Het grote telefoon en linux ervaringen topic

Pagina: 1
Acties:

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 23:45

Gotiniens

Fairly odd Tim

Topicstarter

Het grote telefoon en linux ervaringen topic

Inleiding
Over een jaar mag ik een nieuwe telefoon uitzoeken, en aangezien mijn huidige telefoon nogal gebrekkige ondersteunt wordt door linux, wil ik nu al vast opzoek gaan naar telefoons die aan al mijn wensen voldoen. Hier onder volgt een tabel met functies die volgens mij redelijk zijn om te vragen van een telefoon. Ik zou met dit topic graag ervaring uitwisselen over het gebruik van je telefoon onder linux.
compatibiliteits tabel
TelefoonUSBBlueTooth
SyncMLBestanden ROM mass-storageBestanden SD-card mass-storageInbellenSyncMLBestanden onvangenBestanden versturenInbellen
Samsung E900neeneejajaneejajaja
Hoe gebruik ik bovenstaande functies op mijn telefoon?
USB SyncML
Als je je telefoon aansluit met de usb kabel op je PC zou er een SYNCML target device moeten verschijnen, dit kan je controleren met:
dmesg
Vervolgens zou je met opensync moeten kunnen synchroniseren. Maar kijk eerst even op de wiki van opensync of je meer info kan vinden over je telefoon.
USB Bestanden ROM
Als je je telefoon aansluit met de usb kabel op je PC en je ROM in je telefoon word gezien dan zou in de meeste distro's er automatisch een scherm naar voren komen met de inhoud van de ROM. Om vervolgens de schijf te verwijderen moet je hem eerst ontkoppelen, dit gaat meestal via de rechtermuisknop op het icoontje van de schijf.
USB Bestanden SD-card
Dit kan je al zien zonder dat je een SD-card in je telefoon hebt. Als je je telefoon aansluit zou je een card reader moeten zien met behulp van:
dmesg
Als je een SD-card in je telefoon hebt zou er een scherm moeten verschijnen met de inhoud van de SD-card.
USB Inbellen
Als je je telefoon hebt aangesloten zou je met:
dmesg
een cdc_acm device moeten zien. Om het vervolgens te gebruiken kan je deze guide gebruiken. Deze handelingen zijn voor bijna elk type telefoon gelijk.
BT SyncML
zorg dat je pc en je telefoon via bluetooth gekoppeld is en voer het volgende commando uit:
sdptool records <MAC address telefoon>
Je krijgt nu een lijst met alle BT services, hier zou SYNCML tussen moeten staan, heb je geluk dan moet je deze guide volgen om opensync in te stellen.
BT Bestanden verzenden & ontvangen
Dit zou onder elke telefoon met bluetooth moeten werken, in GNOME kan je bestanden versturen door met de rechter muisknop op het bestand te klikken, en te kiezen voor "send to/verzenden naar", kies vervolgens bij "send as" voor Bluetooth, en kies daarna de telefoon.

Voor het ontvangen van bestanden kan je de gnome-bluetooth tools gebruiken. Als die geinstalleerd zijn staat er in je menu een knopje "Bluetooth file-sharing" deze moet je opstarten en vervolgens kan je pc ook bestanden ontvangen via Bluetooth.
Links
OpenSync

heb je toevoegingen/opmerkingen over deze TS DM me dan!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

voor verzenden en ontvangen kan je veel beter obex gebruiken.
Zie je je telefoon als Harddisk. (ftp server)

gnome-vfs-obexftp - GNOME VFS module for OBEX FTP
obexfs - mount filesystem of ObexFTP capable devices
kdebluetooth - KDE Bluetooth Framework

alle sony ericsson ondersteunen dit. Nokia dacht ik niet.

ook moet je een stukje inbellen maken voor bv gprs.

[ Voor 10% gewijzigd door daft_dutch op 28-09-2007 07:11 ]

>.< >.< >.< >.<