Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

usb, serial port of iets ander

Pagina: 1
Acties:
  • 812 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een dagje rondgekeken op internet en heb even wat advies nodig van een echte electronica guru. Ik wil in eerste instantie 1 schakelaar op de computer aansluiten waarbij een bepaalde actie wordt ondernomen wanneer hier op wordt gedrukt. Daarnaast wil ik in de toekomst de mogelijkheid om andere schakelaars toe te voegen waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen de schakkelaars (dus niet alles paralel schakelen).

In eerste instantie dacht ik er aan om de com poort te gebruiken alleen hebben nieuwe computers dit tegenwoordig niet meer en ga ik binnenkort upgraden van een amd2800 + naar een q6600. Mijn volgende ingeving was om de intrusion detection van het mobo te gebruiken alleen vind ik dat wat te beperkt. Gameport heb ik ook overwogen, maar dit is ook niet echt "modern". De beste oplossing lijkt mij om het via de usb poort te doen maar dit is dan in 1 keer een stuk complexer. Nou heb ik al verschillende schema's en schakelingen doorgenomen en dan komt er nogal wat programmeer en soldeer werk bij kijken. Nou kan ik zelf prima programeren en solderen maar het wordt dan allemaal wat overkill voor een paar schakelaars. Als ik daarnaast kijk naar de prijzen die ik moet betalen voor de benodigde IC's, aansluiting, weerstandjes etc dan kun je eigenlijk net zo goed direct een goedkope usb gamecontroller nemen en deze uitelkaar schroeven en aan passen (nieuwe behuizing etc). Ik heb nu een controller nog netjes ingepakt op mijn bureau staan (15 euro) en vraag me af of dit wel echt de beste oplossing is. Vandaar dat ik wel wat advies kan gebruiken. Het is overigens een strike2 van speedlink.

Zou ik de game-controller gewoon kunnen uitelkaar schroeven en met wat soldeer werk schakelaars toevoegen? Kan ik dan vervolgens met wat programmeer werk in een EIGEN c/c++ programma de toestand van de schakelaars uitlezen en de led's aan en uitzetten? Of zou ik beter toch zelf losse componenten moeten kopen en dan echt alles naar mijn wensen kunnen krijgen? Ik ben niet op de hoogte met het programeren van pics en dat soort dingen maar als het te doen is voor een gevorderde electrotechnicus wil ik het best eens proberen :). Alleen ben ik niet van plan voor dit geintje dure kits ofzo te kopen. Iemand die advies kan geven of misschien een nog beter alternatief weet?

De gamecontroler heeft ook analoge sticks en ik dacht er ook aan om deze er af te halen om bijvoorbeeld een temperatuur afhankelijke weestand er op te zetten en hiervan de waarde uit te lezen. Dit is geen vereiste maar het zou wel makkelijk zijn als ik ook een waarde kan aflezen ipv alleen maar een binaire aan/uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 20:55 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Parallele poort ook niks? Een PSX/PS2 pad kun je ook aan de paralelle poort hangen als je wat dingen omsoldeert (zelf gedaan). Ook normale knopjes kun je wel aan de parallele poort hangen. Maargoed, volgens mij hebben die nieuwe PC's ook al geen LPT meer.

Verwijderd

Topicstarter
de parallele poort is zo'n beetje net als de com poort, die gaan er in de nabije toekomst allemaal uit en daarom wilde ik eigenlijk toch liever alles via de usb doen.

Ik heb ook even rondgekeken naar pic controllers, ziet er allemaal heel betaalbaar uit, is het redelijker wijs mogelijk om zoiets te gebruiken?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 22:28 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Een USB-serieel omzetter icm een µC (PIC of AVR, beide even goed, ik zelf werk met PIC) zal netjes werken zoals jij dat wil, en niet enorm moeilijk zijn (je maakt een virtuele COM-poort, dus je hoeft heel de USBstack niet te programmeren, gewoon lekker simpel de UART van de µC gebruiken).

