[Macbook Pro] start niet meer op na crash

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lowen.f
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2019
M'n macbook pro had de laatste 2 dagen al wat rare kuren.. Dan deed Finder opeens moeilijk of crashte hij zomaar en moest ik hem uitzetten en dan weer aanzetten. Nu plugde ik m'n externe HD erin, hij crashte en starte niet meer op Het Apple logo veranderd in een stopteken (rondje met een diagonaal streepje erdoorheen).. en ben zo stom geweest om nergens een backup van te hebben gemaakt :(

Nu heb ik het volgende geprobeerd:
Mac Osx Install DVD:
Disk utility -> ziet de harde schijf niet :(
opstarten met alt ingedrukt -> Ik kan wel kiezen tussen mn macbook partitie (die niet opstart) en windows (die wel feilloos opstart)

iemand een suggestie? Het belangrijkste is om een backup van m'n bestanden te kunnen maken....
Ik zat zelf te denken om misschien maar morgen naar de Mediamarkt te gaan, een nieuwe laptop schijf en een 2,5" usb hardcase te halen en dan zo via de usb hopen dat ik de bestanden terug kan copieren...

Ik heb ook geprobeerd om met appeltje+s op te starten. Ik zet hier de laatste regels neer die ik zie staan:

CSRHIDTransitionDriver::probe: -s
CSRHIDTransitionDriver::probe booting in single user .. do not match
still waiting for root device
etc...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

lowen.f schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 21:09:
M'n macbook pro had de laatste 2 dagen al wat rare kuren.. Dan deed Finder opeens moeilijk of crashte hij zomaar en moest ik hem uitzetten en dan weer aanzetten. Nu plugde ik m'n externe HD erin, hij crashte en starte niet meer op Het Apple logo veranderd in een stopteken (rondje met een diagonaal streepje erdoorheen)..
Dat is niet pluis nee. Ik heb je hele verhaaltje gelezen en je hardeschijf is op zijn minst aan het overlijden denk ik.
en ben zo stom geweest om nergens een backup van te hebben gemaakt :(
Blijkbaar is je data niet zo heel belangrijk, anders had je echt wel af en toe een kopie gemaakt toch? Gelukkig zal dit je waarschijnlijk niet zo snel meer overkomen.
Nu heb ik het volgende geprobeerd:
Mac Osx Install DVD:
Disk utility -> ziet de harde schijf niet :(
opstarten met alt ingedrukt -> Ik kan wel kiezen tussen mn macbook partitie (die niet opstart) en windows (die wel feilloos opstart)
Als je met bootcamp windows op dezelfde hardeschijf hebt draaien dan heb je misschien kans dat je hardeschijf (nog) niet stuk is.

Je zou dan met speciale software die ook gebruikt wordt voor het recoveren van gewiste bestanden om je data te redden. Data rescue (?) is een voorbeeld. Neem de versie voor HFS+
iemand een suggestie? Het belangrijkste is om een backup van m'n bestanden te kunnen maken....
Ik zat zelf te denken om misschien maar morgen naar de Mediamarkt te gaan, een nieuwe laptop schijf en een 2,5" usb hardcase te halen en dan zo via de usb hopen dat ik de bestanden terug kan copieren...
Je moet toch waarschijnlijk een nieuwe schijf, dus waarom niet?
Ik heb ook geprobeerd om met appeltje+s op te starten. Ik zet hier de laatste regels neer die ik zie staan:

CSRHIDTransitionDriver::probe: -s
CSRHIDTransitionDriver::probe booting in single user .. do not match
etc...
Het besturingsysteem doet mogelijk een leesactie en de drive komt nooit met een antwoord. Maakt de drive ook bepaalde geluiden?

Het kan zijn dat het alleen filesystem corruptie is, dus als je eenmaal je data hebt gered, ku je je partie proberen te her-installeren.

Maar dit ruikt sterk naar een hardware-defect.

scenario:

1. koop nieuwe disk
2. koop usb/fw casing met sata?
3. installeer os op nieuwe drive
4. gebruik datarescue om data van usb-schijf te redden

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 29-09-2007 16:31 ]