Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wil hoog geluid met fans krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jaja het klinkt een beetje raar, want de meeste vinden het heerlijk als hun fans geen geluid geven, maar ik wil is een keer wat anders, ik wil er namelijk 2 fans in me computer zetten die met een fancontroller een hard hoog geluid geven, net zoiets als een F1 auto op volle toeren, niet dat je dit 100% met fans kan nabootsen maar het zou leuk zijn als het er een beetje op lijkt.
quote: citaat
De kleine fans hebben een vervelend hoog geluid.
Is dit waar? Geven de kleine fans ( 40MM) een hoger geluid dan hun broers?

Kan je ook het best oude fans gebruiken omdat die al een beetje versleten zijn en daarom meer herrie maken?

Een fancontroller ga ik zeker gebruiken, anders heb je altijd van die takke herrie :P

Verwijderd

De frequentie is afhankelijk van de rotatiesnelheid, terwijl de amplitude (het volume) vooral afhankelijk is van het formaat. Voor een sterk, hoog geluid kun je (denk ik) het best een aantal 6000 rpm 40 mm fans gebruiken, misschien nog aangevuld met wat 3000 rpm 120 mm fans...

Maar wtf 8)7

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 23:40
Koop een HD2900XT en zet de fan op volle snelheid :)

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Had vroeger een thermaltake volcano, die ging echt hard :+ en slaap was onmogelijk :D haal er zo 2? ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:30

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Koop een Xbox 360, als je die naast een F1 auto zet, hoor je de F1 niet meer. :+

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

leonpwner1 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:01:
Met ^^.

Zelfs in een Antec P182 is het nog een vlieger die opstijgt :x

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
F1 auto's hebben motoren die wel 19.000 toeren maken geloof ik, je wilt toch geen fans in je computer die evenveel toeren maken om alleen maar dat geluid te maken?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kijk eens naar de 40MM fans die vaak in 1U servers gebruikt worden, die halen al gauw 8000-9000rpm en maken een behoorlijk herrie.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 20:49
Kan je niet gewoon standaard fans gebruiken en er meer spanning opzetten? Beetje gevaarlijk ,maar een kwestie van uitproberen en het is tevens goedkoop ;). Beetje raar idee van je , maar dan heb je tenminste wel een goede airflow :P.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 09:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Sloop een oude stofzuiger. Ventilatorgeval inbouwen. Stekkertje uit je kast in het stopcontact (denk niet dat je voeding dat trekt :P )

Je pc wordt in ieder geval echt wel koel!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je zou de bladen van een ventilator een paar krassen kunnen geven, bv. door er een hete soldeerbout overheen te halen.

Dan gaat de lucht er niet soepel meer overheen, en gaan ze ruisen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Ik zou voor de grap wel een cooler willen die 19.000 toeren draait :9 ik heb wel eens een cooler gesloopt en daar een elektromotor van een elektrische tafel cooler 12V op gepleurt. Die was wreed :D

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:11:
Kijk eens naar de 40MM fans die vaak in 1U servers gebruikt worden, die halen al gauw 8000-9000rpm en maken een behoorlijk herrie.
Jij bedoelt zo iets?

http://cgi.ebay.com/Extra...egoryZ80151QQcmdZViewItem

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Die draaien 12000 rpm ;) tenminste volgens m'n monitoring tooltje :)

PC based oscilloscope

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, zulk soort dingen maken echt een ongelooflijke herrie, en als je iets met karton knutselt kun je ze wel laten fluiten.
Reinstein schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:15:
[...]

Die draaien 12000 rpm ;) tenminste volgens m'n monitoring tooltje :)
Laat me raden, Supermicro?

[ Voor 76% gewijzigd door AtleX op 26-09-2007 20:18 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Frankie02 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:09:

F1 auto's hebben motoren die wel 19.000 toeren maken geloof ik, je wilt toch geen fans in je computer die evenveel toeren maken om alleen maar dat geluid te maken?
Waarschijnlijk gaat het meer om de toonhoogte. Die is in het geval van een fan afhankelijk van de rotatiesnelheid en het aantal bladen. Zo produceert een fan met zes bladen op 2500rpm een toon van 250Hz. De berekening hiervoor is (aantal bladen × rpm) ÷ 60 = aantal Hz.

Voor een hard en hoog geluid moet je dus op zoek gaan naar een fan met een hoog toerental en het liefst zoveel mogelijk bladen. Beide dragen bij aan de toonhoogte.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 26-09-2007 20:20 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

AtleX schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:16:
Ja, zulk soort dingen maken echt een ongelooflijke herrie, en als je iets met karton knutselt kun je ze wel laten fluiten.

