avenir, Akzidenz, OldFace... maar die zijn allemaal niet precies gelijkend... het kan goed zijn dat deze letter alleen in lood is uitgegeven en dat de matrijzen nooit zijn overgetekend voor digitaal gebruik.

Voor de broodtekst: dat zit in de hoek van Antiqua, Bookman of New Century Schoolbook. Welke het precies is moeten we even uitzoeken, maar volgens mij is deze wel in digitale vorm te vinden.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
volgens mij kan je bijv. vuescan ook wel een whitepoint, blackpoint en witbalans zetten. (want die 3 punten is wat je nodig hebt om jouw probleem op te lossen).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:45:
Voor het scannen gebruik ik Xsane, zit standaard bij Gnome er bij dacht ik.
Best prettig in gebruik en redelijk eenvoudig.
Dat er rastering in de foto zit vind ik niet echt erg.
De tekst moet wel scherp blijven, dat lukt nu niet zo fraai.

Misschien dat er met de instellingen nog wat te optimaliseren is.
Ik ga eens zoeken met de tips die je gegeven hebt.
In xsane al in het previewwindow het whitepoint aangeven en inscannen in grijstinten.
Persoonlijk vind ik het erg handig dat xsane aan te roepen is vanuit The GIMP via File->Import: scheelt tussentijdse fileopslag.
Pagina: 1