Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

drempel "Algemene heffingskorting" > teveel verdienen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.681 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Normaal blijf ik altijd onder de grens van de algemene heffingskorting en krijg ik heel veel terug :). Met een stufi en het salaris van mijn partner kunnen we rondkomen. Net kreeg ik mijn loonstrookje binnen. Tot mijn schrik zag ik dat mijn cumulatief loon opgelopen is dit jaar tot € 5500,- Op de site van de BD lees ik
Als u in 2006 een inkomen uit werk en woning had dat lager was dan € 6.150 én u had in 2006 een fiscale partner, dan kunt u in aanmerking komen voor uitbetaling van de algemene heffingskorting.
Maw als ik dit jaar 'gewoon' doorwerk, kom ik zeker over de 6150 heen. De uren van september komen er nog bij en dan hebben we nog drie maanden ... 650,- over 4 maanden is niet veel. Ik zou slechts 162,50 per maand moeten verdienen om onder de grens te blijven.

Nu het vervelende. Als ik onder de grens blijf, krijg ik alles terug. Maar als ik een euro erover heen ga, krijg ik dan niets meer terug? Maw. als ik 6151 verdien loop ik mijn korting van 1900,- mis?

En hoe zit het met inkomsten uit overige bronnen? Ik heb ongeveer 200,- verdiend wat ik nog moet gaan opgeven.

==
hoi

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
wat ik in zulke gevallen doe is m'n belastingaangifte van vorig jaar erbij pakken... en in het programmaatje wat getalletjes wijzigen... dan kijken wat de gevolgen zijn en dan aannemen dat de regels niet schrikbarend wijzigen....

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het haalt volgens mij niet uit of je € 1,- over de grens gaat of niet. Heffingskorting houdt gewoon in dat je de eerste € X,- geen belasting hoeft te betalen. Stel de heffingskorting is € 1000,-

Je werkt het jaar en verdient € 3000,- ( Rekenend met een vast belasting tarief van 33% voor het gemak ) en je moet € 1000,- euro belasting betalen. Daar trek je die heffingskorting vanaf en dus per saldo moet je € 0.,- betalen. Omdat er door het jaar heen al zeg €800,- euro belasting is ingehouden krijg je € 800,- terug.

Stel nou dat je maar € 2000,- in het jaar verdient moet je dus € 666,66 belasting betalen. Omdat de heffingskorting € 1000,- is moet je eigenlijk -€ 333,33 belasting betalen. Die kan je dan dus uit laten keren. Ook het bedrag wat er dan al aan belasting is ingehouden kun je nog weer uit laten betalen.

De grens van € 6150,- is gewoon de grens waar het omslaat van geld terug krijgen en geld moeten betalen. Het is dus niet een grens waar je opeens een stuk achteruit gaat ofzo, of opeens je heffingskorting kwijt bent. De heffingskorting is dan alleen lager als het bedrag wat je aan belasting moet betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 26-09-2007 16:56 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Stel nou dat je maar € 2000,- in het jaar verdient moet je dus € 666,66 belasting betalen. Omdat de heffingskorting € 1000,- is moet je eigenlijk -€ 333,33 belasting betalen. Die kan je dan dus uit laten keren. Ook het bedrag wat er dan al aan belasting is ingehouden kun je nog weer uit laten betalen.
Je krijgt nooit meer terug dan je betaald hebt bij een korting, dus je krijgt geen 333 euro extra terug...

-------

De algemene heffingskorting is simpelweg een reductie op je belastingen, en wel een die iedere werkende krijgt. Deze is maximaal 2043 euro. Met een percentage in de eerste schijf van 33 procent, betekent dat dus dat je pas belasting gaat betalen als je over de 6150 euro gaat. Je zal dus 33 pct belasting gaan betalen over het bedrag waarmee je de 6150 euro overschrijdt. Verdien je bijvoorbeeld 6750 euro, dan betaal je over 600 euro 33 pct belasting, ofwel 198 euro.