[...]

Laat me raden, Supermicro?
Ja of Speedfan dan draaien ze bij mij altijd 12 miljoen toeren:P

Verwijderd

Hoe kleiner + hoe meer RPM + hoe slechter de luchtflow = hoe meer herrie :)

Een fan "overklokken" :P door meer voltage te geven gaat heel slecht. Ooit eens geprobeerd en bij 15V was het circuit stuk!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Is dit niet wat?

Of lijkt dat meer op een straaljager :+

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

leonpwner1 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:01:
For sure lol, gewoon een stofzuiger. (Voor alle nVidia fanboys: De fan komt normaliter nooit boven 34% uit :P En dus hoor je hem nooit. En voor alle ATi fanboys/girls: Ik heb zelf een HD2900XT)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
bassie schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:27:
Is dit niet wat?

Of lijkt dat meer op een straaljager :+
Haha 65.0 dBA :P er zijn grenzen :'(

Verder denk ik dat de 40mm fan die ik op ebay heb gezien een best lawaai geeft, @ 2/3 stuks
Noise
34 dBa
Speed
9000 rpm

Verwijderd

Monteer zo'n snelle fan op een oud koelblokje, bij voorkeur een asus chipsetkoelblokje zoals deze : link
Als de lucht te hard/snel langs zo'n blokje geblazen wordt, gaat dat fluiten. ;)

edit: De fan moet wel ongeveer op het blokje passen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 20:45 ]

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
Nyarlathotep schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:12:
Sloop een oude stofzuiger. Ventilatorgeval inbouwen. Stekkertje uit je kast in het stopcontact (denk niet dat je voeding dat trekt :P )

Moah... weet je hoeveel warmte een stofzuiger motor afgeeft?

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
MensionXL schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:27:
[...]

For sure lol, gewoon een stofzuiger. (Voor alle nVidia fanboys: De fan komt normaliter nooit boven 34% uit :P En dus hoor je hem nooit. En voor alle ATi fanboys/girls: Ik heb zelf een HD2900XT)
zet de 8800 eens op 100%, das ook geen lolletje _O-

Antec Tricool fans @ 100% zijn ook leuk vooral 3 tegelijk :P

oh, k heb hier geloof ik nog wel een 80mm fan, 4400 RPM :P

[ Voor 6% gewijzigd door MexxT op 26-09-2007 20:43 ]

Audi S3

Verwijderd

je mag mijn akasa fan overnemen, herrie ding

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 13:45
haha ja ik denk dat je zat mensen kan vinden die jou gratis hun herrie fan willen toesturen :P

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:23:
Hoe kleiner + hoe meer RPM + hoe slechter de luchtflow = hoe meer herrie :)

Een fan "overklokken" :P door meer voltage te geven gaat heel slecht. Ooit eens geprobeerd en bij 15V was het circuit stuk!
Bij mij ging een oud 80mm dingetje tot wel 24v meen ik...

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Zo'n 8cm CPU koeler die tot 6000rpm gaat maakt voldoende herrie hoor, vooral als je er een fangrill opzet, of 'm ergens tegenaan laat blazen. Daar het geluid wat lager is dan iele 4 of 6cm fans, komt het wat dreigender over ...

Als je geen herrie fans kan vinden, heb ik er nog wel een paar voor je ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
SKiLLa schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:58:
Zo'n 8cm CPU koeler die tot 6000rpm gaat maakt voldoende herrie hoor, vooral als je er een fangrill opzet, of 'm ergens tegenaan laat blazen. Daar het geluid wat lager is dan iele 4 of 6cm fans, komt het wat dreigender over ...

Als je geen herrie fans kan vinden, heb ik er nog wel een paar voor je ;)
Interessant :*) hoeveel groot zijn ze en weet je ongeveer hoeveel RPM? De verzendkosten zijn natuurlijk voor mij.

@tvdh38: Het zelfde eigenlijk, weet je hoe groot ze zijn en hoevel RPM?

Ik zie dat als je ze ergens tegen aan laat blazen dat het een fluitend effect geeft, bijvoorbeeld koelblokje of gewoon aluminium?

