budget surround set

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008

• boatfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09-2025
Hallo,

Dit is mijn eerste topic op dit forum, dus ik zal mij even voorstellen. Ik ben Daniel, 16 jaar (bijna 17) woon in Kampen en begin kwaliteit wat belangrijker te vinden. Ik wil een goede surround set aan gaan schaffen. Op dit moment heb ik een stereo set die ik vroeger van mijn vader heb gekregen, een Akai versterker (om precies te zijn: stereo amplifier AM-2400) en vrij grote, maar oude B&O boxen. Op zich goed spul, maar niet surround! De kamer waar het in komt te staan is zo'n 3,50 x 3,50 meter.
Ik ben trouwens nog niet zo goed met alle termen :) .

Het gaat vooral aangesloten worden op mijn xbox 360, films en games, maar ook luister ik graag naar muziek (en dan vooral chillende muziek, jazz en hiphop (niet de 50-cent tv neger hiphop)) De muziek moet vanaf mijn PC komen.

Mijn zoektocht begon bij de Z-5500 van logitech, van daaruit ben ik een beetje gaan lezen hier en daar wat in dezelfde prijsklasse ligt, maar beter. Toen kwam ik op de Teufel concept E magnum uit met decoderstation 3. Maar, nu zit ik in een dusdanige prijsklasse dat ik misschien wel net zo goed losse units kan kopen (hiermee bedoel ik dus, een receiver en boxen), ook omdat dat in de toekomst nog waarde blijft hebben (als ik bijvoorbeeld later op mezelf ga wonen etc.). Hiermee kwam ik uit op de Teufel concept M of JBL scs 178 speakers, receiver weet ik nog niet. Is een receiver en een versterker trouwens hetzelfde? 8)7

Wat ik dus zoek is: een goede 5.1 surround set! Compacte speakerjes, omdat ik niet zo'n grote kamer heb en misschien een subwoofer, maar dat is niet direct nodig, of als de speakers van zichzelf al goed genoeg bass hebben.

Mijn budget is zo'n 350 euro, maar ben best bereid iets meer uit de kast te trekken voor goed spul. 2ehands is ook zeker een optie!

Nu is mijn vraag: wat raden jullie aan? Kan ik misschien beter voor de "computerspeakers" gaan, of een mooie receiver en boxen set? En welke?

Alvast bedankt voor jullie replys!

Daniel

Verwijderd

Allereerst welkom,

2e hands receiver + speakers zijn natuurlijk bijna altijd beter dan een standaard pc speakersetje. Welke wat en hoe duur daar kom je vanzelf achter als je bijv zoekt naar vergelijkende topics op dit forum...

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
boatfreak schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 21:51:
Hallo,

Dit is mijn eerste topic op dit forum, dus ik zal mij even voorstellen. Ik ben Daniel, 16 jaar (bijna 17) woon in Kampen en begin kwaliteit wat belangrijker te vinden. Ik wil een goede surround set aan gaan schaffen. Op dit moment heb ik een stereo set die ik vroeger van mijn vader heb gekregen, een Akai versterker (om precies te zijn: stereo amplifier AM-2400) en vrij grote, maar oude B&O boxen. Op zich goed spul, maar niet surround! De kamer waar het in komt te staan is zo'n 3,50 x 3,50 meter.

Het gaat vooral aangesloten worden op mijn xbox 360, films en games, maar ook luister ik graag naar muziek (en dan vooral chillende muziek, jazz en hiphop (niet de 50-cent tv neger hiphop)) De muziek moet vanaf mijn PC komen.

Mijn zoektocht begon bij de Z-5500 van logitech, van daaruit ben ik een beetje gaan lezen hier en daar wat in dezelfde prijsklasse ligt, maar beter. Toen kwam ik op de Teufel concept E magnum uit met decoderstation 3. Maar, nu zit ik in een dusdanige prijsklasse dat ik misschien wel net zo goed losse units kan kopen (hiermee bedoel ik dus, een receiver en boxen), ook omdat dat in de toekomst nog waarde blijft hebben (als ik bijvoorbeeld later op mezelf ga wonen etc.). Hiermee kwam ik uit op de Teufel concept M of JBL scs 178 speakers, receiver weet ik nog niet. Is een receiver en een versterker trouwens hetzelfde? 8)7

Wat ik dus zoek is: een goede 5.1 surround set! Compacte speakerjes, omdat ik niet zo'n grote kamer heb en misschien een subwoofer, maar dat is niet direct nodig, of als de speakers van zichzelf al goed genoeg bass hebben.

