[laptop] Geen beeld bij opstarten Asus A6T

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Beste Tweakers,

Vanochtend deed ik zoals elke ochtend even snel mijn laptop aan om m'n mail te checken. Dit ging zonder problemen. Een uur later op school startte ik mijn laptop weer op en ik kreeg geen beeld, zelfs niet tijdens de post. Ik heb de verschillende beeldscherm sneltoetsen (brightness, beeldscherm aan/uit, extern beeldscherm) gerobeerd maar dit maakt niets uit. Het beeldscherm blijft gewoon net zo zwart als wanneer hij uit staat en veranderd ook niet van tinten. Ook wanneer ik het beeldscherm verschillende hoeken draai gebeurt er niets.

Daarnaast heb ik geprobeerd externe beeldschermen aan te sluiten, de batterij eruit gehaald en alleen op netstroom geprobeerd en het ram geheugen eruit gehaald. Ook heb ik gekeken of ik in de laptop iets los zag zitten maar ik kon niets vinden. Ik heb al contact opgenomen met de leverancier maar ik zou liever niet nogmaals zonder laptop komen te zitten. Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen, of wat er uberhaupt aan de hand is?

Het gaat om een Asus A6T met een AMD Turion-TL-60 en een GF7600go.

Bij voorbaat dank,

Arden

Verwijderd

Start de laptop wel op? Hoorbaar aan HD en zichtbare LEDjes.....
Een video kaart kan stuk gaan....ook zomaar....Dat zou verklaren waarom ook de externe monitor niks doet.....

Is de video kaart een losse? of op het moederbord?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Bekend probleem bij de A6T, heb er zelf ook last van gehad net als een stuk of 5 andere A6T-bezitters. Hoe raar het ook is heb ik er de laatste tijd niet meer last van en kon wel eens te maken hebben met de driver hoe raar het ook klinkt, maar opeens was het weg.

Meende dat jij er nu XP had opgezet waar het probleem veel met Vista voorkomt, al was er iemand anders met het probleem onder XP.

Trucjes die hier werken:
1. Aanzetten en dichtklappen. Na de 2 tikjes van de DVD speler nog even wachten en dan openklappen. 80-90% van de tijd met het probleem heb ik weer beeld.

2. Zelfde als 1, maar later openklappen: Pas als windows is gestart.

3. Externe er aan en dan aanzetten, beeld dichtklappen zodat de Asus A6T in docked modus gaat en je externe beeldscherm het primaire scherm wordt.

• Nedra
Excuses, dat vergat ik helemaal te melden. Het lijkt erop dat ie wel normaal boot, de normale ledjes gaan aan en er is net na het opstarten een beetje HDD activiteit en 20 sec. later nog wat HDD activiteit. Er is niet zoveel HDD activiteit als normaalgesproken wanneer ie naar windows boot maar het lijkt erop dat er wel iets werkt.
Ik zou het zelf ook zoeken bij de videokaart maar ik heb geen idee hoe ik dat kan testen. Als het goed is, is het een op het mobo geintegreerde videokaart.

Edit: klopt, ik heb er inderdaad XP Pro opgezet, geen Vista maar ik ga het even proberen. Ik laat het je zo weten! Thnx voor de tip

[ Voor 12% gewijzigd door Nedra op 27-09-2007 18:50 ]

• Nedra
Helaas werkt het niet. Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar er gebeurt absoluut niets. Nog andere ideeen? Begin bang te worden dat het echt m'n videokaart is..

• GENETX
Hmmz, je zou ff alle posts van het Asus A6 topic deel 8 kunnen pakken (zie TS deel 9). De symptonen lijken in eerste instantie wel exact dezelfde als die van mij. Anders gewoon even een stuk of 10-20 keer proberen aan te zetten, wil soms ook helpen. Echt die A6T is soms zeer vreemd maar gok dat jij gewoon hetzelfde probleem hebt en dan direct goed hardnekkig, is mij ook al een stuk of 5 keer gebeurd dat hij niet 123 beeld gaf, zelfs niet met die trucjes. Verder zla die nu naar veilige modus willen dus staat je HDD even vast. Wss als je op enter ramt dan zul je direct weer activiteit zien.

Welke BIOS heb je btw?
De laatste officiele 0701 of de unofficial Asustreiber.de 0702 Vista fix?

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 27-09-2007 19:10 ]

• Nedra
Hmm okay ik zal deel 8 even doorlezen, kijken of ik er wat aan heb. Ik heb vandaag minimaal 30 keer geprobeerd de laptop aan en uit te zetten maar het heeft echt geen resultaat. Misschien moet ik em gewoon eventjes laten staan? Ik heb de BIOS nog nooit geupdate dus om heel eerlijk te zijn weet ik niet welke versie er in zit. Ik neem aan dat heet een officiele versie is....

