SOM() geeft 0 aan

Pagina: 1
Acties:
  • 18.197 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01-2024
Hallo,

ik heb een aantal cellen onder elkaar, met allemaal een formule in zich om vervolgens een getal te genereren. Als ik deze echter allemaal wil selecteren en een autosom wil maken zegt deze doodleuk 0 i.p.v. b.v. 40
De formule voor autosom is dan: =SOM(C8:C44)

Ziet excel dit als tekst en rekent hij er daarom niet mee ?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 14:00
Rechtermuis op die cel met totaal
Celeigenschappen --> getal

ls het goed is moet het dan ok zijn

EDIT: ff opniew intypen in een andere blad / of nieuw document maken
opniew / handmatig selecteren (= typen en dan selecteren)
Leuk kruisverwijzingen:)

[ Voor 44% gewijzigd door nl_umpire op 27-09-2007 22:57 ]

• wverbeek
Geprobeerd maar hij blijft nog steeds 0 aangeven.
Ik heb de cellen in het bereik ook het type getal gegeven

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 12:03
Misschien is het handig even te vermelden om welke Office het gaat.
Net ff een heel simpel testje in Excel 2007 gedaan, en daar werkt het naar behoren.

Weet je zeker dat er niet toevallig een foutje in 1 van de formules zit?
En weet je ook zeker dat het resultaat niet per ongeluk 0 moet zijn?

Test desnoods eens met een aantal vast ingevulde waardes, dus i.p.v. formules even tijdelijk een paar simpele getallen invullen.

Systemspecs

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:07

Reptile209

- gers -

Staat onder Tools > Options > Calculation een puntje bij "Automatic"? (je moet maar even kijken hoe het in de NL versie heet) Zo nee, dan staat je sheet op handmatig berekenen en zou het daar mis kunnen gaan.
Als dat niet helpt, zal je toch even de sheet ergens moeten neerzetten zodat we mee kunnen kijken.

Zo scherp als een voetbal!

• wverbeek
Sorry, het gaat hier om office 2003
Als ik willekeurige getallen in cellen invul en dan autosom doe werkt het maar als ik de cellen waar dus een formule in staat laat optellen geeft hij 0.

Ik zet hier de formule neer die zich in elke cel bevind alleen dan met andere celnamen:

=ALS(B4="IGIS";SOM(Competentielijst!E9:F12;Competentielijst!E18:F18);)&ALS(B4="EI";SOM(Competentielijst!L9:M12;Competentielijst!L18:M18);)

EDIT: met + werkt dit echter wel SOM(B1+B2)
Maar om nou 40 cellen in te gaan voeren...

Berekenen staat op automatisch

[ Voor 13% gewijzigd door wverbeek op 27-09-2007 22:59 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:07

Reptile209

- gers -

Ik denk dat het 'm in je formule zit. De uitkomst is namelijk een string en geen getal omdat er een "&" tussen zit. Herschrijf hem eens als volgt:

=ALS(B4="IGIS";SOM(Competentielijst!E9:F12;Competentielijst!E18:F18);ALS(B4="EI";SOM(Competentielijst!L9:M12;Competentielijst!L18:M18);))

)& voor de ALS weg en extra haakje aan het einde.

Nu staat er korter: =ALS(B4="IGIS";Som1;ALS(B4="EI"; Som2; )). In jouw formule plak je de uitkomst van beide ALS()-en aan elkaar tot een string (hoewel er maar één van beiden WAAR en dus een getal op kan leveren). Ik gebruik het else-deel van de ALS voor de tweede check, waardoor je altijd een getal of ONWAAR krijgt.

Zo scherp als een voetbal!

• wverbeek
Ja het werkt ! :)
Heel erg bedankt, het werkt nu perfect _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door wverbeek op 27-09-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebudding
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-03-2021
Hoi, ik heb nu hetzelfde probleem. Ik heb een SOM-formule die ik al vaker in mijn worksheet heb gebruikt, welke de uitkomsten van 4 andere cellen optelt. De formule is heel simpel:

=SOM(F36+F39+F41+F44)

Als ik op de formule knop klik geeft hij ook de juiste uitkomst, alleen in de cel toont hij het getal 0.

Iemand enig idee hoe dit kan. Ik heb al andere formules (die ook zo werkten) gekopieerd en geplakt. Ik heb de formule in een andere cel gezet. Maar hij blijft 0 geven.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:33

g0tanks

Moderator CSA
bebudding schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:29:
Hoi, ik heb nu hetzelfde probleem. Ik heb een SOM-formule die ik al vaker in mijn worksheet heb gebruikt, welke de uitkomsten van 4 andere cellen optelt. De formule is heel simpel:

=SOM(F36+F39+F41+F44)

Als ik op de formule knop klik geeft hij ook de juiste uitkomst, alleen in de cel toont hij het getal 0.

Iemand enig idee hoe dit kan. Ik heb al andere formules (die ook zo werkten) gekopieerd en geplakt. Ik heb de formule in een andere cel gezet. Maar hij blijft 0 geven.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Een keer posten is voldoende en bij voorkeur in een nieuw topic. Deze gaat op slot. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.