40 ampere op 12 volt voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Inferno-Acid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-08 19:06
Hey mensen! Ik heb een probleem, ik ben bezig met een bouwproject, een draaiplateau die gebruikt gaat worden in videoproducties. Nou is mijn probleem dat ik twee motors gebruik, en die hebben stroom nodig, ze trekken samen ongeveer 18 A op 12 volt als ze idle draaien, maar als iemand iets doms doet op het plateau kunnen ze omhoog schieten naar 40A!

Nu zoek ik dus een voeding die dat kan voeden, alleen het probleem is, alle goedkopere pc voedingen die 40A op 12 volt kunnen leveren zitten met meerdere rails! Dus als ik die zou combineren ( geen idee hoe ) zou ik nooit 40A krijgen. Dus ik zoek eigenlijk een voeding (mag een pc PSU zijn, of een speciale voeding die voor dit soort spul bedoelt is ) die wel 40 A op 12 volt kan leveren, en niet al te duur is.

Ik ben best bereid om een single rail 40 A 12 volt psu te modden ( twee dummyloads op 3 en 5 volt etc ) , maar dan moet ik wel eerst een vinden :P
Bedankt voor het lezen!

Edit: ik zal ze niet met een enkele voeding PER motor kunnen voeden, het moet allemaal via 1 speedcontroller kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Inferno-Acid op 26-09-2007 21:03 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Kun je niet gewoon een transformator gebruiken? Lijkt me veel goedkoper en als het stukgaat makkelijker te vervangen. Of moet het gelijkstroom zijn?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-08 10:12

Sebazzz

3dp

Je kan beter geen PSU van een pc gebruiken, hoe handig dat ook lijkt.
Deze zal je namelijk ook op de 5Volt en 3,3Volt lijnen moeten belasten, anders is het snel kaduuk,

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MIsschien een paar auto accu's gebruiken ?
Hangt er een beetje vanaf hoelang je plateau moet draaien, maar een uurtje zou te doen moeten zijn.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou gewoon een trafo pakken van +/- 250 VA en dan met een motorbeveiliging dat deze af slaat als er teveel A wordt getrokken. Of je moet de constructie aanpassen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zijn dat nog altijd die ruitenwisser motoren? Dan is alleen een transfo niet voeldoende. Volgens mij moeten die echt wel DC hebben.

• Inferno-Acid
The Triad schreef op woensdag 26 september 2007 @ 21:04:
Je kan beter geen PSU van een pc gebruiken, hoe handig dat ook lijkt.
Deze zal je namelijk ook op de 5Volt en 3,3Volt lijnen moeten belasten, anders is het snel kaduuk,
Zoals ik in mn 1e post al liet zien, yea daar was ik me bewust van :P En yea het moet gelijkstroom zijn, anders dacht ik niet aan een pc PSU :)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Even kijken, er bestaan zware geschakelde voedingen voor.
Door hun compacte bouw en effectief schakelen gaat er minder warmte verloren en kan je motoren aansturen.
http://www.conrad.nl/goto/?product=511163 voor 140 Euro, geschakeld.
http://www.conrad.nl/goto/?product=510186 is lineair en rond 140 Euro, maar minder zwaar.
Lineair voor hoge amperes is ineffectief, er gaat veel warmte verloren.

Maar hee, waarom moet het per se 12V zijn?
Het is makkelijker om 220 V motoren te nemen, en vervolgens via fase aansnijding de toerental mee regelen. Waarom zou je veel geld uitgeven aan uberzware 80 A 12V voedingen terwijl je allang klaar bent voor dezelfde geld met 220V motoren + vertragingskast en faseaansnijding schakeling?
Je kan zelfs desnoods elektrische takelding nemen, ombouwen en ermee aandrijven. Langzaam maar sterk. Voor 70 Euro heb je al eentje uit b.v. Praxis die vele kilo's kan optillen.

