Toon posts:

Hoe dwing ik mijn Q6600 naar de max?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik twijfelde een beetje in welk forum ik dit moest plaatsen maar hopelijk zit ik hier goed. Ik heb net een nieuw systeem gekocht (Asus T3-P5) met 2x1GB Kingston PC2-800 en een Q6600 op 2.4GHz. Het tweaken komt later wel, mijn bedoeling was snelheidswinst en een stiller systeem en da's wel gelukt. Ik draai overigens XP Pro SP2 in preformance mode dus alle GUI gadgets uitgeschakeld.

Nu gebruik ik de set voornamelijk voor encoding van mpeg2 naar divx. Op mijn 'oude' P4 HT 630 (ook met 2GB RAM) ging een film er in 2 tot 2,5 uur door. Mijn nieuwe set is ruwweg twee keer zo snel en eerlijk gezegd valt dat me wat tegen. Ik zie in de task manager dat de CPU rond de 50% belasting zit, de ene core doet wat meer dan de andere enzovoort. De P4 zat rond de 85% CPU gebruik.

Zijn er manieren om de boel geforceerd zoveel mogelijk tot de max te belasten en echt alle snelheid eruit te persen? Of bestaat er een encoding pakket dat beter met meerdere cores om kan gaan dan wat ik nu gebruik (Dr.DivX met de DivX 6.6 Pro codec)?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Niet echt, je software om te encoderen is single threaded.

Je zal moeten wachten op een multithreaded oplossing, dan krijg je pas snelheidswinst :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06
Met ^^, kijk eens om je heen in het softwarepark voor encoding, lijkt me sterk dat er geen multithreaded oplossingen zijn.

Verwijderd

Doe 2 films tegelijk, dan zit je op 100% cpu load.

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik er voordeel bij hebben door over te stappen naar XP 64 bit of Windows 2003 Server (en dan natuurlijk de serverkant uitschakelen)?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Nee omdat zoals hierboven al aangegeven werkt je encoderings software h.w.s single threaded.

Zoek dus encoder software die multi threaded is...

Problem solved

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Wat voor en hoeveel harde schijven gebruik je voor het omzetten?
Hierin kan ook de bottleneck zitten.

Life is what you others make it.

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 18:37

ODF

Het ligt niet alleen aan het gebruikte programma maar ook of als de codec multithreading ondersteund.

Bijvoorbeeld AutoGK ondersteund multithreading met de maar dat de gebruikte codec dat ook doet.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Geeft een quad dan ook 50% load bij een single thread? Je zou zeggen dat hij niet boven de 25% uit zou moeten komen. (als er echt niks mee draait op de achtergrond)

Lijkt dus ergens anders te zitten, vergeet niet dat het 4 cores zijn die gevoed moeten worden met data.

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 30-09-2007 03:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
DrDivX is multithreaded (zo ook de DivX codec 6.6), je ziet bij het video encoderen ook alle cores aan het werk. De gemiddelde werkdruk is echter maar 50% en ik wil 'm natuurlijk zoveel mogelijk richting 100 hebben.

Geheugen is 2GB pc2-800, harddisc is nu even een Maxtor 80GB sata2, dat wordt een RAID-0 van twee Samsung Spinpoint schijven. Overigens codeer ik ook wel rechtstreeks vanaf mijn server, daar zit een RAID in (Acard 133); client, server en netwerk allemaal gigabit. Netwerkbelasting is laag, de capaciteit wordt daar nauwelijks benut tijdens coderen, een normale kopieeraktie van 2GB is binnen een minuut voorbij.

Maar er bestaan blijkbaar geen tooltjes of truukjes om een applicatie te dwingen een paar stappen harder te lopen?

• johant
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 19:10
Nee, applicaties die singele threaded zijn kunnen alleen sneller draaien met een hogere kloksnelheid van je cpu/gpu/werkgeheugen. :D

Een Q6600 met ddr2-800 geheugen is echter vrij eenvoudig tot de 3GHz te krijgen. zelfs met stock koeling. Er zijn genoeg tutorials te vinden van mensen die 3.2, 3.6, en hoger hebben gehaald. (met betere luchtkoeling uiteraard.) :P

Met RAID-0 en een overclock naar 3 GHz zal het encoden een stuk sneller gaan denk ik.

Waarom divx niet 100% belast is inderdaad wat vreemd... misschien zit de bottleneck hem hier
in de verwerkingssnelheid van je hardeschijf ? :/

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Is het niet gewoon een instelling in het progje? Bij zat van die progsels die ik heb kan je instellen hoeveel ze van je cpu gebruiken.
Pagina: 1