Rechten CD-ROM op UID 501

Pagina: 1
Acties:

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-01 00:24
Ik draai Ubuntu Feisty en kom een vreemd probleem tegen wanneer ik een bepaalde (gebrande) CD in mijn laptop steek. Het hele filesystem op de CD is van de user en group 501. De rechten van alle bestanden staan op 700 waardoor ik ze als user of root niet kan lezen. Ik heb al eerder gebrande cd's gelezen en dat ging altijd prima.

Ik heb geprobeerd /etc/fstab een beetje aan te passen door uid=0,gid=0 toe te voegen
code:
1
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,uid=0,gid=0     0       0

En als ik "mount -l | grep scd0" uitvoer krijg ik het volgende te zien:
code:
1
/dev/scd0 on /media/cdrom0 type iso9660 (ro,noexec,nosuid,nodev,uid=0,gid=0,user=sjoerd) [MINDSTORMS NXT]

Ik kan natuurlijk een user met de uid 501 aanmaken, maar dat is naar mijn idee niet de juiste oplossing. Het moet niet nodig zijn om een extra user aan te maken om een cd te kunnen lezen.

Iemand enig idee of hier een oplossing voor is?

edit:
Zou iemand de titel aan willen passen in: "Rechten CD-ROM op UID 501? Beetje verwarrend zo...
Tanks!

[ Voor 5% gewijzigd door Mitrilvich op 29-09-2007 11:56 ]

• Mitrilvich
JavaScript:
1
2
3
4
5
window.SetTimout({
    if (problem.solved == false) {
        alert('Bump! :)');
    }
}, 24*60*60);

Bump! :)

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

Probeer eens bij uid en gid de nummers van je eigen account in te vullen ipv 0

Als je deze setup gebruikt als desktop, zou je ook kunnen kiezen voor de combie dbus oplossingen van gnome of kde. (gaat alles vanzelf)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Mitrilvich schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 11:25:
De rechten van alle bestanden staan op 700 waardoor ik ze als user of root niet kan lezen.
Als je het niet als root user kunt openen mag je je probleem eerder zoeken bij een verbatste CD of een flaw in Ubuntu (niet GNU/Linux zelf).
jungian@Dysprosium ~ $ echo "geblaat" > test
jungian@Dysprosium ~ $ chmod 700 test
jungian@Dysprosium ~ $ su
Dysprosium jungian # ls -al | grep test
-rwx------  1 jungian users      8 2007-09-30 19:57 test
Dysprosium jungian # cat test
geblaat

0.0

• Mitrilvich
skr schreef op zondag 30 september 2007 @ 19:46:
Probeer eens bij uid en gid de nummers van je eigen account in te vullen ipv 0
Dat werkte vreemd genoeg wel (terwijl 0 van de root weer niet werkte), maar was nog geen oplossing waarmee ik tevreden kon, je zou dan voor elke user de instellingen moeten wijzigen (ben een miereneuker)
Ook getest en dat werkte ook, terwijl de cd weer niet leesbaar was.

Ik vond dat een IS0-9660 CD ook een rechtensysteem kan bevatten dat Rock-Ridge heet. Door deze uit te zetten werkt alles zoals hoort :)

Bestand: fstab
code:
1
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 norock,user,noauto,uid=0,gid=0     0       0

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Mitrilvich schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 07:40:
Ik vond dat een IS0-9660 CD ook een rechtensysteem kan bevatten dat Rock-Ridge heet. Door deze uit te zetten werkt alles zoals hoort :)
7(8)7

0.0

• Mitrilvich
Ik vind het ook vaag, ik bedoel als zo'n CD een rechten systeem bevat zou je het toch als root moeten kunnen benaderen? Het vreemde was ook de CD er niet uitgehaald kon worden wanneer je er met de terminal of nautilus in een van de mappen zat, terwijl dat met andere CD's weer wel kan.

Het is net alsof een of andere deamon deze CD dan mount, en sid en gid op zijn eigen sid zet. Hierdoor zou het systeem (normale 'mount-manager') dan misschien niet de rechten hebben om 'm te unmounten wanneer je op eject drukt. Maar dit doet het nu ook weer gewoon. :)

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

edit: spuit elf :P

[ Voor 89% gewijzigd door skr op 02-10-2007 19:20 ]

Pagina: 1