Met een compiler in een hogere taal (picbasic, mikrobasic,...) kan je gemakkelijk zoiets als jij wil (geen hoge eisen qua snelheid en dergerlijke) programmeren, moet je alleen ff een programmer maken met externe MCLR voeding (14V) en daarmee het programma in je PIC krijgen. Zelf werk ik met mikrobasic, kan je tot 2K code gratis compileren (is extreem veel voor een toepassing als de joue). Programmeer iets dat als ie een bepaald commando van de PC krijgt (bijvoorbeeld 'L' van lees ontvangen), hij dan de knopjes uitleest en naar de PC zend.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:53:
Een USB-serieel omzetter icm een µC (PIC of AVR, beide even goed, ik zelf werk met PIC) zal netjes werken zoals jij dat wil, en niet enorm moeilijk zijn (je maakt een virtuele COM-poort, dus je hoeft heel de USBstack niet te programmeren, gewoon lekker simpel de UART van de µC gebruiken).

Met een compiler in een hogere taal (picbasic, mikrobasic,...) kan je gemakkelijk zoiets als jij wil (geen hoge eisen qua snelheid en dergerlijke) programmeren, moet je alleen ff een programmer maken met externe MCLR voeding (14V) en daarmee het programma in je PIC krijgen. Zelf werk ik met mikrobasic, kan je tot 2K code gratis compileren (is extreem veel voor een toepassing als de joue). Programmeer iets dat als ie een bepaald commando van de PC krijgt (bijvoorbeeld 'L' van lees ontvangen), hij dan de knopjes uitleest en naar de PC zend.
Dit lijkt mij de mooiste oplossing, maar wat gaat dat kosten (komt niet op de euro maar wil niet voor e250,- een pic-programmer kopen). Ik heb zelfs eens voor een practicum pong geprogrammeerd voor een fpga dus heb een heel klein beetje ervaring in dit soort dingen. Heb je toevallig een paar leuke linkjes zodat ik me kan orienteren in dit hele gebeuren voordat ik echt "de diepte" in ga. Meeste wat ik heb gevonden vind ik maar van matige kwaliteit.

En hoe kom je aan de juiste componenten voor een schappelijke prijs? Ik vind het zo raar dat die usb ic's bijna 10 e kosten terwijl een hele usb gamepad al voor 5 euro te kopen is. Maar een custom made solution heeft wel mijn voorkeur eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 00:48 ]

• naftebakje
Het prijsverschil is erg simpel te verklaren: als je 250000 € investeert om een miljoen stuks zo goedkoop mogelijk te produceren, kan je iets lagere prijzen bedwingen dan een kleine hobbyist die 1 µC besteld.
Voti is een goedkope webshop voor µC-stuff, dit schema kan je gebruiken om met een seriële poort een PIC te programmeren (als je geen seriële poort hebt, hoor ik dat de Wisp erg goed is en werkt icm een USB-seriëel converter, Voti is de ontwikkelaar van de wisp dus daar staat heel wat info). Ten slotte kan je op de site van mikroelektronica de gratis (tot 2K code) compilers downloaden, kan je heel wat meer mee dan de 50-regels beperking van proton picbasic. Als je graag met µC bezig bent en ermee door zal gaan, kan je ook eens naar de development boards van mikroelektronica kijken, prijs/kwaliteit zijn ze erg goed, en het bespaart veel tijd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@naftebakje, is usb serieel converter maken zo makkelijk met een uC? Van wat ik heb gezien van uCs waar usb in geprogged was, kostte dat 80% van het flashgeheugen van de uC, dus zal dat ook niet erg makkelijk zijn geweest. Ik heb altijd een ftdi ic gebruikt

Verwijderd

Kan je de resetbutton niet gebruiken? Meestal is die toch nutteloos: ofwel loopt de computer nooit vast en gebruik je 'm niet, ofwel loopt hij wel vast maar dan kan je de aan/uit-knop ingedrukt houden.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Kun je niet een FT232R nemen en wat met de status/handshake lijnen proberen. Ik geloof dat de software API voor de chips ook kan wachten op een bepaalde RS232 status. Als je dan een van de statuslijnen aan een knopje hangt ben je ook klaar.