Fase aansnijding schakeling kan veel meer amperes aan en kan bijstellen als motor moeilijk loopt.
http://www.conrad.nl/goto/?product=510699 is zo'n voorbeeld regelaar voor 2000W aansturen.

De vraag is alleen hoe zwaar de plateau belast wordt...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LauPro schreef op woensdag 26 september 2007 @ 21:12:
Ik zou gewoon een trafo pakken van +/- 250 VA en dan met een motorbeveiliging dat deze af slaat als er teveel A wordt getrokken. Of je moet de constructie aanpassen.
250 VA / 12 V = 20 A, lijkt me niet geheel de 40 die nodig is. Een trafo zou ik niet gebruiken, je moet dan namelijk zo'n extreem lompe trafo hebben, extreme lading condensatoren enz. Het wordt dan erg duur, je hebt een laag rendement en 't wordt dus ook warm (40A door een gelijkrichter).

Op SK staat een geschakelde voeding die 33A kan leveren op 12V, voor maar €27 (komt wel lading verzendkosten bij uit China). Voordeel van 12V is dat je jezelf niet omzeep kan helpen als je met je vingers ergens aanzit.

Verwijderd

Ringkern trafo, gelijkrichter en een paar dikke elco's ? (10.000uF each ?)

Die elco's kunnen ook handig zijn tijdens het opstarten van het ding.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Inferno-Acid schreef op woensdag 26 september 2007 @ 21:00:
Hey mensen! Ik heb een probleem, ik ben bezig met een bouwproject, een draaiplateau die gebruikt gaat worden in videoproducties. Nou is mijn probleem dat ik twee motors gebruik, en die hebben stroom nodig, ze trekken samen ongeveer 18 A op 12 volt als ze idle draaien, maar als iemand iets doms doet op het plateau kunnen ze omhoog schieten naar 40A!
[...]
Nu zoek ik dus een voeding die dat kan voeden, alleen het probleem is, alle goedkopere pc voedingen die 40A op 12 volt kunnen leveren zitten met meerdere rails! Dus als ik die zou combineren ( geen idee hoe ) zou ik nooit 40A krijgen. Dus ik zoek eigenlijk een voeding (mag een pc PSU zijn, of een speciale voeding die voor dit soort spul bedoelt is ) die wel 40 A op 12 volt kan leveren, en niet al te duur is.
Je probleem is alleen maar die pieken, de rest is allemaal geen probleem. 18A in normaal bedrijf gaat blijkbaar prima werken.
Ik ben best bereid om een single rail 40 A 12 volt psu te modden ( twee dummyloads op 3 en 5 volt etc ) , maar dan moet ik wel eerst een vinden :P
Bedankt voor het lezen!

Edit: ik zal ze niet met een enkele voeding PER motor kunnen voeden, het moet allemaal via 1 speedcontroller kunnen.
Volgens mij kun je die rails aan elkaar koppelen, de levensduur gaat dan wel wat achteruit, maar technisch gezien zou het geen probleem moeten geven. Zeker bij dit soort enorme stromen is de eigen weerstand van elk circuit wel dusdanig dat die een enigszins balancerende werking heeft, eventueel zou je met wat tunen de stroom "gelijk" kunnen trekken door een kleine (hoogvermogens) weerstand toe te voegen.
Ik snap dat dit hobbywerk is, dus dat dit electronisch niet wenselijk is laten we even buitenbeschouwing.

Maar nu de echte oplossing:
Pak een acculader en een accu.

Je pakt een acculader die 20A kan laden (of zoveel dat je gemiddeld meer laad dan ontlaad) en die zet je op een forse accu, en je hele probleem is weg. Die motoren mogen dan tot 100A of meer pakken (startmotor van een auto kan dat halen) en je accu word geladen tijdens de rustigere momenten.

Dit is namelijk de enige optie om bij laagstroom de spanning enigszins stabiel te houden zonder gekke voedingen. Want ik denk dat je anders binnen no-time een grote verzameling gesloopte voedingen hebt.

Verwijderd

Accu lader ? Dat gaat dat ding echt never nooit trekken of bijbenen !!!