Mijn budget is zo'n 350 euro, maar ben best bereid iets meer uit de kast te trekken voor goed spul. 2ehands is ook zeker een optie!

Nu is mijn vraag: wat raden jullie aan? Kan ik misschien beter voor de "computerspeakers" gaan, of een mooie receiver en boxen set? En welke?

Daniel
He dit staat ook op het HT-Forum 8)
Maar idd kijk eens 2de hands erg leuk spul vaak te vinden

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
boatfreak schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 21:51:
Hallo,

Daniel
bij 5.1 of 7.1 geeft de 1 al de subwoofer aan ;) dus dan ben je naar een 5.0 setje opzoek. Deze zijn alleen bijna niet te krijgen en het geluid is ook verre minder als met een apparte basbox, dus zou gewoon voor een 5.1 gaan dan.

Tja als je hem voor altijd aan ej computer wil gebruiken dan zou ik opzich wel voor de Z-5500 gaan. Heb ze zelf niet maar hoor er veel geode dingen over en ze geven mooi geluid. Als je zelf een stereotoren wil (dus alles los) dan heb je voor dat geld misschien wel iets stevigere dingen, maar kwa geluidskwaliteit weet ik dat nog niet zo net. Meestal ben je dan veel meer geld kwijt.

Verwijderd

Wanneer je kiest voor een losse receiver (= een geintegreerde versterker met ingebouwde radio-tuner) zou je die B&O speakers kunnen blijven gebruiken als fronts. Geen idee hoe die klinken, ik ga altijd met een grote boog om B&O spullen heen ;), maar 't zal allicht beter zijn dan bv. de Concept E frontjes, en die zijn ook niet beroerd. Bovendien zullen die B&O's 't in stereo ook wel goed doen, terwijl dat bij die kleine Teufeltjes niet echt het geval is.

Voor de rear speakers zou je op zoek kunnen gaan naar leuke 2-weg boekenplank-luidsprekers. Ik gebruik al jaren Infinity Reference 1i speakers die ik ooit 2e-hands heb gekocht voor 100 oudhollandse guldens, en die bevallen nog steeds prima!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 09:53
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 21:59:
Allereerst welkom,

2e hands receiver + speakers zijn natuurlijk bijna altijd beter dan een standaard pc speakersetje. Welke wat en hoe duur daar kom je vanzelf achter als je bijv zoekt naar vergelijkende topics op dit forum...
Niet mee eens. iig niet per definitie.

Ik heb zo'n Teufel gehoord, maar ik denk dat je met het budget van de TS toch flink hard moet gaan zoeken wil je iets vinden wat gelijkwaardig of beter klinkt. Die krengen zijn lang zo slecht nog niet.

Verwijderd

Als het geluid uit je PC moet komen, vergeet dan niet dat je soundcard ook in orde moet zijn. Onboard sound zit in 99% van de standaard PC's, en daar komt vandaag de dag best fatsoenlijk geluid uit. Als je geld investeert in boxen van betere kwaliteit dan een PC speakersetje, dan moet daar eigenlijk eerst een goede soundcard bij, om die boxen aan te sturen.

Voor een budget van 350 euro zou ik het aanschaffen van een surround receiver afraden. Goede receivers kosten al een euro of 300, dus dat valt buiten je budget, tenzij je tweedehands iets vindt, maar daar moet je de juiste persoon voor zijn.
Je hebt voor de helft tot driekwart van je budget al een XFI music geluidskaart met een compact teufel setje zoals die magnum edition ofzo. Voor een kleinere ruimte kan dat niet mis. Ik weet alleen niet hoe dat precies met de connectiek van de 360 zit. Succes met je keuze.

• boatfreak
Ik denk, ik post het hier ook even, hier is het wat drukker bezocht volgens mij. Ik heb hier ook al een stuk meer reacties ;) .

Die Teufel set is natuurlijk geen "standaard" computersetje, maar gewoon erg goede kwaliteit van wat ik lees. Maar voor de muziek/computer connectie koop ik het niet. Ik koop het voor de xbox 360 en films.
Verder heb ik gewoon bijna altijd een muziekje aanstaan via de computer. Daarom zat ik te denken aan een versterker met boekenplank-speakers en een subje omdat ik denk dat dat toch betere kwaliteit is (buiten het feit dat het er gewoon mooier uitziet).
Een radio-ontvanger is voor mij part niet nodig, omdat radio toch bagger is en ik er nooit naar luister.
De xbox 360 heeft een digitale output en daar wil ik natuurlijk wel gebruik van maken.

