Toon posts:

Pc dood? 2.0

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorige topic is net mooi opsloot gegaan onder het mom van te weinig info. Leuk en aardig maar daar schiet ik dus niks mee op. Het punt is dus dat mijn pc helemaal geen beeld meer geeft, het beeld gaat geeneens aan dus ik kan ook niet meer info geven. De troubleshoot guide waar naar gewezen werd heb ik ook niks aan want daar staat niks in over wat te doen als je beeldscherm geeneens aan gaat. Ik heb zelf al geprobeert waarvan ik denk dat het het enige is wat ik zelf kan doen aangezien ik geen hele lading reserve onderdelen in huis heb. Ik heb de monitor getest, ik heb de videokaart eruit gehalad en er weer ingedaan en een bios reset. Dat helpt allemaal niet.

Ook was ik een reply aan het tikken op alle reply's in het vorige topic:
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:57:
heb je alles nagekeken? stekkers e.d.?
De pc stond aan toen ik wegging, het lijkt me sterk dat er stekkertjes losgaan terwijl ik weg ben ;)
Microkid schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:57:
M'n glazen bol is bij de reparateur dus ik kan helaas niet zien wat er aan de hand is.
Je zal toch echt wat meer info moeten geven, hier kunnen we echt niets mee.
Zoals? Ik krijg geeneens een bios scherm te zien dus ik kan moeilijk meer info geven want ik krijg niet meer info van mijn pc om hier neer te zetten hoe graag ik dat ook zou willen.
The Triad schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:58:
Wat heb je zelf al geprobeerd? Dit is namelijk niet computerforum.nl maar gathering.tweakers.net.
Dat betekent dat je de policy volgt:
[...]

[...]
Ik heb helaas niet de beschikking over een hele stapel reserve onderdelen om alles uit te kunnen sluiten. Ik heb de standaard dingen geprobeert zoals beeldscherm testen, de videokaart eruit en erin stoppen, bios reset en veel meer kan ik zelf niet doen.
M2M schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:58:
[...]

heb je de hangen en opstartproblemen troubleshooter al doorgewerkt?

zeker als je 'm zelf in elkaar hebt gezet en 'm gewoon aan laat staan (inclusief beeldscherm :/) de dag nadat je 'm in elkaar hebt gezet dan zou er nogal eens wat dingen mis kunnen zijn gegaan (denk aan stekkertjes die los zitten e.d.)

als het mijn pc betreft, zet ik de eerste week mijn pc alleen aan als ik er ook bij ben. kortsluiting door verkeerde montage zit in een klein hoekje, en optimaal is het systeem dan toch nog niet.

ik zou zeggen, check de kabels, en loop die troubleshooter eens door.
Het beeldscherm stond gewoon ingesteld op zichzelf uitschakel na 20 minuten zoals ik al jaren doe. Wat betreft stekkertjes en weet ik wat, tja als het 4+ uur achter elkaar werkt en ik ga naar school en daarna werkt het niet meer, dat kan niet door een stekkertje komen lijkt mij. Molex, sata en ide stekker vallen niet zomaar uit hun connector en aangezien mijn beeldscherm geeneens meer aangaat kan het moeilijk aan een stekkertje liggen.
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:59:
[...]

Misschien iets te snel antwoord, maar de kans op een JA is helaas wel groot. Stel namelijk dat je koeler niet goed zat van de CPU dan heeft deze het gister avond overleeft, maar een schooldag zijn wel wat meer uren.....En een Q6600 is nu niet bepaald koud te noemen....

Maar kijk maar eens alle opties door.

Benjamin
Zoals altijd is zo'n beetje het eerste wat ik deed kijken naar de cpu temp in de bios. De fan heeft echt de hele tijd op de 1300rpm stand gedraait en de bios gaf toen ik het checkde 23 graden aan (zal waarschijnlijk wel wat op zijn gelopen omdat dat met open kast was en toen die nog niet zo lang aanstond) dus overhitting kan het denk niet zijn. Iig niet van de cpu. En zelfs als de cpu dood zijn zou zijn zou ik iig nog beeld moeten krijgen en vervolgens een lading cpu errors. Maar ik krijg helemaal niks.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je kan op zn minst ook vertellen wat voor pc je hebt, type moederbord, processor, voeding, videokaart, enz...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Heb je wel netjes alle afstandsbusjes van je mobo gebruikt? Anders is die waarschijnlijk gebakken..

