[Intel iMac G2] Condensvorming

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 21:31

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn net nieuwe iMac 24" in ontvangst mogen nemen maar na een aantal uren het apparaat aan te hebben gehad zag ik tot mijn grote schrik dat zich condens vormde achter de plastic/glazen laag die voor het scherm zit. De condensvorming begon rechts onderin de hoek en breidde zich als uit tot het formaat van een "ei". Ik heb de iMac snel uitgezet toen ik dit constateerde en daarna verdween ook de witte waas achter het scherm. Mogelijk was de iMac te koud want hij kwam net uit de doos uit mijn auto. Is dit ernstig? Wat adviseren jullie? Foto's volgen mogelijk later!

[ Voor 6% gewijzigd door Erhnam op 27-09-2007 10:17 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:24

reiker

dan jij!

Dit verhaal heb ik wel eens vaker gehoord (ook hier in AT wel gelezen geloof ik).

De conclusie was volgens mij dat het geen kwaad kan; eigenlijk hetzelfde als met je bril of camera: gewoon laten acclimatiseren, het trekt vanzelf weg.

Zo gezegd, zo gedaan.

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 06:53
Volgens mij geldt dit ook voor tv's, komt gewoon door het verschil warm en koud. Even een paar uurtjes op je bureau laten staan en het zou niet meer voor mogen komen!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Gewoon laten gaan vocht vershil tussen buiten en binnen komt nu naar buiten, na 2 uurtjes is het vocht meestal wel weg.

Dit kan geen kwaad, tenzij je apparaten aanzet die bevroren zijn :(
Heb ik een keer met een tv gehad beeldbuis was bevroren,
kletter knetter vonk, en daar ging de hoogspannings trafo :(

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Super bedankt voor de reacties! Ik ga hem vanavond weer aanzetten. Hij heeft een dagje kunnen wennen aan de binnen temp en hopelijk is het nu weg!

Verwijderd

Enne, geef ff een review he! Ik wacht ook vol ongeduld op mn 24"...

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:14:
Enne, geef ff een review he! Ik wacht ook vol ongeduld op mn 24"...
Ik heb geen spijt van mijn aankoop. Het apparaat is echt een lust voor het oog! Ik heb de 24" instap genomen en zet er zelf een 1gb module bij. Het toetsenbord werkt prettig. De muis vind ik nog even wennen, maar goed..

Iets wat ik wel tegen vind vallen is het glas voor het scherm. Apple noemt dit glas maar het eigenlijk een plastic laag/kap over het scherm, met dus een luchtlaag tussen het LCD en plastic. Deze laag is zeer krasgevoelig. Zelf na het verwijderen van de beschermlaag zie je kleine krasjes. Deze zie je in het donker niet meer maar het wel iets om rekening mee te houden. Verder zie je alles op het scherm en dus ook de leuke vingerafdrukken van vrienden of vriendin. Gelukkig levert Apple een mooie poetsdoek mee. Dit is zeker geen overbodige luxe. Maar pas op met zandkorrels!! Ik moet nog even uitzoeken of het scherm met glassex schoongemaakt mag worden, iemand?

De helderheid en contrast van het scherm vind ik zeer goed echter heb ik het vermoeden dat het bij de randen links en recht het iets minder is. Het wit lijkt wat meer geel. Of dit komt door de zwarte rand of de kwaliteit van het scherm is mij niet geheel duidelijk.....

Het systeem is netjes afgewerkt. Stil en snel. De videokaart had wel wat sneller gemogen maar ik ben toch niet iemand die spelletjes speelt. De harddisk, 320gb, vond ik wat klein en het upgraden daarvan vond ik ook duur. Er ligt een externe schijf naast.

[ Voor 9% gewijzigd door Erhnam op 27-09-2007 12:20 ]

Verwijderd

Erhnam schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:17:
[...]... Verder zie je alles op het scherm en dus ook de leuke vingerafdrukken van vrienden of vriendin. Gelukkig levert Apple een mooie poetsdoek mee...
Op de een of andere manier moeten vooral vrouwen indien ze iets willen aanwijzen op je scherm ALTIJD een vinger afdruk achter laten, ipv de vinger NIET tegen het scherm te drukken...

