Toon posts:

Hulp nodig met een Q6600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe pc van Dell. Zoals je in de titel kan zien zit er Q6600 processor in, maar ik begin me af te vragen of het wel een Q6600 is of dat mijn computer kern 3 en 4 gewoon niet kan benutten.

Ik heb in orthos tests gedraaid en de CPU belasting bleef hangen op 50% met orthos dubbel draaien, dus ik dacht; misschien moet ik orthos 4 keer uitvoeren. Maar je raad het al; geen effect.

Ook mijn temperaturen zijn een beetje afwijkend. Ik heb gelezen over idle temperaturen van 40 graden, maar de mijne is maar 25 graden met 20 graden omgevingstemperatuur (kamer). Het laagste wat ik heb gezien is zelfs 23 graden! Stressed wordt hij ook niet echt hoog, namelijk maar rond de 50 graden. Zie de idle temperaturen hier onder:
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/1769/q6600tempsyz6.jpg

Er zit geen speciale koeling in het systeem en de processor is niet overgeclockt. Kan het zijn dat er iets mis is?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

test het eens met superPI, zet het ding op 2 miljoen decimalen en stel het 4x in zodat je het ok-venstertje ziet. Schuif alle venstertjes boven elkaar, haal je taakbeheer naar boven en wijs voor elke superPI applicatie een eigen processor core toe. Vervolgens druk je zo snel mogelijk alle OK venstertjes weg en kijk eens of je processor intensiteit naar 100% gaat. Waarschijnlijk wel :)

-_-

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Pak anders ff het proggie wPrime. Die is speciaal gemaakt voor meerdere core's. Qua temps kan het zijn dat de sensor gewoon gaar is. Als je niet gaat overklokken en het systeem is stabiel zou ik me er verder geen zorgen over maken. Overklokken met een Dell zal sowieso wel niet gaan. Voor de zekerheid kan je ff voelen of de heatsink warm is om zeker te weten dat ie niet echt te heet is ipv erg koud zoals het lijkt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Die lage temperaturen is een bekend probleem, daarvoor moet je je BIOS flashen. Als ik me niet vergis ligt de echte temperatuur zo'n 15 graden hoger, dus dan zou je uitkomen op 40 graden idle en 65 graden stressed, wat ook realistische temperaturen zijn.

Dat Orthos maar 50% gebruikt is omdat het maximaal 2 threads kan launchen. Misschien moet je eens spelen met de affinity en die instellen op alleen de cores #2 en #3 zodat hij ze wel móét gebruiken?

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
DIt soort programma's leest toch gewoon ook het Serienummer en het part nr etc van de CPU? Hoe kan het dan niet waar zijn wat er in core temp staat?

Er zit heus wel een Q6600 in Dell is heus niet aan het rommelen geweest met je pc.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Je hebt het hopelijk wel met meer software geprobeerd voordat je dit topic geopend hebt? Niet alles wil alijd goed met vier cores werken. Je zou kunnen proberen de affiniteit van cpu 0 en 1 in te stellen voor Orthos. Start dan een tweede maal Orthos en stel de affiniteit van cpu 2 en 3 hierop in.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Wat Abbadon zegt: affiniteit instellen bij Orthos; dat werkt uitstekend. Kijk ook eens naar je Task Manager (Performance), zodat je activiteit kunt zien per core.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt om em op 100% te krijgen! Met superPI is het gelukt. wPrime had ik zelf al, maar kreeg ik niet aan de praat.

En ja, ik heb het al met een aantal programma's geprobeerd. Dat waren dan zeker allemaal programma's die maar tot 2 cores ondersteunen. Da's toch gek, want in het Kentsfield overclock topic heb ik toch mensen gezien met 4x orthos en 100% belasting.

Ik wilde het gewoon even zeker weten omdat ik al vaker problemen met Dell heb gezien. Er staat hier ook nog een andere Dell waarmee ik een enorm gedoe had, omdat de video kaart niet helemaal compatible was met vista. Het heeft weken geduurd tot het verholpen kon worden. Ze zijn bij Dell zeker niet zo op het testen van hun systemen.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp allemaal! d:)b

en nog even @PilatuS: Dell is wel over te klokken via ClockGen (tot 3GHz bij een Q6600). Er zit alleen geen overclock optie in het BIOS menu.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
Gebruik de nieuwste versie van Core Temp: 0.95.4, die leest de temps wel goed uit itt. 0.95.

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 13:57

SpX

EyeWitness schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:45:
Gebruik de nieuwste versie van Core Temp: 0.95.4, die leest de temps wel goed uit itt. 0.95.
Precies, en je zult zien dat er 15 graden bijkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Nope... Nog steeds 25 graden in 0.95.4 Beta
Pagina: 1