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:32
Als je zelf geen mogelijkheden meer hebt om te testen, dan is het verstandiger dat je met je pc naar een pc-boer gaat die dat wel kan. Zonder relevante informatie kunnen wij je echt niet helpen, hoe graag we ook willen. Dit soort problemen is meestal een kwestie van dingen uitwisselen met andere pc's en opnieuw testen.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 18:15
Een kennis van me had zoiets soortgelijks, en daar was t probleem dat de reset knop was blijven hangen achter de behuizing, die maakte dus steeds contact. Hoewel je computer aanstond toen je wegging, en uit toen je terugkwam, is het misschien toch de moeite waard even naar te kijken :)

Verwijderd

[quote]aangezien mijn beeldscherm geeneens meer aangaat kan het moeilijk aan een stekkertje liggen.p/quote]
Staat er nog wel stroom op?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

MeijsteR schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:16:
Heb je wel netjes alle afstandsbusjes van je mobo gebruikt? Anders is die waarschijnlijk gebakken..
Dan was dat bij de eerste keer opstarten al gebeurd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

The Triad schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:25:
[...]

Dan was dat bij de eerste keer opstarten al gebeurd.
Ook niet helemaal waar....Ik heb iemand in de familie die heeft eens een busje tevéél gebruikt op een plek waar geen gat zat. De computer deed heel vreemd en ging aan en uit, maar er was wel enige vorm van actie!

De voeding kun j proberen na te kijken met een multimeter.....Een voeding kun je namelijk ook zonder pc aanzetten (mocht je dat nog niet weten)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:13:. Iig niet van de cpu. En zelfs als de cpu dood zijn zou zijn zou ik iig nog beeld moeten krijgen en vervolgens een lading cpu errors. Maar ik krijg helemaal niks.
CPU dood = geen beeld, je pc start dan echt niet hoor.....
Ook niet om in bios errors te gaan geven
Aan mijn scherm ligt het niet (ook die kunnen doodgaan)
Dus zolang jijzelf denkt het beter te weten dan alle tips die gegeven worden, en verder niets gaat proberen, (hardware kun je ook testen in pc van een kennis) mag dit topic van mij best weer op slot.
aangezien mijn beeldscherm geeneens meer aangaat kan het moeilijk aan een stekkertje liggen.
Je moeder heeft gestofzuigt en tegen stekker gestoten? zit nu scheef / los?

[ Voor 12% gewijzigd door rdfeij op 27-09-2007 18:38 ]

Verwijderd

Is er misschien een zeker uit de meterkast?......
En nou zeg niet dat het licht het wel doet, want bij mij is het licht en de stopcontacten gescheiden :D

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Breng dat ding naar een computerbedrijf bij je in de buurt. Als je zegt geen reserve onderdelen te hebben enzo, dan kan je gewoon niet fatsoenlijk zelf aan het werk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:57: quote:
heb je alles nagekeken? stekkers e.d.?
De pc stond aan toen ik wegging, het lijkt me sterk dat er stekkertjes losgaan terwijl ik weg ben

zo vreemd hoeft het niet te zijn hoor, stel dat een kabel al een beetje strak stond en er iemand tegenaan heeft gestoten zodat het eruit vliegt dan kan dat de oorzaak zijn. en zo moeilijk is het ook niet om je kast los te halen om te kijken 8)7

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Draaien er uberhout wel fan's?

Daarnaast kan er best een stekertje los geschoten zijn. Onderdelen zoals CD-rom spelers, Fan, HDD trillen. Er kan een stekertje los getrild zijn. Ook on/off en reset buton kunnen wel eens problemen geven haal deze eens van je board af en zet je pc aan dmv een schroeven draaier.

Anders toch naar PC boer gaan die heeft iets meer tools om je verder te helpen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• albatross
  • Laatst online: 29-12-2025
De mods zijn je kennelijk gunstig gestemd. Zie:

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Normaal gesproken wordt het niet op prijs gesteld dat je voor een net gesloten topic weer een nieuwe opent, om het daar nog eens dunnetjes over te doen. Jij bent de eerste die ik ken die er mee wegkomt. :) Of het zinvol is geweest is een tweede; want alle adviezen die je krijgt negeer je kennelijk toch.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Ow sorry dat wist ik niet, mijn excusus.