Nieuwe iMacs zijn blijkbaar net zo vrouw-on-proof als mijn macbook ;)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hear hear... :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:16:
[...]

Op de een of andere manier moeten vooral vrouwen indien ze iets willen aanwijzen op je scherm ALTIJD een vinger afdruk achter laten, ipv de vinger NIET tegen het scherm te drukken...

Inderdaad!!!!

Verwijderd

Ja hier ook, iMac 24 inch nu 4 weken in bezit, in de hoeken links rechtsboven, het is een lichte zweem met een bepaald patroon, waarschijnlijk door de luchtstroom in de ventilatiegleuven aan de bovenkant veroorzaakt (door het afvoeren van de vochtige lucht).
Het is alleen niet weggegaan maar heeft geresulteerd in een hele lichte zweem neergeslagen op de achterkant van de (glas?) plaat.
Dit zie je alleen als ie uitstaat, ik vind het wel best eigenlijk voor de rest is ie perfect.
(geen geelzwemen en helemaal gelijkmatig verlicht en pixelperfect)
De enige domper is de Coverflow performance in iTunes (10000 nummers), dit gaat nauwelijks soepeler als het systeem wat ie vervangt, een dual G4 met nvidia ti 4600 met 128 mb ram.
Ook exposé hapert dan met iTunes en coverflow en nog wat andere venstertjes geopend.
Aan de hoeveelheid geheugen kan het niet liggen, 4 GB ram (kingston KTA).
Hoop dat dat met Leopard opgelost wordt waar coverflow een belangrijk onderdeel van wordt.
Vista draait ook goed, al voelt het wat trager aan dan OSX, bioshock demo gespeeld, default gaat ie naar alles op high, maar naar een resolutie van 1024 wat niet echt mooi is om te zien maar als je dan de volle resolutie probeert, draait het ook nog redelijk en ziet er super uit dus toch wel redelijk lijkt me zo.
HD films zien er helemaal super uit.
Spiegeling helemaal geen last van, sterker nog; de matte Studio LCD 17 inch van mijn oude systeem heeft in mijn situatie meer last van lichtinval.
Al met al tevreden het is natuurlijk een fikse stap vooruit in vergelijk met mijn bejaarde G4.
Ik hoop alleen dat er nog wat geoptimaliseerd gaat worden aan de coverflow performance.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:58:
Ja hier ook, iMac 24 inch nu 4 weken in bezit, in de hoeken links rechtsboven, het is een lichte zweem met een bepaald patroon, waarschijnlijk door de luchtstroom in de ventilatiegleuven aan de bovenkant veroorzaakt (door het afvoeren van de vochtige lucht).
Het is alleen niet weggegaan maar heeft geresulteerd in een hele lichte zweem neergeslagen op de achterkant van de (glas?) plaat.
Dit zie je alleen als ie uitstaat, ik vind het wel best eigenlijk voor de rest is ie perfect.
(geen geelzwemen en helemaal gelijkmatig verlicht en pixelperfect)
De enige domper is de Coverflow performance in iTunes (10000 nummers), dit gaat nauwelijks soepeler als het systeem wat ie vervangt, een dual G4 met nvidia ti 4600 met 128 mb ram.
Ook exposé hapert dan met iTunes en coverflow en nog wat andere venstertjes geopend.
Aan de hoeveelheid geheugen kan het niet liggen, 4 GB ram (kingston KTA).
Hoop dat dat met Leopard opgelost wordt waar coverflow een belangrijk onderdeel van wordt.
Vista draait ook goed, al voelt het wat trager aan dan OSX, bioshock demo gespeeld, default gaat ie naar alles op high, maar naar een resolutie van 1024 wat niet echt mooi is om te zien maar als je dan de volle resolutie probeert, draait het ook nog redelijk en ziet er super uit dus toch wel redelijk lijkt me zo.
HD films zien er helemaal super uit.
Spiegeling helemaal geen last van, sterker nog; de matte Studio LCD 17 inch van mijn oude systeem heeft in mijn situatie meer last van lichtinval.
Al met al tevreden het is natuurlijk een fikse stap vooruit in vergelijk met mijn bejaarde G4.
Ik hoop alleen dat er nog wat geoptimaliseerd gaat worden aan de coverflow performance.
Bedankt ik ben gelukkig dus niet de enige. Heb je er daarna nog eens last van gehad? Ik zal thuis ook eens controleren of er vlekken zijn achtergebleven. Ik heb de iMac vrij snel uitgezet dus hopelijk is de schade beperkt.
Ik denk dat ze wel aan de Coverflow performance zullen werken. De videokaart moet in ieder geval snel genoeg zijn en wat ik begrepen had dat er in Leo verschillende performance verbeteringen zitten op het gebied van OpenGL. We zullen zien....