Ik heb in mijn auto al een 120 Ampere Dynamo zitten waar 80 vrij basic is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 00:00 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:59:
Accu lader ? Dat gaat dat ding echt never nooit trekken of bijbenen !!!

Ik heb in mijn auto al een 120 Ampere Dynamo zitten waar 80 vrij basic is.
Hij heeft maar 18 Ampere nodig, waarom zou hij het dan niet bijbenen?
Het zijn ook maar piekjes van een paar seconden als ik het goed begrijp.
Zoek trouwens ook maar even het verschil tussen je Dynamo en de Accu op ;)

Als je zo'n lader pakt:
http://kamperen.tweedehan...der-12-volt-6-10-amp.html

Dan kom je waarschijnlijk al een aardig eind, leg er een 60Ah accu bij voor 50 euro en je kunt 5 uur vooruit bij een gemiddeld verbruik van 20A. In de praktijk betekent dat waarschijnlijk dat je de hele dag bezig kunt zijn zonder ergens last van te hebben. En mocht je toch een probleem hebben dan pak je de dikste auto op de parkeerplaats en haalt daar de accu uit :+

Toevoeging:
Het voordeel van een Accu is ook dat je nogal wat vermogen "over" hebt. Als je controller het kan regelen kun je de motoren veel zwaarder belasten (wat geen problemen oplevert als ze gekoeld zijn en niet constant overbelast worden). Je plateau's zullen daardoor iets meer pit krijgen en iets makkelijker snel wisselende acties kunnen uitvoeren.

[ Voor 19% gewijzigd door TheGhostInc op 27-09-2007 00:15 ]

Verwijderd

Jij gaat uit van een gemiddeld gebruik, sta je leuk te koekeloeren als je meer trekt.

Producties, zekere voor het onzekere nemen, gewoon 100% goed.

Dynamo en Accu ? Dynamo en acculader zal je bedoelen... weinig verschil hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 00:19 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 00:19:
Jij gaat uit van een gemiddeld gebruik, sta je leuk te koekeloeren als je meer trekt.
TUURLIJK ga ik uit van gemiddeld gebruik, er zit niet voor niets een accu bij die de pieken eruit filtert. In principe gebruik je de accu als een soort condensator.
Producties, zekere voor het onzekere nemen, gewoon 100% goed.
Precies, maar helaas is daar hier geen budget voor. Daarnaast weet ik niet waar jij een 120A 12V voeding vandaan gaat halen, maar dan is het denk ik goedkoper om alles 230V uit te gaan voeren. Daarnaast is zo'n voeding weer dusdanig zeldzaam dat je er meteen 2 moet kopen, om 100% goed te zitten. Want die dingen hebben waarschijnlijk een langere levertijd dan de gemiddelde nieuwe auto, en 2de hands zijn ze niet te vinden.
Dynamo en Accu ? Dynamo en acculader zal je bedoelen... weinig verschil hoor ;)
Jij begint over een Dynamo, dus ik vroeg me af of je het verschil doorhad. Die 120A dynamo die er bij jou in zit heeft weinig te maken met de accu en zelfs niet met het piekvermogen (dat is tijdens het starten). Maar die heb je waarschijnlijk nodig voor je versterker, navigatie, Xeon lampjes, airco, ....
Vergeet even niet dat een 120A dynamo "maar" max. 1,4KW aan vermogen levert, als je dan een forse audio set erin bouwt met 1 of 2 fikse versterkers, een PS en een carputer dan kun je last krijgen dat je accu nooit meer word bijgeladen tijdens het rijden. Daarnaast ben ik niet op de hoogte van het effectieve vermogen als je op de snelweg rijd, ik neem aan dat die 120A piek vermogen is, waarschijnlijk bij 6 of 7K rpm van de motor, loop je rustig te touren kan dat dus nog best 1/4 of 1/3 zijn, waardoor je nog maar 300-400W hebt.