Ik ben weer een stapje veder though. Mijn spul werkt iig nog want ik zit er op dit moment achter te werken. Hoe komt het? geen idee, als laatste optie dacht ik laat ik er eens een nieuw mobo batterijtje instoppen en toen deed ie het opeens weer. Ik snel kijken wat de temps waren met speedfan. Alles leek goed behalve de AUX. Nou weet ik niet zeker wat ze met de aux bedoelen maar dat lijkt mij de voeding? die stond meteen op 55 graden en ging snel door naar de 127 en toen heb ik mijn pc maar uitgezet.

Opnieuw opstarten ging daarna niet dan bleef het beeld weer zwart zoals eerst. De bios resetten verhelpt dat wel weer. Ik heb nu 2 hdd's minder aangesloten om te kijken of dat helpt en nu blijft de aux rond de 53 graden hangen.

Maar is de AUX echt de voeding? en zo ja, hoe kan het dat die zo gigantisch heet word en bovenalles gewoon heel blijft? het lijkt mij dat als het probleem dus door de voeding komt die wel uit zou zijn gegaan of wat dan ook. En waarom levert dat zo'n problemen op met de rest van de computer? geeft ie misschien even een hoge spanning waardoor de bios er geen zin meer in heeft?

Vind het ook een beetje vreemd als het de voeding is. Het is een 480watt tagan dus niet echt prutswerk en een q6600, 2gb ram, 4hdd's en een x1600 trekken geen 480watt lijkt mij.

De temps die ik nu krijg van speedfan zijn:

System: 38
cpu: 18
AUX: 53 (al lijkt ie heel langzaam op te lopen)
hdd01: 29
hdd02: 31

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 10:08
Draait de fan van de voeding wel?
Is de voeding ook nieuw?

Verwijderd

To_Tall schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:45:
Draaien er uberhout wel fan's?

Daarnaast kan er best een stekertje los geschoten zijn. Onderdelen zoals CD-rom spelers, Fan, HDD trillen. Er kan een stekertje los getrild zijn. Ook on/off en reset buton kunnen wel eens problemen geven haal deze eens van je board af en zet je pc aan dmv een schroeven draaier.

Anders toch naar PC boer gaan die heeft iets meer tools om je verder te helpen.
Nog nooit meegemaakt, maar ik woon dan op mezelf en geen stofzuigende moeder die zo hard stoot dat alle stekkers uit hun contact vliegen. Dat zou dan mijn eigen schuld zijn aangezien ik zuig hier :X

Het is een hardwareprobleem dat je nu niet zelf kunt oplossing. De eerdere suggestie om het topic te sluiten is een optie als je niet mee wil werken. Wij tikken hier vanuit onze vrije tijd en niet in de baas zijn tijd. Dus enige medewerking lijkt me niet meer dan logisch.

Je geeft nog steeds veel te weinig info en dat is hier not done. Het verbaast me dat je nog reacties krijgt.

Dus, doen wat hier gesuggereerd wordt of naar de PC boer of allebij, maar het niet óf óf.

Natuurlijk hopen wij dat het opgelost wordt voor zo weinig mogelijk moeite/geld, maar sommige problemen zijn eenmaal wat hardnekkiger en ook PC's kunnen de geest geven.

Mijn oude PC die ik 2 jaar geleden verkocht is nu dood aan het gaan. Rare dingen en het zijn dus de condensatoren en elco's die de geest gaan geven bij de koper. Na 2,5 jaar geeft dat geen ruzie meer natuurlijk, maar ik zag maar weer dat ook hardware een eind heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding heb ik al een paar jaar en hij heeft altijd goed gewerkt. De fans in de voeding draaien wel, maar wel heel zacht (hij is temp controlled als het goed is).

Iets anders vaags is dat ik hoe dan ook alleen nog maar na een bios reset kan opstarten. Zelfs met afsluiten, opnieuw opstarten of na een bios config save moet ik de bios resetten. Wat kan hier de reden van zijn? het kan toch niet dat het door de voeding komt?