Verwijderd

Erhnam schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:50:
[...]

Bedankt ik ben gelukkig dus niet de enige. Heb je er daarna nog eens last van gehad? Ik zal thuis ook eens controleren of er vlekken zijn achtergebleven. Ik heb de iMac vrij snel uitgezet dus hopelijk is de schade beperkt.
Nee het begon eerst geleidelijk aan werd steeds groter en beslaat nu zo'n A6'je links alswel rechts.
Maar ik heb er dus totaal geen last van, het is meer iets cosmetisch als ie uitstaat.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:39:
[...]

Nee het begon eerst geleidelijk aan werd steeds groter en beslaat nu zo'n A6'je links alswel rechts.
Maar ik heb er dus totaal geen last van, het is meer iets cosmetisch als ie uitstaat.
Persoonlijk zou ik Apple toch vragen wat je hier mee moet doen. Misschien ruilen ze hem om of krijg je een leuke korting? Van een machine van 1750 euro verwacht ik dat die perfect moet werken en een witte waas van een A6'je, ook al als die uitstaat, vind ik iets wat onacceptabel is.

Verwijderd

Bij mij is het dan ook geen witte waas heh, een heel licht zweempje wat absoluut niet te zien is als ie aanstaat. (dus geen zichtbare druppeltjes ofzo)
Wel is het zo dat je door alle verhalen (geelzweem etc), nog maar moet afwachten wat je er voor terugkrijgt en daardoor misschien wat meer pikt.
Ik heb applecare erbij gekocht, mocht het nu echt nog verder verergeren zal ik daar zeker melding van gaan maken.
Anyway, het is en blijft een superding hoor!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Dat de verkoper dit niet gezegd heeft.
"Pak de iMac uit, en geniet nog even 4 uur van het uitzicht.
Zet de iMAc pas veel later aan"

edit:

Terug naar de Apple winkel en gratis omruilen:

Handleiding
Er wordt niets gezegd over acclimatiseren.
Dus dit hoeft niet, en is het product fout.
En als een product een defect binnen 6 maanden na aanschaf optreedt, is er sprake van een fout vanaf dag 1, en heb je recht op kostenloze vervanging, zonder afschrijven.
( en is is winkelier verantwoordelijk voor de oplopen schade.
Denk aan je parkeerkosten, de brandstof en misschien je vrij middag.
ik zeg gratis extra geheugen ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door weeraanmelden op 27-09-2007 17:36 ]

Verwijderd

Nu ik er nog even verder over nadenk; het kan wel eens aanslag zijn van de rook (ik rook dus) in combinatie met het wegtrekkende vocht wat gezorgd heeft voor de 'neerslag'.
Dat lijkt me nog de meest logische verklaring, daar lijkt het ook veel op namelijk, het is een soort licht bruinige waas.
Nogmaals heel vaag hoor en alleen te zien als ie uitstaat.
Dus wil je die aanslag voorkomen niet roken ;)
Als het alleen condens is zou het namelijk allang weggetrokken moeten zijn mag ik aannemen na een maand gebruik.

Verwijderd

Aangezien mijn status na drie dagen nog altijd op 'gereed voor verzending' staat ben ik uit frustratie maar even bij een MacStore geweest. De 24" eens goed bekeken. Wat een schitterend scherm!
Kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.

