[testcase] Centrum Hilversum op een zondag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:45
Serie foto's van Hilversum op een zondag. Specifiek geen mensen erop gezet, hoewel dat meer kwam omdat er uberhaupt geen mensen waren. Ikzelf vind het als serie wel geslaagd, maar toch heb ik het gevoels alsof er iets mist.

Een volgende keer ga ik waarschijnlijk op een zaterdag rondlopen en er ook mensen bij fotograferen. Maar voor deze serie zou ik graag verbeter punten op compositie gebied willen ontvangen.

Foto's zijn trouwens gemaakt met een Minolta 700si, 17-35/2.8-4 lens en Ilford FP4+ 125ASA film.

1:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10424-2/03.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10426-2/07.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10403-2/08.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10406-2/09.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10408-2/10.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10410-2/12.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10412-2/13.jpg

8:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10414-2/14.jpg

9:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10416-2/15.jpg

10
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10418-2/17.jpg

11
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10420-2/18.jpg

12
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10422-2/19.jpg

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Eerlijk genomen:

• Het zwart/Wit voegt niet echt iets toe in de meeste gevallen
• Schattige foto's, maar imo mist het onderwerp enorm? Het meerdendeel is denk ik architectuur wat jou aantrekt, maar alsnog vind ik het niet goed uit de foto's komen.
• Ik vind veel foto's ' te breed genomen'. Daarmee bedoel ik dat het onderwerp (voor zover aanwezig) totaal weg valt tegen de omgeving. Licht leuke architecturistische (leuk woord :P )onderwerpen uit ipv hele gebouwen.

Daar in tegen zijn ze wel lekker scherp :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Bertus-nl
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 23:23
Ik vind die met die spiegels wel gaaf!

http://www.designyourgoogle.com

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

die met de spiegels vind ik ook het sterkste, omdat het een leuk spannend conrast is tussen de rechthoekige vormen en het organische vande vervorming in die spiegel...
Die foto past eigenlijk niet direkt bij de rest, hooguit als contrast bij de 'architectuur foto's...

Wat betreft de compositie... in veel foto's stoort de vervorming van de lens me, omdat rechte lijnen gaan kromlopen, en de fotos zelfs bij rechte en fontale aanblik toch scheeflopen (foto's 1, 3, 4, 8, 12).

de sterkste architectnische compositie vind ik foto 2 en 9, doordat het een spel van scherpe diagnonale lijnen zijn..
Foto 1 heeft als nadeel dat alle lijnen eigenlijk krom lopen in dezelfde richting (sterk naar linksboven zonder dat er een 'tegen-lijn' is).

Waar je ook nog aan kunt werken zijn de uitsnedes... die komen me soms erg 'krap' over en soms heb je juist net aande rand net nog een 'loos randje' over...
Ik neem aan dat je de foto's niet specifiek gesneden hebt, darom kan het misschien zin hebben zelf al wat 'ruimer' te fotograferen en uiteindelijk bij de nabewerking de meest optimale uitsnede te kiezen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

De foto's komen heel "plat" over. Nu is het in zwart-wit toch al moeilijk om een mooi dynamisch bereik over te houden, maar in veel gevallen zie je dat je de lucht hebt meegenomen, die compleet is uitgebleekt. Je camera heeft toch geprobeerd om een goede overal belichting te halen, maar door die lucht, heb je heel weinig dynamisch bereik over voor je foto's, waardoor alles heel vlak wordt.