Hoe het met heffingskorting en gezinsinkomen zit, weet ik overigens niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 17:17 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je een fiscale-partner hebt die wel inkomen heeft dan kan je de heffingskorting dus uit laten keren. Het gedeelte wat je niet verbruikt kun je dus uit laten betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Eusebius
  • Niet online
Edwardvb schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:29:
wat ik in zulke gevallen doe is m'n belastingaangifte van vorig jaar erbij pakken... en in het programmaatje wat getalletjes wijzigen... dan kijken wat de gevolgen zijn en dan aannemen dat de regels niet schrikbarend wijzigen....
Nou, de korting is verlaagd van 6400 (uit mijn hoofd) naar 6150. Daar komt bij dat ik dit jaar meer ben gaan werken om wat te betalen. Dus de grens komt voor mij automatisch harder dichterbij. Maar dat het zo hard zou gaan lopen?
rwb schreef op woensdag 26 september 2007 @ 17:20:
Als je een fiscale-partner hebt die wel inkomen heeft dan kan je de heffingskorting dus uit laten keren. Het gedeelte wat je niet verbruikt kun je dus uit laten betalen.
Die snap ik niet? Maar ik ben dan ook geen fiscale held :)

Hierboven lees ik dat je over de eerste 6150,- geen belasting hoeft te betalen. Of tenminste, zoals jij RWB zegt, het is een omslagpunt. Maar dat zie ik niet ... als ik 3000 werk, betaal ik door het jaar 1000 loonheffing die ik achteraf terugkrijg. Als ik voor 6150 werk, krijg ik 2029 terug. Maar boven de 6150 krijg ik opeens niets meer terug :?

[ Voor 37% gewijzigd door Eusebius op 26-09-2007 18:24 ]

==
hoi

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eusebius schreef op woensdag 26 september 2007 @ 18:20:
[...]

Nou, de korting is verlaagd van 6400 (uit mijn hoofd) naar 6150. Daar komt bij dat ik dit jaar meer ben gaan werken om wat te betalen. Dus de grens komt voor mij automatisch harder dichterbij. Maar dat het zo hard zou gaan lopen?

[...]

Die snap ik niet? Maar ik ben dan ook geen fiscale held :)

Hierboven lees ik dat je over de eerste 6150,- geen belasting hoeft te betalen. Of tenminste, zoals jij RWB zegt, het is een omslagpunt. Maar dat zie ik niet ... als ik 3000 werk, betaal ik door het jaar 1000 loonheffing die ik achteraf terugkrijg. Als ik voor 6150 werk, krijg ik 2029 terug. Maar boven de 6150 krijg ik opeens niets meer terug :?
Jawel, maar dan "eet" je je heffingskorting weer op, zogezegd.

Als je 6105 werkt, krijg je 2029 terug.
Stel je werkt daar nog 1000 euro bovenop, en je moet daarover 300 euro belasting betalen, kom je per saldo op 1729 wat je terug krijgt.

• Eusebius
  • Niet online
Plague schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:00:
[...]

Jawel, maar dan "eet" je je heffingskorting weer op, zogezegd.
Ah, dat is een duidelijke uitleg.
Als je 6105 werkt, krijg je 2029 terug.
Stel je werkt daar nog 1000 euro bovenop, en je moet daarover 300 euro belasting betalen, kom je per saldo op 1729 wat je terug krijgt.
Dus vanaf 6105 ben je geleidelijk aan het afbouwen van je teruggave. Ik had het altijd gelezen als een soort van drempel, waarna je nada noppes niets terug kreeg. Kan ik toch nog door blijven werken tot de volgende grens, nl die van IBG (iets van 11.000). Maar dan moet ik wel errug veel gaan werken.

==
hoi

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je hoeft idd niet bang te zijn voor die grens, je gaat er niet opeens 1900 euro op achteruit. Je houdt netto wel iets minder over van je salaris aangezien je er wel gewoon belasting over moet betalen. Over de eerste 6000 euro hoeft dat niet en daarom krijg je alle betaalde belasting daarover terug.

Pagina: 1