[Notebook] Batterijen

Pagina: 1
Acties:

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Ik vroeg me nu eigenlijk af, wat is het beste voor de levensduur van een batterij. Ik ging eerst voor mijn notebook te onder klokken, minimimale lichtsterkte van mijn scherm en op batterij werken als ik kon. Aangezien ik dacht dat het beste was en er ook mensen zeiden dat op je batterij werken en pas opladen als de kracht minimaal is en dan ook volledig op te laden.

Van dat minimale lichtsterkte ben ik afgestapt, aangezien men zei dat het slecht is voor mijn ogen. Dat onderklokken ook, want men liet me weten dat het slecht is voor mijn hardware. Maar over mijn batterij ben ik niet zeker, is het beter om op je batterij te werken en pas opladen als het moet OF met een volledig opgeladen batterij op netstroom te werken. Mocht het relevant zijn, mijn notebook type met spec's staat in mijn signature. Bij voorbaat dank!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
Het is allebei niet slecht. Minimale lichtsterkte is niet slecht voor je ogen, en onderklokken ook niet.

Wanneer je de batterij weer moet opladen weet ik niet precies helaas.

Leuk laptopje trouwens :9

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2007 11:38 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Minimale lichtsterkte is niet slecht voor je ogen. Volgens mij is het wel zo dat je eerder "moe" wordt omdat je je meer moet concentreren en je ogen meer moet focusen om iets te zien (dacht ik hoor)

Ik dacht ook altijd dat je accu helemaal ontladen en vervolgens opladen beter was. Maar nu las ik laatst ergens dat dit juist voor de nieuwe Lion/LiPm accu's juist weer slechter zou zijn. Doordat je ze helemaal ontlaadt raakt de accu beschadigd oid.

Al met al kan ik je geen zekerheid geven verder.

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Ok, vriendelijk bedankt voor de inbreng ;-)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Staat in de online handleidingen van Lenovo (heb zelf T60P), ik denk dat er altijd wel tegenstrijdige berichten te lezen zijn, maar compleet telkens ontladen is voor Li-Ion's zeker niet goed. Compleet opgeladen houden ook niet, maar als het goed is, is je Lenovo zodanig geprogrammeerd dat hij dit ook niet doet: 100% opladen en dan pas opnieuw opladen als de accu 98 heeft bereikt: eigenlijk schommelt je energie niveau dus telkens ondanks je 230Vac aangesloten te hebben.

Beste is gewoon accu eruit als je toch op je werkplaats aan je laptop werkt; kleine moeite,groot genot.

Bdw Li-ion accu's halfvol/leeg opslaan (als je hem niet gebruikt met vakantie o.i.d.).

Slijten zullen ze tohc wel doen, maar af en toe resetten en helemaal ontladen en weer opladen door programma in je laptop te draaien doet al wonderen; klinkt tegenstrijdig, maar eens in zoveel tijd is het wel goed voor dat ding.

[ Voor 5% gewijzigd door Seesar op 05-10-2007 20:28 ]

T60P Widescreen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Scherm:
Minimale lichtsterkte werken kan prima. Wat slecht voor je ogen is als ze teveel moeten focussen om het scherm goed te zien. Heeft vaak te maken door het omgevingslicht.
Gewoon binnen met normaal licht kun je volgens mij prima je laptopscherm op de laagste intensiteit zetten. Doe verder wat comfortabel is voor je ogen, althans dat doe ik.

Batterij:
Hier zijn al erg veel topics over geweest en met wat zoeken had je vast deze link wel ergens gevonden: http://www.batteryuniversity.com/

Staat een hoop nuttige informatie als je wilt leren over hoe om te gaan met (verschillende types) batterijen.
Li-ion wil je niet helemaal leeg laten lopen alvorens ze weer op te laden. Als ik thuiskom met mijn laptop is deze doorgaans nog niet leeg, zo'n 25% heeft hij meestal nog wel. Dan laad ik hem op.
Om de 2 maanden een keer Battery Learning doen is denk ik best aardig om de boel ook nog accuraat te houden kwa peiling.
Als je met vakantie of iets anders je batterij voor wat langere duur niet gebruikt kun je deze het best opslaan met een lading van 40% in een koele omgeving. Zelf stop ik hem in een afsluitbaar plastic zakje, tegen condens, en leg ik hem met 40% lading in de koelkast in dat soort gevallen.
Je zou in plaats van zo'n afsluitbaar zakje, als je die niet hebt of alleen maar slechte (die heb ik veel...), denk ik ook best een condoom kunnen gebruiken waar je een goede knoop in legt. :P

[ Voor 53% gewijzigd door Ultraman op 05-10-2007 20:41 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:53
Hier maar even wat eigen ervaring, als ik mijn laptop gebruik op de accu heb ik het volgende gedaan:

- Geluid gemute (geluidskaart staat dan uit)
- Processor vast op 600mhz (dmv NHC)
- Processor geundervolt
- Scherm op donkerst

Dit op een laptop van 4 jaar oud levert met een accu van een maand oud een werktijd op van ruim 7!! uur :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
M@rijn schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:00:
Hier maar even wat eigen ervaring, als ik mijn laptop gebruik op de accu heb ik het volgende gedaan:

- Geluid gemute (geluidskaart staat dan uit)
- Processor vast op 600mhz (dmv NHC)
- Processor geundervolt
- Scherm op donkerst

Dit op een laptop van 4 jaar oud levert met een accu van een maand oud een werktijd op van ruim 7!! uur :)
Wat voor laptop is dat? Klinkt wel interessant namelijk :P

En die 7 uur, is dat een aanname (dus wat er bij dat batterij icoontje staat in XP) of heb je dit getest?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2007 16:53 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:53
ThinkPad schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 16:53:
[...]

Wat voor laptop is dat? Klinkt wel interessant namelijk :P

En die 7 uur, is dat een aanname (dus wat er bij dat batterij icoontje staat in XP) of heb je dit getest?
Het is een mitac 8089P (met paradigit logo :) ) en is uitgerust met zo'n oude pentium-M met dothan core. met de volgende accu: http://www.replacedirect....0011625.html?linkid=85817

En wat de accu duur betreft is een relatieve aanname, ik heb hem vorige week een dag mee naar school gehad en zo'n 3 uur gebruikt, eenmaal thuis gekomen 's avonds heb ik hem op mijn bureau gezet om te downloaden (met scherm uit, maar wifi aan), de volgende ochtend werd ik om 8 uur wakker en brandde het rode lampje net :), hij had ondertussen ook nog maar even 2 dvd's geparred en uitgepakt voor me, en dat met een 100gb 7200rpm schijf erin :)
Dus met normaal gebruik zou die 7 uur wel kunnen kloppen.
Pagina: 1