Sowieso kun je met een FT232R gewoon pinnen uitlezen en een knopje aan een van deze pinnen hangen, maar dan moet de software continu pollen en dat is niet erg mooi, bovendien loop je de kans dat je de puls mist.

mcstrat: computers zonder resetknop zijn verschrikkelijk :)

www.madwizard.org

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
of je koopt een usb naar serieel apparaat of eentje naar parrallel

• naftebakje
furby-killer schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 18:01:
@naftebakje, is usb serieel converter maken zo makkelijk met een uC? Van wat ik heb gezien van uCs waar usb in geprogged was, kostte dat 80% van het flashgeheugen van de uC, dus zal dat ook niet erg makkelijk zijn geweest. Ik heb altijd een ftdi ic gebruikt
Je hebt het wellicht niet goed begrepen, de combinatie USB-seriëel omzetter met een µC is is heel gemakkelijk. Het probleem dat je soms hebt met USB naar seriëel convertors, is dat ze de controlesignalen niet (goed) ondersteunen, je kan dus niet gaan bitbangen, maar door de UART van een µC te gebruiken kan je perfect data verzenden/ontvangen.
Het programmeren van USB in een µC is idd vaak nogal moeilijk en lastig, komt erg veel bij kijken.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien is een pidghet iets voor je? Dit zijn usb-interface borden waarom je heel makkelijk schakelaars ed kan aansluiten. Het heeft 8 binaire ingangen en 8 uitgangen + 8 analoge ingangen. Zijn heel met een hoop verschillende ttalen uit te lezen.
Je hoeft dan niet te solderen, dit is een kant en klare oplossing.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:33:
[...]
Je hebt het wellicht niet goed begrepen, de combinatie USB-seriëel omzetter met een µC is is heel gemakkelijk. Het probleem dat je soms hebt met USB naar seriëel convertors, is dat ze de controlesignalen niet (goed) ondersteunen, je kan dus niet gaan bitbangen, maar door de UART van een µC te gebruiken kan je perfect data verzenden/ontvangen.
Het programmeren van USB in een µC is idd vaak nogal moeilijk en lastig, komt erg veel bij kijken.
Ah nu zie ik het, ik las "een usb-serieel omzetter met een uC", terwijl jij "in combinatie met" had geschreven. Mijn fout :). Lijkt mij inderdaad ook het beste.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog steeds de usb gamepad nieuw en ingepakt op mijn bureau liggen maar ik heb besloten om voor een atmega icm zo'n ft232 oid te gaan omdat dit gewoon een betere oplossing is en omdat ik wel van een uitdaging hou :). Ik heb nu een goedkoop adres gevonden voor mijn onderdelen en wat een verschil met conrad of de electroboer om de hoek. Ik dacht dat die dingen gewoon altijd heel duur zijn maar ik ben er nu achter dat het prima betaalbaar kan blijven.

@all: thx voor de suggesties, heeft me erorm geholpen

PS Aangezien ik toch met toch met microcontrollers aan de gang ga heb ik besloten om ook direct maar een aansluiting te maken zodat ik een mobiele telefoon kan aansturen. Na wat zoeken heb ik een goede telefoon gevonden voor e 10,- en een kabel van 3 euro en voor dat geld kan ik dan sms-jes door mijn uC laten verzenden naar mijn eigen telefoon en ook via sms de uC aansturen :). Ik wilde eerder mijn server gebruiken om automatisch een email te versturen, waardoor ik automatisch een sms zou krijgen (had ik al werkend overigens), maar dat is nu niet eens nodig.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 13:58 ]

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47
Off-topic:
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 00:46:
[...]

... Ik heb zelfs eens voor een practicum pong geprogrammeerd voor een fpga dus heb een heel klein beetje ervaring in dit soort dingen ...
OntwerpPracticum TU Delft, 2005?

Verwijderd

Topicstarter
@Fiat: Ik studeer aan de RuG ;)
Pagina: 1