Toon posts:

Hitteprobleem Asus M2n32-SLI

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers :)

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe pc gebouwd:

- AMD Athlon 64 FX 62 Dual Core 2.80GHz AM2
- Asus M2N32-SLI Deluxe/Wireless Nvidia Nforce 590-SLI socket AM2
- 2 GB Kingston HyperX DDR2 Dual Channel
- ATI Radeon X1950PRO 256MB
- Seagate 80GB SATA-II
- Tagan 430 watt voeding

Voor de koeling heb ik een Arctic Freezer 64 op de CPU gezet die wordt nooit warmer als 50 graden.
Verder heb ik aan de voorkant 1 fan van arctic die de kast inblaast, en achter heb ik nog 2 fans die de kast uitblazen.

Hier een plaatje van mijn moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1169678658.jpg

Het meest linkse koelblokje met dat ijsvlokje erop wordt echt gloeiend heet. Ik kan er mijn vinger geen 5 seconden aanhouden. De andere 3 koelblokken zijn ook heet maar niet zo erg.
Temperatuur moederbord bij everest: Idle 40 / load 42

Ik kreeg bij het moederbord een losse fan die ik op de heatpipe kon plaatsen, als ik deze inschakel en op maximale RPM laat draaien blijft de heatpipe op dat gedeelde wel redelijk koel, maar die met het ijsvlokje aan de andere kant blijft heet weliswaar ook minder heet dan zonder de fan maar toch blijft het blokje echt heet.

En dan nu mijn vraag :P Is dit normaal voor dit moederbord? Kan het kwaad die hitte? Heeft het veel invloed op de levensduur van het bord?

Ik weet dat een hete CPU ook de levensduur verminderd van de CPU maar niet echt veel (heb ik me laten vertellen)

Ik weet dat ik voor het posten van een nieuw topic moet zoeken/eigen inzet tonen.
Het lijkt misschien niet zo maar ik ben al de hele morge aan het zoeken maar ik vind gewoon niks,
de search kom ik niet iets specifieks tegen over de hitte en via google kom ik eigenlijk ook niks tegen van klachten of mensen die hetzelfde probleem hebben :/

Wie weet hier meer van?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 11:36 ]

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Heb je de temperatuur van je moederbord al eens bekeken met bijvoorbeeld Everest ?

Heb je al gekeken of het koelblokje wel goed op de SB zit ? Kan zijn dat ie een beetje los zit en daarom zo heet word...

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja sorry, ik heb er vergeten bij te zetten dat de temperatuur van het moederbord bij everest op idle 40 en load rond de 42 ik zal het even erbij zetten.

Volgens mij zit de hele heatpipe goed op het moederbord, hij zit goed vast teminste, en als hij heet wordt maakt hij denk ik goed contact met de chips toch?

Die temperatuur van het moederbord is denk ik ergens anders gemeten

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 11:37 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

(jarig!)
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:35:
Ow ja sorry, ik heb er vergeten bij te zetten dat de temperatuur van het moederbord bij everest op idle 40 en load rond de 42 ik zal het even erbij zetten.

Volgens mij zit de hele heatpipe goed op het moederbord, hij zit goed vast teminste, en als hij heet wordt maakt hij denk ik goed contact met de chips toch?

Die temperatuur van het moederbord is denk ik ergens anders gemeten
de meetplek kan verschillen, bij mij ligt die bijv. vlak naast de geheugenbanken. Asus heeft een slimme manier om het moederbord te koelen op een geruisloze manier. Alleen zijn alle heatsinks gekoppeld aan elkaar dmv heatpipes. Dus ze krijgen ook wel wat van elkaar's hitte mee. Moderne southbridges worden inderdaad redelijk warm (dankzij steeds meer functionaliteit die wordt geintegreerd in die dingen), maar volgens mij moeten die dingen nog wel aan te raken zijn.

Je zou inderdaad kunnen kijken of de bevesteging goed is/er niet teveel koelpasta op zit, alleen is dit ding een erg leuke constructie die zich niet zo makkelijk los laat halen denk ik, en je garantie ben je ook kwijt :X.

Beste lijkt me om eens een stresstest te draaien, zolang er geen vreemde freezes zijn oid dan lijkt me dat het wel kan. De CPU temp is wel oke als dat stressed temps zijn, zoiets red ik ook met een Opteron 185 (2,6 GHz) :).

