Northbridge cooler kapot, tijdelijke oplossing nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
Beste mensen,

De northbridge cooler van mijn Asus A8N-SLI is kapot gegaan. Het zat er al aan te komen (begon te brommen), maar hij draait nu zo schroef dat hij vaak niet voorbij de 100 toeren wil gaan en vaak ook helemaal niet aan wil gaan. Om geen risico's te nemen ga ik de cooler niet zelf vervangen (dan moet het hele moederbord eruit). Daarom ga ik hem gewoon wegbrengen. Echter, dit weekend heb ik de computer nog nodig.
Ik ben dus op zoek naar een hulpmiddeltje om de computer misschien een uur achter mekaar aan te kunnen laten staan. Zou een beetje siliconenspray doen wonderen? Of geleidt dat stroom en is mijn hele mobo naar de kl*te? Of is het misschien een idee om de waarschuwing uit te zetten en er gewoon een krachtige (grote) ventilator voor te zetten? Iemand een idee?

Bij voorbaat dank ;)

Verwijderd

FSB wat naar beneden schroeven :)
Een grotere koeler kan natuurlijk wel, zorg gewoon dat de NB niet te warm wordt

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gewoon een casefan met voldoende airflow aan het blokje zetten :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

of de simpelere oplossing, tafelventilator voor je opengemaakte kast. Zet de fan op de laagste stand en je hele pckast heeft voldoende koeling. Het scheelt gepruts met casefans e.d.

-_-

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Ik heb ook een A8N SLI en ik heb het koelertje er ooit af gehaald en vervangen door een passief blokje.

Ik heb het ding nu even niet bij de hand om na te kijken of wat ik nu ga zeggen waar is, maar:

Volgens mij kun je de 40mm ventilator die erop zit apart losschroeven, de sticker los maken en een druppel olie op het asje laten vallen. En daarna weer terugschroeven.

Ik zou zeker geen spuitbus met siliconenspray op je moederbord gaan richten.
Als je gaat (laten) vervangen: Zalman heeft goede passieve koelblokjes hiervoor (ZM-NBF47).

De optie met de tafelventilator werkt overigens ook goed.

• masser120
Dan ga ik voor het weekend even met de tafelventilator (dat is ook wat ik bedoelde in de startpost). Als dat goed werkt, ben ik weer helemaal blij. Dan moet ik zeker wel even de temperaturen in de gaten houden.

• masser120
Hey, het werkt! Moederbord blijft met temperatuur hangen op 24 graden! Beter kan zo'n beetje niet! (ook CPU zo een stuk cooler)

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01-2025
Kunt bij Asus gratis een nieuwe koeler aanvragen. Deze kun je dan laten inbouwen door de plaatselijke computerboer.

Die nieuwe koeler is beter dan die andere, de diameter van die nieuwe is ook groter dan dat oude flutding.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
De temperatuur sensor voor het moederbord zit NIET in de northbridge. Dus die 24 graden is niet van je NB. Je hebt een defecte NB-koeler. Dat is bij de A8N-SLI 'normaal'. Dit komt door een ontwerp fout en het feit dat dat ding 8000+ toeren moet maken.

Bel of mail Asus via het website mail formulier en je krijgt kosteloos en binnen enkele dagen een nieuwe casefan thuisgestuurd. (Eigen ervaring)

Alternatief is een NB-47 van Zalman. Is passief en biedt bij gemiddelde airflow in de kast genoeg koeling.

PS. de Northbridge temperatuur is het meest afhankelijk van zwaar PCIe verkeer.
Kortom, niet gamen of anderszin iets doen waar je graka zwaar door moet gaan werken.

[ Voor 14% gewijzigd door kalizec op 28-09-2007 15:49 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• masser120
Hoe lang zal het dan duren voordat die nieuwe Asus cooler er is? Het ding is toch wel anderhalf jaar oud en ik weet niet of het überhaupt nog onder garantie valt. Edit: ik heb Asus eens een brief gestuurd, kijken wat ervan komt.
Anders laat ik inderdaad een NB-47 inbouwen, maar ik ga me alleen afvragen of dat niet in de weg komt te zitten met m'n 8800GTS, die kan ik eventueel een PCIe slot omlaag verplaatsen, maar dan weet ik het nog niet zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door masser120 op 29-09-2007 12:26 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

masser120 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:03:
Hoe lang zal het dan duren voordat die nieuwe Asus cooler er is? Het ding is toch wel anderhalf jaar oud en ik weet niet of het überhaupt nog onder garantie valt. Edit: ik heb Asus eens een brief gestuurd, kijken wat ervan komt.
Anders laat ik inderdaad een NB-47 inbouwen, maar ik ga me alleen afvragen of dat niet in de weg komt te zitten met m'n 8800GTS, die kan ik eventueel een PCIe slot omlaag verplaatsen, maar dan weet ik het nog niet zeker.
dat gaat niet dat verplaatsen
en dan moet je van de nb 47 wat koelvinnen ombuigen, ik zou er wel een fan langs laten blazen een beetje omdat een Nforce 4 nogal warm kan worden (zeg maar gerust loei heet)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• rodie83
  • Niet online
masser120 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 12:03:
Ik heb een A8N-E, waarbij de NB geloof ik op nagenoeg dezelfde plek zit als bij de SLI. De Zalman NB47(J) past dan niet met een 8800GTS. De Thermalright HR-05-SLI daarentegen wel, deze heb ik er nu opzitten. Maakt ook geen geluid en koelt prima :)

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
rodie83 schreef op zondag 30 september 2007 @ 13:30:
[...]

