Toon posts:

Aansluiting pc > receiver resulteert in bass tekort???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje.

Sinds kort een geluidskaart, creative audigy, in mijn pc en deze aangesloten op mijn receiver.

Als ik de kaart digitaal, optisch, verbind dan krijg ik met een stereosignaal alleen geluid uit de voorspeakers van de receiver. Het vreemde is nu dat ik uit de linkerspeaker een duidelijk ander signaal krijg dan uit de rechter. De lage tonen worden zo goed als niet weergegeven bij de linkerspeaker terwijl dit wel het geval is bij rechts.

De balans van de pc en receiver heb ik gechecked en dat is ok. Wanneer ik een dvd in mijn pc afspeel krijg ik via mijn receiver alle signalen binnen, 6 stuks en dan is het geluid van mijn linksvoor speaker wel in orde. High, mid, low wijken niet af tov andere speakers.

Heeft iemand hier ervaring mee en de oplossing :) Ligt het aan mijn optische kabel van 10M? Of aan mijn geluidskaart? Ik heb ook gelezen dat optisch in principe niet geschikt is 96khz signalen....

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Dat je geluid uit 2 speakers krijgt is logisch, het signaal is stereo en wordt immers niet omgezet naar een 5.1 signaal. Je receiver zou er met prologic2 iets moois van moeten kunnen maken (5.1).
Er zijn ook mogelijkheden om dit softwarematig te doen, maar dat wordt er toch niet beter op.

Bij games bv. is dit jammer, want dan mis je een hoop kanalen. Een game heeft wel 5.1 geluid, maar biedt dit niet digitaal aan, dus krijg je alleen de 2 voorkanalen. Dan zou je een DD live kaart moeten hebben, die er weer een digitaal signaal van maakt.

Je kunt idd beter 48kHz aanbieden, dus dat vinkje weghalen bij 96kHz.
Dat je verschil hebt tussen links en rechts snap ik niet, staan er gekke dingen aan, zoals CMSS?
Een stereosignaal kun je trouwens lekker manipuleren, dat is het voordeel. Dus lekker extra bass er bij in pompen (zit standaard in settings creative).

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik het geluid niet via alle speakers te horen krijg is mij na lang zoeken wel bekend. Ik wil hiervoor een waarschijnlijk een Creative DTS-610 aanschaffen om alle analogen signalen om te zetten in 1 digitaal signaal. Ik hoef hierdoor maar een kabel tussen mijn pc en receiver te hebben. Het is een flinke afstand.

Ik heb de instellingen nu op 48 khz gezet maar nog steeds blijft het probleem van het basstekort aanwezig. Als het goed is staan er geen rare dingen aan en toch heb ik links een duidelijk ander signaal dan rechts. Als ik de balans via mijn pc naar links of rechts schuif dan hoor ik het verschil in bas. Zou dit aan mijn geluidskaart kunnen liggen, ik heb het 2e hands gekocht.