[laptop] Schoonblazen met perslucht?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb al een paar keer wat gepost over mijn zingende laptop. Ik heb hem nu een half jaar en het lijkt alsof er rechtsboven iets metaligs aanloopt ofzo, want hij maakt een zingend geluid. Alsof je buurman van twee straten verderop zijn cirkelzaag aan heeft staan, maar dan echt 24/7.
Toevallig zit er op die kant achter aan de laptop een luchtuitlaat waar warme lucht uit komt. Mijn grafische kaart zit ongeveer daar.
Iemand suggereerde mij dat er stof in de fan kon zitten. Daarop heb ik het plaatje, waaronder de geheugenbankjes zitten, 1x los gehad. Dat mag zonder verval van garantie, daar is dat kleppie voor.
Ik meen daar ook een fan (van de grafische kaart) te hebben bespeurd.

Ik zit erover te denken om eerst eens met perslucht die gaten van mijn laptop uit te blazen - kleppie dicht houden dus, en dan door de fan openingen naar binnen. Maar ik weet niet of dat gevaarlijk is. Kunnen al die onderdeeltjes wel tegen zo'n straal koude lucht?

Ik wil mijn lappie liever niet opsturen, omdat ik hem dan een week kwijt ben en ik erg bang ben dat hij geformatteerd en beschadigd terugkomt. Is het dus aan te raden om hem eerst eens met een busje perslucht onder handen te nemen, of juist niet?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Moet geen probleem zijn, wel beetje met beleid doen en zeker zijn dat er geen chemische rommel uitkomt (denk aan haarlak, deo of wat dan ook). met beleid bedoel ik, dat je die fan niet express overtoeren door de straal lucht laat maken en probeer het stof eruit te spuiten, ipv van verder je laptop in.

Maar lucht kan geen kwaad, de fan zelf verplaatst ook lucht ;).

T60P Widescreen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Kan inderdaad zeker geen kwaad.
Je kan beter wel het klepje er af halen, dan kun je de fan tegenhouden, zodat hij niet de lagers kapot jaagt met teveel toeren. Ook zeker de koelribben (dus vanaf de fan naar buiten toe) even goed doorblazen. Wil zeker nog wel eens schelen.

Verwijderd

ik zou het niet doen,

de straal koude lucht zal niet direct het probleem zijn, maar meer het risico dat je stof krijgt op plekken waar je het niet wil hebben, bijvoorbeeld achter je scherm, of tussen toetsen, op een dusdanige plek waar het zelf nooit zou kunnen komen.

We hebben het hier wel eens gedaan, maar hele slechte ervaringen mee.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik hoef niet achter m'n scherm te zijn of vlak onder m'n toetsenbord, maar wat je zegt is zeker waar. Ik wil geen stof verder mijn laptop in spuiten naar plaatsen waar ik helemaal niet meer bij kan.
Fan tegenhouden is idd ook een goed idee. Ik wil er ook niet zomaar een stofzuiger op zetten omdat ik weet dat je daarmee juist je fan aan het draaien kan krijgen, dan wekt-ie stroom op en dat kan nare gevolgen hebben.
Waar zou ik zo'n busje perslucht kunnen halen? Hema zal het wel niet hebben hè, en de bouwmarkt lijkt me ook weer niet ;) ...ik zal straks even langs Snuverink rijden, een kantoorvakhandel.

[ Voor 30% gewijzigd door Dark Blue op 26-09-2007 15:22 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-01 20:13
Dark Blue schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:21:
Ik hoef niet achter m'n scherm te zijn of vlak onder m'n toetsenbord, maar wat je zegt is zeker waar. Ik wil geen stof verder mijn laptop in spuiten naar plaatsen waar ik helemaal niet meer bij kan.
Waar zou ik zo'n busje perslucht kunnen halen? Hema zal het wel niet hebben hè, en de bouwmarkt lijkt me ook weer niet ;)
Elektronikazaak, weet er alleen niet zo een in Enschede.

