extreem budget-pc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.631 views sinds 30-01-2008

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Iemand vroeg me om advies voor een 2ehands systeem.
Na rond gekeken te hebben op de diverse sites (tweakers, marktplaats, speurders) kwam ik er al snel achter dat er op het ogenblik belachelijke bedragen betaald worden voor 2e hands systemen.

Tot 200-250 euro kom je feitelijk alleen beginnende Pentiums4 tegens (of vergelijkbare AMD-systemen). Denk dan aan P4 2000 mhz of iets dergelijks.
Degene die beter zijn worden door mensen verkocht die tegelijk 20 systemen te koop hebben staan. Dit vind ik zelf niet al te betrouwbaar. Ook worden veel van de goedkopere systemen met een niet legale windows geleverd, terwijl ik dit nu het grootste voordeel van 2e hands vind.
Ook blijf ik het zelf een risico vinden om tweedehands te kopen.

Ik ben gaan kijken of ik het systeem niet beter zelf voor hem kan bouwen. En dat kan dus. Het zo ongeveer goedkoopste systeem is dit, voor 222 + 9 euro verzondkosten. Totaal dus 231 euro.

Asus Barebone Vintage V2-M2V890 € 84,30
(kast inclusief moederbord: goedkoper kan volgens mij niet zolang je geen kast kiest van 20 euro incl voeding... en zo'n kast ga ik echt niet gebruiken)
Kingston ValueRam Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2 € 28,00
Hitachi Deskstar 7K160 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 € 42,00
NEC DVD-RW AD-7170S S-ATA, Bulk, Zwart € 23,50
AMD CPU Athlon 64 3500+ 45 Watt 2.20 GHz, 1000 MHz, 512 KB , Boxed € 45,01

Eventueel kan ik nog hier en daar wat aanpassen, maar grofweg moet het aardig kloppen.
Het maximum budget is 300 euro, maar hoe goedkoper, hoe beter.

Het systeem zal vernamelijk voor internet gebruikt worden, maar ook muziek editing zal geregeld gebruikt gaan worden.
Nu werkt hij met een pentium 3, waar XP op geinstalleerd staat. Lekker traag dus.
Hij wil nu een pc kopen en daarmee een tijdje kunnen doen. (lastig met zijn budget)

Wat is nu mijn vraag?
Is het inderdaad verstandiger om een pc te bouwen, dan om een pc 2e hands te kopen, gezien het lage budget?
Heeft iemand ervaring met de Vintage-kast, of andere Vintage-kasten?
Ben ik vergeten ergens aan te denken?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn ervaring is dat als je hier op tweakers een 2e hands PC koopt je meer waar voor je geld krijgt dan met een nieuw systeem. Het is wel ff zoeken of iets goeds te vinden maar het is er zeker.

De PC die je zelf samengesteld hebt vind ik voor dat geld ook wel erg leuk. Voordeel is dat je dan ook echt nieuw spul hebt met garantie. Als er voor minder geld niet iets beters 2e hands te krijgen is zou ik die setup gewoon aanschaffen.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Quacka schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 17:40:
Ik ben gaan kijken of ik het systeem niet beter zelf voor hem kan bouwen. En dat kan dus. Het zo ongeveer goedkoopste systeem is dit, voor 222 + 9 euro verzondkosten. Totaal dus 231 euro.
wooo dat is goedkoop. bedankt voor je topic. interessante info!

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 12:53
Als je voor iemand anders zoiets doet zou ik zeker voor nieuw gaan. Stel dat je het 2e hands zonder garantie koopt en er gaat al vrij snel iets stuk? De meeste mensen vinden het dan niet grappig als ze een nieuw onderdeel moeten betalen, want ze hadden toch net een 'nieuwe' pc gekocht.
Maar 2e hands is er inderdaad wel wat leuker spul te vinden voor dat budget. Al scheelt het nooit erg veel. Zo had ik laatst een pc bij elkaar gezocht met de volgende specs:

AMD 3200+ s939
Asus A8N-SLI
2x 512 mb Kingston ddr
Antec Titan zwarte behuizing
Club3d 7600gs met Zalman koeling
Seagate 250gb Sata II 7200.10
Huntkey 350 watt voeding
Nec 3540 dvd brander