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Dat van de CPU zijn inderdaad stressed temps :) ik vind dat een fijne temperatuur voor een FX van 125 watt :>

Ik heb al vaker programma's gedraaid om de stabiliteit te testen en het bord werkt gewoon goed. Ik doe namenlijk ook dagelijks gamen op deze pc en hij crashed nooit of iets dergelijks.

Die heatpipe is 1 geheel dus het lijkt me echt lastig om dit van het bord af te halen :'(
Het maakt mij niet uit dat die zo heet wordt de case temp blijft wel oke, maar als mijn bord dalijk stuk is hierdoor is dat natuurlijk minder :/

Maar het is dus niet normaal deze hitte? :|

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 12:43 ]

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Je cooler moet je alleen er af halen als de tempratuur hoog is en de cooler koud is.
Het beste is om te proberen de tempratuur van je chipset ergens mee uit te lezen. Dit omdat het heet aanvoelen niet echt een goede indicatie is. Dan kan het net zo goed 50 graden zijn wat niet echt een probleem is voor je chipset.

Kan je de chipset tempratuur niet in je bios uitlezen?

Verwijderd

Topicstarter
Haribotje schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:21:
Je cooler moet je alleen er af halen als de tempratuur hoog is en de cooler koud is.
Wat bedoel je hier precies mee? :D
Ik kan in de bios alleen CPU en Mobo temp uitlezen geen chipset helaas.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Hardware.info:
Leggen we bij een draaiend systeem onze vinger op het koelblok dan merken we dat de temperatuur aardig oploopt, maar niet overdreven hoog. Desondanks is een goede airflow in de behuizing wel aan te raden.
Ik vind het twijfelachtig.

Jij zegt dat je systeem wel gewoon stabiel is, je kunt het koelblok wel aanraken maar is heet, en bij hardware.info zeggen ze ook dat de temps aardig hoog zijn maar niet overdreven hoog.

Als het koelblok gewoon goed vast zit lijkt het mij normaal ! Kan er op dit moment ff niets anders van maken.

Je zou misschien nog een xtra fan kunnen plaatsen en zorgen dat je nog iets meer airflow krijgt.

Succes :)

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:27:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? :D
Ik kan in de bios alleen CPU en Mobo temp uitlezen geen chipset helaas.
Je haald je cooler er alleen af als de tempratuur van je chipset hoog is en die van je cooler laag. Als dit het geval is dan word de tempratuur niet goed overgedragen van je chipset naar je cooler en ga je deze verbinding controleren.
Zodra je cooler dus heet word ga je niet kijken of de verbinding tussen je cooler en je chipset goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok Haribotje ik snap het :) cooler is heet dus de overdracht is in orde lijkt me :D

Ik heb er al het maximum aantal fans inzitten, 1 voor en 2 achter. Als ik aant gamen ben komt er best wel wat warme lucht achter uit de pc.

Ik kan hem dus wel aanraken maar niet vast blijven houden, als ik de chipsetkoeler op 100% heb draaien kan ik het koelblok met het ijsvlokje ongeveer 10 seconden aanraken en dat brand ik me er toch aan. Is er een manier om de temp te meten? Want als hij bijvoorbeeld 50 graden is dan is dat niet te warm voor de chip maar wel voor mijn vingers.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 14:35 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 01:15
Zeker een kast met 'BTX' achtige taferelen? Ofwel upsidedown principe, zodat de hatpipe niet meer werkt?

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:34:
Zeker een kast met 'BTX' achtige taferelen? Ofwel upsidedown principe, zodat de hatpipe niet meer werkt?
Nee, het is gewoon een normale ATX Midi Tower, moederbord staat gewoon recht.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 01:15
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:36:
[...]

Nee, het is gewoon een normale ATX Midi Tower, moederbord staat gewoon recht.
Dan kan ik niets anders zeggen dan dat het zou moeten werken. Meestal ligt het probleem bij het ondersteboven plaatsen. Niet iedereen houd nl. rekening met het heatpipe principe.