En over de performance. No worries, Straks met Leopard kan je de smile niet meer van je gezicht krijgen als je achter je 24" zit. Het ziet er super uit, draait als een tierelier en geeft een enorme performanceverbetering. Het voelt super-smooth, en dit dus al op een oudere iMac.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Als je deze link volgt en even installeert gaat het nog sneller:

http://www.apple.com/supp...cefifirmwareupdate12.html

Verder heb ik de iMac gisteren uren lang aangehad. Geen condens meer te zien! Gelukkig maar. Het systeem bevalt uitstekend. Bij de iFactors store in Zoetermeer wisten ze me trouwens te vertellen dat de toplaag echt van glas is en niet van plastic. Het is alleen ongehard vandaar.

Verwijderd

Ehrnam: Kun je 'ns kijken welk type dvd/cddrive je in je mac hebt zitten? Het schijnt dat die Matsushita's vervangen zijn door (nog) stillere modellen, kan even niet op de naam komen...

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:59:
Ehrnam: Kun je 'ns kijken welk type dvd/cddrive je in je mac hebt zitten? Het schijnt dat die Matsushita's vervangen zijn door (nog) stillere modellen, kan even niet op de naam komen...
Ik zal vanavond even kijken! Verder zal ik wat foto's van de condensvorming op het Internet zetten.

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 06:53
Erhnam schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:28:
[...]

Ik zal vanavond even kijken! Verder zal ik wat foto's van de condensvorming op het Internet zetten.
Over je vraag mbt het schoonmaken: nimmer met glassex of andere schoonmaakmiddelen doen! De chemicalieen kunnen de toplaag aantasten, zeker als er glossy of anti glare zooi opzit. Volgens mij is de enig juiste manier een licht vochtige doek, of het meegeleverde stofdoekje gebruiken.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Hier een foto van het probleem!

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/Imac_Fotos/IMG_0313.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/Imac_Fotos/IMG_0311.JPG

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-02 21:08

Maximus

There is no substitute

Heb er zelf ook last van gehad. Gelijk gemeld bij MacMe, langzaam aan is het dezelfde dag nog weg getrokken.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

O, dat is wel heel duidelijk zichtbaar heh, bij mij is het absoluut niet zo erg geweest, in het begin helemaal niets te zien namelijk, vanaf dag 1 niet, pas na een paar dagen.
Ik denk nog steeds dat het neerslag is van aangezogen rook, wellicht in combinatie met een hoge relatieve vochtigheidsgraad in de machine. (als ik me niet vergis is het regenseizoen in Azië)

Gelukkig is de glasplaat demontabel (zij het tamelijk lastig), over een jaar wellicht even door een service center laten cleanen, kan gelijk de HD vervangen worden door een groter exemplaar :)
Als je de discussiefora van Apple leest zie je dat er toch best wel wat issues zijn, ook met het 24 inch exemplaar; ik heb dus een echt perfect display en sta daarom niet direct te springen om hem om te laten ruilen. (als dat al zin heeft)

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Neerslag van rook :?
Ik rook als een ketter achter mijn scherm, maar ik zie toch echt niets bijzonders.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-02 21:08

Maximus

There is no substitute

Het is ook geen rook het is condens welke zicht vormt tussen de glasplaat en het tft-scherm.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Erhnam schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:10:
Als je deze link volgt en even installeert gaat het nog sneller:

http://www.apple.com/supp...cefifirmwareupdate12.html

Verder heb ik de iMac gisteren uren lang aangehad. Geen condens meer te zien! Gelukkig maar. Het systeem bevalt uitstekend. Bij de iFactors store in Zoetermeer wisten ze me trouwens te vertellen dat de toplaag echt van glas is en niet van plastic. Het is alleen ongehard vandaar.
Volgens mij heb ik jou toen geholpen :P

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
djunclesam schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:16:

AMEN!!

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:22:
[...]

Volgens mij heb ik jou toen geholpen :P
de plaat die ervoor zit is gewoon van een kunstof hoor absoluut niet van echt glas :+
(is van het zelfde matriaal als kogelvrij glas volgens mij)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 21:39
Zet em in een compact kamertje met een flinke vochtvreter?
Pagina: 1