Bij elkaar kostte dat ongeveer 240 euro. Ik had hem even op proef te draaien bij kennissen, bellen ze de volgende ochtend dat hij niet meer aan wil. Nou daar ga je dan. Moederbord overleden, en einde budget project.
Mijn advies daarom: is het voor jezelf dan kun je best eens een gokje wagen met 2e hands, is het voor anderen alleen maar nieuw. Dat voorkomt onaangename verrassingen.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• Quacka
Dat is dus ook wat ik tegen hem zei. Je weet gewoon niet wat je koopt. En vaak (zeker buiten tweakers) weten mensen niet wat ze verkopen.

Ik ga nu eens kijken wat ik met de processor ga doen, een goedkope x2 moet ook in het budget passen.

• PilatuS
  • Niet online
Als je kiest voor een 2e hands PC doe het dan zeker via Tweakers en niet via Marktplaats. Marktplaats zit in mijn mening te vol met oplichters. Hier op Tweakers kan je prima kopen, zeker als de verkoper een goede feedback heeft van laten we zeggen 6+ of meer.

Aan de andere kant zijn de nieuwprijzen ook zodanig laag dat het wellicht toch de beste oplossing is. 2e hands zal wel wat goedkoper zijn maar nieuw is natuurlijk altijd beter.

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 08:03

neanderthaler

Are friends electric?

Je kunt ook eens rondkijken bij de wat kleinere winkeltjes voor een geassembleerde pc.

Deze zit bij mij in de buurt: www.compustunt.nl

En nee, het zijn geen vrienden van me en ik heb er ook geen aandelen ;)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06-2025

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

in het geval van 2de hands denk ik dat de kopers bij jou komen klagen wanneer de pc kapot gaat. ook hier moet je rekening mee houden (en de vriendschap tegen bestand zijn).
ik zou voor nieuw met garantie gaan.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 12:53
Quacka schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 19:23:
Dat is dus ook wat ik tegen hem zei. Je weet gewoon niet wat je koopt. En vaak (zeker buiten tweakers) weten mensen niet wat ze verkopen.

Ik ga nu eens kijken wat ik met de processor ga doen, een goedkope x2 moet ook in het budget passen.
Kijk dan wel een beetje uit dat je niet een 89watt variant neemt aangezien je voeding maar 250 watt is. Hij zal het misschien net kunnen trekken, maar dan heb je niets meer over voor eventueel een videokaart later. Verder vind ik het een uitstekend systeempje, voor erg weinig geld heb je er toch allemaal A-merken in gekregen.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• PilatuS
  • Niet online
Dijkstra30 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 21:20:
[...]

Kijk dan wel een beetje uit dat je niet een 89watt variant neemt aangezien je voeding maar 250 watt is. Hij zal het misschien net kunnen trekken, maar dan heb je niets meer over voor eventueel een videokaart later. Verder vind ik het een uitstekend systeempje, voor erg weinig geld heb je er toch allemaal A-merken in gekregen.
Dat valt reuze mee hoor. Als dat ding echt 250W leverd is het geen enkel probleem om de 89W variant te pakken. Mijn eigen systeem verbruikt met gamen 260W. Dit is met een E6600 op 3.2GHz en X1900XT @ XTX. Verder 4 HDD's en nog een hoop fans en ander spul.

Dat budget systeempje zal misschien 150W trekken op full load. 250W is heel erg veel al lijkt het weinig met 800W voedingen van tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 28-09-2007 21:35 ]

• Quacka
Ter info: Gisteren heb ik de spullen binnengekregen en geinstalleerd. Het werkt allemaal prima.
De kast is erg eenvoudig, maar heeft alles wat je maar nodig hebt. (ik zal nog een keer een productsurvey insturen, als ik een keer tijd heb)
Uiteindelijk heb ik een 4000X2-processor gekozen en als extra nog een aparte dvd-speler (wens van gebruiker). Totaal voor 260 euro.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:52

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Dit soort topics waren eigenlijk niet meer de bedoeling ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.