Toon posts:

2,5" HD wel herkend maar niet te benaderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samsung Spinpoint 2,5"HD 80GB sata, 5400rpm, 10-2005 in mijn externe behuizing zitten op een USB naar m'n PC. Ik heb deze schijf als 2e hands gekocht. M'n pc ziet wel een USB-apparaat voor massaopslag en ziet zelfs het merk en type e.d.
In 'verkenner' echter is de schijf niet te zien en wordt ook niet aan een drive-letter gekoppeld o.i.d.. In het 'Apparaathebeer' wordt de schijf met naam, toenmaam, drivers e.d. wel herkend onder schrijfstations, maar daar blijft het dan ook bij!
In 'Systeembeheer' voor formatteren e.d. wordt hij echter weer niet gezien.
Ik kan de schijf op dit moment op geen enkele manier benaderen, terwijl Windows kennelijk wel hier en daar de schijf ziet.
Is het herkennen van naam, grootte e.d. iets wat buiten het aanspreken van de platters om gaat en is mijn schijfje zelf dus gewoon stuk??

Ik heb overigens in die externe behuizing ook even een andere 2,5"HD sata gehangen en die werkt zoals het hoort!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:28
diagnosetooltje samsung geprobeerd? zie OM FAQ

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ik heb het net ff uitgeprobeerd, Samsung-tool ziet wel m'n andere HD's (unknown) maar .............. de eigen Samsung wordt niet gezien?!

Kweet niet meer wat ik anders moet proberen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-02 16:31
Hmmm... 3.5->2.5" converter stekkertje kopen, ding intern in je PC aansluiten en kijken of je daar er nog iets mee kan beginnen. Eventueel ook weer die Samsung disk-tool gebruiken om te kijken of die er nog iets mee kan.

Zo niet: waarschijnlijk heb je een Samsung Spinpoint MP0804H, da's precies het type wat ik onlangs uit m'n servertje haalde wegens bad blocks. Vlak voor ik hem wilde weggooien nog even gekeken en Samsung geeft volgens deze pagina drie jaar garantie op harde schijven! Productiedatum staat op de schijf zelf, dus als 'ie niet te oud is...

(echter wist de Samsung disk-tool met een format de bad-blocks te repareren, dus heb nu een goed werkende 80GB 2.5" harddisk hier liggen die ik niet echt meer vertrouw... :( )

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga toch nog maar even verder puzzelen dan! Ik begrijp alleen niet waarom de HD wel wordt gelezen: naam, type en grootte bij sommige onderdelen maar dat de schijf niet te benaderen is. Worden deze gegevens van een chippie op de printplaat gelezen? Als de schijf, eventueel, gecrashed zou zijn lijkt het me dat er heleem niets meer van die schijf wordt gezien. Of is dit anders?
Ik krijg echter steeds meer het gevoel dat ik met m'n 2ehands koopje ben gelicht!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 08:38

Pocketware

is het een sata of een pata disk?

Zelf heb ik het met een sata seagate disk.
In de laptop wel te benaderen; start zelf gewoon op; in de externe hdd-case kan ik er niets mee....
Als ik dan de schijf uit de laptop in de externe case stop... dan geen problemen en kan ik die gewoon lezen.

Iemand een idee?

Verwijderd

Dat een diagnosetool hem niet herkend vind ik niet zo gek aangezien hij extern is aangesloten.
Ik denk dat het een kwestie is van ff opnieuw formatteren :)
(lees: PQMagic of Acronis o.i.d. gebruiken)
Pagina: 1