Verwijderd

HyperioN. schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:23:
[...]
Elektronikazaak, weet er alleen niet zo een in Enschede.
ze verkopen ze bij de media markt in enschede naast de muizen voor 12 euro dacht ik( naast de muizen.)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hmm, ik kan de elektronikazaak tegenover de bibliotheek even proberen. Alleen ff de naam kwijt... Pipeline ofzo.

Oja, Mediamarkt! 8)7 ... goed, ga ik daar ff langs wandelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dark Blue op 26-09-2007 15:27 ]

Verwijderd

Dark Blue schreef op woensdag 26 september 2007 @ 15:26:
Hmm, ik kan de elektronikazaak tegenover de bibliotheek even proberen. Alleen ff de naam kwijt... Pipeline ofzo.
dat is een modelbouwwinkel daar verkopen ze dat soort dingen denk ik niet. ( ben er is ingeweest en volgens mij verkochten ze daar alleen maar modelbouwspullen.

edit: had niet gezien dat jij al geedit had (manke zin eigenlijk :+ .)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 15:35 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb bij de Mediamarkt een bus perslucht gekocht voor 9 euro. Ik heb het kleppie opengemaakt en gekeken wat er nou precies zit: een platte koelvin-met-platte-uitlaat naar achteren toe. Het heeft een metalen behuizinkje. Ik heb met de perslucht even een rondje fan gemaakt en ook een paar keer door de fan heen naar buiten gespoten.

Ik heb de laptop weer opgestart (ik werk er nu aan :) ) en het klinkt al een stuk minder... maar ja, dat kan wishful thinking zijn. Op zich maakt elke laptop wel geluid, die van m'n vriend maakt meer herrie, maar dat is meer zo van 'woooooooooh' ... en die van mij doet 'ziiiiiiiiiiiiiiiinngg'... misschien moet ik er gewoon aan wennen, als het geluid nu steady blijft en niet telkens harder en zachter wordt.

Hoe ver ga je voordat je je laptop RMA moet sturen :P

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Je hoeft niet zo bang te zijn voor RMA. je data moet je inderdaad wel backuppen, want als er iets misgaat ben je dat kwijt. Vaak repareren ze meer dan dat er kapot is. ;)
Een vriend van me heeft echt iets van 3 keer de laptop moeten terugsturen (en is nu alweer stuk, net buiten de garantie...) en elke keer werd er vanalles gefixt. (vooral aan het scherm/scharnieren enzo)

Dus RMA opsturen is wel een aanrader.

edti: Is het toevallig een asus? (in mijn ervaring is asus de king als het gaat om brakke fans die aanschuren of stoppen met werken, ondanks dat het een a-merk is, en de producten verder vaak wel goed werken.)

[ Voor 20% gewijzigd door warcow op 26-09-2007 18:21 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja, ik heb gelezen dat Asus zo'n beestje binnen 7 dagen terugstuurt... maar ik heb ook eens gelezen dat iemand zijn flappie terugkreeg met allemaal krassen op het deksel.

En mijn laptop is stevig genoeg... scharnieren, alles, ding is nog als nieuw (op de spatiebalk na, die is door mijn onnavolgbare tienvingeraanslag op één punt verrekte afgesleten). En ik wil niet dat ze 'm formatteren, als je hem een half uurtje aan laat staan zonder in te loggen begint hij ook te zingen...
Maar ja, standaard procedure... denk ik.

Het nare is dat mijn vriend juist NU allemaal metalbands zit te luisteren :( dus ik hoor niet of het harder wordt of niet :( (mannen en timing, grrr)

Ja, het is een Asus en ik heb dus zo'n aanschurende fan. Heb jij woorden waarop ik kan Googlen, ...? Heb nog nooit over dit probleem gelezen hier op GoT en ik heb nog nooit bedacht hoe ik het precies in het engels moet omschrijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Dark Blue op 26-09-2007 18:25 ]

Verwijderd

Dark Blue schreef op woensdag 26 september 2007 @ 18:24:
Ja, ik heb gelezen dat Asus zo'n beestje binnen 7 dagen terugstuurt... maar ik heb ook eens gelezen dat iemand zijn flappie terugkreeg met allemaal krassen op het deksel.

