Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CSS] <li> items reageren niet op afzonderlijke z-index?

Pagina: 1
Acties:

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 16:25

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Hoi,

Ik ben op dit moment bezig met een menu dat is opgebouwd uit verschillende tabbladen. Dit werkt op zich allemaal correct, behalve voor de actieve tab. Het ontwerp van de site heeft namelijk overal een 3D border omheen zitten, en dat sluit (natuurlijk) niet echt aan op de tabs die ik nu heb. Wat ik nu eigenlijk wil is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/i/W412E35O0248/128/p.gif
en ik heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.picserver.nl/i/JQ54Z6HT7E4N/128/p.gif

De gifjes die de tab opmaken zijn op hoogte van de horizontale balk wel voorzien van de afbuigingen naar links en rechts, maar deze ligt nu dus qua niveau achter de getoonde horizontale balk. Nu hebben de tabs een z-index van 10, de horizontale balk ook (en de div waar deze inzit ook), en de actieve tab geeft ik nu een z-index van 20 mee. Maar deze komt dus niet over de bovenste horizontale balk te liggen...

Het vreemde is wel: ik heb het in IE werkend gehad door (bijna) overal de position: relative/absolute weg te halen, maar dat wilde in Firefox niet helpen...

Dus, iemand die mij aan de geniale ingeving kan helpen om zo het tabblad 'li.itemOn' boven de 'div.boven' te krijgen?

De CSS:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
div#container {
    position: relative;
    width: 999px;
    margin: 40px auto;
    z-index: 1;
}

/* TOP MENU */
ul#mainMenu {
    position: absolute;
    top: 0px;
    left: 0px;
    height: 150px;

list-style-type:none;
    margin:0;
    padding:0;
    width: 100%;
    overflow: hidden;
    z-index:10;
}
ul#mainMenu li {
    float:left;
    width:111px;
    height:75px;
    vertical-align:bottom;
    position:relative;
    z-index: 10;
}
ul#mainMenu li a {
    position:absolute;
    display:block;
    width:121px;
    color:#000;
    font-weight:800;
    font-size:13px;
    text-align:center;
    height:65px;
    padding-top:15px;
    margin-top: 15px;
    left:-10px;
    z-index:10;
}
ul#mainMenu li.itemOn {
    position: relative;
    z-index:20;
}
ul#mainMenu li a.itemOn {
    margin-top: 0;
    z-index:20;
}
ul#mainMenu li a:hover {
    margin-top: 0;
}
ul#mainMenu li a.red {
    background:url(/images/framework/background/BF0000/menutab.gif) left top no-repeat;
}
ul#mainMenu li a.yellow {
    background:url(/images/framework/background/FBC100/menutab.gif) left top no-repeat;
}
ul#mainMenu li a.blue {
    background:url(/images/framework/background/358DCA/menutab.gif) left top no-repeat;
}
ul#mainMenu li a.green {
    background:url(/images/framework/background/97C000/menutab.gif) left top no-repeat;
}
ul#mainMenu li a.first {
    left:0;
    background:url(/images/framework/background/BF0000/menutab-first.gif) left top no-repeat;
}
ul#mainMenu li a.last {
    background:url(/images/framework/background/BF0000/menutab-last.gif) left top no-repeat;
}

/* HEADER */
div#header {
    top: 65px;
    height: 160px;
    width: 999px;
}
div.linksboven {
    width: 10px;
    height: 10px;
    background-repeat: no-repeat;
}
div.boven {
    left: 10px;
    width: 979px;
    background-repeat: repeat-x;
}
div.rechtsboven {
    left: 989px;
    width: 10px;
    background-repeat: no-repeat;
}

/* nog veel meer voor de rest van de pagina... */

De HTML:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="nl">
<head>
<title>Title</title>
<link rel="stylesheet" href="/css/main.css" type="text/css" media="screen">
</head>
<body>
<div id="container">
  <ul id="mainMenu">
    <li class=""><a class=" red first" href="home_1.html">Home</a></li>
    <li class=""><a class=" yellow" href="winkel_2.html">Winkel</a></li>
    <li class=""><a class=" blue" href="nieuws_3.html">Nieuws</a></li>
    <li class="itemOn"><a class="itemOn green" href="in-de-pers_4.html">In de pers</a></li>
    <li class=""><a class=" red" href="downloads_5.html">Downloads</a></li>
    <li class=""><a class=" yellow" href="verkooppunten_6.html">Verkooppunten</a></li>
    <li class=""><a class=" blue" href="kinderpanel_7.html">Kinderpanel</a></li>
    <li class=""><a class=" green" href="over-ons_8.html">Over ons</a></li>
    <li class=""><a class=" red last" href="contact_9.html">Contact</a></li>
  </ul>
  <div id="header">
    <div class="linksboven" style="background-image: url(images/framework/background/97C000/topleft.gif);"></div>
    <div class="boven" style="background-image: url(images/framework/background/97C000/top.gif);"></div>
    <div class="rechtsboven" style="background-image: url(images/framework/background/97C000/topright.gif);"></div>
  </div>
  Meer tekst en divjes enzo...
</div>

