Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[mysql] datediff rariteiten

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
ik gebruik in mijn tabel twee date velden om een begin en een eind dag aan te geven.
Stel de begin dag is: 24/9 en de eind dag is 26/9 mijn goed verstand zegt dan dat het een totaal van drie dagen overspant (24, 25 en 26).

Als ik daarnaast datediff(tot,van) doe krijg ik warempel dat het 'slechts' twee dagen zijn. Logisch ook als ik de manual lees, hij kijkt naar de dagen gedeelte en trekt deze van elkaar af: 26-24=2

Nu kan ik hier omheen werken door er gewoon 1 bij op te tellen. Maar ik vraag me af waarom mysql dit zo doet, en of het met een andere functie wel goed kan komen. Of zie ik iets heel doms over het hoofd?

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
datediff kijkt naar het verschil tussen de dagen, en dat is 2. Verder is het makkelijker om dit uit te rekenen in je client ipv mysql dit te laten doen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Lees je eigen zin nog eens terug. Het is datediff(van,tot). En niet datediff(van, tot en met). Dus nee, je ziet niks over het hoofd. Het staat notabene compleet uitgelegd in de MySQL manual:
http://dev.mysql.com/doc/...ns.html#function_datediff

DATEDIFF() returns expr1 – expr2 expressed as a value in days from one date to the other. expr1 and expr2 are date or date-and-time expressions. Only the date parts of the values are used in the calculation.

[ Voor 59% gewijzigd door Creepy op 29-09-2007 12:28 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Je moet er toch echt gewoon 1 bij optellen. Als je 4 meter schutting wilt plaatsen, en een deel bestaat uit 2 meter, dan heb je toch echt 3 palen nodig.
GrooV schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:24:
datediff kijkt naar het verschil tussen de dagen, en dat is 2. Verder is het makkelijker om dit uit te rekenen in je client ipv mysql dit te laten doen.
Het is allebei even simpel. Waar je dat precies doet maakt echt niet uit.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Moet ik hem wel sluiten natuurlijk... puur manual werk dus.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.