Maxtor sata2 harddisk dood..?

Pagina: 1
Acties:

• sleezball
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Goedemorgen,

Sinds gisteren is mijn harddisk (Maxtor DM10, 250GB, 16MB, SATA2) ten heleme gerezen zo vrees ik. Geen herkenning meer in BIOS, niet in de systeem manager, nergens. Alsof hij van de aardbodem verdwenen is. Vervelend uiteraard, er staan nogal wat zaken op die ik liever had behouden.
Een crash of anders een wat mindere sector op schijf, à la, maar dit is vreemd.

Zo'n beetje alles geprobeerd, sata stekkertjes opnieuw aangesloten, power nagelopen, in een andere pc gezet, etc... Maar géén Maxtor meer. Via de Ultimate Boot CD, de harddisk diagnostic tools geen herkenning. Simpelweg 'dood'.

Heetf er iemand nog suggesties of ideeën om het beestje weer aan de praat te krijgen of moet ik voor het ergste vrezen..? Is het misschien mogelijk ergens via Maxtor (Seagate) garantie te claimen in het geval dat het een overlijdensgeval betreft? Zie ik iets over het hoofd misschien..?

... Je hébt soms van die dagen ...

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

sleezball schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:13:
Is het misschien mogelijk ergens via Maxtor (Seagate) garantie te claimen in het geval dat het een overlijdensgeval betreft? Zie ik iets over het hoofd misschien..?
Dit hang natuurlijk af van de leeftijd. Hoe oud is de schijf?

Money for nothin' and your chicks for free

• sleezball
DeeJee schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:24:
[...]

Dit hang natuurlijk af van de leeftijd. Hoe oud is de schijf?
Hele goeie, ik meen een jaar of anderhalf à twee op zijn hoogst.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

• sleezball
Ah, dank je. Ik zocht al naar zoiets, kon het zo snel niet vinden.

Maar heb je toevallig geen idee wat het 'euvel' zou kunnen zijn..?

• DeeJee

DeeJee

Dus...

sleezball schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:39:
Ah, dank je. Ik zocht al naar zoiets, kon het zo snel niet vinden.

Maar heb je toevallig geen idee wat het 'euvel' zou kunnen zijn..?
Geen idee. Lijkt alsof dat ding geen stroom meer krijgt.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze de binnenkant overzetten naar een identieke backplane.
Dus dat die printplaat op de achterkant van je schijf defect is.

• sleezball
Dat idee kreeg ik ook al inderdaad.

Is het mogelijk dat zelf te doen trouwens? Ik heb een identieke schijf hier liggen, ik zou daarvan natuurlijk de print af kunnen halen om te testen of het werkelijk zo is, maar ik ben bang dat de garantie vergaat als ik dat ga doen.

Misschien is het toch wel een idee hem toch maar retour te zenden dan, tenzij het een 'peuleschilletje' is om de print over te zetten.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Geen idee.... heb het zelf nog nooit gedaan!

• sleezball
Ik ook niet, ik heb tot nu toe altijd mazzel gehad met harde schijven. Maar ik heb wel al vaker gehoord van handige jongens die zelf de print vervangen en de schijf weer aan de praat krijgen, al denk ik wel dat dat schijven zijn die inmiddels buiten de garantie vallen. Een harddisk repareren met de garantie er nog op is eigenlijk vrij raar te noemen nu ik er zo over denk.

Ik denk dat ik dan toch maar voor de return ga ipv zelf 'maar wat aanmodderen'...

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Je garantie vervalt natuurlijk, zodra je de schijf open schroeft.
Maar anders is het het proberen wel waard.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@hierboven:
Nooit de schijf openschroeven... 1 onzichtbaar stofdeeltje erop en je kans op recovery is met 50% gezakt.
Voor het overzetten van de print, hoeft de schijf niet open te worden geschroefd.

