Toon posts:

Bios batterij ligt dwars

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem met mijn pc:

Af en toe blijft de pc bij het opstarten hangen na het weergeven van de IDE schijven, dus zeg maar voordat je normaal de floppy drive een keer hoort opspinnen.
Op dat moment blijft het ledje van hdd-activity verlicht en moet ik de pc uitzetten.

De enige optie die het probleem verhelpt is het verwijderen van de BIOS-battery op het moederbord. Vervolgens werkt de pc weer een dag of 2 en herhaalt het probleem zich.

Buiten bovenstaand probleem heb ik vorige week problemen gehad met mijn onboard netwerkchip. Ik kon geen LAN verbinding krijgen en dus niet op internet. Na vanalles geprobeerd te hebben heb ik de BIOS battery eruit gehaald en vervolgens opnieuw opgestart met als gevolg dat de netwerkchip weer werkt.

Ook krijg ik af en toe de melding bij het opstarten: your ATI RADEON video power supply is not connected (wat wel het geval is).

Kortom: Ik heb opstart- en onboard chiprelated problemen die tijdelijk verholpen worden door het resetten van de BIOS.

Iemand een idee? Ben namelijk van plan een geheel nieuwe PC te kopen als het probleem niet opgelost kan worden.

Specs:

MSI K7N2 Delta mobo (2 mnd oud)
Athlon XP 3200+
1 GB DDR PC 3200
Radeon 9800Pro
520 Watt voeding
S-ATA 200 GB
250 GB External HDD

Verwijderd

Probeer je BIOS eens te updaten, dat helpt meestal wel.

Verwijderd

Welk merk voeding heb je in je PC? 520 watt zegt niet zo veel...

Verwijderd

Topicstarter
geen specifiek merk voeding

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en als je er een nieuwe batterij er in drukt

meet je wel spanning vanaf de aansluiting ?
wellicht is de batterij/contact geoxideerd , en zorgt het reseaten weer voor een tijdelijk contact
(contactpray op wattenstaafje en schoonmaken)

Iperf

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 16:19
Met speedfan kun je je batterij spanning uitlezen, dit batterijtje is meestal een cr2032 misschien heb je er nog een thuis. Vbat hoort +3 volt te zijn

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

dat zie ik al als een probleem :+, maar een bios update is indd geen gek idee.

[ Voor 11% gewijzigd door Zygivt op 28-09-2007 23:16 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:32
MSI K7N2 Delta van 2 maand oud lijkt me al wat langer op de plank te liggen, kan zijn dat je batterij minder is geworden, of dat er zelfs bolle condensatoren op je moederbord zitten (ja, elco's rotten ook op de plank in de winkel als ze slecht zijn).

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06
Jij herhaalt steeds dat de bios batterij het probleem is, maar dat vraag ik me af. Het feit dat je de CMOS steeds moet resetten om de problemen op te lossen wijst bij mij op een CMOS die corrupt raakt. Dat kan goed een software probleem zijn. Dus probeer die bios te updaten. Anders zou het hardwarematig kunnen zijn, in welk geval je weinig kunt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik straks de bios updaten want dat is eigenlijk het enige dat ik niet gedaan heb sinds ik mijn 'nieuwe' moederbord heb ontvangen. hoop dat daar het probleem ligt.

Ben niet zo'n advanced tweaker dat ik met spanningsmeters enzo kan werken dus als de bios update niet werkt koop ik een nieuwe pc. Fact is dat dit mijn 4e MSI mobo is, de 3 voorgaande zijn allen gesneuveld :s waarschijnlijk heb ik gewoon pech, maar voor mij geen MSI meer.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 08:36:
Dan ga ik straks de bios updaten want dat is eigenlijk het enige dat ik niet gedaan heb sinds ik mijn 'nieuwe' moederbord heb ontvangen. hoop dat daar het probleem ligt.

Ben niet zo'n advanced tweaker dat ik met spanningsmeters enzo kan werken dus als de bios update niet werkt koop ik een nieuwe pc. Fact is dat dit mijn 4e MSI mobo is, de 3 voorgaande zijn allen gesneuveld :s waarschijnlijk heb ik gewoon pech, maar voor mij geen MSI meer.
Gewoon even omwisselen binnen garantie dus?

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 09:05:
[...]

Gewoon even omwisselen binnen garantie dus?
Dit is reeds mijn 4e mobo dat omgewisseld is tijdens de garantie :s
Omdat het iedere keer toch zo'n 4 weken duurt voordat het nieuwe mobo terug is, alles weer ingebouwd moet worden, reinstall zodat het weer goed werkt etc. begin ik er een beetje moe van te worden.

Ik ga de bios updaten en de batterij vervangen, zal straks eens de locale pc boer raadplegen of ze die batterijen verkopen

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 12:25

Jazzper

BB4E^Guerilla

die batterij is niet specifiek voor pc's hoor. Je kan ze ook bij de HEMA halen bv. Zal een CR2032 of CR2025 zijn. Hele nieuwe PC omdat je mobo borkt is echt niet mijn stijl gelukkig :)

Probeer volgende keer een Asus ipv een MSI wellicht

* Jazzper duikt weg voor flame war (not intended ;))

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 13:46
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 09:56:
[...]
Dit is reeds mijn 4e mobo dat omgewisseld is tijdens de garantie :s
Omdat het iedere keer toch zo'n 4 weken duurt voordat het nieuwe mobo terug is, alles weer ingebouwd moet worden, reinstall zodat het weer goed werkt etc. begin ik er een beetje moe van te worden.

Ik ga de bios updaten en de batterij vervangen, zal straks eens de locale pc boer raadplegen of ze die batterijen verkopen
Misschien zit de oorzaak dan toch ergens anders ?
Ik zag eerder in het topic al dat de voeding genoemd werd.

Kun je misschien bij het "nieuwe" moederbord ook een andere voeding gaan gebuiken ?

Probeer in ieder geval eens de spanningen te achterhalen van je huidige voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de voeding inderdaad ook in overweging nemen.

Gelijk een nieuwe pc kopen is ook totaal niet mijn ding. Kost veel meer geld en ondanks dat deze pc al verouderd is kan ik er goed mee uit de voeten (tegenwoordig alleen voor muziek,msn,internet sinds ik een 360 heb). Het probleem is echter dat ik het idee heb dat deze pc 'ziek' is doordat reeds 3x kortsluiting op het moederbord is voorgekomen (allen garantie gevallen) en ik daarom denk dat meerdere onderdelen mogelijk niet juist functioneren doordat ze een klap gehad hebben.

Dat is dan ook de reden dat ik geen grootschalige reparaties aan deze pc meer wil besteden. Gezien het feit dat een degelijk Asus moederbord met dual core proc en 2 gb geheugen rond de 250 euro uit zal vallen vind ik het wel waard een dergelijke upgrade te overwegen. In dat geval zal tevens de voeding vernieuwd worden.

Ik ga in elk geval een nieuwe batterij kopen en de bios updaten en zal trachten de spanning van de voeding te meten.
Pagina: 1