Floppy tegen schrijven beveiligd...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shadowillusions
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07-2024
Hallo,

mijn vraag is hoe ik de schrijfbeveiliging kan verwijderen van een floppy? hartstikke bedankt!!!

Anoniem: 204528

Ehh gewoon even dat schuifje op de diskette open zetten? (of juist dicht, weet niet meer hoe het precies was is al weer jaren geleden dat ik een diskette in mijn handen heb gehad)

ohw en misschien zit de flop gewoon vol met data en kan er zodoende niks meer bij?

edit:
De oplossing is natuurlijk te makkelijk, ik zal wel iets over het hoofd zien of je niet goed begrijpen :+

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 204528 op 27-09-2007 18:03 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 15:41

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Is de floppy al zo oud dat men het niet meer weet? :D
In een van de hoeken aan de bovenkant van een floppy zie je een klein schuifje. Als je een gat ziet, is het beveiligd. Als je geen gat ziet, is het schrijfbaar.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 16:35
schuifje in de rechter bovenhoek even dicht maken.

bij voorkeur met het schijfje dat er in zit, maar anders werkt een stukje "plakband" ook prima.
Trinsec schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:03:
Is de floppy al zo oud dat men het niet meer weet? :D
In een van de hoeken aan de bovenkant van een floppy zie je een klein schuifje. Als je een gat ziet, is het beveiligd. Als je geen gat ziet, is het schrijfbaar.
Ik denk het wel.
PS trinsec denk je eraan dat er ook hd diskettes waren die hadden links en rechts bovenaan een gaatje. Linksbovenaan had te maken met het onderscheid van hd en dd en rechtsbovenaan was bij beide formaten het beveiligings sleufje

[ Voor 66% gewijzigd door nsa1984 op 27-09-2007 18:06 . Reden: aanvulling ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 18:43

Beugelfles

I love rusty spoons

http://shop2.borca-online.nl/images/floppy20disk.jpg

Dat vakje rechtsonderin toch? 8)7 Ik twijfelde serieus even, ik heb allang geen floppy meer in mijn handen gehad 8)

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• shadowillusions
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07-2024
hahahaha bedankt jongens, kheb nog nooit met een floppy gewerkt! tis dat ik een BIOS update moest uitvoeren op me mobo!!! hahahah wel lollig!!!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Beugelfles schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:04:
http://shop2.borca-online.nl/images/floppy20disk.jpg

Dat vakje rechtsonderin toch? 8)7 Ik twijfelde serieus even, ik heb allang geen floppy meer in mijn handen gehad 8)
Nou, bij dat plaatje dus niet :P. Daar is het links onder.
Als je de flop van de bovenkant bekijkt (dus de kant met het etiket, en niet die met dat rondje midden in) dan moet je de flop omdraaien. Als het goed is zie je dan rechts onder een schuifje zitten, die moet je omlaag (of omhoog) doen zodat er tot in tegen stelling van de linkerkant het kleine vierkantje "gevuld" word. Je flop is dan onbeveiligd.
lol
edit:
Te laat

[ Voor 9% gewijzigd door ibmos2warp op 27-09-2007 18:11 ]

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je floppy geen stukje heeft wat je kan verschuiven kan je ook er gewoon een stukje plakband op doen op die plek. Werkt net zo goed.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Moeten we niet gelijk de manier plaatsen om van een 720k een 1,44mb floppy te maken? En dan als 2,0mb te formatteren??? :+ :)

==
hoi

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 14:19

Sebazzz

3dp

Zoiets valt toch ook wel zelf op te zoeken zeg :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Toch wel knap van iemand die niet weet hoe een floppy werkt, maar in deze tijd nog wel een floppy disk drive heeft :+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• senslight
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-03 16:57
dit is er een voor het museum ;)

Anoniem: 35978

Afbeeldingslocatie: http://www.sip.be/hardware/floppy-schijf-5-inch-kl.jpg
Een stukje ondoorzichtig plakband over die inkeping rechtsboven :+

Thnxs, HlpDsK!

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 27-09-2007 21:49 ]

Anoniem: 4629

Ik weet niet wat er erger is. Een generatie die niet weet hoe een floppy werkt, of een generatie die google niet weet te gebruiken om te leren hoe een floppy werkt.

Afgezien natuurlijk van mensen die floppy zeggen als ze diskette bedoelen.

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 14:40

denivan

de enige

shadowillusions schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:02:
Hallo,

mijn vraag is hoe ik de schrijfbeveiliging kan verwijderen van een floppy? hartstikke bedankt!!!
Lijkt me toch niet zo moeilijk om 'floppy disk write protect' of zo in Google te gooien ? 8)7

@ Bootstrap, hotlinking = bad :p

@Hlpdsk : my thoughts exactly.

[ Voor 9% gewijzigd door denivan op 27-09-2007 19:01 ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 18:10
Eh doorzichtig plakband werkt ook.. De bevieliging is in weze een ijzeren pinnetje. Geen optisch iets.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Anoniem: 4629 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:57:
Ik weet niet wat er erger is. Een generatie die niet weet hoe een floppy werkt, of een generatie die google niet weet te gebruiken om te leren hoe een floppy werkt.

