[DDS5] verschil SCSI en IDE tapedrive

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Voor me heb ik liggen een offerte voor een server (X3400, QXeon, kosten ca. 1800 euro excl. opties) met hierin een IBM tapedrive (SCSI). Nu vraag ik me af wat het voordeel daarvan is. De prijs is namelijk een stuk hoger dan IBM IDE tapedrives.

Nu weet ik wel dat SCSI over het algemeen sneller is maar ik neem aan dat de limiet van deze oplossing niet de interface is, maar de tape (techniek) zelf. Bovendien moet er een extra SCSI interface in geplaatst worden (kosten ca. 150 euro).

Voorbeeld:
DDS Gen 5 36/72GB Internal Back -Up (71P9145) - U320 € 799,00

DDS Gen-5 Tape Drive (42D8755) € 439,00

Het prijsverschil tussen IDE en SCSI oplossing is dan zo'n 500 euro (ruime verdubbeling). SCSI is natuurlijk sexy, maar rechtvaardigt dat het prijsverschil?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Nee.

Uiteraard is het zo, dat je tapestreamer wel je IDE-performance zal beinvloeden, tijdens activiteit. Maar over het algemeen doe je een backup op tijdstippen dat de server lekker rustig is.

SCSI is eleganter, om dat je dan een dedicated interface hebt voor je peripheral.

Houdoe

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
De harddisks in de server waar het over gaat zijn aangesloten via een SATA-interface, dus dat maakt niets uit.

Ik heb de indruk dat men gewoon SCSI geoffreerd heeft omdat men dat uit gewoonte doet.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.