Aida32 geeft bij mijn voeding trouwens deze waardes (kan fout zijn denk ik omdat aida geen quadcore ondersteunt)

cpu core = 2.45v
cpu aux = 3.66v
+3.3v = 3.30v
+5v = 5.54v
+12v = 12.83v
-12v = -11.07v
-5v = -4.94v

• albatross
AUX kan over het algemeen genegeerd worden. Daar hangt vaak niks aan; het is een bekend fenomeen dat daar soms absurde waardes staan (had volgens mij iets te maken met een signed integer, die dus een max waarde van -128 of +128 heeft).

Bepaal eens goed wat er nou precies niet werkt. Geen beeld zegt weinig. Draaien er fans? Krijg je moederbord piepjes? En wanneer je in de BIOS kunt komen, kijk eens naar het voltage van je geheugen en zo. Heb je ook echt alles aangesloten? Dus ook die 4-pins connector bovenin? En wat was er nou precies gebeurd toen ie uitgevallen was toe je terugkwam van school? Knipperde het power lampje bijvoorbeeld? (wellicht heb je wel een S3 type auto-hybernation aanstaan). Brandt er een lampje op je moederbord? Etc. Daar hebben we dus de hangen en opstartproblemen troubleshooter voor.

EDIT:

2.45v vcore?? You're kidding, right??

Overigens vindt ik je voedings lijnen nou ook niet bepaald stabiel. Misschien toch maar eens aan een nieuwe denken. Dat ie het voor een systeem van een paar jaar terug nog voldeed, wil niet zeggen dat het voor de huidige generatie moederborden voldoende is.

[ Voor 15% gewijzigd door albatross op 27-09-2007 19:36 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Batterijtje leeg of corruptie in de pooldata die beschadigd is en blijft. Hoe dan ook is het een defect dat jij niet zal oplossen en wederom is het raadzaam naar een erkend iemand te gaan of je nu tweaker bent of niet. Ik ben systeembeheerder, maar ik stond vorig jaar zomer wel met hangende pootjes aan de balie want met een dood moederbord doe je niet veel meer :)

Verwijderd

misschien een kortsluiting?

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:29:
AUX kan over het algemeen genegeerd worden. Daar hangt vaak niks aan; het is een bekend fenomeen dat daar soms absurde waardes staan (had volgens mij iets te maken met een signed integer, die dus een max waarde van -128 of +128 heeft).
Oke, aux zegt dus niks? dus ik hoef me geen zorgen te maken dat met pc in de fik vliegt oid omdat die waarde zo hoog is?
Bepaal eens goed wat er nou precies niet werkt. Geen beeld zegt weinig. Draaien er fans? Krijg je moederbord piepjes? En wanneer je in de BIOS kunt komen, kijk eens naar het voltage van je geheugen en zo.
Eerst deed me pc niks meer. Alles ging wel draaien maar het moederbord gaf geen piepjes oid. Toen heb ik het moederbord batterijtje vervangen en ik kon gewoon weer in windows komen en alles werkt. Ik zit dit nu te typen achter dezelfde pc die eerst niks meer deed. Naar de bios voltages zal ik zometeen kijken.
Heb je ook echt alles aangesloten? Dus ook die 4-pins connector bovenin? En wat was er nou precies gebeurd toen ie uitgevallen was toe je terugkwam van school? Knipperde het power lampje bijvoorbeeld?
Alles aangesloten, ook de 4pin (kan je uberhaubt tegenwoordig wel booten zonder die connector?). Toen ik van school kwam stond me pc aan, maar het beeld was zwart (geen standby, het scherm stond echt nog aan) maar mijn pc reageerde nergens meer op. Of de powerled knipperde weet ik niet want ik sluit mijn powerled nooit aan omdat er een uberfel blauw ledje inzit.
Brandt er een lampje op je moederbord? Etc. Daar hebben we dus de hangen en opstartproblemen troubleshooter voor.
Het enige lampje op het moederbord is van of er stroom opstaat en ja die stond aan ;)
2.45v vcore?? You're kidding, right??