Terug naar de discussie:
Als de topicstarter niet zelf zijn generator gaat bouwen kun je bovenstaand verhaal negeren.
Als je het accu + lader idee wil uitvoeren, bedenk dan vooral hoe lang het ding moet werken, en wat je schat dat het gemiddeld verbruik is. (25 seconden 20A, 5 Seconden 40A, 30seconden 0A geeft gemiddeld maar 12A gemiddeld, met een 10A lader verbruik je dan 2A per uur (2Ah) met een 40Ah accu doe je dan 20uur)

Verwijderd

Het was even om als voorbeeld aan te geven wat je zelf aangeeft met de versterkertroep in een auto.

Dat wil je niet ;) Ook niet met jouw 20 AMP lader waar toch meer getrokken kan worden.

Hoe zwaarder de last... of ze zullen alles moeten wegen en met een bepaald gewicht moeten meten qua verbruik.

Ik zou de makkelijke weg kiezen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 00:54 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:14
Een 12V/120A voeding is gewoon te koop hoor: http://www.delta-elektronika.nl/SM3000-series.htm
Ze zijn niet goedkoop, maar wel erg goed.

Ontopic, denk ik dat de combo accu plus lader helemaal niet zo verkeerd is. De accu zorgt er voor dat de pieken geleverd kunnen worden en in de pauzes kun je weer laden. En door slim te shoppen ben je goedkoper uit dan met een dikke trafo en gelijkrichter.
Aan de andere kant denk ik wel dat het gebruikt van een pc powersupply ook wel een optie is. Wat is er op tegen om alle lijnen een minimale load te geven om de supply stabiel te houden. Het enige wat ik kan bedenken is dat een accu zeker hogere piekstromen zal kunnen leveren

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

furby-killer schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:32:
[...]
250 VA / 12 V = 20 A, lijkt me niet geheel de 40 die nodig is. Een trafo zou ik niet gebruiken, je moet dan namelijk zo'n extreem lompe trafo hebben, extreme lading condensatoren enz. Het wordt dan erg duur, je hebt een laag rendement en 't wordt dus ook warm (40A door een gelijkrichter).
Ik neem aan dat die 40A een piekstroom van maximaal een paar seconden, dat is met 250 VA prima te doen. Desnoods pak je een wat zwaardere trafo, maar deze oplossing zit volgens mij nog steeds onder de 50 euro ook.

• Inferno-Acid
Wow, wat een discussie allemaal :P Nou oke even ter herinnering, ik zal met 2 motors dus idd maar PIEK 40A gaan trekken, jullie idee van autoaccu + lader is iets wat ik ook heel graag wou doen, maar daar ziet mijn baas tegen op ( Gewicht enzo ), die 35A voeding van de conrad lijkt mij dan de handigste oplossing? Gewoon een 40A automatische zekering er tussen zodat de voeding niet pieken boven de 40A zal verdragen, en gewoon laten gaan?

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal :) Ik ben er nogsteeds niet helemaal uit. Oh trouwens dat ik ruitenwissermotoren gebruikte was vooral doordat het goedkoop was en ik had al een 45A 12 volt PWM speedcontroller, met 230 volt gaan rondhannesen is nog net iets TE hardcore voor mij :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:37:
Ringkern trafo, gelijkrichter en een paar dikke elco's ? (10.000uF each ?)

Die elco's kunnen ook handig zijn tijdens het opstarten van het ding.
Ohja, of niet natuurlijk ..... ( maar nodig zijn die elco's wel uiteraard ) wat gaat die primaire een stroompje trekken tijdens de opstart in de top ..... en als het een ringkern is dan ..... Dus : zeer lage draadgewonden R in prim circuit opnemen. Of de bekende opstart beveiliging, dan blijven de zekeringen heel :) .....