Ik heb het jaren geleden diverse malen met succes voor elkaar gekregen voor verschillende klanten.
Nou was dat met IDE schijven, maar die printjes zijn voor zover ik dat kan zien nog steeds redelijk makkelijk te demonteren.
Let GOED op esd! (of beter: voorkomt het)

Als je dat gaat doen, dan vervalt je garantie. Maar wat niet weet ...

Ik zal je dus niet gaan vertellen dat je gewoon eerst even moet proberen het printje over te zetten.
Dan kan je natuurlijk ook niet even je data kopieeren en dan hoef je natuurlijk niet het orginele printje terug te zetten alvorens je 'm terugstuurd naar Seagate/Maxtor. (=hetzelfde).

Dat terugsturen heb ik toevallig 2 weken geleden zelf gedaan met een 320GB IDE schijf van Seagate.
Op de website kan je 'm aanmelden en je krijgt een RMA nummer + gebruiksaanwijzing hoe je 'm op moet sturen.
Het opsturen kost iets van €6 tot €7,- (tip: verstuur 'm verzekerd, kost ongeveer €1,- extra, mocht je pakketje dan kwijtraken, dan is het tot ongeveer €500,- gewoon verzekerd).
Je krijgt na een paar dagen per mail een ontvangst bevestiging van Seagate. Weer een paar dagen later een mail dat er een schijf naar je retour is geshipped en weer een paar dagen later heb je een 'Seagate certified repaired' HDD vanuit thailand ofzo in huis. Erg goed geregeld!
Natuurlijk is dat dus een andere HDD, niet die van jezelf!
Je vraagt je wellicht af waarom ik niet naar de winkel terug ging: ik had het kassabonnetje niet meer. :(

Edit:
Harddisken gaan stuk, daarom heb ik dus 2x 320GB en nog externe een backup disk.
Zodat ik bij een defect altijd nog 1x 320GB over heb en de ander kan laten repairen.
In een jaar tijd, 2x een defect gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 28-09-2007 10:14 ]

Alles kan stuk.

• sleezball
Ik zal de pc moeten openschroeven vrees ik om de serienummers af te lezen. Ik kan er met geen mogelijkheid bij, geen bios herkenning, dus ook niet in everest even de serials uitlezen helaas. Volgens de andere schijf (andere pc) zit er nog tot januari 2009 garantie op, die schijf komt uit (nagenoeg) dezelfde batch.

Maar aangezien ik schijf zelf niet open, enkel de print eraf haal/vervang, zou de garantie dan ook vervallen..? Er zal vast wel ergens een sealtje zitten oid. wat dan verbroken wordt.

Ik zal het eens nakijken, anders word het toch een retourtje.

Bedankt voor je moeite.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Printje vervangen is erg eenvoudig te doen en kun je op zich nog wel doen zonder alles te slopen. In principe vervalt je garantie er wel mee, vaak zit er wel iets van een verzegeling op. Dus dan is het een afweging of het waard is om een schijf niet meer te kunnen RMAen, maar wel de data terug te hebben.

• sleezball
remco_k schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:09:
@hierboven:
Nooit de schijf openschroeven... 1 onzichtbaar stofdeeltje erop en je kans op recovery is met 50% gezakt.
Voor het overzetten van de print, hoeft de schijf niet open te worden geschroefd.

Ik heb het jaren geleden diverse malen met succes voor elkaar gekregen voor verschillende klanten.
Nou was dat met IDE schijven, maar die printjes zijn voor zover ik dat kan zien nog steeds redelijk makkelijk te demonteren.
Let GOED op esd! (of beter: voorkomt het)

Als je dat gaat doen, dan vervalt je garantie. Maar wat niet weet ...

Ik zal je dus niet gaan vertellen dat je gewoon eerst even moet proberen het printje over te zetten.
Dan kan je natuurlijk ook niet even je data kopieeren en dan hoef je natuurlijk niet het orginele printje terug te zetten alvorens je 'm terugstuurd naar Seagate/Maxtor. (=hetzelfde).

