Ik wil dus de bottleneck van mijn Dell Vostro 1500 laptop weg krijgen ... de 5400rpm schijf dus.
Nadat ik hier wat rondgedwaald heb (o.a. DIY RAID NAS topic) kon ik opmaken dat het de snelste verbinding zal opleveren via de netwerkpoort: 2hd's aansluiten in een raid0 config met een klein, zelf te bouwen servertje errond en wel met deze hardware:
Nu zijn mijn vragen: ga ik er wel op vooruitgaan qua snelheid, via deze werkwijze ?! Wat is de verwachten snelheid van dit systeem ???
Zoniet, zijn er andere suggesties ? Ik denk niet dat ik een snellere aansluiting heb op mijn laptop ...
edit: link van wat een gemiddelde laptopschijf presteert Rond de 40MB/s read, 25MB/s write is ongeveer het gemiddelde
_________________________________________________________________________________
Update: de inzichten zijn veranderd !
Er zijn 2 opties die naar voor springen:
Deze opties zijn voor mij minder interessant:
Nadat ik hier wat rondgedwaald heb (o.a. DIY RAID NAS topic) kon ik opmaken dat het de snelste verbinding zal opleveren via de netwerkpoort: 2hd's aansluiten in een raid0 config met een klein, zelf te bouwen servertje errond en wel met deze hardware:
- Abit MX-64 mobo met 500Mhz CPU en 128mb ram geheugen.
- Fasttrack 2000 RAID-kaart.
- 2 identieke 7200rpm hd's
Nu zijn mijn vragen: ga ik er wel op vooruitgaan qua snelheid, via deze werkwijze ?! Wat is de verwachten snelheid van dit systeem ???
Zoniet, zijn er andere suggesties ? Ik denk niet dat ik een snellere aansluiting heb op mijn laptop ...
edit: link van wat een gemiddelde laptopschijf presteert Rond de 40MB/s read, 25MB/s write is ongeveer het gemiddelde
_________________________________________________________________________________
Update: de inzichten zijn veranderd !
Er zijn 2 opties die naar voor springen:
- Een raid0 server via Gbit lan
- Een eSata kaartje met 2 hd's in software raid.
Deze opties zijn voor mij minder interessant:
- Een 7200rpm schijf
- Als ik thuis zit, comfortabele transferrate's hebben. (backups en games)
Onder andere (dit dacht ik toch).McKaamos schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:37: [...] Ik gok dattie geen 7200rpm wil omdat die schijven minder zuinig zijn, minder stil, en door de hoge snelheid minder schokbestendig.- Last but not least: de dingen die ik niet nodig heb op verplaatsing, wil ik thuis kunnen laten, ook een klein beetje om mijzelf te weerhouden van te gamen
.
[ Voor 49% gewijzigd door Ward Vr op 01-10-2007 20:13 ]