Toon posts:

Q6600 G0 niet verder dan 2,8GHz,

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een week mijn q6600 G0 stepping omdat deze verder overklokbaar zou moeten zijn ten opzichte van mijn "oude" B3, maar ik krijg de G0 niet over de 2,8 Ghz heen.
Wat wel lukte met mijn B3, daarmee kon ik zonder veel moeite naar 3,6 GHz.
Vcore verhogen heeft geen effect, na de settings ingesteld te hebben 9 x 1333 start windows niet meer op, en reboot hij daarna. Het verlagen van de multiplier hielp ook niet.
Ik weet natuurlijk dat niet alle chips hetzelfde zijn, maar dat hij niet over de 2,8 heen wil valt me toch wel erg tegen, helemaal voor een G0.

Ik heb een XFX 680i LT moederbord, en fatsoenlijke waterkoeling.

Zijn er mensen die het probleem kennen? of instellingen in de bios die ik kan proberen?

alvast bedankt

fabian

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:53
het verschil tussen de B3 en de G0 is slechtst een paar procent..

Waarschijnlijk heb je met je B3 veel mazel gehad en met je G0 een echt maadagochtend product.

Maar dit geld alleen als je overklokt want 2.4 (standaard) doen ze bijde erg goed. ;) denk dat je niet echt verder komt dan die 2.8 als je al het bovenstaand hebt geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
schiet me net te binnen dat ik nu enkel de 4 pin voeding op het moederbord heb, ipv een 8 pin.
Mijn voeding had geen 8 pin dus die had ik zelf tijdelijk gefixt door 2 x 12V en 2 x ground van een pci-e voeding op de andere 4 pinnen te zetten, dat werkte goed. Maar omdat ik een 8 pin stekker besteld had om het netjes te fixen had ik deze er af gehaald. Zou dat er voor kunnen zorgen dat hij niet over de 2,8 heen gaat. Kan me het wel voorstellen.

gr fabian

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:34:
schiet me net te binnen dat ik nu enkel de 4 pin voeding op het moederbord heb, ipv een 8 pin.
Mijn voeding had geen 8 pin dus die had ik zelf tijdelijk gefixt door 2 x 12V en 2 x ground van een pci-e voeding op de andere 4 pinnen te zetten, dat werkte goed. Maar omdat ik een 8 pin stekker besteld had om het netjes te fixen had ik deze er af gehaald. Zou dat er voor kunnen zorgen dat hij niet over de 2,8 heen gaat. Kan me het wel voorstellen.

gr fabian
daarnaast hoort dit topicje eigenlijk thuis in het overklokkengedeelte, maar dat terzijde

Een nieuwe Q6600 aanschaffen omdat je met de oude "maar" naar 3.6 kwam?
Een Q op 3.6 ghz is redelijk een uitzondering. Er zijn niet veel mensen die hun Q6600 zo snel kunnen krijgen voordat ze tegen muurtjes aanlopen (of hitteproblemen). Nu heb je een waterkoeling, dus het opschroeven van het voltage van je quadcore zal misschien ook helpen, naast het feit dat een dubbele stekker natuurlijk ook vereist is voor overklokken :)

verder ga ik er natuurlijk wel van uit dat je een fatsoenlijke voeding hebt _/-\o_

succes!, maar ik had geen nieuwe gehaald als de mijn processor op 3.6 liep.

-_-

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik heb de indruk dat je wel weet waar je mee bezig bent. Mischien ben je iets vergeten ten opzichte van je overclock ? Je Pci locken? geheugen losser timen? FSB niet lomp hoog staan? Was dit moederbord ook het bordje waar de B3 in zat?

In je ts heb je het over 9 x 1333 ik denk dat je 9 x 333 bedoelt ?

Verwijderd

Topicstarter
met 1333 bedoel ik de de relatieve fsb, aangezien deze quad pumped is kom je idd op 1333 / 4 = ongeveer 333MHz (mijn bios geeft de quad pumped waarde aan)

en ja het moederbord is hetzelfde bord, omdat de b3 iets warmer werd, en een maat op q6600 over wilde stappen, en hij zodoende mijn b3 over wil nemen, vond ik het een goed moment om de G0 te kopen. Om iets koeler, en misschien ook iets verder te kunnen klokken.

pci is gelocked
geheugen staat unlinked op 800MHz
en voeding is 650W

Ik hoop het veroorzaakt wordt door het ontbreken van spanning op de laatste 4 pins van de 8 pin voeding, en de processor niet voldoende stroom krijgt om de hogere snelheden aan te kunnen. Als mijn stekker binnen is vanmiddag test ik het als eerste.

bedankt voor de reacties

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Hmm, hoeveel vcore gebruik je eigenlijk? Het wattage loopt snel op bij overklokken, maar 2.8Ghz is nou niet bepaald een aanslag op je voeding te noemen. Die extra 4-pin maakt em alleen maar wat stabieler; je mobo trekt dan wat minder hard aan 1 lijntje, zeg maar (gewoon een verdeelstekkertje kopen zal dus ook m.i. weinig uitmaken). Maar goed, ik denk helemaal niet dat het dat is. Bovendien heb je al eens 3.6Ghz gehaald (en dat zal ook wel niet bij 1.1v gegaan zijn).

Enige wat ik me nog zou kunnen voorstellen is een BIOS update. Heb ik voor mijn Commando ook gedaan, voordat ik er een nieuwe Q6700 in deed; mijn oude BIOS kende die G0 stepping nog niet; microcode stuff en zo. Beetje ver gezocht, ik weet het; maar het zal het toch maar wezen. Want zelfs een maandagochtend produkt zou 2.8Ghz toch wel moeten kunnen trekken.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• yassine
  • Laatst online: 19:50

yassine

Nothing to it but to do it!

