Toon posts:

PCI ide controller boot met kapotte onboard ide controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2e hands een oude server op de kop getikt, een gruwel packard lh-4 met 4 pentium 3 processoren.

Ik heb op deze server een linux installatie gedaan (geboot van cd)
Een paar dagen later wilde ik linux overnieuw installeren.
Ik kwam er achter dat de cd-rom het niet meer deed.

Deze wordt inmiddels ook niet meer herkend in de bios (ook niet na vervanging kabels/cd-rom drive)
De Cd-rom krijgt nog wel power.
Ook heb ik nog geprobeerd een normale hdd eraan te hangen, maar deze deed het ook niet.

Ik denk dat de ide controller (onboard) kapot is.

Nu wil ik weten hoe het nog mogelijk is om te booten vanaf cd-rom.

Deze computer is oud (pentium III) en heeft nog geen usb.

Is het mogelijk om een ide controller te kopen en vanaf deze controller de dvd/cd op te starten?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Meestal zit er in die IDE controllers een eigen BIOS, die inderdaad opstarten ervan mogelijk maakt. Maar je moet je afvragen of het nog nut heeft gezien de kosten...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
ik hoef maar een heel simpel kaartje te hebben toch?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Wat voor harddisks hangen er in?
Als je met IDE-drives wil werken, lijkt me een goedwerkende IDE-controller een must.
Ik vraag me af of 2 IDE-controllers (waarvan er 1 stuk is) elkaar niet 'bijten'. Je kunt vast wel in het BIOS aangeven dat er vanaf een 'externe controller' geboot moet worden, hoe zou dit apparaat anders ooit van SCSI-stations kunnen booten?

Of zitten er SCSI-schijven in? Dan heb je op je SCSI-controlle ook een SCSI-bios waarin je het BOOT-device op de SCSI-controller kan aangeven.

Dus: SCSI-CD-rom op de kop tikken, op ID=6 zetten en booten van ID=6.

[ Voor 26% gewijzigd door Witte op 26-09-2007 13:56 ]

Houdoe

Verwijderd

Topicstarter
misschien dat zoiets 2e hands goedkoop op de kop te tikken is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een promise ATA100 kaartje heb je al voor een paar tientjes, als je dat pakt icm een ATAcompatible optical drive (dus niet enkel ATAPI) zou je er in theorie ook van moeten kunnen booten. In de bios heb je zo mogelijk de mogelijkheid om aan te geven dat hij van een externe kaart moet booten of vanaf een SCSIcontroller. Dan moet je dat iig aangeven bij de bootseq.

Overigens, een pc met 4 P3s? Weet je zeker dat het geen Xeons zijn?

Verwijderd

Topicstarter
zijn xeons ja.
Pagina: 1