Nou terwijl ik dit aan het typen was probeerde ik het nog 5x en waarempel hij is gewoon weer opgestart! Ik heb geen idee waaar het aan ligt maar als het nogmaals voorkomt ga ik eens andere drivers proberen. Absurd.. Iniedergeval 1000x dank! Nou ga ik even kijken of ie ook nog opnieuw wil opstarten..

edit: was blijkbaar maar eenmalig want na het uitzetten en opnieuw aanzetten weer geen beeld. Ik ga het nog even een miljoen keer proberen en kijken of ik dan weer beeld krijg. Daarna ga ik als eerst een andere display drivers o.d. proberen om te kijken of dat iets veranderd.

[ Voor 17% gewijzigd door Nedra op 27-09-2007 19:33 ]

• GENETX
Nedra schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:29: Ik heb geen idee waaar het aan ligt maar als het nogmaals voorkomt ga ik eens andere drivers proberen.
Daar zit ik dus al sinds november-december mee.. We hebben allemaal geen idee waar het wegkomt... Maarja, elk geval is weer handig om het euvel te vinden. Doordta jij je BIOS nooit update weten we ook dat het daar niet aan ligt en kunnen we problemen met BIOS 0702 afschrijven net als Windows XP/Vista en ik had zelfs met Ubuntu hier. Iig lijkt 162.22+ de problemen opgelost te hebben hier.

• Nedra
Ik heb gister de 163.44 drivers geinstalleerd dus dat zou de oorzaak dan eigenlijk ook niet mogen zijn...

• GENETX
Het kan soms zeer hardnekkig zijn. Heb ook wel van die periodes gehad dat het even een tijd elke keer raak was. Denk dat het opzich wel eens iets met de firmware of het moederboard kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb helaas dit zelfde probleem ook al een jaartje ongeveer.
Ik sta er ook regelmatig mee in het ASUS A6 topique, maar tot op heden geen oplossing.

GENETX roept al een jaar dat de BIOS of de video-driver het probleem op kan lossen, maar laten we even eerlijk zijn, ik en anderen met dit probleem hebben werkelijk alles geprobeerd. Ik kan met 99,99 % zekerheid zeggen dat het niets te maken heeft met BIOS, driver, of install van besturingssysteem.

Zou het hier namelijk wel aan liggen had ik toch wel verwacht dat er iemand een oplossing zou hebben gevonden, sinds we er al een jaar mee aan het kl*ten zijn. Naar mijn mening ligt het aan het moederbord of de graka (hardwarematig).

Misschien kunnen we krachten bundelen en samen het probleem aankaarten bij ASUS en kijken wat er te regelen valt.

De tip nummero 1 van GENETX werkt aardig goed. Wachten op twee klikjes van de DVD-drive en dan pas scherm open, heeft bij mij al aardig wat iritatie bespaard, het scherm werkt bij mij 8 op de 10 keer in keer hierdoor.

DISCLAIMER: voor de goede orde wou ik ff duidelijk maken dat ik absoluut geen flame richting GENETX doe, deze man heeft al veel probleempjes rond de A6 opgelost en heeft een geweldige TS gemaakt voor deel 9 van het topique, maar de constante opmerkingen over BIOS, driver en besturingssysteem beginnen een beetje on-origneel te worden. GENETX: mocht je je op welke wijze dan ook beledigd of wat voelen door mijn post, dan hoor ik dit graag (-> PM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Heb het weer aangekaart in het A6 topic en met deze input kom ik nu ook uti bij moederbord en/of NVIDIA Firmware.

Tot voor kort was het zo dat bijna iedereen 0702 als BIOS had welke naar mijn weten niet officieel door Asus was uitgegeven omdat hij alleen bij Asustreiber was te downloaden en niet op de Asus support site. Echter hoorde ik van Mental_To oid in het A6 topic dat hij die dus op zn Vista driver CD vond met die upgrade actie welke ik niet heb gehad. Slordig van Asus dus om die niet op de support site te zetten... Verder heeft Nedra dus een andere BIOS, dus de BIOS is uitgesloten.

Evenals NV driver, 163.44 lijtk ook het probleem te hebben bij Nedra

OS? Zowel Ubuntu als Windows XP en Vista kennen het probleem, ook utigesloten.

Echter blijft het vaag en gokte eerder op die dingen omdat de meesten tot nu toe met BIOS 0702 en Vista zaten. Zelf kreeg ik pas rare dingen bij de overstap naar Vista (Soms zorgde de driver er ook voro dat ik 4x het beeld op mn scherm kreeg, uit en daarna had ik dus het probleem). Mede door mn eigen ervaringen en die van de anderen leek het er dus op dat het software is. Door de belangrijke input van Nedra hebben we die nu dus kunnen uitsluiten.

Ivm het ranja-incident :+ heb ik mn laptop niet opgestuurd, was het anders in de vakantie van plan vanwege dit probleem. Als iemand zijn A6T nou eens opstuurt kunnen we meer info krijgen, zeker nu we toch wel naar de hardware kunnen kijken. Ik kan helaas niet anders had ik eht al gedaan, maar denk niet dat ze mijn laptop voor dit soort problemen na de ranja (waar ze van weten..) gratis naar willen kijken.