Overigens vindt ik je voedings lijnen nou ook niet bepaald stabiel. Misschien toch maar eens aan een nieuwe denken. Dat ie het voor een systeem van een paar jaar terug nog voldeed, wil niet zeggen dat het voor de huidige generatie moederborden voldoende is.
Ik heb nog een nieuwe antec380watt voeding, ik denk niet dat die beter is dan mijn tagan 480watt maar ik zou het kunnen proberen om te kijken of het verschil maakt.
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:31:
Batterijtje leeg of corruptie in de pooldata die beschadigd is en blijft. Hoe dan ook is het een defect dat jij niet zal oplossen en wederom is het raadzaam naar een erkend iemand te gaan of je nu tweaker bent of niet. Ik ben systeembeheerder, maar ik stond vorig jaar zomer wel met hangende pootjes aan de balie want met een dood moederbord doe je niet veel meer :)
Battijtje leeg kan denk niet want ik heb er een nieuwe ingestopt, maar ik kan de oude nog wel eens proberen. Bios die corrupt is? kan dat vanzelf gebeuren? als er niet naar word geschreven kan het toch niet corrupt worden?

het huidige probleem

De pc werkt nu weer. Het probleem zit nu alleen nog dat ik mijn bios moet resetten voordat mijn pc wil opstarten. Het maakt niet uit of het na een bios save is, opnieuw opstarten of aanzetten als de pc uitstaat een bios reset moet ik doen en dan boot ie gewoon probleemloos.

• albatross
Tagan maakt puike voedingen. Beter dan Antec, in ieder geval. Daar zal het dan wel niet aan liggen.

Hmm, je PC was dus niet echt uitgegaan? Maar alleen maar op zwart? Zou het kunnen dat de BIOS een shutdown gedaan heeft vanwege oververhitting van de CPU? Als ie echt 2.45v krijgt, dan is het wel duidelijk waar het aan ligt, want hij hoort zo tussen 1.100v en 1.370v te krijgen; zeker geen 2.45v!! Ik zou dat als eerste gaan bekijken, want als dat zo is, dan mag het geen seconde langer zo duren!

Als je dat gedaan hebt, download dan CoreTemp eens, en onderzoek/rapporteer wat temps.

Verwijderd

Topicstarter
Overhitting van de cpu is het denk niet. Aida ondersteunt quadcore niet goed en geeft daarom zo'n hoge waarde maar alle andere programma inc de bios geven tussen de 1.2 en 1.3 aan. Ook zijn de temps in de bios rond de 20 a 23 graden, in speedfan 18 en in coretemp tussen de 28 en 35 afhankelijk van de core (tjunction staat op 100graden).

Op het moment is het enige probleem dat ik de bios steeds moet resetten voordat ik kan opstarten maar hoe dat komt heb ik geen idee. Ik kan het oude batterijtje er weer instoppen en de bios nog een keer flashen (als het mobo tenminste toelaat om van de nieuwste naar de nieuwste bios te flashen).

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee hoe ik de bios kan fixen? alles werkt wel, alleen booten zonder bios reset niet...

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:16

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 13:39:
Niemand een idee hoe ik de bios kan fixen? alles werkt wel, alleen booten zonder bios reset niet...
Je hoeft niet te kicken hoor.. maar stop het oude batterijtje er maar in

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Je kan even proberen met een usb stick de bios up te daten. Staat ergens in de handleiding hoe dat werkt. Goede file op usb stick, stick er in en opstarten. Werkte bij mij ieg.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:13:
Mijn vorige topic is net mooi opsloot gegaan onder het mom van te weinig info. Leuk en aardig maar daar schiet ik dus niks mee op.
Leuk en aardig, maar het is hier geen helpdesk :o

We hebben geen glazen bol, wij kunnen de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter niet voor je doorlopen en eerlijk gezegd, met een houding als je hierboven tentoon spreidt is het een wonder dat mensen je überhaupt willen proberen te helpen.

Zie trouwens ook:
Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Zomaar "heropende" topics gaan per definitie dicht. Bij deze. Als je vindt dat je eerdere topic onterecht dicht is, zou ik toch even heel goed stilstaan bij de eisen die wij in het PMG Beleid stellen. Als je jouw topicstart(s) daarlangs legt zou een en ander duidelijk genoeg moeten zijn. Heb je nog steeds vragen, dan kun je je wenden tot de moderator die je eerste topic sloot.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.