Bedankt voor de nogal snelle help iedereen :P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

maar als je dan toch heel veel lucht gaat verplaatsen, heb je er al over nagedacht om je case te laten hooveren (zweven)? zou toch moeten kunnen :+

/edit: je kan voor dat fluiten natuurlijk ook een vloeitje of mondharmonica gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 26-09-2007 21:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Heb zelf nog 1 diehard herrie-schopper in de aanbieding:

Een 9 jaar oude (06-10-1998 !!!) Magic MGA8012MS, 2pins, 8cm case fan. Vervelend genoeg zijn er veel subtypes van deze fan, vanaf 26dBa tot 57dBa. Deze doet volgens mij 2500rpm max en maakt een heleboel kabaal (zeker veel meer dan 26dBa in ieder geval) kan ik je verzekeren :)

Zelfs op 5V klinkt ie nog rot ! Heb 'm zelf gemod naar een 3pins stekker, normaliter is het domweg 2 pins. Echt een aanrader als je herrie wil :)

Verder heb ik nog een Thermaltake 6025A, 3pins CPU koeler, 6cm, 4500rpm bij 28dBa (fabrikant specs). En een Xilence K8 CPU cooler, 3pins, 8cm, 2600rpm bij 23dBa (fabrikant specs), klinkt in het echt stukker harder, doet het vooral slecht met fangrills, gaat dan echt fluiten, etc. En hoe meer rpm hoe hoger de fluittoon ;)

Je mag ze hebben voor de verzendkosten + een euro per stuk voor de moeite ... inc. de fan-grills.
Zou persoonlijk echter b.v. een 6000rpm 6cm of liever zelfs een 5000rpm 8cm (Adda ?) fan scoren, of een industriele 12cm fan met 2000+ rpm (en dan tevens heel erg veel airflow).

Het is maar wat je zoekt, een hoge jankerige fluittoon of een lagere "brom/zoem", of een combo ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
wat denk je van een beetje experimenteren met fanguards maken? maar dan niet die zoveel mogelijk lucht doorlaten maar het hardste suizen :P

weet iig dat mijn akasa UV(zelf al herrieding) nog meer herrie maakt bij de voorgeboorde gaten in mn case en dat het geheel zo luid is dat als alle deuren openstaan ik beneden het gezuig nog hoor:P

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 14:38
Bij Delta hebben ze een 38x38x28 fannetje wat 16.000rpm doet!

PDFje

Een iets groter formaat: 60x60x38 @12.000rpm kan ook.

PDF

edit: typo eruit gehaald

[ Voor 35% gewijzigd door Universal Creations op 26-09-2007 23:42 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Lees dan wel goed en zie dat het 38 * 38 * 28 is ;)

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:12:

Stofzuigers produceren een warme uitlaatstroom...
Heb je wel eens een stofzuiger uit elkaar gehaald? Je moet een aardige kast hebben wil je die motor in kunnen bouwen, maar goed, zoieso slecht plan.

@TS
Je zou ook eens kunnen experimenteren met een oude HDD. Open maken, kop eruit slopen en platters beschadigen ofzo. Heb dat hier wel vaker gedaan. Pas op dat je met je eruitgesloopte kop / HD niet bij je monitor in de buurt komt want er zitten loei-sterke magneten in. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 23:45 ]

• DinX
  • Laatst online: 19:08

DinX

Motormuis

Een hoop kleinere fans in een PowerEdge 2950 @ m'n bureau: http://dinx.be/hell.mp3 :p
Je wil dat wel niet lang naast je hebben ;)

[ Voor 20% gewijzigd door DinX op 26-09-2007 23:44 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10
fix een oude DragonOrb3 cpu cooler :P
geloof me als ik zeg dat die dingen een pleuris geluid maken, zelfs met de kast dicht :/

Bier, Whiskey en Metal!!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
ook papst heeft die 40mm herrieapparaten, deze worden idd in rackservers (1 of 2 U) gebruikt, hebben uiteraard een veel hoger toerental nodig om evenveel lucht te verplaatsen

pdfje: http://www.ebmpapst.us/allpdfs/400J%2EPDF

toerental: 10000 rpm ;)

oja als een 12 cilinder 4-takt op 12000 toeren loopt doet iedere cylinder 1 van de 4 omwentelingen 1 arbeidsslag met meerdere 'herriemomenten' (inlaat/explosie/UITLAAT) dus de 'toonhoogte' is niet echt 1 toon maar meer een hoop harmonischen rond met name 12000tpm*12cyl./60s = 2400 Hz en 1/4 (4 takt) daarvan lijkt me

Verwijderd

Originele videokaart koeling van bijvoorbeeld een 6600GT op 12V laten lopen, dat maakt ook een hoop lawaai :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 15:57
Zet voor de lol eens 2 ventilatoren tegen elkaar en laat ze beiden dezelfde kant uitblazen, krijg je een soort turbilentie, maakt best wat lawaai en klinkt niet als een saaie zoem, heeft misschien wel wat weg van een motor welke op een constant toerental draait.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 10:27
Ik heb 2 delta hp fans gebruikt op een dual celeron systeem.
60mm@7500RPM

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Saturnus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:54:
[...]