Waarschijnlijk had je met een paar stops onder belichten en/of een centrum of spot meting, mooiere resultaten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wat grappig dit! Ik woon vlakbij Hilversum (Naarden) en aangezien ik er toch wel best vaak kom herken ik alles van deze foto's. Van mij had #7 eruit gemogen, die is volgens mij echt te onderbelicht. Ik vind nr. 1 en nr. 8 gaaf, geeft echt die verlaten look door de graffiti. Het is trouwens wel grappig dat het zo stil is op zondag, in tegenstelling tot de grotere steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[quote]Notna schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:20:
• Het zwart/Wit voegt niet echt iets toe in de meeste gevallenDat ben ik absoluut niet met je eens. De afwezigheid van mensen in combinatie met het zwart-wit roept bij mij een gevoel van leegte en afbraak, ja bijna een spookstad, op. Foto 1 met dat steegje en die graffiti past daar goed bij, evenals 3/4 met die dichtgetimmerde ramen/deur. Niet alle foto's passen trouwens bij deze lege sfeer, maar het zit er wat mij betreft wel in en dat maakt de serie voor mij in ieder geval toch aansprekend :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Erg leuke serie dit. Bij het doorbladeren van de foto's had ik elke keer de gedachte: op de volgende foto zal toch wel iemand staan? En op de volgende dan, en de volgende, en...
De meeste foto's zijn an sich niet zo bijzonder, maar de combinatie maakt dat het klikt.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Harm schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:29:
[...]
Dat ben ik absoluut niet met je eens. De afwezigheid van mensen in combinatie met het zwart-wit roept bij mij een gevoel van leegte en afbraak, ja bijna een spookstad, op. Foto 1 met dat steegje en die graffiti past daar goed bij, evenals 3/4 met die dichtgetimmerde ramen/deur. Niet alle foto's passen trouwens bij deze lege sfeer, maar het zit er wat mij betreft wel in en dat maakt de serie voor mij in ieder geval toch aansprekend :) .
Ik ben het wel eens met het niet wat toevoegen van zwart-wit. Normaal kan z/w inderdaad een gevoel van afbraak en leegte oproepen, maar dan moet je niet in het (winkel)centrum van een grote stad gaan fotograferen (moet je eens in Almelo komen, dan kan het weer wel :X ). Foto 1 is dan idd een uitzondering te noemen, maar ik vind het voor de rest helaas saai overkomen.

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:45
Notna schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:20:
Eerlijk genomen:

• Het zwart/Wit voegt niet echt iets toe in de meeste gevallen
• Schattige foto's, maar imo mist het onderwerp enorm? Het meerdendeel is denk ik architectuur wat jou aantrekt, maar alsnog vind ik het niet goed uit de foto's komen.
• Ik vind veel foto's ' te breed genomen'. Daarmee bedoel ik dat het onderwerp (voor zover aanwezig) totaal weg valt tegen de omgeving. Licht leuke architecturistische (leuk woord :P )onderwerpen uit ipv hele gebouwen.

Daar in tegen zijn ze wel lekker scherp :)
Waarom voegt het zwart/wit niets toe? Op welke manier kan het wel wat toevoegen dan?
Welk onderwerp denk jij dat ik vast probeerde te leggen? Op welke manier zou ik dat onderwerp beter vast kunnen leggen?

Aantal vragen die zo bij mij opkomen na het lezen van jouw commentaar. Daarnaast, op deze resolutie kan je niet zien of foto's echt scherp zijn of niet :)
RM-rf schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:34:
die met de spiegels vind ik ook het sterkste, omdat het een leuk spannend conrast is tussen de rechthoekige vormen en het organische vande vervorming in die spiegel...
Die foto past eigenlijk niet direkt bij de rest, hooguit als contrast bij de 'architectuur foto's...

Wat betreft de compositie... in veel foto's stoort de vervorming van de lens me, omdat rechte lijnen gaan kromlopen, en de fotos zelfs bij rechte en fontale aanblik toch scheeflopen (foto's 1, 3, 4, 8, 12).

de sterkste architectnische compositie vind ik foto 2 en 9, doordat het een spel van scherpe diagnonale lijnen zijn..
Foto 1 heeft als nadeel dat alle lijnen eigenlijk krom lopen in dezelfde richting (sterk naar linksboven zonder dat er een 'tegen-lijn' is).

Waar je ook nog aan kunt werken zijn de uitsnedes... die komen me soms erg 'krap' over en soms heb je juist net aande rand net nog een 'loos randje' over...
Ik neem aan dat je de foto's niet specifiek gesneden hebt, darom kan het misschien zin hebben zelf al wat 'ruimer' te fotograferen en uiteindelijk bij de nabewerking de meest optimale uitsnede te kiezen.
Oftewel, bij diagonale lijnen kan de vervorming van de lens wel werken, en krijg je dus boeiendere foto's? Terwijl bij foto's met veel horizontale en verticale lijnen de vervormingen te opvallend aanwezig is?