Dat terugsturen heb ik toevallig 2 weken geleden zelf gedaan met een 320GB IDE schijf van Seagate.
Op de website kan je 'm aanmelden en je krijgt een RMA nummer + gebruiksaanwijzing hoe je 'm op moet sturen.
Het opsturen kost iets van €6 tot €7,- (tip: verstuur 'm verzekerd, kost ongeveer €1,- extra, mocht je pakketje dan kwijtraken, dan is het tot ongeveer €500,- gewoon verzekerd).
Je krijgt na een paar dagen per mail een ontvangst bevestiging van Seagate. Weer een paar dagen later een mail dat er een schijf naar je retour is geshipped en weer een paar dagen later heb je een 'Seagate certified repaired' HDD vanuit thailand ofzo in huis. Erg goed geregeld!
Natuurlijk is dat dus een andere HDD, niet die van jezelf!
Je vraagt je wellicht af waarom ik niet naar de winkel terug ging: ik had het kassabonnetje niet meer. :(
Oh, ik zie je reactie nu pas.

Bedankt voor de tips, ik ga zeker even kijken of het een mogelijkheid is de printjes om te ruilen. Ik neem aan dat (mits zorgvuldig gebeurd) het dan geen probleem moet zijn om em alsnog op te sturen. Zoals je al zei, voor de gegevens die er nog op staan zou het natuurlijk wel zo fijn zijn als ik die er nog af kan halen uiteraard.

Ik ga dus nog even bekijken wat ik ermee ga doen. Bedankt.

• sleezball
Terw_Dan schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:11:
Printje vervangen is erg eenvoudig te doen en kun je op zich nog wel doen zonder alles te slopen. In principe vervalt je garantie er wel mee, vaak zit er wel iets van een verzegeling op. Dus dan is het een afweging of het waard is om een schijf niet meer te kunnen RMAen, maar wel de data terug te hebben.
Ja dat is dus ook het hele eier eten, de afweging tussen de data kwijt zijn en een RMA aanvragen, of de garantie verwerpen en wat te knutselen. Wat dat printje vervangen betreft, ik ben handig genoeg, dat is het probleem dus niet. Ik moet alleen oppassen dat ik dus die sealtjes/stickertjes/verzegeling niet verbreek (mocht die erop zitten).

Het bonnetje heb ik trouwens nooit gehad, ik heb de schijf van een kennisje overgenomen tegen een zacht prijsje een tijdje terug. Tja, het was uiteraard een gok en helaas is het deze keer ietsjes minder afgelopen, bijna alles wat ik onderhands koop is verder voortreffelijk en doet het zonder problemen. De schijf had ik uitvoerig getest voordat ik hem kocht dus het kan 'zomaar ineens' gebeuren dat zo'n schijf de geest geeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vaak is het zo dat er nog wel eens wat verzegelingen op de schroefjes zitten (van die groene of gele lak). Ik weetniet precies of Maxtors die ook hebben, maar als je die verbreekt lijkt het me dat je garantie gewoon vervalt.

• sleezball
Terw_Dan schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:23:
Vaak is het zo dat er nog wel eens wat verzegelingen op de schroefjes zitten (van die groene of gele lak). Ik weetniet precies of Maxtors die ook hebben, maar als je die verbreekt lijkt het me dat je garantie gewoon vervalt.
Als ik twijfel begin ik er niet aan, dan maar de data weg. Of nu ik erover denk, misschien toch niet trouwens, voor een 60 à 70 euro koop ik een prachtige schijf terug, nieuw, mét garantie.

Hmmm, toch ff met moeders de vrouw overleggen... :P

Maar die verzegelingen op schroefjes zijn vaak van Locktight, een soort harde lak. Wordt ook vaak gebruikt om schroefjes wat steviger te bevestigen en tegen lostrillen te beschermen. Ik heb nog wat van dat spul staan, moet het wel de juiste kleur zijn natuurlijk, dan kan ik het opnieuw verzegelen. (en als ik slim ben maak ik eerst een fotootje van de harddisk zodat ik exact weet waar en hoeveel ik het moet gebruiken, ooooohh wat sneaky... >:) )

edit: Heet dus Loctite, geen Locktight...

Pagina: 1