Je kan de chip zelf niet vasthouden, maar probeer eens het buisje te volgen. Is deze aan de bovenkant ook relatief heet? Als hier een groot warmte verschil in zit, vermoed ik dat de heatpipe lek is.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:38:
[...]
Je kan de chip zelf niet vasthouden, maar probeer eens het buisje te volgen. Is deze aan de bovenkant ook relatief heet? Als hier een groot warmte verschil in zit, vermoed ik dat de heatpipe lek is.
Dit heb ik ook eens geprobeerd, als ik dus de kast openmaak en kijk naar het moederbord dan zit het warmste koelblokje onderaan (met het ijsvlokje.. was het maar zo :X )

Ik volg de heatpipe naar boven en daar word hij steeds koeler, helemaal bovenaan zit de heatpipe fan erop en daar kun je hem gewoon vastpakken. Daar voelt het maar net een beetje warm aan.

Ik denk dat de Southbridge (dat is toch die met het ijsvlokje?) gewoon veel warmte produceert wat niet snel genoeg kan worden afgevoerd naar de rest van de heatpipe.

Trouwens als ik bovenaan de heatpipe koeler eraf haal dan wordt dus wel de hele heatpipe heet en kun je hem nergens vasthouden.

Maar is dit nu normaal of is er toch iets mis met mijn bordje? Is er niemand die hetzelfde bord heeft?

Edit: Je zegt kapotte heatpipe, hoe kan ik dit controleren?

Stel de heatpipe is kapot, dan zit er eigenlijk nog steeds gewoon een koelblokje op de Southbridge want die wordt gewoon heet. Andere moederborden hebben soms gewoon een klein koelblokje erop.
Vreet die Nforce 590-SLI dan zoveel stroom? of ligt dit ergens anders aan

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 14:48 ]

Verwijderd

Haribotje schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:21:
Het beste is om te proberen de tempratuur van je chipset ergens mee uit te lezen. Dit omdat het heet aanvoelen niet echt een goede indicatie is. Dan kan het net zo goed 50 graden zijn wat niet echt een probleem is voor je chipset.

Kan je de chipset tempratuur niet in je bios uitlezen?
hallo hij kan zijn vinger er niet op houden dat betekend dus 80+ graden
En het maakt niet veel uit dat de southbridge zo warm word. Dit is het geval bij bijna alle asus mobo's. En heb nog nooit gehoord dat hierdoor een chipset kapot is gegaan (warmte)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 10:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:28:
[...]

En het maakt niet veel uit dat de southbrige zo warm word. Dit is het geval bij bijna alle asus mobo's. En heb nog nooit gehoord dat hierdoor een chipset kapot is gegaan (warmte)
Dat is fijn om te horen :) Dan laat ik het systeem gewoon zo :P

Verwijderd

Mijne word net zo heet al zo'n 4-5 maand dat ik mijn mobo heb. En hij staat minstens 8-12 uur per dag aan. Mobo zelf word bij mij zo'n 30-35 graden ligt eraan hoe warm het op mijn kamertje is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja mijne staat net zo lang aan met die hitte 8) ik heb nog nooit een crash of iets meegemaakt met dit bord hij blijft gewoon 100% stabiel :)

Ludwig83 heb jij die optionele heatpipe fan erop gezet?

Verwijderd

Nee heb ik niet. Was het wel van plan maar het is er nog niet van gekomen en doe het denk ik ook niet meer.

Edit

Ikzelf heb de asus p5n32-e

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2007 11:04 ]

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 16:08
ik heb ook de m2n32 sli deluxe/wifi met een x2 3800 cpu @ 2750 Mhz (stock 2.0 Ghz).

ik heb na aanleiding van je topic ook me vinger op de southbridge gehouden en ook ik kon hem maar voor ongeveer 10 sec vasthouden. en omdat ik nu ook nieuwsgierig ben geworden naar de temp van de southbridge, heb ik met een euro index temperatuur meter van het werk hem even na gemeten. de laagste temp die ik meten was 44,1 graden en de hoogste 45,3 graden, maar ik moet er wel bij zeggen dat op mijn southbridge meer volt staat door de oc ( weet het nu niet uit me hoofd maar zal strak in de bios het opzoeken).

ik denk dat je jezelf geen zorgen moet maken over de temp en er maar van uit moet gaan dat het normaal is dat je hem niet lang kan aanraken.
Pagina: 1