fan draait niet

Pagina: 1
Acties:

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
[opgelost]

Vanmorgen zat ik lekker met m' n laptop te werken, toen ineens de ventilator een raar geluid begon te maken. Ik hield de laptop even scheef en de fan ging nog meer ratelen, dus zette ik de laptop maar uit.
Het gekke is nu, als ik de laptop weer aan zet begint de fan gewoon te draaien. Zodra echter het BIOS-gedeelte voorbij is en het opstarten van Windows begint, stop hij meteen.
In speedfan zie ik geen ventilator staan, maar wel de temperatuur van de CPU flink oplopen.

Ik ben erg verbaasd, want wat lijkt op een softwareprobleem (hij draait wel in BIOS) lijkt ook een hardwareprobleem (het rare geluid)

Wat kan er aan de hand zijn?

(de laptop is een Acer Aspire 5670AWLMi)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In de meeste laptops gaat de fan pas (hard) draaien als de CPU een hoge temperatuur bereikt. Voordat het BIOS helemaal geladen is, draait de fan op 100% omdat het ventilatormanagement dan nog niet gestart is.

• 2playgames
De temperatuur is bij een test opgelopen tot 65 graden (volgens speedfan een vlammetje) voordat ik hem uit voorzorg maar weer uitzette (tijdens het uitschakelen begon hij trouwens ook te blazen, maar toen kwam er al een wat opmerkelijke geur uit). Ook weet ik dat de laptop vrijwel constant aan het blazen is (zelfs als hij idle is), dus ik ben bang dat er toch echt iets kapot is.
Tot welke temperatuur kan ik testen voordat ik toch echt moet uitschakelen?

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Ivm de opmerkelijke geur: Heb je opening (intakes) aan de onderkant en zo ja .. is er niet iets naar binnen geschoten?

Waar ik een beetje aan loop te denken is dat er misschien een draadjes (stof) oid naar binnen is geschoten die nu je fan remt... Hierdoor zou hij bij hoge toeren pas goed gaan draaien en weer blazen...

Ik zou niet veel hoger dan die 65 graden gaan als ik jou was.. vaak is het pas gameover op hogere temps.. maar het is wel een algemeen geldende grens-temperatuur.

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Atmosphere schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 14:18:
Ivm de opmerkelijke geur: Heb je opening (intakes) aan de onderkant en zo ja .. is er niet iets naar binnen geschoten?

Waar ik een beetje aan loop te denken is dat er misschien een draadjes (stof) oid naar binnen is geschoten die nu je fan remt... Hierdoor zou hij bij hoge toeren pas goed gaan draaien en weer blazen...

Ik zou niet veel hoger dan die 65 graden gaan als ik jou was.. vaak is het pas gameover op hogere temps.. maar het is wel een algemeen geldende grens-temperatuur.
Mijn pentium m werd vanuit de fabriek ruim 85graden loaded. Na veel tweaken en andere koelpasta etc. heb ik hem nu op 50graden full load.

Maar 65moet nog wel tedoen zijn denk ik.
Als je geen risico wilt lopen kun je altijd even veilige modus booten en kijken. Of natuurlijk een OS vanaf CD booten.
Gewoon openmaken en kijken of de fan nogwel in orde is etc.

Ctrl+k

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Als je ervaring hebt, zou ik hem gewoon even uit elkaar halen, en kijken wat er aan de hand is.
Anders zou ik even met de fabrikant/leverancier contact opnemen of dit hoort of niet.
Wat extra informatie kan natuurlijk nooit kwaad!

• 2playgames
ik heb hem al opengemaakt (en de fan schoongemaakt) en daaruit geconstateerd dat de fan echt niet draait (dus ook niet heel langzaam). er zit ook geen intake onderop dus daar kan niks doorgeschoten zijn.
ik heb de laptop al meer dan een jaar dus ik weet dat het niet zo hoort. de CPU is trouwens een Core Duo T2250

--------

ik heb hem nog eens opgestart en door het verlagen van de snelheid en handmatig (mondmatig) in de fan te blazen de temperatuur op 56 graden kunnen houden, maar dan springt de fan nog niet aan

[ Voor 60% gewijzigd door 2playgames op 29-09-2007 21:27 ]

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Dan is de fan gewoon kapot/doorgebrand (want je rook een rare geur?)
Als je nog garantie hebt, moeten ze hem gewoon vervangen.
En natuurlijk niet zeggen dat je hem hebt opengemaakt! :p

• 2playgames
blijkbaar werkt de fan wel. ik heb even een risico genomen en de CPU tot 70+ laten opwarmen, toen da fan wel aansprong. nu hangt hij zo'n beetje rond 75. blijkbaar is dit normaal dan (een bekende met dezelfde laptop heeft dit ook)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
2playgames schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:27:
blijkbaar werkt de fan wel. ik heb even een risico genomen en de CPU tot 70+ laten opwarmen, toen da fan wel aansprong. nu hangt hij zo'n beetje rond 75. blijkbaar is dit normaal dan (een bekende met dezelfde laptop heeft dit ook)
Als je toevallig nog wat koelpaste thuis hebt dan raad ik je sterk aan om de koeler van je CPU af te halen en cpu+ koeler goed schoon te maken, en met koelpaste er weer op te doen.

Bij mij zat er een pauper stuke folie tussen, na vervanging door koepaste werd hij 10-15 graden koeler!!
Wel maar heeeeeeeeee klein beetje omdat de heatspreader klein/glad zal zijn.

Ctrl+k

• 2playgames
er schijnt ook een BIOS update te zijn waarbij de koeler eerder gaat werken, denk dat ik die maar eens ophaal
Pagina: 1