Ik heb een A8N-E, waarbij de NB geloof ik op nagenoeg dezelfde plek zit als bij de SLI. De Zalman NB47(J) past dan niet met een 8800GTS. De Thermalright HR-05-SLI daarentegen wel, deze heb ik er nu opzitten. Maakt ook geen geluid en koelt prima :)
De A8N-E is toch echt anders. Ik heb hier een NB47J met een 7950gt op een A8N-SLI SE en het past prima. Eventueel kun je dat ding ook gewoon een beetje draaien, hoef je ook geen vinnetjes af te zagen.

Idle temp is overigens 27 graden C en stressed temp is 40 graden C.

• masser120
Weet je wat? Ik zeg gewoon tegen de winkel: doe maar wat, maakt niet uit wat, als het maar werkt! Daar betaal je ten slotte voor.

[ Voor 14% gewijzigd door masser120 op 01-10-2007 16:44 ]

• masser120
Ik heb nu van Asus een nieuwe gekregen (goede service :) ). Exact hetzelfde fannetje als eerst, maar goed.
Ik wilde deze er dus eerst zelf inzetten, maar dan zit ik weer met die verd*mde pushpins (wie oh wie heeft het toch uitgevonden die stomme dingen precies daar te plaatsen in plaats van gewone schroeven...). Heeft iemand hier enig idee hoe ik deze eruit krijg zonder dat het moederbord eruit moet worden gesloopt of dat er iets mis gaat?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Het moederbord moet eruit... Je moet aan de achterkant de 2 pinnetjes naar elkaar toe duwen...

Op zich is het loshalen van het mobo niet zo heel moeilijk hoor. Alle PCI kaarten eruit, voedingskabel & Sata/IDE kabels los en mobo losschroeven. Als je het goed doet kan je de kabeltjes van je ledjes en je power/reset knoppen laten zitten (die zijn altijd irritant om erop te zetten).

Verwijderd

Heb dit probleem ook. had je gebeld of een mail gestuurd masser120? Zag dat het ongeveer een weekje duurde voordat je hem binnen had.

Want ik zat anders te denken aan de Noctua NC-U6 .

• masser120
Ik heb hem laten maken bij CDRomLand. Binnen één dag klaar! _/-\o_
Echter, dat ding maakt gewoon 6000 toeren per minuut, en dat hoor je!
Ik zou hem dus wat langzamer willen laten draaien (zeg maar 2000-3000). Koelt ook wel goed genoeg. Echter, dit wil niet echt lukken met speedfan... Iemand een ander oplossing?

• Avalaxy
masser120 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:01:
Ik heb hem laten maken bij CDRomLand. Binnen één dag klaar! _/-\o_
Echter, dat ding maakt gewoon 6000 toeren per minuut, en dat hoor je!
Ik zou hem dus wat langzamer willen laten draaien (zeg maar 2000-3000). Koelt ook wel goed genoeg. Echter, dit wil niet echt lukken met speedfan... Iemand een ander oplossing?
Waarom zo moeilijk doen :P Koop een NB47J voor 3 euro, zet hem erop en je hebt nooit meer ergens last van...

Je bent toch een tweaker :?

• masser120
leonpwner1 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:13:
[...]

Waarom zo moeilijk doen :P Koop een NB47J voor 3 euro, zet hem erop en je hebt nooit meer ergens last van...

Je bent toch een tweaker :?
Past niet in combinatie met mijn 8800GTS! Heb ik al geprobeerd en gaat niet lukken... Ik heb nog zo'n dingetje thuis staan namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door masser120 op 16-10-2007 17:32 ]

• Avalaxy
masser120 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 17:31:
[...]

Past niet in combinatie met mijn 8800GTS! Heb ik al geprobeerd en gaat niet lukken...
Ah ok. Maar dat standaard fannetje kun je ook geen drol mee :P Zachter zetten kan niet volgens mij, zelf al eens geprobeerd.

• masser120
Zou zo'n Zalman Fan Mate gaan?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zalman NB47J past heus wel als je er een paar ribben afzaagd. Dat heb ik er wel meer zien doen.

Zalman Fanmate zou voor de fan best wel kunnen werken.
Mijns inziens wel een dure oplossing :P

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• masser120
Ultraman schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:58:
Zalman NB47J past heus wel als je er een paar ribben afzaagd. Dat heb ik er wel meer zien doen.

Zalman Fanmate zou voor de fan best wel kunnen werken.
Mijns inziens wel een dure oplossing :P
Ach joh, die paar euro...
Maar... De Zalman Fan Mate gaat van 5-12V, draait de chipfan sowieso op 12V?

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
masser120 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:25:
[...]

Ach joh, die paar euro...
Maar... De Zalman Fan Mate gaat van 5-12V, draait de chipfan sowieso op 12V?
Ja.
Pagina: 1