Bij mij ging een oud 80mm dingetje tot wel 24v meen ik...
ik heb papst 120mm modellen op 40V laten lopen (labvoeding ging niet verder), gemeten met een fluke155 (dus meting klopt wel ;) ). Gaat gewoon prima ,maar zelfs die stille papst's maken dan een bescheiden geluidje.

oh ja ze stegen op :P

• deugtniet
  • Laatst online: 13-06-2023
Boudewijn schreef op donderdag 27 september 2007 @ 00:00:
[...]

ik heb papst 120mm modellen op 40V laten lopen (labvoeding ging niet verder), gemeten met een fluke155 (dus meting klopt wel ;) ). Gaat gewoon prima ,maar zelfs die stille papst's maken dan een bescheiden geluidje.

oh ja ze stegen op :P
Ben ik nou een idioot, of branden die dingen niet door?
wantm van 12-40V is toch best wel hoog?

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 23:18
DinX schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:43:
Een hoop kleinere fans in een PowerEdge 2950 @ m'n bureau: http://dinx.be/hell.mp3 :p
Je wil dat wel niet lang naast je hebben ;)
Super geluid :D, niet voor dagelijks gebruik tho :+.

Heb hier 2 mooie DC Brushless fans, 120x120x40 meen ik, ruim 2000 toeren doen ze (hoeveel weet ik niet precies, maar ze draaien loeihard).

Lijkt mij wel gaaf om een keer het geluid van een vliegtuig ofzo na te kunnen bootsen met een x-aantal fans, (van 0% power tot 100% power). Het mp3 bestand van DinX komt daar best in de buurt maar dan zouden de fans nog ff een aantal voltjes hoger moeten en op een gegevenmoment naar een mooi diep bulderend doordringend gerommel over moeten gaan ... _/-\o_ En dan ook echt zo'n gashendel namaken waar je alle fans op aan kunt sluiten _/-\o_ _/-\o_ :D

[ Voor 6% gewijzigd door EyeWitness op 27-09-2007 06:40 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben een server hangen waarbij ze standaard tegen de 13.000 rpm draaien (een super micro 1U). Maakt echt een rot geluid, maar als je dat wilt :+

edit:
Lol: beetje laat zo op de vroege morgen :P

[ Voor 34% gewijzigd door CrashOne op 27-09-2007 07:11 ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Ik heb een aantal spire casefans, die maken me toch een geluid! Eventueel zou je ook kunnen kijken neaar die oranje/zwarte thermaltakes met fancontrol!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 18:16

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik zou zeggen ga voor een speakertje en speel gewoon continu een F1 geluid op af. Zet je er een ventilator voor, lijkt het ook nog alsof het geluid van je case fan af komt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

deugtniet schreef op donderdag 27 september 2007 @ 06:26:
[...]

Ben ik nou een idioot, of branden die dingen niet door?
wantm van 12-40V is toch best wel hoog?
papst fans zijn zelfs voor 14V gemaakt aldus de sticker erop.

en ik heb het in 5 minuten getest; daarbij gingen ze niet stuk.
ik zeg niet dat ze niet stuk gaan op langere termijn ,maar dat heb ik niet getest.

Kennelijk is dat spul zo overgedimensioneerd dat ze ong. 5 minuten 40V aankunnen. Dat is het enige wat ik stel :)

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

kun je dan niet beter iets voor een 40mm fan bouwen, we zijn potdorie wel casemodders :P zijn vast wel mogelijkheden om een fluitje ervoor te bonjouren.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Verwijderd

Topicstarter
SouLLeSSportal schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:29:
kun je dan niet beter iets voor een 40mm fan bouwen, we zijn potdorie wel casemodders :P zijn vast wel mogelijkheden om een fluitje ervoor te bonjouren.
Ja hier dacht ik ook al aan, gewoon dan een 40 mm fan met een soort trechtertje en dan aan het einde iets van een fluit uitgangetje ofzo, net zoals in een echte fluit, nu gaat het waarschijnlijk niet meer op F1 lijken maar dit is ook leuk :P

• Hrugnir
maak het meteen helemaal mooi met een windtunnel van verschillende 40mm herriefans en die dan uitmonden in een 'fluit'

Verwijderd

gewoon 230v 120mm industry fans

maken herrie zat imo

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:33

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb hier nog een Proliant 5500R staan. Zitten 4 of 6 12 centimeter fans in die volgens mij gewoon op 230v lopen. Zet het ding aan, sluit er aan de voorkant een slang op aan en je hebt een stofzuiger.

