geluids isolatie voor brommende kasten

Pagina: 1
Acties:
  • 936 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleem met een brommend geluid van mijn computerkasten. Ik heb al wat dingen geprobeerd om het te dempen, maar tot nog toe zonder succes.

Wat is het probleem? Op mijn zolder heb ik 2 computerkasten naast elkaar staan. Nu staan ze op een houten vloer, en het blijkt dat je dan een brommend geluid krijgt. Op de zolder zelf hoor je het eigenlijk niet. Maar in de kamer er direct onder hoor je het wel goed. En laat dan nu net de slaapkamer zijn. Vooral 's nachts hoor je het brommende geluid van boven komen. Een van die computers is een server, die moet dus aan blijven staan. Die andere kast is mijn eigen pc. En ivm met downloads enzo, zet ik die liever ook niet uit.

Ik heb al geprobeerd om er een stel zachte muismatten onder te leggen. Helaas zonder resultaat. Een zwager beweerde dat je er juist iets heel zwaars onder moet leggen. Een flinke straattegel ofzo. Het probleem is dat er direct boven de 2 computerkasten een plank van mijn bureau zit. Ik heb daardoor maar een milimeter of 4 speelruimte. Een straattegel gaat dus niet lukken. Een ijzeren plaat heb ik al wel geprobeerd, maar dat lijkt het alleen maar erger te maken.

Weet een van jullie misschien een truuk om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat zo'n plaat gewoon dikke onzin is, meschien moet je eens kijken of je een fanetje kan vervangen of dat je je hardeschijf in een silencer kan zetten die de trillingen opvangt?

edit: Een metalen plaat trilt volgens mijn heel erg mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19

Bestla

Kvinne

Underlayment voor laminaat uit de bouwmarkt halen. Dat onder je kasten leggen, en het moet al een stuk minder zijn.

Ik heb hier bijna hetzelfde probleem gehad. Mijn pc staat op een massief houten bureau. Onder onze computerkamer is de woonkamer. Je kon mijn pc altijd horen, maar sinds ik el cheapo underlayment er onder heb liggen hoor ik hem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 15:52
Wat voor een voetjes zitten er onder kasten? Rubberen voetjes onder je kast plaatsen kan een oplossing zijn.
Ook zou ik eens kijken waarom je kast zo resoneert, zit er een harde schijf niet goed vast oid?
Iets in die kast zorgt iig voor te veel beweging.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 20:00
Misschien eens kijken naar van die speakervoetjes, die omgekeerde piramides. Minder contactoppervlak dus minder geluid (denk ik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of zet die PC's 's op een bitumen mat. Dat spul is zwaar, amorf, en absorbeert trillingen als de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
met dat hele zware doelt hij misschien op de wet van traagheid? weet niet wat de practijk hiermee is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-06 00:33

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

zou in eerste instantie idd kijken naar iets van rubberen voetjes oid, daarna maar eens kijken welke fan of wat voor apparaat het geluid produceerd. dat kan veel helpen. gewoon even de fan tegenhouden dan kom je er vanzelf achter, vaak zijn die kleine fans het probleem, 40 mm of 80mm casefans. ook kan je rubbertjes kopen die je tussen de kast en fans kan plaatsen.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je zou ook een stukje isolatie materiaal kunnen gebruiken (van dat schuim), ik heb een stukje onder m'n wc pomp gedaan en m'n kast trilt nu nog amper mee, de pomp is natuurlijk wel lichter dan jouw kast kweet niet of dat veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bitumen mat zal het beste werken, als je het helemaal netjes doet zou je ook op ieder paneel van de kast (links, rechts en bodem) een stukje van 15 cm kunnen plakken waardoor een hoop resonantie al voorkomen wordt. Desnoods een stukje underlayment onder de kasten (dun en dempend!) als het niet aan de binnenkant verholpen kan worden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In mijn studentenkamer had ik mijn server in een kast staan, en daar heb ik hem gewoon op een stuk schuim gezet. Nergens meer last van. Ik ben alleen bang dat de ruimte daarvoor blijkbaar te beperkt is. Is het niet een idee om de boel wat anders in te richten zodat je meer speelruimte krijgt dan die 4 mm?

Waarom download je trouwens niet op je server? Hoef je ook maar 1 computer aan te laten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie.

Ik denk zelf eigenlijk dat het trillen het meeste wordt veroorzaakt door de 4 schijven die in mijn server draaien. Ik heb daarom geprobeerd om tussen alle schroeven van de schijven een rubberen sluitringetje te zetten. Dat lijkt iets te helpen, maar nog niet echt veel.

Ik denk dat ik die laminaat underlayment eens ga proberen. Zo'n bitumen mat lijkt me ook geen gekke oplossing. Maar ik heb eigelijk geen idee wat voor spul dat is. Laat staan waar ik het kan kopen en wat dat kost. Iemand? :?

In iedergeval allemaal alvast hartelijk dank voor de suggesties. :)

Edit:
Ik heb even zitten Googelen op bitumen mat. Nr 4 in de resultaten is dit topic :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-07 07:04

PKN