Mijn uitsnedes moet ik inderdaad aan werken, ik heb zowiezo de neiging om heel krap te kaderen. De foto's dat er nog net een randje over is kan komen omdat ik dat randje door de viewfinder niet heb gezien. Een SLR viewfinder wil nog wel eens de randjes eraf snijden die op de foto dan wel worden vastgelegd.
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:38:
De foto's komen heel "plat" over. Nu is het in zwart-wit toch al moeilijk om een mooi dynamisch bereik over te houden, maar in veel gevallen zie je dat je de lucht hebt meegenomen, die compleet is uitgebleekt. Je camera heeft toch geprobeerd om een goede overal belichting te halen, maar door die lucht, heb je heel weinig dynamisch bereik over voor je foto's, waardoor alles heel vlak wordt.

Waarschijnlijk had je met een paar stops onder belichten en/of een centrum of spot meting, mooiere resultaten gehad.
Voor waarschijnlijk koop ik weinig. Een volgende keer kan ik het wel proberen, maar ik wil graag zeker weten dat zoiets werkt of niet. Dus als jij wat beter uit kan leggen waarom het is zoals jij zegt dat het is zou ik dat zeer op prijs stellen.
Fl4pp13 schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:07:
Wat grappig dit! Ik woon vlakbij Hilversum (Naarden) en aangezien ik er toch wel best vaak kom herken ik alles van deze foto's. Van mij had #7 eruit gemogen, die is volgens mij echt te onderbelicht. Ik vind nr. 1 en nr. 8 gaaf, geeft echt die verlaten look door de graffiti. Het is trouwens wel grappig dat het zo stil is op zondag, in tegenstelling tot de grotere steden.
Foto 7 is een uitsnede uit een grotere foto, waar nog veel meer donkere stukken inzaten. Maar het donkere is in dit geval als kader bedoelt, als doorkijk naar de panden erachter. Is dus niet helemaal gelukt als jij hem onderbelicht vind :)

Wel mooi dat je het herkenbaar vindt. En ja, dat stille op een zondag is best wel grappig, vandaar dat ik vast heb geprobeerd te leggen.
Harm schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:29:
[...]
Dat ben ik absoluut niet met je eens. De afwezigheid van mensen in combinatie met het zwart-wit roept bij mij een gevoel van leegte en afbraak, ja bijna een spookstad, op. Foto 1 met dat steegje en die graffiti past daar goed bij, evenals 3/4 met die dichtgetimmerde ramen/deur. Niet alle foto's passen trouwens bij deze lege sfeer, maar het zit er wat mij betreft wel in en dat maakt de serie voor mij in ieder geval toch aansprekend :) .
Fijn om te lezen dat er mensen zijn die mijn idee wel zien, en dat het een aansprekende serie is. Maar, hoe had deze serie beter gekund, heb je daar een idee over?
Rudedadude schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:34:
Erg leuke serie dit. Bij het doorbladeren van de foto's had ik elke keer de gedachte: op de volgende foto zal toch wel iemand staan? En op de volgende dan, en de volgende, en...
De meeste foto's zijn an sich niet zo bijzonder, maar de combinatie maakt dat het klikt.
Ik hoef niet perse foto's die maken die opzichzelf echt bijzonder zijn. En het is zeker fijn om te zien dat het als serie werkt. Maar ik wil toch kijken of ik de foto's per stuk kan verbeteren, en daarmee een betere serie neer kan zetten. Dus als je ideeën/tips hebt hoe ik afzonderlijke foto's had kunnen verbeteren, graag... :)
Bits! schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:24:
[...]

Ik ben het wel eens met het niet wat toevoegen van zwart-wit. Normaal kan z/w inderdaad een gevoel van afbraak en leegte oproepen, maar dan moet je niet in het (winkel)centrum van een grote stad gaan fotograferen (moet je eens in Almelo komen, dan kan het weer wel :X ). Foto 1 is dan idd een uitzondering te noemen, maar ik vind het voor de rest helaas saai overkomen.
Waarom vind jij ze saai overkomen? Waarom kan het in Almelo wel, en in Hilversum niet? Waarom is foto 1 een uitzondering?

Voor iedereen, bedankt voor het commentaar, ik hoop alleen nog net iets meer eruit te kunnen slepen. En dat allemaal in de hoop dat ik ooit nog eens een goeie fotograaf ga worden :P
Pagina: 1