Mag je zo gratis op komen halen. Hij staat hier toch alleen maar stof te happen :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
is dat een 19" case?
danw il ik best die case wel komen halen(en hij de fans) :)
DM me maar bij interesse

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 30-09-2007 14:35 ]

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:02

HaTe

haat niet

MexxT schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:41:
[...]

zet de 8800 eens op 100%, das ook geen lolletje _O-

Antec Tricool fans @ 100% zijn ook leuk vooral 3 tegelijk :P

oh, k heb hier geloof ik nog wel een 80mm fan, 4400 RPM :P
offtopic:
Ey MexxT :D
woms hier :P

Koop gewoon een modelbouw electro motortje, zoals deze
rpm/V: ........................................................ 5000
Housing diameter: ..................................... 24mm
Length: ....................................................... 36mm
Length with drive shaft: ........................... 48mm
Diameter of the drive shaft: ..................... 2.3mm
Weight: ....................................................... approx. 53g
NiCd/NiMH rechargeable battery cells: .. 7-10
LiPo rechargeable battery cells: .............. 2-3
No-load current: ........................................ 1.2A
Current at max. efficiency: ...................... approx. 5-12A
Continuous current: .................................. <15A
Max. current: ............................................. 20A (60 seconds max.)
Max. power: ............................................... approx. 100W
Internal resistance: ................................... 0.084 ohms
Daar zet je dan een aantal finnen op, en dan laten blazen :*)

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 01-10-2007 21:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Hmm, is hier niet op GoT niet aan fans overvolten? :+ Zou wel een mooi idee zijn: tig Delta-fans laten throttlen als zware motor. Beetje aanpassen aan een racespel en je kast trilt als een dikke American Muscle. :P

Verwijderd

Hoe dichter de fanbladen langs "luchtgeleiders" lopen (denk aan een turbine), hoe meer herrie!
Het omgekeerde wordt toegepast als je een pc stiller wilt maken: maak de fan niet direct op het koelblok of tegen het rooster in de pckast.
Experimenteer bv. eens met een stukje karton. Denk er om dat je de fanbladen net niet raakt!
:-)

Verwijderd

Ik kan me herinneren dat ik ooit een 120mm papst fan had die op 230Volt werkte. Deze maakte ook een vrij hoog wasmachine achtig geluid. Mischien moet je het zoeken bij de 230Volt fans :?

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Je kan ook eens proberen om kleine gaatjes in je fanbladen te boren. Volgens mij is menig luchtalarm op dezelfde manier gemaakt (draaiende schijf met gaten).

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Of je schaft een turbine aan.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Als ze uit het zicht komen te zitten kun je ook 1 fanblad nog volsmeren met plamuur, zodat die lekker uit balans gaat. Komt de levensduur niet echt ten goede, maar ok...

• Haan
  • Laatst online: 21-11 14:26

Haan

dotnetter

Bij computerland (en vast wel op meer plekken) verkopen ze Ferrari kasten die bij het aanzetten van de pc het geluid van een startende motor geven, misschien is dat ook wat voor de TS :P
het is een vreselijk irritant geluid, zeker als het volume te hard staat..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40
Je kunt toch ook gewoon een luidspreker in je kast monteren en daar een F1 geluidje op zetten?

Ik weet niet hoe je anders zo'n geluid na kunt doen van een V8 met maximaal 19.000 RPM :D

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 12:37

BioHazard

*\o/*

Afbeeldingslocatie: http://www.modthebox.com/reviews/coolermaster/aero7plus/aero7plus3.jpg
Die heb ik hier nog liggen, en die maken een flink blaasgeluid! Is los te schroeven, heb het koelblok ook niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door BioHazard op 06-10-2007 01:17 ]

• TribalDragon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 15:07
Pin me er niet op vast ( bekende uitspraak in het begin van de jaartelling ), maar volgens mij heb ik nog 2 x 60mm Delta HP voor je liggen.
In de tijd dat ik deze nog gebruikte en ik kreeg een bekende aan de telefoon, heb ik een paar keer de vraag gehad wie er aan het stofzuigen was....

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11 16:01

HeepH

Dope Rapper

Ik vraag me af of je met een scheidsrechtersfluitje en een kleine 40 mm high rpm fan niet het geluid van een turbo (g-lader/compressor) na kunt doen :D lijkt me supergrappig namelijk.

http://specs.tweak.to/16495

• Hrugnir
dat van die gaten lijkt mij ook wel een goed idee en je zou gewoon wat kunnen experimenteren, als het gelukt is zet je zeker wel een geluidsfragment op internet he? :P
Pagina: 1