DVB-T/C tuner + analoog signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 3.741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Mensen,

Ik heb een vraagje.
Ik weet inmiddels dat je DVB-T en DVB-C hebt. T=terrestial dus sataliet en C=Cable en dus voor het signaal van de kabel te decoderen. Dit alles is om het digitale signaal te kunnen decoderen.
Maar nu mijn vraag. Hoe zit het met het analoge signaal. Kan een DVB-T of DVB-C tuner het analoge signaal van de kabel gewoon opvangen en doorsturen naar je TV?

Bij bijvoorbeeld de philips LCDtv's zit vaak al een DVB-T tuner geintegreerd. Sony vaak een DVB-C tuner. Ik neem aan dat al deze merken hun TV's geschikt hebben gemaakt om ook het analoge signaal te kunnen weergeven. Dus ook die met DVB-T? Hoe zit dit nu precies.

Achtergrond informatie waarom ik dit vraag.
Ik ben erg geinteresseerd in de TViX / DVico 5100/4100HS. Dit is een HDMI Multimediacenter + HDrecorder + netwerkspeler. Een van de opties van dit apparaat is een DVT-T tuner, zodat het een HD-recorder wordt met EPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DVB-* is alleen voor digitale TV. Maar je TV heeft eigenlijk altijd wel een aparte analoge tuner.
Die Multimediacenter kan DVB-T hebben wat inhoudt dat je alleen Digitenne kan ontvangen en opnemen. Aan je specificaties kan ik niet zien of er ook een analoge tuner in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Nu online
waarschijnlijk helpt deze link je iets meer.

LINK

Na je bovenstaande uitleg ben ik bang dat deze mediacenter het niet gaat worden... :*(

Wel in ieder geval bedankt JohnVID0611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edterbak schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:43:
waarschijnlijk helpt deze link je iets meer.

LINK

Na je bovenstaande uitleg ben ik bang dat deze mediacenter het niet gaat worden... :*(

Wel in ieder geval bedankt JohnVID0611
Mijn vermoedens zijn bevestigd; hij kan alleen DVB-T ontvangen. Dus je kan alleen Digitenne ermee opnemen. Gewone kabel en digitale kabel TV lukt niet met deze PVR. Dan zou je moeten kijken naar een DVB-C tuner met ondersteuning voor jouw Provider. Zoals Multikabel en Casema. Als je UPC hebt kan je het digitale TV opnemen wel helemaal vergeten. Woon je in een Multikabel of Casema gebied dan kan je met een DVB-C tuner en CAM module voor jouw provider wel digitaal opnemen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• edterbak
  • Nu online
Ja. Dit is duidelijk!

Hartelijk bedankt JohnVID0611 ! :Y :Y d:)b

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
edterbak schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:28:
Ik weet inmiddels dat je DVB-T en DVB-C hebt. T=terrestial dus sataliet en C=Cable en dus voor het signaal van de kabel te decoderen.
DVB-T = Digitale TV via de ether m.b.v. zendmasten, voor Nederland is de aanbieder Digitenne van KPN.
DVB-S = Digitale TV via de satelliet, voor Nederland is de aanbieder Canal Digitaal.
DVB-C = Digitale TV via de kabel, afhankelijk van het kabelgebied heb je een andere aanbieder.

Een fabrikant heeft verschillende mogelijkheden om tuners in te bouwen die meerdere type signalen aan kunnen waaronder analoog, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Als een tuner wel meerdere type signalen aan kan dan wordt meestal gesproken over een hybride tuner. Die vind je vaak in TV's. Zoals je zelf al aangaf heeft Sony tegenwoordig in de nieuwe model lijnen een hybride tuner zitten die geschikt is voor DVB-T, DVB-C en analoog. De meeste andere fabrikanten die digitale TV rechtstreeks ondersteunen in hun TV hebben een hybride tuner die alleen geschikt is voor DVB-T en analoog.

Daarnaast is er natuurlijk nog andere apparatuur zoals bijvoorbeeld DVB PC-TV kaarten. Die hebben een tuner die alleen geschikt is voor één soort digitale TV en ook niet overweg kunnen met analoge TV. Het komt er dus op neer dat je de specificaties van apparatuur goed zal moeten doornemen om te achter halen waarvoor de ingebouwde tuner wel en niet geschikt is.
Pagina: 1