Last : tegenwoordig is het niet moeilijk om een voeding zelf te bouwen. Aanpassen aan persoonlijke wensen en zeer lage prijzen. In geen 1000 jaar dat geld aan een voeding uitgeven wat ik zag. Eentje sloeg alles : zeer duur en zodanig geschakeld ( stuur trap ) dat bij wegvallen van de loper ( pot meter instelling ) tussen de uitgangsklemmen de MAX spanning ( 25 Volt ) kwam te staan ipv de MIN spanning <3 Volt. Kijk er mee uit. Dan kom je zelfs een goede koopvoeding tegen.

TS : Accu met accu voeding, is dat niets ?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 13:51 ]

• Inferno-Acid
Dat met de accu, het moet foolproof worden he, dus niet dat ze dat ding 2 uur laten draaien, accu is leeg, en dan er nog in1x op stappen en dan knalt de lader er uit? nieuwe zekering nodig voor de lader.

Verwijderd

Inferno-Acid schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:03:
Dat met de accu, het moet foolproof worden he, dus niet dat ze dat ding 2 uur laten draaien, accu is leeg, en dan er nog in1x op stappen en dan knalt de lader er uit? nieuwe zekering nodig voor de lader.
Allright, dan een PS. Ideaal is dan een ongestabiliseerde voeding ( goedkoop ) : echter de nullast spanning is veeel hoger dan de belastingspanning. Kunnen ze dat aan ? Houd in acht dat uiteindeling de stroom door de wikkelingen bepaald of het kan of niet. Normaal gesproken zou het wel moeten kunnen.

Ik ken die motortjes niet. Bij normale belasting ( motortjes in normaal bedrijf ) heb je dan de normale belastbare spanning ter beschikking ).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferno-Acid
Ik kom later nog terug op dit topic leon :) Ik kom er net achter dat mn Ampèremeter vercrackt is, dus misschien kan ik wel met een 15 maybe 20 amp voeding door de voeten ( die ik makkelijk kan regelen ), dus ik zal eerst even alles GOED moeten meten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inferno-Acid schreef op zondag 30 september 2007 @ 21:22:
Ik kom later nog terug op dit topic leon :) Ik kom er net achter dat mn Ampèremeter vercrackt is, dus misschien kan ik wel met een 15 maybe 20 amp voeding door de voeten ( die ik makkelijk kan regelen ), dus ik zal eerst even alles GOED moeten meten :D
Ja, das altijd goed : ( goed ) meten = ( goed ) weten :) ! Suc6 ermee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Vond het ook wel knap, 20A voor een ruitenwissermotor. Dat komt op dik 240 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferno-Acid
Ik ging uit van de motor tegen blokkade aan eh Laupro? Zodat als mensen er iets doms mee gaan doen dat niet direct al het interne prut helemaal kapot gaat :) Ik kom er net achter dat ik maar een 20A misschien 25A voeding nodig zal hebben. Dat word een stuk makkelijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.tip
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
(overleden)
Die 40 Ampere is dus alleen als iemand iets doms doet en niet echt nodig. Je zou een stroombegrenzer op, zeg 20 A, in de verbinding tussen je voeding en motoren kunnen opnemen. Dat kan met een paar transistoren en weerstanden. Het duurste onderdeel is dan de doorlaattransistor die de 20 A aan moet kunnen. Ik denk dat dit geheel niet veel meer dan € 10 hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je electro zaak in.
Koop een voeding zoals de http://www.conrad.nl/goto/?product=511163
Dit moet echt goed zijn , zelf geef ik voor dit soort dingen ook vaak zoeits mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 00:00:
Ga je electro zaak in.
Koop een voeding zoals de http://www.conrad.nl/goto/?product=511163
Dit moet echt goed zijn , zelf geef ik voor dit soort dingen ook vaak zoeits mee :)
Komen we toch weer richting de 40A waar we het over hadden, 35 zal ook prima zijn.

Ik denk dat zijn budget dit niet toelaat, vandaar dat hij zo op de marge wil spelen met die 20-25 AMP. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euhm een trafotje van een klein lasapparaat? meestal rond de 12V (10-20V) gelijkrichtmeuk zit er al in en elko's ook :)
Pagina: 1