Geheugencompatibiliteit

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik vroeg mij af of DDRII PC6400 CL4 geheugen zou werken met het volgende moederbord:

http://www.gigabyte.com.t...Sheet.aspx?ProductID=2544

Dit geheugen is 800Mhz, echter de processor die ik erbij wil is geschikt voor een FSB van 1066Mhz.
Klokt de processor dan niet lager doordat het geheugen niet met de snelheid van de FSB kan draaien? Of verwar ik nu allerlei dingen?

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Mijn vraag is dus eigenlijk of het bovenstaande moederbord werkt met een Q6600 + DDRII PC6400 en dat de cpu dan op maximum(normale snelheid) draait en niet terugklokt, omdat het geheugen eventueel niet voldoet en er misschien een sneller type geheugen nodig is om de processor op de normale snelheid te laten draaien.

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Werken zal het sowieso wel, en de processor klokt nooit terug, wat voor geheugen je er ook instopt. Wat wel zal gebeuren is dat met elke processor-tik er niet altijd geheugen beschikbaar is en je dus af en toe instructiestappen zal mislopen. In hoeverre je dit merkt op deze snelheden weet ik niet (zal in de praktijk waarschijnlijk niet zoveel uitmaken).

Wat je natuurlijk ook kan doen is geheugen met heatsinks erop kopen (Bijvoorbeeld van GeIL) en deze overklokken.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Het maakt volgens mij niet zoveel uit als je geheugen en CPU niet "synchroon" lopen. Misschien iemand anders die het zekerder weet, met bronnen? :D

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mathijs1 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:01:
Werken zal het sowieso wel, en de processor klokt nooit terug, wat voor geheugen je er ook instopt. Wat wel zal gebeuren is dat met elke processor-tik er niet altijd geheugen beschikbaar is en je dus af en toe instructiestappen zal mislopen. In hoeverre je dit merkt op deze snelheden weet ik niet (zal in de praktijk waarschijnlijk niet zoveel uitmaken).
Dit is in dit geval helemaal niet van belang. PC6400 is namelijk al overkill, PC4200 is zelfs al snel zat, mits je het maar in dual channel draait. 1066/4 is 266, dus met 266MHz mem kom je prima uit (dat is dus PC4200 ofwel 266*2=533 spul).

Overigens is mem in sync laten lopen wel aan te raden, zodat je cpu genoeg bandbreedte heeft. Bij de intel cpus met netburst was dit nog wel een stapje erger dan met de huidige dingen, maar in sync is beter.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 27-09-2007 12:08 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

(jarig!)
om nog even terug te komen, klok voor klok vergelijken van de FSB en geheugen gaat niet op. Ik quote mezelf even uit een ander topic:
SleutelMan schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 16:17:
[...]

Op de meeste moderne moederborden is 'auto' de beste optie, deze probeert een 1:1 verhouding tussen het geheugen en de FSB aan te houden of anders meestal zo dichtbij mogelijk. Bij DDR2 is uit mn hoofd gezegd 800 MHz de goede setting bij een FSB van 1333 MHz, bandbreedte is namelijk 12800 MB/sec als ik goed reken waar de FSB een bandbreedte heeft van 10656 MB/sec :)
Dus 800 MHz DDR2 (PC6400) is ruim snel zat voor de huidige FSB's (totdat Intel komt met >1333 MHz natuurlijk :P)

edit: Terw_Dan is zelfs sneller met typen dan ik met quoten :P :X :+

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 27-09-2007 12:09 ]

Logius | Somda | Twitter

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 11:48
CPU en geheugen kan je asynchroon laten draaien. PC6400 is meer dan voldoende voor 1066MHz Quadpumped bus processor, want dat is de Core2 (en P4) in feite.
De I/O bus klok van PC6400 DDR2 geheugen draait op 400MHz (effectief 800MHz). De FSB van je processor is 266MHz, maar doordat het Quadpumped is, zeggen ze dat het 1066MHz effectief is.
Beetje ingewikkeld verhaal :)
Pagina: 1