Beledigd voel ik me niet hoor, iedereen mag zn bek opentrekken mits gegrond. Mijn eigen uitspraken komen ook voort uit mijn eigen ervaringen aangezien het bij mij pas voorkwam bij de overstap naar Vista met de gedwongen overstap naar "unofficial" BIOS 0702 waarvan ik gister pas te horen kreeg dat hij wel officieel uitgebracht is door Asus. Heb zelf dan de afgelopen 4 weken geen zwart scherm meer gezien. 162.22 had eenmaal probleem na installatie (de reboot verliep al neit vlekkeloos) en voor de rest niet. Zit nu op 163.69. Bij mij heb ik verder nog het gevoel dat het voor het grootste deel voorkomt nadat mn laptop is gecrashed of vreemd deed.

Verder kloppen er wel meer dingen niet. Zo is al een paar keer mn laptop neit goed uitgegaan als ik in Vista voor afsluiten koos. Laptop gign opzich uit, alleen powerled bleef branden. Tot mn verbazing startte hij 10 minuten later uit zichzelf op :|

Allemaal probs die ik dus sinds Vista heb waardoor ik smane met de vage BIOS en slechte verhalen over de NV drivers het eerst aan de softwarekant heb gezocht.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 28-09-2007 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilfer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03-2022
Sjaakmeister schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:02:
Ik heb helaas dit zelfde probleem ook al een jaartje ongeveer.
Ik sta er ook regelmatig mee in het ASUS A6 topique, maar tot op heden geen oplossing.

GENETX roept al een jaar dat de BIOS of de video-driver het probleem op kan lossen, maar laten we even eerlijk zijn, ik en anderen met dit probleem hebben werkelijk alles geprobeerd. Ik kan met 99,99 % zekerheid zeggen dat het niets te maken heeft met BIOS, driver, of install van besturingssysteem.

Zou het hier namelijk wel aan liggen had ik toch wel verwacht dat er iemand een oplossing zou hebben gevonden, sinds we er al een jaar mee aan het kl*ten zijn. Naar mijn mening ligt het aan het moederbord of de graka (hardwarematig).

Misschien kunnen we krachten bundelen en samen het probleem aankaarten bij ASUS en kijken wat er te regelen valt.

De tip nummero 1 van GENETX werkt aardig goed. Wachten op twee klikjes van de DVD-drive en dan pas scherm open, heeft bij mij al aardig wat iritatie bespaard, het scherm werkt bij mij 8 op de 10 keer in keer hierdoor.

DISCLAIMER: voor de goede orde wou ik ff duidelijk maken dat ik absoluut geen flame richting GENETX doe, deze man heeft al veel probleempjes rond de A6 opgelost en heeft een geweldige TS gemaakt voor deel 9 van het topique, maar de constante opmerkingen over BIOS, driver en besturingssysteem beginnen een beetje on-origneel te worden. GENETX: mocht je je op welke wijze dan ook beledigd of wat voelen door mijn post, dan hoor ik dit graag (-> PM)
Ik heb ook al meerdere malen aangegeven dat volgens mij het probleem door het moederbord wordt veroorzaakt. Bij mijn a6T is vier maal het moederbord vervangen . Elke keer dook na enige weken weer het probleem op met het opstarten. Asus vernieuwt waarschijnlijk niet zomaar een moederbord.
Wanneer er sprake is van een bios of driver probleem dan openbaart zich dat direct en niet geleidelijk. Volgens mij is het ook een produktie of ontwerpfout. Ik heb dat ook wel gecommuniceerd met Asus, maar die reageerde er niet op. Misschien was dit wel de reden waarom Asus zo Hyper en negatief naar mij reageerde toen ik om een swap vroeg en mij daarna opzadelde met een A6Tc. Deze A6tc kent die porblemen waarschijnlijk niet omdat die voorzien is van een 7300 go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Hmm ik hoor die klikjes van de DVD-Drive nauwelijks. Misschien komt het ook omdat m'n dvd-drive ooit vervangen is.Bij mij is het tot nu toe iedere keer lang gezeik geweest met laptop open, laptop dicht, laptop open laptop dicht. Wat meestal geberut is dat de Fan eerst ff hard loeit. Dan eventjes rustig aan doet en dan weer hard loeit. In die situatie heb ik nog nooit beeld gekregen. Soms loeit ie eventjes hard en blijft ie daarna zachtjes aan, als ik het beeldscherm dan open zet heb ik vaak wel beeld. Geen idee wat dat betekent trouwens, als het al iets betekent. Maar goed, het is echt 1 op de 50 keer dat het beeldscherm aangaat, dus gewoon onwerkbaar. Ik heb nog geen bericht gekregen van mijn leverancier dus ik hou de laptop dit weekend zoiezo nog even thuis om te kijken of ik nog iets kan doen/uitvinden...

[ Voor 75% gewijzigd door Nedra op 28-09-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zou best kunnen, je voelt het bij mij door de hele laptop heen, "TOK, TOK"..
Pagina: 1