Ik ken ook een collega van mij die ook een 680 chipset mobo heeft.. ( evga ) en die komt ook niet verder dan 2.7 GHZ.

Maar op een P35 mobotje ( P5K-E ) komt ie met dezelfde CPU ( Q6600 g0 ) op 4.1 GHZ :D
Ligt gewoon aan de chipset, die kunnen de quad core's niet goed overklokken. Hij heeft ook de nieuwste bios geinstaleerd, ---> geen effect.

• albatross
yassine schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 07:26:
Ik ken ook een collega van mij die ook een 680 chipset mobo heeft.. ( evga ) en die komt ook niet verder dan 2.7 GHZ.

Maar op een P35 mobotje ( P5K-E ) komt ie met dezelfde CPU ( Q6600 g0 ) op 4.1 GHZ :D
Ligt gewoon aan de chipset, die kunnen de quad core's niet goed overklokken. Hij heeft ook de nieuwste bios geinstaleerd, ---> geen effect.
Maar hij had al een Q6600 op 3.6Ghz, met hetzelfde moederbord; alleen was dat een B3.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 14:12
dat is dus echt wel zooo stom om die b3 @ 3.6 te wissele voor een g0. Alleen de beste q6600's halen de 3.6 en jij verwacht zomaar dat elke willekeurige G0 hoger komt :')
Maar msichien heb je idd wel een maandagochtend geval.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou m weer terug ruilen met die maat van je :)

https://discord.com/invite/tweakers

• albatross
PainkillA schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 10:14:
dat is dus echt wel zooo stom om die b3 @ 3.6 te wissele voor een g0. Alleen de beste q6600's halen de 3.6 en jij verwacht zomaar dat elke willekeurige G0 hoger komt :')
Maar msichien heb je idd wel een maandagochtend geval.
Zo is maar weer het oude spreekwoord bevestigd, dat je je oude cpu niet verkopen moet voordat je met de nieuwe voorbij de 3.6Ghz geschoten bent. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is al opgelost, de 8pin voeding haalde niks uit, het lag aan de bios update.
Omdat ik de q6600 b3 omgewisseld heb met een g0 heeft de bios de g0 niet volledig ondersteund, na het updaten van de bios was het probleem verholpen.

bedankt voor de hulp..

Als het een quiz geweest was dan had albatros gewonnen ;) hij heeft de oplossing genoemd,
Alleen las ik de posts nu pas omdat ik even geen internet thuis heb, was er dus al achter gekomen.

En ik heb beide processors nog thuis liggen, dus ik heb mezelf nog geen oor aan genaaid ;)
Hij is gereserveerd voor een maat van me..

heb hem nu op 3 Ghz draaien, dus ben over de barriere van 2,8 heen, zal binnenkort wel kijken of de 3,6 ook overschreden kan worden. haalt hij de 3,6 niet (wat ik betwijfel) dan krijgt mijn maat gewoon de G0 ;) hij wil hem toch niet ver overklokken..

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem nu ook op3,6 GHz draaien, op 1,475 vcore, en hij is tot nu toe stabiel.. valt me 100% mee.
Heb nu 5600 cpu punten in 3dmarks 06 :) en 13000 totaal met een enkele 8800GTS, ook overgeklocked :) zal binnenkort de stabiliteit verder testen.

En de mensen die zeiden " stom dat je hem hebt geruild" en " maandagochtendproduct" mogen wel wat minder snel conclusies trekken zonder echt over het probleem na te denken, Ik word meteen voor stom uitgemaakt terwijl het probleem ergens anders lag..

later

Verwijderd

maarja de kans was wel vrij groot dat deze G0 niet zovver zou raken eh. een quad op 3.6ghz is niet bepaald zo makkelijk.

• Zygivt
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 23:31:
maarja de kans was wel vrij groot dat deze G0 niet zovver zou raken eh. een quad op 3.6ghz is niet bepaald zo makkelijk.
al ken ik een tweaker die 5.1 ghz op een Q6700 heeft behaalt >:)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 20:51:
Heb hem nu ook op3,6 GHz draaien, op 1,475 vcore, en hij is tot nu toe stabiel.. valt me 100% mee.
Heb nu 5600 cpu punten in 3dmarks 06 :) en 13000 totaal met een enkele 8800GTS, ook overgeklocked :) zal binnenkort de stabiliteit verder testen.

En de mensen die zeiden " stom dat je hem hebt geruild" en " maandagochtendproduct" mogen wel wat minder snel conclusies trekken zonder echt over het probleem na te denken, Ik word meteen voor stom uitgemaakt terwijl het probleem ergens anders lag..

later
Je moet altijd door die standaard zinnen heen, je heb altijd van die gasten die maar iets roepen omdat ze het ergens gelezen hebben. Maar met een oplossing komen ho maar. Die gasten kunnen voortaan beter zwijgen ipv iemand na praten of iets onzinnigs zeggen. ;)

Maar goe dvoor jou dat het toch gelukt is, moest ook bijna wel want 2,8Ghz zou echt de slechste oc cpu die ik tot nu toe heb gezien.

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
Het is meestal wel een foutje van de tweaker zelf, of iets waar hij niet bij na heeft gedacht, maar dan moet je hem juist helpen, niet afkraken ;)
Pagina: 1