Toon posts:

[XP Pro]Bootschijf wijzigen na nieuwe HDD*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem en kan de oplossing niet vinden.
Er zitten sinds kort twee harde schijven in m'n computer. De oudste harde schijf gaat eruit. Daarop staat windows nu een jaar. Nu heb ik op de nieuwe harde schijf ook Windows XP Pro geinstalleerd en bij het booten van m'n pc kan ik kiezen uit twee maal windows xp pro.
Als ik de oude harde schijf, met de oude win xp pro loshaal. De nieuwe harde schijf tot master maak en de computer weer opstart krijg ik een aantal meldingen en vraagt hij op een boot disk. Ik kom niet in windows. Wat voor boot disk is dit en hoe kan ik dit oplossen??

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
de bootbestanden om die nieuwe XP op te starten staan nog op de oude schijf (dat was immers de ' hoofdschijf'). Wat je kunt proberen is om met alleen de nieuwe schijf aangekoppeld vanaf de XP cd-rom op te starten en dan te repairen (of even zoeken op google/got op ' fixmbr' en ' fixboot' om dit handmatig te doen).

Of het gaat lukken weet ik niet, omdat de nieuwe windows installatie ws. een andere schijfletter krijgt, wat weer tot problemen kan leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 29-09-2007 10:36 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:32
Ik weet niet of je je nieuwe windows installatie al helemaal klaar is. Je kan ook overwegen je oude schijf te ghosten naar je nieuwe. Ben je ook klaar.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titel maar even afgemaakt. Kan je ook zelf even melden via een TopicReport hoor :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het aanpassen van m'n titel!

Ik heb de oude harde schijf losgemaakt, de nieuwe op master gezet. Windows XP cd erin, toen naar herstellen. Bij C:/windows/fixboot ingetypt.
Toen gaf hij aan dat het gelukt was. Toen opnieuw opstarten vanaf de harde schijf en toen kreeg ik:

NTLDR is missing
press ctrl + alt + delete to restart

Moet ik het herstellen nog een keer doen met de oude harde schijf erin en dan zeggen dat hij van I:/ de startschijf maakt met fixboot, of gaat dat ook niet werken?

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Zie Rockafello in "[XP] NTLDR missing - hoe op te lossen?*"

[ Voor 81% gewijzigd door Facer op 30-09-2007 15:40 . Reden: Naar juiste bericht verwezen ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
fixmbr ook al geprobeerd?

en in geen geval die oude schijf er weer in doen als je dit doet, want dan schuiven de starionsletters weer op en gebeuren meer dingen die je niet wilt hebben.

[ Voor 76% gewijzigd door Palomar op 30-09-2007 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net fixmbr ingetypt bij het herstellen via de windows xp cd, maar dan geeft hij aan dat m'n partities verandert kunnen worden, waardoor ik bestanden verlies. Hoe groot is die kans? Melden ze dat omdat de kans groot is en het meestal fout gaat, of melden ze dat omdat het een enkele keer fout kan gaan? Zit er niet op te wachten om m'n bestanden kwijt te raken!

• Facer
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Waarom kopieer je dan niet je gegevens van de nieuwe HD over naar de oude HD? Dan doe je FixMBR en kijk je of de schijf voor 100% werkt.

Als je windows ermee nokt installeer je die opnieuw dat is toch niet zo erg?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat doe, moet ik achteraf de oude HD er weer bij prikken om de bestanden over te zetten naar de nieuw HD. Waarschijnlijk geeft dat problemen en die wilde ik omzeilen.

• Facer
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Als je de nieuwe HD master maakt en als boot schrijf zet dan heeft die "oude" hd geen invloed meer op jou nieuwe HD. Die zou je dus na het maken van je nieuwe HD veilig bij kunnen prikken.
Pagina: 1