Harde schijf compleet wissen

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-02 16:34
Ey,

Ik wil mijn Pc verkopen en daarom wil ik ook alle gegevens die op de harde schijf staan verwijderen. Iets wat heel vaak voorkomt, en ik heb het forum en google ook al doorzocht en vond wat methodes. (http://www.planet.nl/plan...ontentid=703394/sc=d1d1a9)

Maar mijn vraag is nu, als ik mijn harde schijf volledig wis met bijvoorbeeld het programma als http://www.heidi.ie/eraser/, kan ik dan nog wel, nadat ik mijn HDD heb gewist, Windows opnieuw installeren mbv mijn orginele Restore CD die bij de PC destijds zat? Want ik neem aan dat tijdens het verwijderen, ook echt alles wordt verwijdert/overschreven en dan zou het kunnen dat de Restore CD ook niet meer werkt, of zit ik nou verkeerd? Want ik wil de PC verkopen zonder al mijn data, maar wel met de std windows erop ;)

Bedankt alvast voor jullie hulp!

Gr JPeeRiny

[ Voor 4% gewijzigd door Drakentemmer op 26-09-2007 18:34 ]

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
hmm soms werkt je herstel cd nog wel, maar soms ook niet... Ik heb een compaq gehad waarbij het niet meer werkte, maar bij mijn acer werkt het geloof ik wel. Je kunt pech of geluk hebben. Je kunt ook gewoon een versie downloade en dan een legale code gebruiken die als het goed is op de pc zelf staat

• Sebazzz
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Programma? Linux! Start een Ubuntu live cd op en voer uit:
dd if=/dev/urandom of=/dev/hda (of sda in geval van SATA/SCSI)

Gegarandeerd dat je data en je partitietabellen niet meer terug te halen zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat hangt er een beetje vanaf hoe je restore disk werkt. Sommige restore dingen zijn alleen om te booten en halen de rest van een partitie af, in dat geval heb je dus een probleem, want dan ben je die data kwijt.
Staat je volledige OS op die disk dan moet je zonder problemen kunnen herinstalleren.

• Drakentemmer
  • Laatst online: 21-02 16:34
Is de beste oplossing dan nog seeds het formateren? Want dan kun je de restore Cd wel gewoon gebruiken erna. Maar ik lees wel dat formateren alleen de index verwijdert, en niet alle gegevens! Er staan heel wat persoonlijnlijke bestanden op de harde schijf en ik wil dat de koper deze niet kan lezen/zien!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou de restore-cd kunnen gebruiken om een schone windows install te doen (de rest dus eerst weggooien, maar niet je partities vernaggelen) en de resterende lege ruimte met een los tooltje wissen.

Dan hou je een eventuele restore-partitie gewoon intact en is je data wel weg.

Verwijderd

Killdisk schrijft de schijf vol met nullen. Is een gratis dos proggie.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 15:34
Misschien een beetje omslachtig, maar je zou de restore partitie (als je die dus hebt) tijdelijk op een andere harde schijf kunnen Ghosten en vervolgens de schijf die je wilt verkopen eens bewerken met een tooltje wat er geschikt voor is. Daarna de restore partitie weer terug Ghosten en klaar.

Of de koper moet tevreden zijn met een Windows-licentiestikker en lever je em zonder restore CD's. Persoonlijk gooi ik bij bijvoorbeeld notebooks er toch een schone installatie tegenaan.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

Bij formateren en ook met een killdisk, geldt het volgende.
Alleen de data wordt verwijderd die je kiest om verwijderd te worden.
Je kan er dus voor kiezen om de windows directory wel te verwijderen, maar de recovery partitie niet.
Pagina: 1