Toon posts:

harde schijf probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Maxtor ATA schijf in een externe behuizing. Om de partities te wissen en opnieuw te formatteren heb ik de schijf even overgeplaatst naar een pc. In die pc werkt de schijf zoals het hoort (ik kan schrijven en lezen), maar als ik ze opnieuw in de behuizing steek wordt ze niet herkend, en hoor ik enkel een zwak pfwiet (telkens ongeveer 3 seconden lang) in plaats van het gebruikelijke gebrom. Ik heb al andere schijven in de behuizing geplaatst en die werken wel...

Iemand een suggestie?
Merci!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is de schijf goed gejumperd? In vrijwel alle behuizingen moet de schijf als master staan, anders werkt het niet. Mocht dat het geval zijn kan het zijn dat de stroomvoorziening niet voldoende is. Misschien dat de Maxtor net ietsjes meer trekt dan je andere disks en dan kan het zijn dat hij niet goed genoeg opspint en dus weer uitvalt.

Verwijderd

Topicstarter
De jumper staat op master, ik heb al andere configuraties geprobeerd, maar zonder resultaat. Wat de stroomvoorziening betreft: wegens een defecte transfo heb ik de plug afgeknipt en op een andere transfo gemonteerd. De kabel is daardoor wel een stuk langer (weerstand?). Na deze reparatie heeft de schijf wel een uur aan een stuk staan schrijven zonder problemen...

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Euhm wat voor waardes had de oude trafo en de nieuwe?

Verwijderd

Heb je ook een ander bestand systeem gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
oude transfo: +12V, 1.5A
nieuwe transfo: +12V, 1250mA

Het bestandssysteem is niet veranderd (NTFS). Ik denk niet dat het hiermee iets te maken heeft aangezien de schijf niet (deftig) opspint...

Verwijderd

Het verschilt toch 250 mA he dat kan het verschil betekenen.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
1250/1500*100=83,33%

Slechts 83,33% van de oude trans, denk dat het hier dus wel aan kan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een andere transfo te vinden. Toch vreemd dat hij eerst een uur probleemloos (zwaar) gewerkt heeft...

Verwijderd

Ik heb iets dergelijks ( ik veronderstel ook dat het een voedingsprobleem kan zijn ) gehad met een Freecom Mobiele Schijf. Pas nadat er een externe PS op werd aangesloten werkte alles 100 %. Ervoor leek de schijf beschadigd en softwarematig leek het er ook zeer slecht uit te zien. Ook bij mij werkte het soms ( bv een half uur ) even wel, zelfs de schijf zo NTFS geformateerd en een file weggeschreven ..... dan weer storing etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 20:45 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:39:
Ik heb iets dergelijks ( ik veronderstel ook dat het een voedingsprobleem kan zijn ) gehad met een Freecom Mobiele Schijf. Pas nadat er een externe PS op werd aangesloten werkte alles 100 %. Ervoor leek de schijf beschadigd en softwarematig leek het er ook zeer slecht uit te zien.
Dan geeft je USB aansluiting gewoon te weinig spanning af. Maar externe harde schijven van 3,5 inch formaat hebben sowiezo een externe voeding nodig.

Verwijderd

Inderdaad, de usb poort ( voedingsdeel ) kon het niet aan. En het betrof hier een 3,5 schijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 20:46 ]

Pagina: 1