Het zou prachtig zijn als ik bij iemand een keer een Teufel set (in de buurt van zwolle?) zou kunnen beluisteren, ik vind het toch een grote gok om het zo maar te gaan bestellen en het is een beste klap geld voor mij.

Toch heb ik denk ik het liefst een versterker met speakers, omdat mijn gevoel gewoon zegt dat dit beter klinkt als de teufel set... Dan maar iets meer investeren :+ . 2ehands sites houd ik in de gaten maar ik zie door de bomen het bos niet meer... er zijn zo veel types en modellen en van elk type is elk jaar ook nog eens een ander type van te krijgen... Vandaar ook dit topic.

Verwijderd

Loop gewoon eens een hifiketen binnen en beluister eens een setje in je prijsklasse. Voor hetzelfde geld kun je met geluk en geduld via 2e hands kwalitatief betere spullen vaak halen maar daar moet je geluk mee hebben. En wat de een mooi vindt klinken kan jij wel rommel vinden ;) .
Ter referentie: ik gebruik een JVC RX 6042 (is ondertussen qua specs grotendeels gelijk aan de 5062 welke voor 150-200 euro nieuw te koop is) icm een stel Jamo speakers (de Compact 90's, aangepaste basdriver en filter, vergelijkbaar met de Jamo E640 op het hoog na) in de huiskamer, kostte al met al ongeveer jou budget en blaas er regelmatig mee het stof van de vloer mee weg. Geluid is op hogere volumes wel wat scherp (veel hoog) maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n issue....

Mocht je info over de receiver willen, hier staat de manual van de RX6042:
http://www.jvc.nl/files/instruction_manual/lvt1140-008a.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2007 18:41 . Reden: extra info aangaande huidige tegenhangers mijn setup ]

• boatfreak
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb besloten eerst maar een (goede) receiver te kopen, en later de boxen. Nu wil ik mijn budget voor een receiver naar zo'n 200 euro brengen, dan kom ik uit op de volgende receivers:

Panasonic SA-HE40EG-S
Sony STR-DG300
Yamaha RX-V361
JVC RX-5062

Welke adviseren jullie?
De rx-5052 ben je dus wel tevreden over... Zijn er nog mensen die de andere receivers kennen?

MvG. Daniel

[ Voor 6% gewijzigd door boatfreak op 29-09-2007 23:22 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Weet je zeker dat je niet 100 euro doorspaart en dan naar een categorie betere merken gaat dan de standaard electronica merken. Denon, Marantz, Onkyo en Pioneer hebben in het lage segment ook wel erg mooie speeltjes.

• boatfreak
tja... maar dan moet er ook nog een boxenset bij komen, en die zijn ook wel 200-300 euro dus ik zit eigenlijk al boven mijn budget nu. Het liefst hou ik het voor de receiver onder de 200 euro.

Verwijderd

Speakers zou ik gewoon 2e hands rondkijken om je budget nog te sparen, op marktplaats staan regelmatig leuke speakers voor weinig (denk aan Sony's (veel bas), Pioneers, Yamaha). De betere speakers liggen sowieso al boven je totale budget (denk aan B&W, Kef, Klipsch en de echt leuke Jamo's) zonder receiver maar zoals ik al aangaf, je kunt voor jou budget heus wel leuk spul krijgen. Laat je niet de kop gek maken door "duurder is beter" , dit gaat niet altijd op, vandaar het advies om eerst eens zelf te luisteren voor je conclusies trekt.

Mijn set klinkt een stuk beter als de "dure" setjes van kennissen okdat die in een kleine ruimte niet tot hun recht komen ;) !

