[xp home] f8, herstel, R epair... nop...

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
XP home
pc sluit ene avond af, andere ochtend bij aanzetten alleen witte cursor na bios scherm bij opstart.
Opstarten van cd gedaan, repair opties als fixmbr, fixboot, /mbr e.d. gedaan
In repair 'dos' mode prompt kon ik de disk zien, mappen, chkdsk gedaan, alles lijkt 100%

Toen een 2e, verse xp install gedaan in de (nieuwe) map xphome (standaard was 'windows') zOnder formateren ivm behoud eigen-data mappen.
Idem, start niet door, bios, witte cursor the end....
Geen beepjes bij opstarten, bios reageert, slaat eventuele wijzigingen op.
Ondanks geen beepjes kan dit het geheugen zijn, snap ik dat goed?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geen idee, mijn glazen bol is namelijk tijdelijk gedetacheerd bij een ander bedrijfsonderdeel.

Kortom: als je de hardware of aansluitingen daarvan vermoed, waarom controleer je die dan niet? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ja, het kan je geheugen zijn.
Maar, het kan ook je geheugencontroller zijn, of je harddisk, of in een wat extremer geval je processor, of je moederbord.
Zonder verdere specificaties kunnen wij je sowieso niet verder helpen.
Misschien is het verstandig eerst eens de FAQ hier door te lezen (Opstarten & Hangen etc).
Daar staat wel zo enorm veel informatie in over wat je zelf kan proberen.

Als ik het goed begrijp, kun je van CD opstarten.
Je zou dan kunnen proberen om op www.ultimatebootcd.com het ISO bestand te downloaden van de Ultimate Boot CD. Die brand je even op een CD, en dan start je van die schijf op.
Je hebt dan een aantal keuzes. Harddisk Tools, Mainboard Tools enz.
Bij harddisk tools tref je (over het algemeen) de recentste versie van de testtools van de verschillende harddiskfabrikanten aan. Handig om je harddisk even te testen, of die niet gewoon de geest aan het geven is.
Bij mainboardtools vind je Memtest86, en Memtest86+ aan.
Vooral die laatste is erg geschikt voor de wat modernere computers.
Test daarmee je geheugen is.
Als nou geen van die beide test fouten geven (een goede Memtest dien je minimaal een uurtje of 2 a 3 te laten draaien, liefst een stuk langer), controleer dan je moederbord eens op lekkende, bolstaande of geplofte condensatoren. Willen ook nog wel eens dit soort fouten genereren.

Mocht je dit allemaal teveel werk vinden, breng dan gewoon je PC naar een computerzaak, leg een paar tientjes neer, en laat hun het voor je testen...

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
alt92, brede p, bedankt voor de reacties.

E.e.a. las ik al maar zoch bevestiging of het inderdaad hardware kan zijn, zOnder dat de boel beept, terwijl bios functies allemaal werken.
HDD is net nieuw, althans draait een maand of 2, 5 dagen per week 9 uur per dag.

spec's: nieuwe samsung hdd 80 gig, dell expiron (of zo) 8100 uit medio 2001 a 2002, pentium 4, 1,5 ghz, origineel geheugen 512 mb, video onboard, audio idem.

[ Voor 49% gewijzigd door notsonewbie op 28-09-2007 00:51 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Update
Videokaart er uit gehad, was het niet
Geheugens er uit en 1 voor 1 er in, (kon alleen per 2 anders gebeep), was het niet
Harddisk in andere pc gedaan, reageerde op F8, zwart/wit DOS scherm zeg maar, kon de oude en de pas geinstaleerde XP kiezen, maar dan: grijs scherm zonder melding, in safe mode bijna idem, maar dan een blauw scherm (geen meldingen, alleen 1 kleur) HDD LED knipperde dan meteen ook niet meer na de keuze voor welk OS en de dan 1 kleurige schermen die volgden.
chkdsk geeft geen fouten, externe WOS in mijn pc, de disk uit de defecte pc als 2e er bij, gescand, geen virussen of malware.
rook uit mijn oren...........

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03 21:31

William/Ax3

We are Starstuff

Heb je al is memtest gedaan op die pc?

En logisch dat je ook niet de windows op die HD niet kan starten op een andere pc als de hardware verschild dan wil dat gewoon niet.

Andere oplossing data die je wil bewaren van die HD op een andere pc zetten en dan is met windows installatie de hd formateren en windows er nogmaals opzetten. Wat gebeurd er dan?

[ Voor 34% gewijzigd door William/Ax3 op 28-09-2007 11:47 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:05
Als ik het goed begrijp wil je harddisk niet als systeemschijf opstarten maar wel als tweede meedraaien in ander OS.Zelfs op de eigen PC.
De CD kan te oud zijn? of je mist alle patches/SP2/ etc om de bestaande installatie voldoende te repairen?

gewaarwordingshorizon

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
William/Ax3 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:44:
Heb je al is memtest gedaan op die pc?
Nee. Ik zoek daar weldra nog naar,(diskette/cd image om dit vanuit xp-cd start of dos te kunnen doen) echter ik heb nu niet echt een reden aan te nemen dat het het geheugen is.
En logisch dat je ook niet de windows op die HD niet kan starten op een andere pc als de hardware verschild dan wil dat gewoon niet.
Toch kan het heel vaak ook wel. Tuurlijk vind ie bepaalde hardware niet, of je moet je tft danwel beeldbuis monitor omzetten, maar op zich starten doet ie wel als bios <-> hdd kunnen en kloppen kwa instellingen, beide (defecte- en test-) pc's intel dan wel amd zijn. Je krijgt minstens wat foutmeldingen te zien.
Andere oplossing data die je wil bewaren van die HD op een andere pc zetten en dan is met windows installatie de hd formateren en windows er nogmaals opzetten. Wat gebeurd er dan?
Tja, dat is voor later, data veiligstellen is prioriteit 1 inderdaad, en opzich een verse xp install ging vlekkeloos naast de vorige, allen bij het moment supreme, zwart wit beeld met 1 knipperende cursor en verders niks...