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Volgens mij moet je juist de z-index op de list (ul) en niet de listitems (li) zetten. Wat ik neem aan dat top.gif de horizontale balk is waarover het item moet komen te vallen.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
Niemand_Anders schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:06:
Volgens mij moet je juist de z-index op de list (ul) en niet de listitems (li) zetten. Wat ik neem aan dat top.gif de horizontale balk is waarover het item moet komen te vallen.
Half ;)

Als ik datgene doe wat jij voorsteld komen alle tabs over de balk heen te liggen., en ik moet echt alleen de actieve hebben. (De inactieve tabs hebben dezelfde achtergrond als een actieve, dit omdat op mouse-over de tab iets omhoog komt (hij wordt even hoog als de actieve tab), en er dan natuurlijk geen 'gat' moet komen tussen de tab en de horizontale balk, welke inderdaad de 'top.gif' is).

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:04

orf

Kijk eens naar sliding doors; volgens mij precies wat je nodig hebt:

http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors/

Blijft het ook nog werken bij andere fontgrootte's

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
orf schreef op woensdag 26 september 2007 @ 16:17:
Kijk eens naar sliding doors; volgens mij precies wat je nodig hebt:

http://www.alistapart.com/articles/slidingdoors/

Blijft het ook nog werken bij andere fontgrootte's
Helaas, het idee klopt wel, maar ik kan de rand niet toevoegen aan de achtergrondafbeelding van de tabs, omdat deze meekleurt met de gekozen tab (vandaar ook dat de achtergrond gifjes top.gif enzo via de HTML gedaan worden en niet in de CSS staan). Ik moet dus echt iets hebben waardoor de actieve tab zelf over de div onder hem heen kan komen te liggen.

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
Heb je ook ergens een goed werkend voorbeeld staan?
Met de gegevens in de startpost krijg ik niet echt een net geheel.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
OxiMoron schreef op woensdag 26 september 2007 @ 17:00:
Heb je ook ergens een goed werkend voorbeeld staan?
Met de gegevens in de startpost krijg ik niet echt een net geheel.
Ik heb even een kale versie (dus een puur html, geen php variant) online gezet: http://rein.geurts.org/test/index.html, en de code in een .rar file gegooit: website.rar

• OxiMoron
Heb er nog eens goed naar gekeken en van wat ik zo zie kan dit gewoon niet, de list items zijn ten alle tijden onderdeel van een lijst die als geheel een z-index heeft, afzonderlijke elementen kunnen blijkbaar geen z-index hebben.

Je zult van die list afmoeten en een andere oplossing moeten vinden ben ik bang.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• OxiMoron
Ok, ik heb toch even het eerder genoemde sliding doors principe gekeken.. en daar moet je toch ook best mee kunnen bereiken wat jij wilt, je moet alleen dan zelf de kleur aanpassen van de #header background als er op een tab wordt geklikt.

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48
Je gebruikt nu toch al aparte gif's per kleur, dan is het toch geen probleem om voor de selected situatie aangepaste gif's te maken? Zo te zien staat bijv. een groene tab altijd tussen een blauwe en een rooie, dus die kun je in elk geval twee keer gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door torp op 27-09-2007 09:53 ]

• Rashann

Rashann

Zoek de hond...

Topicstarter
torp schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:52:
Je gebruikt nu toch al aparte gif's per kleur, dan is het toch geen probleem om voor de selected situatie aangepaste gif's te maken? Zo te zien staat bijv. een groene tab altijd tussen een blauwe en een rooie, dus die kun je in elk geval twee keer gebruiken.
Klopt. Maar dan nog krijg je veel verschillende afbeeldingen, omdat ik nu de rand eronder moet meenemen in de gifjes (anders kan ik de overloop naar het headervalk niet maken), dus moet ik per tab 9 varianten maken (4 kleuren, en dan dus 4x :hover variant en een selected variant). En dan nog een paar voor de aangepaste hoektabbladen, geeft toch best een zooitje aan images... maar ik ben het nu wel op die manier aan het maken, en het werkt nu wel (alhoewel de map met achtergrondafbeeldingen nu echt een zooitje wordt ;))

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48
Hmmm... Pak je het niet te ingewikkeld aan? Als ik jou was zou ik bij roll-over niet omhoog gaan, dat scheelt weer een mogelijkheid en zoveel onduidelijker wordt het niet.
Ga je die link nog even updaten? Ben wel benieuwd naar de vorderingen.
Pagina: 1