Daar kan je natuurlijk over discussieren. Het binnenste van de diskette is immers nog steeds flexible, dus een floppy. Toegegeven, het omhulsel is niet buigbaar, maar goed....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Het is het gehele medium dat bij een echte floppy buigzaam is. Daar heeft het de naam van. Het ding is letterlijk floppy. Dat is bij een diskette niet zo :)

Ik zou het wel strak vinden als iedereen hier aangeeft hoe hij een diskette moet unlocken, terwijl hij een echte 51/4" floppy + loopwerk op z'n bureau heeft staan :+

Of een 8" dinosaurus 8-)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 27-09-2007 19:07 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:02

M2M

medicijnman

Anoniem: 4629 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:04:
Het is het gehele medium dat bij een echte floppy buigzaam is. Daar heeft het de naam van. Het ding is letterlijk floppy. Dat is bij een diskette niet zo :)

Ik zou het wel strak vinden als iedereen hier aangeeft hoe hij een diskette moet unlocken, terwijl hij een echte 51/4" floppy + loopwerk op z'n bureau heeft staan :+

Of een 8" dinosaurus 8-)
offtopic:
hmm... daar kwam mijn vader vroeger wel eens mee thuis...

-_-

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 16:35
Dat is toch het "grote" verschil tussen een 3.5" diskette en een 5.25" floppy?

Of een 8" dinosaurus 8-)
Hahaha jah heb je gelijk in, maar iemand die nog een echte floppy drive in heeft staan en niet weet hoe dat moet? Die zullen zeldzaam zijn vrees ik. Ik heb zelf mijn laatste 5.25" een maand of drie geleden weg gedaan.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Stikkertje wat over het gaatje aan de rechterkant van de flop zit weghalen :).

Ik heb hier een bcc staan met 5 1/4" floppy drive. 8). En vroeger had ik een 486 ook met floppy drive... Geweldig hoe die dingen wapperen...

[ Voor 9% gewijzigd door ibmos2warp op 27-09-2007 20:37 ]

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:20

Mentalist

[avdD]

Ik heb hier ergens nog een 5,25" drive, ik denk zelfs meerdere. Maar ik heb nooit floppies gehad. Je kan ze volgens mij ook nergens meer kopen. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 27-09-2007 23:33 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 18:43

Beugelfles

I love rusty spoons

nsa1984 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 20:04:
Dat is toch het "grote" verschil tussen een 3.5" diskette en een 5.25" floppy?
Ik ben bang dat mijn generatie de 5.25" floppies niet kent.

Bij een enquête met de vraag: "wat is een floppy"
Met A=3,5" diskette en B=5.25" floppy, zal er waarschijnlijk consequent voor A worden gekozen. O+

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 01:03
Precies, ik zou ook nog wel eens zo'n floppy willen. Kan ik die ouwe meuk ook nog eens testen. (heb nog nooit in mijn leven met een floppy gewerkt... ik ben van de diskette generatie :o)
Wij waren vroeger gewoon elite toen mijn vader vant werk een "nieuwe" computer mocht lenen in de zomervakantie's. (schoolmeester)
Donders jeugd sentiment.. Is er iemand die mijn huidige pc (amd s939 3000+) wil omruilen tegen een oude pre pentium pc? :)

Maar ontopic: Bios update hoor je niet uit te voeren met een diskette nu in het cd/usbdrive tijdperk. :P

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:33:
[...]

Ik heb hier ergens nog een 5,25" drive, ik denk zelfs meerdere. Maar ik heb nooit floppies gehad. Je kan ze volgens mij ook nergens meer kopen. :(
Nieuw wordt wat lastig inderdaad ;), maar gebruikt lukt nog wel, kijk maar eens op de div. 2e hands sites.

Volgens mij heb ik ook nog ergens een stapeltje waar ik toch niks meer mee doe, zal morgen eens kijken voor je

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Beugelfles schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:40:
[...]

Ik ben bang dat mijn generatie de 5.25" floppies niet kent.
(...)
Goh, dat is dan snel gegaan, zo in dat halfjaar :o
[...]

Ook één voor een Atari toevallig, daar ben ik nog naar op zoek. :9 Ik heb laatst een Atari 130XE gekocht met tapedrive, maar man, wat zijn die tapes gru-we-lijk traag :+. Zelfs in 1989 hadden we al geen tapedrive meer, maar nu wel :(.

[ Voor 51% gewijzigd door Jaap-Jan op 27-09-2007 23:47 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Sterker nog: nieuwe mobo's update je gewoon vanuit Windows. Daarna een keer rebooten, instellen, en klaar.

* Anoniem: 4629 heeft nog gewoon met echte floppies gewerkt. En dan vergeten het hendeltje omlaag te gooien.

Ook gouden tijden: XT zonder harddisk. Als je de luxe had om 2 floppydrives te hebben was het makkelijk. Maar anders deed je eerst de DOS-flop laden waarbij het in mem werd gezet, en dan de flop met de applicatie. (lees: zork!)

• Eusebius
  • Niet online
Tjonge ... nieuwerwets gedoe allemaal. Zijn er nog mensen die net als mij met bandjes zijn begonnen :|?

