Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

pic programmer probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik heb laatst deze Picprogrammer gekocht KLIK
Netjes in elkaar gezet.
PIC erin: pic16f84a
Meerdere programma's gebruikt om te programeren
Bij ICPROG krijg ik de volgende melding: Privileged instruction

Toen winpic gebruikt.
Die vind mijn programmer wel.
Maar zodra ik een HEX file erin wil zetten krijg ik de melding dat er fouten in zit.
PIC gewist en nog paar keer geprobeerd, maar steeds het zelfde.
Nieuwe PIC erin gedaan, krijg dezelfde melding.

De hex file heb ik van deze site: KLIK

En dan van de eenvoudigste schakeling het knipperende led.
Maar krijgt hem niet geprogrameerd.
Vervolgend heb ik de pic op een breadbord gesimuleerd, maar ook dan werkt ie niet

Ik weet niet wat ik fout doe, mischien jullie wel?

Ik hoop het

B.V.D

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-10 13:57
Beste Stephan,

Jammer genoeg is een .hex code zeer lastig te controleren. Het is mogelijk, maar het vergt veel tijd. Ik heb even een blik geworpen op deze code, maar het is me jammer genoeg te lang geleden.
Ikzelf heb ooit het spel "snake" geprogrammeerd voor de PIC16F84 als spelconsole. Het was wel lachen, heeft me trouwens de beste cijfers voor microcontroller gebruik gegeven toen ik nog studeerde.

Hoedanook, ik had mijn programmer zelf gemaakt (veel goedkoper) en alles in assembler geschreven. Ik kan je enkel aanraden om mijn .hex code te proberen inladen, die werkt zeker op de PIC16F84. Ik heb er metteen ook alle andere documentatie bij gestoken.

Succes.

http://users.pandora.be/bobke/snake.zip

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Volgens mij heb je de hex code voor een andere pic gebruikt. Je geeft aan een pic 16F84 te gebruiken, de link verwijst naar voorbeelden met een pic 16F628. Deze heeft waarschijnlijk andere registers, geheugenbereiken, poorten etc. Je dient de assembler .asm broncode eerst aan te passen voor de juiste pic, en daarna ook nog te compileren naar .hex voor de juiste pic (in te stellen in de broncode en/of compiler)!

Verwijderd

Topicstarter
B-BOB schreef op donderdag 27 september 2007 @ 21:35:
Beste Stephan,

Jammer genoeg is een .hex code zeer lastig te controleren. Het is mogelijk, maar het vergt veel tijd. Ik heb even een blik geworpen op deze code, maar het is me jammer genoeg te lang geleden.
Ikzelf heb ooit het spel "snake" geprogrammeerd voor de PIC16F84 als spelconsole. Het was wel lachen, heeft me trouwens de beste cijfers voor microcontroller gebruik gegeven toen ik nog studeerde.

Hoedanook, ik had mijn programmer zelf gemaakt (veel goedkoper) en alles in assembler geschreven. Ik kan je enkel aanraden om mijn .hex code te proberen inladen, die werkt zeker op de PIC16F84. Ik heb er metteen ook alle andere documentatie bij gestoken.

Succes.

http://users.pandora.be/bobke/snake.zip
Bedankt voor je reactie.
Leuk project.
Ik zie dat ik hem gewoon kan openen met kladblok.
Maar met WINPIC kan ik alleen HEX files in programeren zie ik.
hoe kan ik dat naar hex file krijgen?, of kan het op een andere manier geprogrameerd worden

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-10 13:57
Ik ben nog even mijn stappen die ik 6 jaar geleden heb gedaan aan het herhalen. "Priveledged instruction" slaagt op een communicatiefout. Dit kan zijn dat de programmer niet reageert naar behoren, of dat je com poort niet goed werkt.
Als ik ICprog op deze pc gebruik (win XP SP2 zonder com poort) krijg ik deze melding al bij het opstarten. Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bobke/magweg.gif

Krijg jij deze melding bij het opstarten van je programma al? -> dan ligt het aan je pc hardware.
Krijg je deze melding bij het branden? -> dan kan er een probleem zijn met je com poort communicatie.

Ik kan je eigenlijk alleen maar raden om een oude pc met windows 98 te zoeken, zo werkte het bij mij vroeger toch altijd...

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg die melding zowel bij het opstarten van het programma, als het schijven van het programma.
Alleen bij winpic gaat hij al wel stuk beter

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Die 'Priveledged instruction' slaat niet op een communicatiefout maar op windows die niet toelaat dat er rechstreeks naar een hardwareadres word geschreven. Windows XP heeft z'n eigen API om je hardware aan te spreken en eist dus ook dat de programma's daar gebruik van maken.

Dat kan je instellen bij ICPROG: Settings >> Hardware (F3)
Bij 'interface' kan je nu kiezen tussen Direct I/O en Windows API. Als je hier Windows API kiest zou je daar geen problemen meer mee mogen hebben. ;)

Je kan eventueel van de icprog site de extra ICPROG.SYS driver voor Windows NT/2000 downloaden, maar voor XP heb je die niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
flux_w42 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:15:
Die 'Priveledged instruction' slaat niet op een communicatiefout maar op windows die niet toelaat dat er rechstreeks naar een hardwareadres word geschreven. Windows XP heeft z'n eigen API om je hardware aan te spreken en eist dus ook dat de programma's daar gebruik van maken.

Dat kan je instellen bij ICPROG: Settings >> Hardware (F3)
Bij 'interface' kan je nu kiezen tussen Direct I/O en Windows API. Als je hier Windows API kiest zou je daar geen problemen meer mee mogen hebben. ;)

Je kan eventueel van de icprog site de extra ICPROG.SYS driver voor Windows NT/2000 downloaden, maar voor XP heb je die niet nodig.
En idd, ik krijg die melding niet meer bij het opstarten bedankt:)
Zelfs programeren gaat goed(zegt het programma) ga ik vandaag ff uittesten
Ik laat wel van me horen

Bedankt
Pagina: 1