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
beascob schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:51:
Als ik het goed begrijp wil je harddisk niet als systeemschijf opstarten maar wel als tweede meedraaien in ander OS.Zelfs op de eigen PC.
De CD kan te oud zijn? of je mist alle patches/SP2/ etc om de bestaande installatie voldoende te repairen?
hdd is met 2 maanden jong nieuw te noemen en tevens had men een volledige xp sp2 gekocht.(In winkel, origineel)
xp home heeft beperkte repair i.t.t. xp pro, maar wat er zat (fixboot e.d.) leek te werken, maar dan bij de finale opstart... zwart/wit beeld, 1 cursor zonder prompt verders, the end....
Op de defecte pc zelf als ik met de xp cd opstart is de disk geheel zichtbaar kwa mappen enz. chkdsk gaf 0,0 fouten. Ik kan directorys benaderen en openen, renamen, kortom in dat opzicht gelooof ik niet echt in defect geheugen of defecte processor. Of kAn dat wel omdat ie onder bepaalde 'adressering hoogten' blijft in die modus?

[ Voor 11% gewijzigd door notsonewbie op 28-09-2007 12:01 ]

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03 21:31

William/Ax3

We are Starstuff

notsonewbie schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:55:
[...]
Nee. Ik zoek daar weldra nog naar,(diskette/cd image om dit vanuit xp-cd start of dos te kunnen doen) echter ik heb nu niet echt een reden aan te nemen dat het het geheugen is.
10 sec googlen en tada kan je tevens nog veel meer dingen mee testen.

Wat je ook nog kan proebren is een Linux distro die je direct van de cd kan starten. Wat doet dat op die pc?

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
William/Ax3 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:29:
[...] 10 sec googlen en tada kan je tevens nog veel meer dingen mee testen.
Wat je ook nog kan proebren is een Linux distro die je direct van de cd kan starten. Wat doet dat op die pc?
Bedankt voor de link naar die ISO cd, dat gaat wel lukken, heb ik meer gedaan. Nu maar hopen dat ik die kan maken in mijn 64 bit xp home premium met de aldaar genoemde freeware iso burners.
Linux distro's zijn nog net een stap te ver voor me, want ik weet amper iets van linux verder.

Maar zoals gezegd _lijkt_ eigenlijk alles wel in orde hardwarematig bezien.
Nu alleen nog uitvogelen waarom die wel installeert, benaderbaar is, maar bij uiteindelijk 1e maal opstarten alleen een witte cursor laat zien in de 3 pc's waar die in zat. (De andere 2 zijn 100% werkend en in gebruik) Je zou denken dat als fixboot en /mbr e.d. lijken te werken, geen errors verder, 2 xp installaties zichtbaar zijn in keuze menu, dat de boel gewoon op moet starten +()!@#!)$#!%(^&)_
Overigens, safemode komt ie ook niet in !

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
William/Ax3 schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:29:
Het is steeds maffer!

Die ultimate bcd 4.11 ISO branden was een makkie, werkt op 2 normaal werkende pc's, starten er zo mee op, ik kan via de menus bijv. antivisrus laten scannen, of CPU stresstest en dan cancelen met ctrl-c

De defecte pc start WEL op met xp home cd, maar NIET met de iso dvd...

Een DOS diskette en daarvan opstarten helpt niet, was ik al bang voor want die defecte pc heeft zoveel stof onder de voorpaneel en rond/in diskette station, die geeft geen eens error na al zijn getakke tak geluiden bij opstartpoging.(Diskette werkt wel in andere stations van twee 100% werkende pc's)

Update
Na een handmatige setting van 80 GB in bios (hij is 250 gb) hetgeen xp toen gemaakt had, doet ie nu al enige minuten een auto ide configuration, uit zichzelf na een herstart.

[ Voor 10% gewijzigd door notsonewbie op 28-09-2007 14:36 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
'Opgelost'.
Hoewel het bios auto en 137 gb blijft melden, is na format een install van winXP wel mogelijk.
De schijf is nu 1 grote 250 gb partitie en wordt (in xp zelf dan) ook gezien als 250 gb disk.

Wel vreemd dat een 2e install naast de vorige xp dit _niet_ oploste en kon, ook toen stond in bios auto en 137 gb bij disk....

Andere vraag, die mensen hebben een 3 antennige snelle (ik denk een 300 mbit) wifi router er naast staan (zeg 30 cm van de hdd af dus ook) kan dat iets doen inzake oersted magnetisch veld op de harddisk? waardoor de bootsector blijvend kaduuk gaat, tot er weer een format over heen gaat?

Pagina: 1