Verwijderd

Ik denk denk ik toch voor een tweedehands reciever zou gaan en tweedehands of nieuwe boxjes.
Voor een tweedehands reciever zou van van ongeveer 150-200 euro uittrekken. En voor een setje tweedehands boxjes 100-150 euro.
Ik zou bij de versterker voor het merk sony of yamaha gaan, deze hebben mij bewezen best redelijk te zijn in die prijscategorie (in het algemeen).
Voor speakers zou ik toch voor een echt speakermerk gaan.
Wharfedale 8.x of 9.x
Paradigm
Infinity
B&W 3 serie (maar veel liever bijvoorbeeld de wharfedale 9.1)

Als je dat neemt heb je natuurlijk slechts stereo. Je kan de B&O boxen als rears opstellen en kijken hoe je dat vindt. Als je dat niks vind koop je later nog een paar tweedehands budgettoppers.

• boatfreak
Ik denk dat ik ook maar voor een 2ehands ga, omdat ik dan "meer" receiver heb voor minder.
Ik heb nu de kans een denon AVR-1804 te kopen. Kent iemand deze en is die aan/ af te raden? Ik las dat deze geen treble en bass regel knoppen had... klopt dat? Ergens anders las ik namelijk weer dat hij het wel heeft, maar niet op de afstandsbediening (dat is niet zo'n probleem)

Ik wil zowieso compacte boxen nemen, maar dat komt na de receiver :)

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Mijn vader heeft een AVR-1804. Deze heeft inderdaad geen bas/treble knoppen zoals op een klassieke stereoversterker, maar bijna geen enkele surround-receiver heeft dat. Als je op het knopje "tone control" drukt kan je echter wel gewoon de bas en treble regelen, dus die functionaliteit heeft hij wel. Dat knopje zit overigens ook gewoon op de afstandsbediening, je moet alleen even door een kort menuutje.
Wat betreft de kwaliteit: zeker een klasse of 3 hoger dan de receivers die je net opnoemde voor 200 euro. Mijn vader heeft dan wel een setje Audiolab Forto (Nederlands handgemaakt), dus helemaal kan je het niet vergelijken, maar het klinkt wel behoorlijk goed. Moet wel zeggen dat die receiver beter tot zijn recht komt met jazz en blues muziek dan harde rock of dance. Hij heeft heel veel detail, maar zonder subwoofer is het basniveau (niet te verwarren met de kwaliteit) niet echt om over naar huis te schrijven. Als je echter ooit nog eens een keer een losse sub erbij koopt heb je hier een erg mooie receiver aan. (Ter vergelijking, ik heb een Marantz SR-8001 en had een Denon AVR-1905. De 1804 klinkt merkbaar gedetailleerder dan de 1905 (gek genoeg is de 1804 een modelletje ouder maar hoger) en iets minder gedetailleerd dan de SR-8001, die 2,5x zo duur is). Ik denk dat hij dus meer dan genoeg het potentieel uit enigzins betaalbare speakers zal halen en 10x zo goed zal klinken als een Logitech of Creative setje.

Reviews:

http://www.areadvd.de/hardware/denonavr1804.shtml (Duits)
http://www.areadvd.de/english/denon_avr_1804.shtml (korte versie in het Engels)
http://www.homecinemachoi...yreview.php?reviewid=3691
http://www.homecinemachoi...yreview.php?reviewid=3739
http://reviews.cnet.com/a...6466_7-30573842.html#more
http://www.audioreview.co...n/PRD_172525_2718crx.aspx

[ Voor 18% gewijzigd door mac1987 op 03-10-2007 19:32 ]

• boatfreak
Ik heb de DENON AVR-1804 gekocht! Het wachten is op de TNT :D .
Nu nog een mooie set speakers vinden, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer... Iemand die iets kan aanraden? (het liefst wil ik onder de 200 euro klaar zijn)

Ik zoek een 5.0 of 5.1 set, de sub kan eventueel ook later of, mochten de speakers laag genoeg gaan, helemaal niet. De rears moeten in ieder geval compact zijn, voor de de fronts maakt het formaat vrij weinig uit.

Maakt het nog wat uit of ze dicht bij de muur komen te staan? Ik heb namelijk niet al te veel ruimte.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Je moet gewoon zelf naar de winkel gaan en luisteren. Dat is de beste tip die we je hier kunnen geven. Wil je klein, dan kom je om een subwoofer niet heen, want klein, en laag gaat niet samen. Dicht bij de muur moet op zich geen probleem zijn. 200 euro is wel erg weinig voor een complete set... Daar krijg je gewoon niet zoveel voor. Misschien dat dit een tipje is: http://www.teufel.de/de/heimkino/Kompaq-30.cfm

Dus: ga eens lekker naar de winkel en zoek het een en ander zelf uit!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.