[Opel Astra] Geluidsproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallo tweakers,

Mijn tante rijdt nu alweer een jaar of 2/3 in een Opel Astra.
Zo 1 van deze foto!
Nu zat ik pas bij haar in de auto, lekkere muziek aan op de radio.
Maar het geluid klonk niet goed, geen bass & weinig hoge tonen.

Na even in het menu spitten kwam ik bij de bass & treble instellingen.
Even bijgesteld waarna het geluid echt veel beter klonkt, en veel voller.

Maar na een tijdje was er reclame op de radio, dus we deden er een CD in.
Robbie Williams, de CD start op.
Geluid uiteraard goed, volle bass! Niks aan de hand.
Tot bij nummer 2 van de CD de hele linkerkant opeens wegvalt.
Ik in het menu zoeken bij de instellingen voor rechts & links maar dit stond in het midden.

Weer terug naar nummer 1 van de CD werkte ook niet, nogsteeds geen geluid van links.
Andere cd gepakt(allemaal origineel). Nummer 1 deed het weer, links & rechts geluid.
Tot nummer 2 kwam, viel links weer uit.
Nummer 3 tot 17 had geen links geluid, maar 1 & 2 ook niet meer.
Opnieuw de cd erin gedaan, geen links geluid, en ook niet meer bij een andere cd.

Dan maar terug naar de radio, en gelijk weer aan allebei de kanten geluid.
Direct weer terug naar de CD-functie, weg links geluid.

Hoe kan het nou dat alleen bij de CD de linkerkant van de speakers uitvalt?

Speakers in de auto:
8 speakers in de auto, 2 per deur, een hoge tonen & een bass.
Ingebouwde radio/cd combo door de dealer.
Rechts doet het perfect, links valt uit bij CD.

En nog iets raars,
Als links uit is gevallen, en je zet in het menu het rechter gedeelte van de speakers uit.
En je zet de radio harder, komt er uit links een zacht gekraak, maar je hoort wel heeeel zacht de muziek erdoorheen!
En soms midden in een nummer, komt links terug, en valt vervolgens zonder reden ook weer weg!

Wat kan dit nou zijn?
Brakke CD-laser?
Of is de radio gewoon aan het overlijden?

Alvast super bedankt, want het is nogal vervelend! :'(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Terug naar de dealer ermee, ik denk dat er iets aan die ingebouwde radio is. We kunnen het toch niet bekijken via dit forum, maar de dealer kan er recht met zijn neus op zitten en horen wat er is.

• DennusB
  • Niet online
BèR schreef op zondag 30 september 2007 @ 10:36:
Terug naar de dealer ermee, ik denk dat er iets aan die ingebouwde radio is. We kunnen het toch niet bekijken via dit forum, maar de dealer kan er recht met zijn neus op zitten en horen wat er is.
Ok dat snap ik.
Maar straks is het iets heel simpels zeggen jullie van "Doe dit en dat " en dan is het opgelost!

Verwijderd

Ja het is het beste om met de auto/radio terug te gaan naar de dealer.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-12 13:59
Andere cd geprobeerd ?
Naja die was dus vrij simpel, zou goed kunnen dat de radio een defect heeft.
Dan zou er ergens een bandkabeltje los zitten , slecht contact.

• DennusB
  • Niet online
TRAXION schreef op zondag 30 september 2007 @ 10:46:
Andere cd geprobeerd ?
Naja die was dus vrij simpel, zou goed kunnen dat de radio een defect heeft.
Dan zou er ergens een bandkabeltje los zitten , slecht contact.
Wel meerdere cd's geprobeert.
Maar het raadsel bij mij is waarom doet het geluid het bij Radio wel altijd goed?

• Squeeky
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 12:30
Ja lekker ben je : "Maar straks is het iets heel simpels zeggen jullie van "Doe dit en dat " en dan is het opgelost!"

Aangezien m'n kristallen bol in onderhoud is en m'n toverstafje geknakt, zul je het met dit simpele antwoord moeten doen:
- Check de bedrading en aansluitingen (een auto trilt altijd, zo ook de speakers).
- Maakt het uit of je de radioontvangst gebruikt of een cd draait.
- Heb je de radio als eens een keer gereset? (spanningsloos)

Deze handelingen had je zelf kunnen bedenken.
Als dit niet helpt kun je nog bij de dealer of een automaterialen/audio zaak langs gaan.

Oh ja, misschien eens op een auto/audio forum vragen i.p.v. een computer gerelateerd forum?

Succes ermee!

• DennusB
  • Niet online
Squeeky schreef op zondag 30 september 2007 @ 10:56:
Ja lekker ben je : "Maar straks is het iets heel simpels zeggen jullie van "Doe dit en dat " en dan is het opgelost!"