==
hoi

• SinergyX
  • Laatst online: 21:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gisteren een bios update willen doen, ik nagenoeg mijn hele kamer doorgezocht naar een floppy drive. Toch maar handleiding lezen.. blijft mijn moederbord standaard USB sticks te ondersteunen :/

Maar bandjes ftw! C64, tellertje op nul en naar 121, track&field :D ander bandje op ergens 400, purple heart :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

batchfiles bewerken met edlin, anyone?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Eusebius schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:46:
Tjonge ... nieuwerwets gedoe allemaal. Zijn er nog mensen die net als mij met bandjes zijn begonnen :|?
Nope, een neefje had een computer met tapes, maar wij hadden gelukkig direct een floppydrive bij onze 600XL en 130XE :Y.

Pacman laden duurt 5 minuten ofzo. Eerst maar eens een paar joysticks ophalen bij m'n opa & oma, want die zaten niet bij de computer die ik gekocht heb 8)7.

[ Voor 19% gewijzigd door Jaap-Jan op 27-09-2007 23:51 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Bandjes? Dat was nog een luxe artikel toen ik begon met de zx-81/c64...
Gewoon steeds de code van je spelletje/programma opnieuw intikken als je je computertje weer aanzette :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:20

Mentalist

[avdD]

Iva_Bigone schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:44:
[...]

Nieuw wordt wat lastig inderdaad ;), maar gebruikt lukt nog wel, kijk maar eens op de div. 2e hands sites.

Volgens mij heb ik ook nog ergens een stapeltje waar ik toch niks meer mee doe, zal morgen eens kijken voor je
Nah, hoeft niet joh :). Ik ken mezelf, ik maak nooit tijd vrij om dat spul aan te sluiten :P.
Jaap-Jan schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:44:
[...]
Ook één voor een Atari toevallig, daar ben ik nog naar op zoek. :9 Ik heb laatst een Atari 130XE gekocht met tapedrive, maar man, wat zijn die tapes gru-we-lijk traag :+. Zelfs in 1989 hadden we al geen tapedrive meer, maar nu wel :(.
Alleen maar voor PC zover ik weet. Of Atari moet daarmee overweg kunnen maar als je er zo speciaal naar vraagt zal dat wel niet :P.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:00
ok, nu voel ik me oud... :')

Ik heb zelf nog een 5 1/4" drive liggen voor noodgevallen en altijd nog een usb floppy drive... je weet maar nooit wat voor diskettes en floppies je allemaal nog vind in oude bureaulades en achter kasten :)

@HlpDsK: 8" floppen zijn zo ontzettend GAAF! Wil er nog een voor aan de muur *O*

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:00
Yup met mijn eigen Sinclair ZX-81 en ZX-Spectrum... dat zijn tijden... heb alle software nog liggen :D

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 4629 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:57:

Nu de Solid State HD's komen krijgen we straks ook nog een generatie die niet eens meer weet wat een harde schijf was. En CRT monitoren. Hercules, iemand? ;)

Of je het niet eens (kunnen) gebruiken van Google aan een hele generatie mag toekennen? Laten we dat maar zien als luiheid van de specifieke vragensteller... :D

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De topicstart... is echt te erg... :X
[...]

Toch eens beter opletten dan, ik heb vorige maand echt een hele berg der uit gedaan.
Verder heb ik alle mooie nog bewaard. 4 floppybakkies vol, zijn er denk ik in de 100 ofzo. 360KB-ers.
En ja ik heb ze vorige week ook nog gebruikt want ik had zin in een rondje Test Drive. :9
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:48:
batchfiles bewerken met edlin, anyone?
Been there done that. Hoewel het hier ook vaak van scratch gescheven werd met "copy con file.bat". ;)
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 23:46:
* Anoniem: 4629 heeft nog gewoon met echte floppies gewerkt. En dan vergeten het hendeltje omlaag te gooien.
*Kzoenk Kzoenk Kzoenk...* Huh? Oh vergeten... Dat overkwam me alleen in het begin eigenlijk.
Ook gouden tijden: XT zonder harddisk. Als je de luxe had om 2 floppydrives te hebben was het makkelijk. Maar anders deed je eerst de DOS-flop laden waarbij het in mem werd gezet, en dan de flop met de applicatie. (lees: zork!)
:D
Ik had geluk een XT te hebben met 21MB harddrive, maar het scenario is me wel bekend.
DOS 2.1 (en later had ik 3.3) in de sleuf, even wachten, huidige datum en tijd invoeren (want dat onthielden ze niet), ander flopje in B en gogogo :P
Met maar 1 drive kon je ook COMMAND.COM op elke flop zetten met een applicatie die gestart kon worden, dan voorkwam je gemier als je uit de applicatie terugkwam en er naar een interpreter gezocht werd :P

[ Voor 54% gewijzigd door Ultraman op 28-09-2007 03:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Copy con. Sja je moet ergens beginnen hé. Maar dan is editten gewoon opnieuw beginnen.

* Anoniem: 4629 was blij als een kind (want ik was nog een kind) toen edit uitkwam.
Pagina: 1