[Ubuntu] CD brander niet te vinden, tenzij...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
Specs:
mobo: Chaintech CT-9BJD
CPU: P4 2.00 GHz (s 478)
RAM: 1 GB (2x 512 MB)
VGA: gebaseerd op Radeon 9600 Pro (waarschijnlijk van Sapphire)
HDD: 2x 120 GB Western Digital IDE
CD: Lite-on LTR 32123S

Ubuntu Linux 7.04 (geïnstalleerd via de live-cd)
kernel 2.60.20.16

Inleiding
M'n eerste kennismaking met Ubuntu is me goed bevallen. Na een installatie vanaf de live cd ben ik nu het een en ander aan het uitproberen, zoals Word-documenten openen/bewerken/opslaan, muziekbestandjes afspelen, videootjes afspelen, etc. Dat alles gaat op het moment wel.
En ik was zo trots toen ik m'n 2e hdd wist te mounten en daar bestanden op kon zetten en eraf kon halen (na het sleutelen aan fstab).

Probleem
Alleen m'n cd-brander was niet te benaderen. Pogingen om deze te mounten (/dev/cdrom, /dev/cdrom0, /dev/scd0, /dev/sr0) zijn niet gelukt, of er nu wel of geen cd inzat. Tevens maakte het ook niet uit of de cd beschreven was of niet. Hier, en op het internet, zocht ik naar mogelijke oplossingen.
Na her en der lezen ben ik er, via sudo lshw, achter gekomen, dat m'n cd-rom helemaal niet te zien was. In de uitdraai kwam geen sectie voor met cdrom.

Op dat moment heb ik het maar even opgegeven, en de pc afgesloten (met de lege cd-r nog in de brander!).

De volgende dag heb ik de pc opnieuw opgestart. Tot m'n verbazing zag ik op de dekstop een verwijzing naar "lege cd-r" staan. Even geprobeerd wat te branden en dat ging prima. Cd eruit, nieuwe lege erin, en nog een keer wat gebrand. Ook kon ik de inhoud van beschreven cd's bekijken (bijv. foto's) als ik die erin deed.

Weer sudo lshw in het terminal venster ingetikt, en deze keer kwam in de uitdraai wel een cdrom-sectie voor.

Even een paar keer geprobeerd op te starten, met en zonder een cd in de cd-brander:
  • Opstarten zonder cd in de brander:
    • brander is niet te benaderen.
    • geen cd-rom sectie in de uitdraai na sudo lshw
    • geen meldingen van toevoegen/weghalen device in /var/log/syslog bij het insteken of uitwerpen van een cd
  • Opstarten met cd in de brander:
    • geen problemen bij branden of lezen cd's
    • uitdraai van sudo lshw geeft wel een cd-rom sectie weer
    • vermeldingen van toevoegen/weghalen device in /var/log/syslog bij het insteken of uitwerpen van een cd
    • als de cd bootable is, dan kan ik via de cd opstarten.
.
.
Voorlopige oplossing
Op dit moment werk ik er omheen, door altijd een lege cd-r in de brander te laten zitten voordat ik m'n pc afsluit.

Is dat de enige manier? Of heb ik ergens wat gemist?

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je alle updates al geinstalleerd? (System -> Administration -> Update manager)

Hier reageert namelijk iemand met dezelfde drive, en met hetzelfde probleem. Daar staat ook wat over een kernel update, maar ik weet niet zeker of dat dezelfde bug is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Mijn BenQ werkt ook hopeloos slecht onder Ubuntu en kan ook geen CD's herschrijven. Op ubuntuforums.org heb ik gelezen dat het een bug in Feisty is en er geen oplossing is.

Linux = _/-\o_ maar niet altijd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillyF
Dank voor de link. Die had ik nog niet gezien. Ik zal daar eens verder lezen. En eventueel wat meldingen met m'n eigen berichten vergelijken. (Maar pas na het weekend...)

Voor zover ik weet, heb ik alle updates geïnstalleerd. Ik krijg tenminste geen melding meer dat er beschikbare updates zijn.
Maar een kernel update, nee, daar heb ik me nog niet aan gewaagd. ( voor zover ik weet dus...)

Als het inderdaad een bugje is, dan zit er (tenminste voorlopig) niets anders op, dan te blijven starten met een cd in de brander.
Totdat ik me wat meer ingelezen heb in de berichten van dat linkje en me misschien, heel misschien, aan een kernel update waag.
(heh... een linux noob die een kernel update wil uitvoeren :D, ik zie wel waar het schip strandt. Er staat op dit moment niets belangrijks op de pc, dus als het misgaat is het niet zo'n ramp. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WillyF schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:13:
Totdat ik me wat meer ingelezen heb in de berichten van dat linkje en me misschien, heel misschien, aan een kernel update waag.
(heh... een linux noob die een kernel update wil uitvoeren :D, ik zie wel waar het schip strandt. Er staat op dit moment niets belangrijks op de pc, dus als het misgaat is het niet zo'n ramp. )
Kernel updates komen ook gewoon met de update manager binnen hoor. Het zijn alleen geen grote updates, maar enkel belangrijke (security) updates. Als het goed is zijn die al voor je geinstalleerd door de update manager, daar doelde ik op met de vraag of je alle updates al geinstalleerd had :)

Je kunt ook wachten op 7.10, die komt over drie weekjes. Of de beta ervan proberen, misschien is het daar wel opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillyF
Ik had natuurlijk even kunnen wachten, maar ik kon het niet laten om toch de posts van het bovengenoemde linkje door te spitten. :D

Tijdens een uitstapje via een link die in een v.d. posts werd vermeld, kwam ik iets tegen dat ik wel de moeite waard vond om te proberen:

in het bestand /boot/grub/menu.lst irqpoll toegevoegd aan de regel:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=(aantal nummers) ro quiet splash locale=nl_NL

deze is dus:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=(aantal nummers) ro quiet splash locale=nl_NL irqpoll

De irqpoll workaround wordt hier en hier genoemd.
Geen idee wat dat irqpoll doet, maar in mijn geval heeft het geholpen. De cd brander wordt herkend! Ook als ik opstart, zonder een lege cd in de brander! yaay!

[ Voor 12% gewijzigd door WillyF op 28-09-2007 22:27 ]

Pagina: 1