Aangezien m'n kristallen bol in onderhoud is en m'n toverstafje geknakt, zul je het met dit simpele antwoord moeten doen:
- Check de bedrading en aansluitingen (een auto trilt altijd, zo ook de speakers).
- Maakt het uit of je de radioontvangst gebruikt of een cd draait.
- Heb je de radio als eens een keer gereset? (spanningsloos)

Deze handelingen had je zelf kunnen bedenken.
Als dit niet helpt kun je nog bij de dealer of een automaterialen/audio zaak langs gaan.

Oh ja, misschien eens op een auto/audio forum vragen i.p.v. een computer gerelateerd forum?

Succes ermee!
Ja het maakt uit of ik radio of cd aanheb.
Staat in het verhaal, Radio is altijd perfect geluid, bij CD valt links weg.
Dan is het toch geen los contactje meer?

• Squeeky
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 12:30
Je beschrijft je probleem als een eenmalig incident, niet een vast gesteld langer bekend probleem.

Je zou de radio open kunnen maken en de lens reinigen, maar ik denk niet dat je daar het probleem mee oplost. Als het brakke geluid echt alleen bij het afspelen van een cd voor komt, dan lijkt het probleem gewoon ergens in het gedeelte van de cdspeler naar de versterker te zitten duh).
Dus dan gewoon de keuze: reparatie of vervangen.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-12 13:37

E-Vix

Nu met sneeuw!

Squeeky schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:18:
Je beschrijft je probleem als een eenmalig incident, niet een vast gesteld langer bekend probleem.

Je zou de radio open kunnen maken en de lens reinigen, maar ik denk niet dat je daar het probleem mee oplost. Als het brakke geluid echt alleen bij het afspelen van een cd voor komt, dan lijkt het probleem gewoon ergens in het gedeelte van de cdspeler naar de versterker te zitten duh).
Dus dan gewoon de keuze: reparatie of vervangen.
Ik weet wel zeker dat dat niet gaat werken. Het enige wat je daar mee opschiet is dat je vervolgens gegarandeerd geen garantie meer hebt. Als een lens vies is dan leest hij helemaal niet meer of dan gaat hij stotteren. Een vuile lens kan er niet voor zorgen dat alleen het linker kanaal wegvalt.

Waarschijnlijk zit er ergens een los contactje in de radio. Op het moment dat je een cd afspeelt gaat hij of door de extra hitte die in de radio ontstaat, of door de trillingen van het draaien van de cd 'los'.
Je kan twee dingen doen. Of terug gaan naar de dealer. Ik weet niet precies hoe en wat, maar volgens mij zit er meestal op een nieuwe auto 3 jaar garantie op alles. Of je kan als je geen garantie meer hebt de radio er uit trekken, open maken en alle contactjes etc die je ziet een keer goed aandrukken.
Mocht dat overigens niet helpen, dan kan je ook altijd nog op marktplaats zoeken naar een zelfde radio. Als het de originele radio is, dan vind je die vaak voor een paar tientjes.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik denk eerlijk gezegd dat de bekabeling en speakers wel OK zijn, topicstarter beschrijft dat bij radio niks aan de hand is. Maar, TS, ben je mss huiverig om tegen je tante te zeggen dat ze terug naar de dealer moet, omdat ze dan denkt dat jij het stuk hebt gemaakt? Ik verdenk namelijk sterk de radio zelf, en daar kun je weinig aan slopen door tooncontrols aan te passen, mits je het ding niet veel te hard zet natuurlijk. Dus, geef haar duidelijk aan dat wat jij gedaan hebt volgens de handleiding van het boekje mag, en er dus echt iets niet correct is aan de radio.

En een hele stomme theorie mss: heeft de dealer die audiosettings niet expres op 'wekkerradio' gezet omdat hij in de garage al merkte dat bij goed geluid het linkerkanaal wegviel? Omdat je tante er toch geen erg in zou hebben mss..

• DennusB
  • Niet online
BèR schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:42:
Maar, TS, ben je mss huiverig om tegen je tante te zeggen dat ze terug naar de dealer moet, omdat ze dan denkt dat jij het stuk hebt gemaakt? Ik verdenk namelijk sterk de radio zelf, en daar kun je weinig aan slopen door tooncontrols aan te passen, mits je het ding niet veel te hard zet natuurlijk. Dus, geef haar duidelijk aan dat wat jij gedaan hebt volgens de handleiding van het boekje mag, en er dus echt iets niet correct is aan de radio.
Ze zat erbij toen ik het instelde, ze vondt het uiteraard geweldig!
Want opeens zat er top geluid in.

Maar ik kan er niet bij dat het alleen met een CD gek gaat doen.
Maargoed ik zal mijn tante even aanraden om langs de Dealer te gaan

Pagina: 1