En mijn laptop is stevig genoeg... scharnieren, alles, ding is nog als nieuw (op de spatiebalk na, die is door mijn onnavolgbare tienvingeraanslag op één punt verrekte afgesleten). En ik wil niet dat ze 'm formatteren, als je hem een half uurtje aan laat staan zonder in te loggen begint hij ook te zingen...
Maar ja, standaard procedure... denk ik.

Het nare is dat mijn vriend juist NU allemaal metalbands zit te luisteren :( dus ik hoor niet of het harder wordt of niet :( (mannen en timing, grrr)

Ja, het is een Asus en ik heb dus zo'n aanschurende fan. Heb jij woorden waarop ik kan Googlen, ...? Heb nog nooit over dit probleem gelezen hier op GoT en ik heb nog nooit bedacht hoe ik het precies in het engels moet omschrijven.
je hoeft niet bang te zijn dat je allemaal krassen op je deksel krijgt want ze gebruiken al iets van een half jaar veel betere verpakkingen om ze terug te sturen, had er daarvoor altijd problemen mee nu helemaal geen last meer van dus daar hoef je niet bang voor te zijn. :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik had tot vanmiddag geen last... tot echt tien seconden geleden de fan van mijn grafische kaart aansprong. Ongelooflijk! De hele laptop is stil totdat dat ding aan gaat! Hij maakt nu amper nog een zinngggggg-geluid, hij wooooohht gewoon. Vreemd hoor.

Ik kan met Notebook Hardware Control heel weinig instellen, bijna alles is grijs. Ik zou eigenlijk wel iets willen vinden waarmee ik de fan van de grafische kaart kan regelen... het is een NVidia Geforce Go 3700. Even Googlen :)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 15:24
wel oppassen met die cheape spuitbussen. Als je die vaak ook maar iets schuin houdt spuit er een of ander vochtige grei uit. En vochtschade is wel het laatste dat jjij wil hebben denk ik :+

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Uhhh, ja, dat is dus ook al gebeurd. Je mag die bus niet op z'n kop houden en ja, hoe spuit je nou in zo'n platte fanbehuizing naar buiten? Juist, door hem op z'n kop in die fan te houden. |:(

Ik heb dus ettelijke keren wel zachte pufjes lucht mét vocht erin gespoten. I know, ik had eerst de bus moeten lezen. Maar ik kreeg het ook even op m'n vingers en het trekt echt helemaal weg, het is gewoon lucht (O2) onder hele hoge druk, dat wordt vloeibaar. Maar het verandert weer gewoon in lucht.

Ik schrok me ook even te pletter toen ik merkte dat het vloeibaar eruit kon komen (als ik te lang drukte) maar het trekt echt helemaal weg, dus ik maak me niet zoveel zorgen.

De laptop maakt op het moment al veel minder herrie! Ik weet nu dat het de grafische kaart is en dat zodra die echt warm wordt, de fan gewoon aanslaat. Ik heb gisteren gezocht naar Ati software die dat kan verhelpen, maar de enige software is Powermizer. Die moet je kopen.
Ik heb bij mijn laptop 1 Asus installatieCD gekregen en daar staat Powermizer niet op :(

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Die fan begint niet voor niks te draaien he.. ;) Laptopjes kunnen al zo slecht tegen hitte, en dan is het geen goed idee die fans minder te laten draaien.
Hoe dan ook, mocht je uiteindelijk toch beslissen hem terug te sturen, moet je dat doen binnen de garantie periode. :) (zou zonde zijn als je je net een maand na de garantie bedenkt dat terugsturen de beste optie zou zijn)
Pagina: 1